Bange tinker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lissyb

Bange tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 08:48

Hoi hoi

Ik heb een tinker merrie genaamd lola.
Wij hebben haar nu 2.5 jaar. Tien we haar kochten was ze net geïmporteerd en was ze " bereden" achteraf gezien was ze gesedeerd.
Na een paar maanden in nl werd ze ziek.heel ziek. Darm afsluiting en anurisma door een worm uit ierland.
Met spoed naar.lienden en een zware operatie volgde. Na een jaar revalideren is ze weer helemaal sterk en krachtig. Maar..oh zo onzeker. Ze is een kudde paard die totaal geen zelf vertouwen heeft. Na vele wandelingen poetsbeurten en knuffelsessies geniet ze overal van.
Nu sinds 3 maanden gaan beginnen met inrijden. Longe, gaat prima...zadel hoofd stel...alles gaat prima...er op...geen probleem maar dan. Stappen..ze struikelt bijna over haar eigen benen..heel voorzichtig. Dit doen we nu al weken en we boeken eigenlijk weinig vooruitgang. Stap wilt ze eigenlijk liefst bij mijn moeder op schoot ( zij staat in midden van de bak met de longe)
Iemand tips?

scrabbel

Re: Bange tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:19

Achter een ander Paard laten lopen en heel veel geduld. Eventueel kijken of magnesium wat verlichting kan geven.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:23

Wanneer wordt ze nou zo voorzichtig? Als het zadel en hoofdstel erop liggen en je (moeder) gaat longeren, of als je er zelf op zit en je moeder gaat longeren?

In beide gevallen denk ik dat wandelen en grondwerk met hoofdstel en zadel (en ruiter?) een goede tussenstap zijn, evenals werken aan de dubbele lange lijnen. Hierin leer je ze zelfstandig voorop te lopen, terwijl je zelf vanuit het midden of vanaf de achterkant bestuurt. Les hierin is overigens wel handig als je zelf nog niet zoveel ervaring hebt met lange lijnen.

Lissyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 19:55

quickie schreef:
Achter een ander Paard laten lopen en heel veel geduld. Eventueel kijken of magnesium wat verlichting kan geven.

Dit hebben we geprobeerd met wandelen. Maar juist omdat zij uit een kudde komt heeft ze mede deze angst. Niet zelfstandig zijn en zonder ander paard zijn het muizenstapjes die er gemaakt worden en elke verandering ( bv ander reclame bord in de bak. Kruiwagen op andere plek) is weer veel spanning

Lissyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 19:56

Hilary schreef:
Wanneer wordt ze nou zo voorzichtig? Als het zadel en hoofdstel erop liggen en je (moeder) gaat longeren, of als je er zelf op zit en je moeder gaat longeren?

In beide gevallen denk ik dat wandelen en grondwerk met hoofdstel en zadel (en ruiter?) een goede tussenstap zijn, evenals werken aan de dubbele lange lijnen. Hierin leer je ze zelfstandig voorop te lopen, terwijl je zelf vanuit het midden of vanaf de achterkant bestuurt. Les hierin is overigens wel handig als je zelf nog niet zoveel ervaring hebt met lange lijnen.

Longeren gaat super. Zadel hoofdstel ook. En ze doet niks kwaad als ik er op stap. Maar tijdens lopen wilt ze liefst tegen iemand aanleunen.
Heb veel geprobeerd aan de hand en ook als ze los loopt volgt ze als een hondje.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:06

Ik zou inderdaad een ander paard ervoor proberen, net zolang tot ze de basis kent. Alles wat ze kent geeft zo te horen meer vertrouwen en ontspanning. Voor haar is het natuurlijk ontzettend spannend dat er niet meer iemand voor/naast haar loopt en ze moet dan ook jouw signalen begrijpen.

Veel jonge paarden worden ook op deze wijze ingereden. Door te volgen is het makkelijker en vertrouwd. Op die manier leren ze je signalen kennen. Dan langzaam afbouwen door steeds meer afstand te creëeren tussen de twee paarden.

