Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kirstenx schreef:Ik stap ook 10 minuten los, zoals je zelf beschrijft. Daarna ga ik ook nog 20 minuten losrijden. Soms laat ik daar dan bij als ik een korte training wil. Soms stap ik 10 minuten los, dan rijd ik hem los in draf en galop ook weer 10 minuten, vervolgens pak hem nog 10 minunten/15 minuten op proefgericht bijvoorbeeld. In het laatste geval rijd ik dan 30 a 35 minuten.
Citaat:Dus rond 20 minuten pak ik de teugels op, en begin ik met overgangen om m'n paard sensitiever voor m'n been te krijgen.
Eefjahh schreef:Het klinkt alsof je teveel in één training wilt doen.
Zelf stap ik slechts enkele rondjes en draaf dan al snel aan om even los te draven en begin al snel aan de training. De ene keer focussen we ons op de oefeningen rijden, de andere keer op de overgangen, tempo en gallop of we gaan voor lang, laag en relaxed.
Waar het overlapt pak je het een beetje mee maar niet volle bak. Je kunt niet alles doen.
Tevens stap ik vaak aan de hand uit als het paard erg leeg gegast is en dat beetje extra hebben moeten geven.
Science90 schreef:Kirstenx schreef:Ik stap ook 10 minuten los, zoals je zelf beschrijft. Daarna ga ik ook nog 20 minuten losrijden. Soms laat ik daar dan bij als ik een korte training wil. Soms stap ik 10 minuten los, dan rijd ik hem los in draf en galop ook weer 10 minuten, vervolgens pak hem nog 10 minunten/15 minuten op proefgericht bijvoorbeeld. In het laatste geval rijd ik dan 30 a 35 minuten.
Maar hoe pak je dan de 'zware' elementen nog goed mee?
Voorbeeld:
ik ben 20 minuten bezig met loswerken voordat ik echt kan gaan werken (lees oppakken, doorzitten, oefeningen rijden). Dus rond 20 minuten pak ik de teugels op, en begin ik met overgangen om m'n paard sensitiever voor m'n been te krijgen. Hierin rijd ik een aantal figuren op twee handen. Dan ga ik doorzitten en pak ik de zijgangen mee, voor mijn paard wijken en schouder-binnenwaarts, eventueel een aanzet travers. Ik ben nu zo'n 35 minuten bezig en ga even een rondje stappen om m'n paard op adem te laten komen. Daarna pak ik m'n paard in stap op en concentreer ik me op de overgang stap-halt-achterwaarts. Daarna gaan we weer draven. Nu pak ik de galop. Dit is de lastigste gang. Als ik te vroeg in de training de galop wil doen met teugels op maat, dan drukt ze haar rug weg. Maar nu zit ik al zo'n 40-45 minuten op m'n paard en begint ze ook al weer wat moe te worden en de concentratie te verliezen. Nou galop dus. Omdat dit de moeilijkste gang is, besteed ik hier redelijk wat aandacht aan. Ik rijd naar voren en terug. Ik rijd kleine voltes, omdat terugrijden lastig is en ik vraag op kleine voltes ook afwisselend binnen/buitenstelling. Stukjes contra pakken we mee, evenals veel overgangen terug naar draf zonder uit elkaar te vallen. Vervolgens overgangen stap-galop en eventueel galop-stap. Nu ben ik meestal een uur bezig en is ze echt volledig los. Op het moment dat ze dus écht fijn is, moet ik stoppen omdat ik al geruime tijd bezig ben en de energie en aandacht afnemen. Als ze na het galopperen nog energie heeft, dan probeer ik in draf soms nog de achterhand iets meer erbij te krijgen door het draftempo wat te vertragen en overgangen stap-draf te rijden en bij het afremmen iets bij te tikken met de zweep. Dit werkt heel goed, maar is ook erg zwaar.
Dit is een prima training voor 1 dag in de week, maar 4-5 dagen kan dit niet. Dit is ook maar een voorbeeld schema, ik heb geen vast patroon. Maar deze situatie komt geregeld voor en zou ik graag veranderen. Concentreren jullie in de training dan op minder onderwerpen of komt ook wel alles aan bod? Overigens rijd ik ook wel eens 30 minuten, maar dan heb ik haar dus maar 10 minuten opgepakt en dus niet of nauwelijks gegaloppeerd.