Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
quickie schreef:Achter een ander Paard laten lopen en heel veel geduld. Eventueel kijken of magnesium wat verlichting kan geven.
Hilary schreef:Wanneer wordt ze nou zo voorzichtig? Als het zadel en hoofdstel erop liggen en je (moeder) gaat longeren, of als je er zelf op zit en je moeder gaat longeren?
In beide gevallen denk ik dat wandelen en grondwerk met hoofdstel en zadel (en ruiter?) een goede tussenstap zijn, evenals werken aan de dubbele lange lijnen. Hierin leer je ze zelfstandig voorop te lopen, terwijl je zelf vanuit het midden of vanaf de achterkant bestuurt. Les hierin is overigens wel handig als je zelf nog niet zoveel ervaring hebt met lange lijnen.
Heleennn schreef:Ik heb een maand of vijf geleden ook zo'n jong tinkertje doorgereden. Echt nog een puppy, ook al was ze 4. Ze kwam uit Friesland en moest eigenlijk in de manegelessen, maar het ene na het andere kind viel er af. Mijn baas heeft haar dan uit de les gehaald en aan mij doorgegeven om de scherpe kantjes er wat uit te rijden. Ik heb de eerste keren veel gelongeerd, de rem er goed op gezet en dan ben ik gewoon naar buiten gegaan met twee stalgenootjes. Ze trok vanzelf de kop en genoot van het buitenrijden. Ze leerde echt zelfstandig denken en werd daar heel stoer van. Ondertussen loopt ze lesjes en is ze erg braafMisschien is dat voor jouw tinker ook een goede manier!
Lissyb schreef:Hoi.hoi
Ze hebben haar beleerd, en we kregen haar daarna terug. Maar ze is dan levens gevaarlijk omdat ze zo onzeker is. We hebben haar bloed late onderzoeken en ze krijgt nu.medicatie ivm.leverschade. dus komende weken staat ze stil. Helaas is het een erg zwakke dame. Veel koliek en alles wat ze kan mankeren mankeert ze en begin me steeds meer af te vragen wat ik van haar mag vragen. Omdat je nooit weet hoe ze zich voelt
jansje73 schreef:Lissyb schreef:Hoi.hoi
Ze hebben haar beleerd, en we kregen haar daarna terug. Maar ze is dan levens gevaarlijk omdat ze zo onzeker is. We hebben haar bloed late onderzoeken en ze krijgt nu.medicatie ivm.leverschade. dus komende weken staat ze stil. Helaas is het een erg zwakke dame. Veel koliek en alles wat ze kan mankeren mankeert ze en begin me steeds meer af te vragen wat ik van haar mag vragen. Omdat je nooit weet hoe ze zich voelt
Helaas komt het nog steeds voor dat paarden uit Ierland gesedeerd worden en verkocht als brave paarden. Maar na een aantal maanden is het geen brave paard meer.
Hoe was je paard tijdens het beleren ?
Lissyb schreef:Nu sinds 3 maanden gaan beginnen met inrijden. Longe, gaat prima...zadel hoofd stel...alles gaat prima...er op...geen probleem maar dan. Stappen..ze struikelt bijna over haar eigen benen..heel voorzichtig. Dit doen we nu al weken en we boeken eigenlijk weinig vooruitgang. Stap wilt ze eigenlijk liefst bij mijn moeder op schoot ( zij staat in midden van de bak met de longe)
Iemand tips?
Tinkermuts schreef:Pssm is een aandoening die bij een aantal rassen veel voorkomt oa de tinkers. Ik denk dat het best verstandig is om haar daar eens op te laten testen. Google het even of er is ook veel op bokt erover te vinden.