Overigens kan het ook spanning opleveren dat er nog wel iemand in de bak staat, maar dat ze daar niet bij mag staan. Heb je het al eens geprobeerd zonder je moeder in het midden van de bak? Hier heeft dat ook wel eens geholpen bij een paard namelijk.

Lissyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 21:45

Ik zal eens kijken of ik iemand weet die evt mee kan rijden, want wij hebben alleen een shetje en die liep met wandelen mee. Maar geen amder rijpaard hebben wij

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:58

Hoe gaat het nu, TS?

Heb je haar al gelongeerd met dubbele longe? Dan zou je eventueel vanuit de menpositie kunnen werken, leert ze ook instructies opvolgen die niet van voor of naast haar komen. Al is het wss makkelijker gezegd dan gedaan.

Lissyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 08:54

Hoi.hoi

Ze hebben haar beleerd, en we kregen haar daarna terug. Maar ze is dan levens gevaarlijk omdat ze zo onzeker is. We hebben haar bloed late onderzoeken en ze krijgt nu.medicatie ivm.leverschade. dus komende weken staat ze stil. Helaas is het een erg zwakke dame. Veel koliek en alles wat ze kan mankeren mankeert ze en begin me steeds meer af te vragen wat ik van haar mag vragen. Omdat je nooit weet hoe ze zich voelt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:06

Wat je kan doen is grond/handwerk, het paard alle hulpen leren vanaf de grond, daarna kun je als ze de hulpen snapt dat gaan doen met de ruiter, de ruiter neemt de hulpen over met behulp van de grondwerker
Verdiep je eens in het Academische grond/rij werk, het is een hele fijne rustige manier om samen het vertrouwen in mekaar te krijgen en het paard daardoor meer vertrouwen in zichzelf te geven, zet bij zo een onzeker paard er nooit dwang op, het weg brengen voor een traditionele manier zou ik zelf met geen enkel paard willen, daar zit te veel druk op en idd een onzeker paard kan daar echt nog onzekerder van worden en dus erg gevaarlijk ,
Bouw het stap voor stap op met wederzijds vertrouwen en respect, dat kost wat tijd maar dan heb je een hele fijne basis om verder op te bouwen

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 13:18

Ik heb een maand of vijf geleden ook zo'n jong tinkertje doorgereden. Echt nog een puppy, ook al was ze 4. Ze kwam uit Friesland en moest eigenlijk in de manegelessen, maar het ene na het andere kind viel er af. Mijn baas heeft haar dan uit de les gehaald en aan mij doorgegeven om de scherpe kantjes er wat uit te rijden. Ik heb de eerste keren veel gelongeerd, de rem er goed op gezet en dan ben ik gewoon naar buiten gegaan met twee stalgenootjes. Ze trok vanzelf de kop en genoot van het buitenrijden. Ze leerde echt zelfstandig denken en werd daar heel stoer van. Ondertussen loopt ze lesjes en is ze erg braaf :) Misschien is dat voor jouw tinker ook een goede manier!

Lissyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-17 14:02

Heleennn schreef:
Ik heb een maand of vijf geleden ook zo'n jong tinkertje doorgereden. Echt nog een puppy, ook al was ze 4. Ze kwam uit Friesland en moest eigenlijk in de manegelessen, maar het ene na het andere kind viel er af. Mijn baas heeft haar dan uit de les gehaald en aan mij doorgegeven om de scherpe kantjes er wat uit te rijden. Ik heb de eerste keren veel gelongeerd, de rem er goed op gezet en dan ben ik gewoon naar buiten gegaan met twee stalgenootjes. Ze trok vanzelf de kop en genoot van het buitenrijden. Ze leerde echt zelfstandig denken en werd daar heel stoer van. Ondertussen loopt ze lesjes en is ze erg braaf :) Misschien is dat voor jouw tinker ook een goede manier!

