Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
friesam schreef:Om te beginnen ja ieder paard is scheef maar zoek wat rijtechnische oefeningen
Ja heb les maar instructeur van oude stempel waar ik nu niet mee verder kom.
Schets:
paard 8 jaar weinig dresuurmatige ervaring (erg weinig gereden in het verleden en vooral buiten)
Sinds oktober in mijn bezit en sinds maart wat meer aan het trainen.
Toen hij kwam liep hij rechtsom echt in linker stelling je kon er amper op zitten zo scheef.
Paard is in het voorjaar door osteo behandeld (een heup hoger dan andere)
Maar nu merk ik dat hij minder scheef in dan voorheen maar in rechter draf/galop is het moeilijk om hem naar binnen toe te laten buigen.
Ik rij al vrij veel op de moeilijke hand (met makkelijke hand als beloning)
Rij op de makkelijke hand met contra-stelling als oefening
Slangenvoltes en voltes openen en sluiten
Wat zijn nog meer oefeningen om hem rechter te maken?
friesam schreef:Het paard is niet zo scheef dat ik niet kan rijden maar neemt gemakkelijk de verkeerde stelling aan op 1 hand.
friesam schreef:Paard was voor aankoop nog bij de tandarts geweest dus nu een maand of 8 geleden.
Verder wisselen we veel af in training idd consequent tussen 2 teugels en 2 benen. We rijden ook buiten en doen veel met balken en springen al wat.
Ik rij nooit erg lang en probeer te voorkomen dat hij verzuurt of dwars wordt.
friesam schreef:Het hoeft ook niet in 3 maanden perfect ik zoek alleen wat trainings oefeningen.
Het is een 8 jarige die nog zo groen is als een 3 jarige en dus moeite heeft met recht lopen of buigen om het been omdat hij a. niet weet hoe dat moet en b zich een scheve houding heeft aangewend.
Instructeur is van de rijverening en ik denk dat ik gewoon iemand er bij moet zoeken voor les thuis.
Instructeur is type, recht zitten hakjes omlaag en figuren netter.
Paard is wel zeer werkwillig en enthousiast. En zover ik en de mensen om mij heen (osteo, zadelpasser en dierenarts) zien geen medisch probleem of zwakte.
friesam schreef:Thanks voor de tips en aanwijzingen!!
Thuis heb ik helaas maar aan 1 zijde een hek (rij in de wei, we wonen hier nog niet zo lang). Probeer die zijde wel te gebruiken voor de zijgangen.
Maar zonder aanleuning van een hek wordt in mijn ogen een paard alleen maar beter van.
De slechte kant niet te veel belasten ga ik zeker meer op letten.
En hij moet toch geënt worden zal dan gelijk vragen of ze even naar zijn tanden willen kijken.
Change3x schreef:friesam schreef:Thanks voor de tips en aanwijzingen!!
Thuis heb ik helaas maar aan 1 zijde een hek (rij in de wei, we wonen hier nog niet zo lang). Probeer die zijde wel te gebruiken voor de zijgangen.
Maar zonder aanleuning van een hek wordt in mijn ogen een paard alleen maar beter van.
De slechte kant niet te veel belasten ga ik zeker meer op letten.
En hij moet toch geënt worden zal dan gelijk vragen of ze even naar zijn tanden willen kijken.
Een dierenarts is geen tandarts. Vergeet dat niet.
De oefeningen die je doet zijn prima, het kost alleen tijd en geduld om je paard een andere houding aan te leren. Maar dan heb je ook wat daarna!
Pipodipo schreef:Als een paard zo scheef is, dan kun je bijna niet meer van een goede kant spreken en zijn er eigenlijk 2 slechte kanten. Ben het met bruintje eens dat je alles op beide kanten moet doen, dus alles wat je op de linkerhand doet, ook op de rechterhand herhalen. Contrastelling heeft alleen zin als je daarmee de buitenschouder naar binnen kan zetten, anders niet (in deze situatie).