Onze tinker is echt goed vanver trouwen en alle commando's aan de.longe gaan super. Met een ander paard durft zij ook veel meer..maar op eigen benen lopen niet.
Dierenarts raadt juist horseman shop af omdat ze een rustig vriendelijke maar duidelijke leider nodig heeft. Alles wat ik doe rustig en ook zeker met veel geduld valt eerder terug ipv dat zij groeit qua alles. En dan ook nog haar wisselende gezondheid

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 19:58

TS, ik snap je laatste opmerking niet: DA raadt horsemanship af omdat ze rustige vriendelijke en duidelijke leider nodig heeft. Dat is toch waar horsemanship om draait?

Ik zou paard eerst wat rust geven tot die lever hersteld is, en zoeken waar dit vandaan komt om herhaling te voorkomen. Koliekgevoelig en leverproblemen, je kan niet verwachten dat paardje de pannen van het dak loopt als ze buikpijn heeft. Heb je geluk dat de jouwe er gewoon schuchter van wordt, sommige "leverlijders" kunnen lelijk uit de hoek komen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 20:03

Ik snap het ook niet helemaal. Ik zeg ook niet echt iets over horsemanship, mijn advies is buiten rijden in groep en haar leren de kop te trekken. En in het begin longeren, puur om haar wat 'afgestompter' te maken. Hoe meer je dat soort dingen doet, hoe minder ze onder de indruk zal zijn en hoe minder bang ze zal reageren in nieuwe vreemde situaties. Je zegt dat ze jullie heel goed vertrouwt en super op de commandos staat, maar waar zie je dan juist het probleem? Dat ze regelmatig nog een keer struikelt of onzeker is, is perfect normaal voor een jong paard dat nog maar een paar weken onder het zadel is. Je kan daar niet van verwachten dat ze meteen alles al stoer los doen en geen steun meer zoeken bij de rest, in dit geval jouw moeder.

Geef het wat tijd zou ik zeggen, een paar weken is niet lang. Zeker niet voor een dier wat schommelt met haar gezondheid en een bang karakter heeft.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 22:00

Lissyb schreef:
Hoi.hoi

Ze hebben haar beleerd, en we kregen haar daarna terug. Maar ze is dan levens gevaarlijk omdat ze zo onzeker is. We hebben haar bloed late onderzoeken en ze krijgt nu.medicatie ivm.leverschade. dus komende weken staat ze stil. Helaas is het een erg zwakke dame. Veel koliek en alles wat ze kan mankeren mankeert ze en begin me steeds meer af te vragen wat ik van haar mag vragen. Omdat je nooit weet hoe ze zich voelt

Helaas komt het nog steeds voor dat paarden uit Ierland gesedeerd worden en verkocht als brave paarden. Maar na een aantal maanden is het geen brave paard meer.

Hoe was je paard tijdens het beleren ?

Lissyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 08:31

jansje73 schreef:
Lissyb schreef:
Hoi.hoi

Helaas komt het nog steeds voor dat paarden uit Ierland gesedeerd worden en verkocht als brave paarden. Maar na een aantal maanden is het geen brave paard meer.

Hoe was je paard tijdens het beleren ?

Ja daar ben ik ook achter. Heb haar " gereden" bij het kopen maar eenmaal thuis na een dag was het een ander verhaal. Maar door dat ze snel ziek werd en zware operatie gehad heeft hebben we het dus 1.5 jr later opgepakt. Tijdens geleden voor de kar was zij volgend die man vlot en moesten we opletten. Maar ze is levensgevaarlijk voor de kar en heb mijn vader ook gezegd dat we dat niet gaan doen. Zo veel onzekerheid en angst bij haar dat het gewoon slecht is voor haar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:27

Lissyb schreef:
Nu sinds 3 maanden gaan beginnen met inrijden. Longe, gaat prima...zadel hoofd stel...alles gaat prima...er op...geen probleem maar dan. Stappen..ze struikelt bijna over haar eigen benen..heel voorzichtig. Dit doen we nu al weken en we boeken eigenlijk weinig vooruitgang. Stap wilt ze eigenlijk liefst bij mijn moeder op schoot ( zij staat in midden van de bak met de longe)
Iemand tips?

Mijn oog viel op het struikelen. Ieder paard dat onzeker op de benen staat wordt bang.
Doe (grondwerk)oefeningen om haar te leren om goed op haar 4 benen te staan (Linda Tellington doet bijvoorbeeld benen afstrijken, etc) veel over planken en heuveltjes lopen, spelletjes als halverwege de heuvel halt en nog wat later (= als ze sterker is) ook n pasje achterwaarts berg op.
Met begeleiding schouderbinnenwaarts oefenen.
En zowel bij grondwerk als onder het zadel: halt houden doe je op de achterhand. De balansteugel van Linda T. wil ook wel helpen.

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:37

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:48

Bekend probleem bij Tinkers :(:) Ik zou echt hulp erbij zoeken. Desnoods maar een paar lessen, zodat je in elk geval weer vooruit kan.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 10:59

Heb je haar ook al laten testen op pssm?

Lissyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 13:53

Tinkermuts schreef:
Heb je haar ook al laten testen op pssm?

Op wat?

Lissyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 13:55

Dank je wel allemaal. Over een week is ze klaar met de kuur en dan 14 dagen later lever waarde prikken. Als dat allemaal goed is zal ik eens kijken waar en hoe we hulp kunnen in schakelen als ik denk dat haar gezondheid het toe laat. Dit o.dat elke maand koliek op speelt en ik dus nooit weet of ik wat van haar kan vragen. En dat is ook een.punt wat ik heel lastig vind. Is het soms gedrag of word ze weer ziek

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:01

Pssm is een aandoening die bij een aantal rassen veel voorkomt oa de tinkers. Ik denk dat het best verstandig is om haar daar eens op te laten testen. Google het even of er is ook veel op bokt erover te vinden.

Lissyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 14:11

Tinkermuts schreef:
Pssm is een aandoening die bij een aantal rassen veel voorkomt oa de tinkers. Ik denk dat het best verstandig is om haar daar eens op te laten testen. Google het even of er is ook veel op bokt erover te vinden.

Heb het opgezocht maar ze heeft weinig van die symptomen. Ze heeft een hele zware operatie gehad die maar een laag slagingspercentage had en ongelooflijke kosten. Ze is daar van opgeknapt maar blijft klungelen. Uitgebreid bloedonderzoek weer gehad en daar kwam de lever uit. Helaas blijft ze echte koliek houden, geen darmbeweging dan. Ik zelf was bang voor verklevingen maar on die echt op te sporen noeten ze haar weer opereren en dat word hem niet.
Ze is tijdens longeren ook echt top en zadelen en alles geen probleem..maar dan...dan lijkt zij futloos en zwak terwijl ze echt spieren heeft opgebouwd en conditie. Maar zelf met wandelen is zij alleen te hanteren met onze shet voorop

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:20

Dat in Ierland veel paarden gesedeerd worden is zever.
Sowieso wordt daar totaal anders omgegaan en gereden met tinkers dan hier.
Als ze ergens gesedeerd worden is het hier,want er worden vooral tinkers blind gekocht om door te verkopen(lees,ze worden in een groepje hierheen gebracht zonder dat ze daar in het echt gezien werden),dus wat voor nut zou sedatieve dan hebben?

Dit paard is gewoon jong en onzeker,en waarschijnlijk ook zo'n karakter.
Dat heeft tijd,geduld en goed leiderschap nodig.
Horsemanship kan hier zeker bij helpen.
Leer je paard je te vertrouwen,en dat doe je met grondwerk.
Tinkers zijn sowieso laatbloeiers.

Ik heb hier ook eentje gehad die altijd enorm onzeker was met rijden.
Heeft tot een jaar of 6 geduurd,daarna zag je gewoon aan haar manker van zijn en doen dat ze volwassener gekomen was.
Dat was ook het moment waarop ze begon kop te trekken.
Daarvoor kon je ze met niets op kop krijgen.
Zoiets forceren is ook zinloos,geen het tijd en vertrouwen.