Wanneer ervaren genoeg voor buitenrit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DrFurioux

Wanneer ervaren genoeg voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 11:52

Ik ben even benieuwd naar jullie mening. Wanneer achten jullie iemand ervaren genoeg voor het maken van een buitenrit? Zelf heb ik pas een les achter de rug, maar ik zou van de zomer toch graag met mijn vriendin een (of meerdere) buitenrit(ten) maken. Nou zijn er ook beginnersritten heb ik vernomen, maar ik zou toch graag ook "wat harder willen gaan". Natuurlijk wil ik op zijn minst alle gangen onder de knie hebben (ivm balans) en ligt het aan de persoon hoe deze dit oppikt, maar is zoiets voor de zomer wel haalbaar?
Na hoeveel lessen hebben jullie je eerste buitenrit gemaakt?

MarliesV

Re: Wanneer ervaren genoeg voor buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:55

Geen idee na hoeveel lessen (maar dat is ook meer dan 25 jaar geleden).

Vind het belangrijk dat je stabiel in elke gang kan zitten en zelf het tempo kan bepalen. Dus zowel voorwaards als terug rijden op jouw commando.

Daarnaast beheersing van de verlichte zit en een sprongetje kunnen maken, als je dat beide namelijk kan heb je vaak voldoende stabiliteit om ook in het bos een wat onverwachtere beweging op te vangen ipv dat je bij het eerste sprongetje opzij ipv voorwaards er naast ligt.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 11:55

Ligt er geheel aan waar je gaat rijden en op wat voor paarden. Op sommige locaties kun je zelfs zonder ervaring wel terecht en hebben ze rustige paarden waarop dat prima kan. Zo lang er goede begeleiding mee is, kunnen die prima inschatten wat wel of niet verstandig is.

Zelf zou ik een buitenrit pas prettig vinden als ik alle gangen goed zou beheersen en m'n balans goed in orde had.

Of het voor de zomer haalbaar is, ligt natuurlijk aan hoe snel je alles oppikt. Gewoon tegen die tijd eens aan je instructeur vragen hoe of wat.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:12

Ik denk als richtlijn ongeveer: als je een nette B proef in zowel dressuur als springen kan rijden.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:15

antje_vip schreef:
Ik denk als richtlijn ongeveer: als je een nette B proef in zowel dressuur als springen kan rijden.

Dat vind ik nogal een 'eis" mijn partner rijdt al 35 jaar en vooral buiten maar kan echt geen B proef dressuur rijden en een kruisje springen op een ervaren paard en goed geluk.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:17

friesam schreef:
antje_vip schreef:

Dat vind ik nogal een 'eis" mijn partner rijdt al 35 jaar en vooral buiten maar kan echt geen B proef dressuur rijden en een kruisje springen op een ervaren paard en goed geluk.

Iedereen kan een B proef (zeker dressuur) rijden als je de basis stap draf galop goed beheerst. Dus dan vraag ik mij af hoe jouw partner op zijn paard zit :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:18

Kan natuurlijk niet meer quoten maar denk aan "het goede been lichtrijden" of de figuren.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:19

Maar terugkomend op de vraag:

Stap
draf
galop
verlichte zit

en een goede begeleider bij de rit en een braaf en ervaren paard en dan denk ik dat het goed komt.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:19

Een B proef springen als eis, whaha dat zou wel een hilarische eis zijn. Dat hoef je ECHT niet te kunnen voor een buitenrit.

Een B dressuurproef rijden kan wellicht iedereen die stap/draf/galop beheerst, maar of het dan ook met goed gevolg is, is nog te betwijfelen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:21

Omdat hij de termen niet kent of omdat hij niet kan sturen? Het ging mij er niet om of je kan onthouden wat een gebroken lijn is en goede been lichtrijden is voor een buitenrit niet zo van belang.
Maar als iemand nog geen driehoekje of cirkel door de bak kan sturen zou ik nog niet op buitenrit gaan.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:22

miccamaaike schreef:
Een B proef springen als eis, whaha dat zou wel een hilarische eis zijn. Dat hoef je ECHT niet te kunnen voor een buitenrit.

Een B dressuurproef rijden kan wellicht iedereen die stap/draf/galop beheerst, maar of het dan ook met goed gevolg is, is nog te betwijfelen.

TS wil geen beginnersritje maken hè, ze wil direct met gevorderde ruiters mee. Een B sprongetje kunnen maken voor balans en eventuele overliggende takken vind ik niet zo gek. Maar ieder zijn mening.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:23

antje_vip schreef:
Omdat hij de termen niet kent of omdat hij niet kan sturen? Het ging mij er niet om of je kan onthouden wat een gebroken lijn is en goede been lichtrijden is voor een buitenrit niet zo van belang.
Maar als iemand nog geen driehoekje of cirkel door de bak kan sturen zou ik nog niet op buitenrit gaan.

Klopt dat kan hij prima. Hij kan ook op niet zadelmakke paarden stappen maar is gewoon geen bak ruiter.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 12:25

Als je goed kan blijven zitten als een paard schikt (opzij springt, rennen, bokken, ect) kan je het volgensmij wel. Ligt natuurlijk wel aan het paard en wie er mee gaan. En als je met meerdere paarden gaat zal er minder snel iets gebeuren (tenzij alle paarden er van doorgaan :') ). In elk geval heel veel plezier, ik vind buitenritten geweldig :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:16

antje_vip schreef:
miccamaaike schreef:

TS wil geen beginnersritje maken hè, ze wil direct met gevorderde ruiters mee. Een B sprongetje kunnen maken voor balans en eventuele overliggende takken vind ik niet zo gek. Maar ieder zijn mening.

Ik hoop dat je weet dat een B sprongetje een meter is?
Ik kom prima over een sprongetje heen, maar spring echt geen meter meer (vroeger wel). Dus dat lijkt me een rare 'eis'. In het bos spring ik overigens nooit ergens over heen, hoeft ook nooit.

Emaychoja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:18

Als iemand je paard vasthoudt en het is een rustig paard maakt het niveau naar mijn inzien in.
Houdt niemand je paard vast dan als je alle gangen die je gaat doen goed beheerst en een goede controle over je paard hebt plus er al een ervaren iemand bij is.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:34

Dat is lastig te bepalen want dat is afhankelijk van heel veel factoren die zowel met de ruiter, het paard en de combinatie te maken hebben.

Basis voor een buitenrit (even buiten beschouwing latend of dat een "gevorderde rit" is), is mijns inziens het kunnen rijden in staf, draf en galop, weten hoe je moet sturen en remmen en een onafhankelijk zit hebben.

(En dan kan je er alsnog naast liggen als je eigen lieve mafje dat je al bijna 10 jaar hebt, in volle galop op de hei iets ziet in haar rechterooghoek en ineens naar links afzwaait terwijl jij rechtdoor gaat ...)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:34

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je niet bang bent, alle gangen beheerst en het tempo goed onder controle hebt.
Als je een beetje aanleg hebt en een braaf paard meeneemt kan dat haalbaar zijn voor de zomer. Ik zou dan niet gelijk op een strandrit voor gevorderden gaan, maar ern leuk buitenritje met alle gangen moet lukken.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:35

Hangt gewoon enorm of van het paard dat je krijgt toegewezen voor de buitenrit. Als dat een confortabele goedzak is, kan je ook als beginner een galopje maken. Of dat fair is t.o.v het paard is een andere zaak.

Heb als kind veel buitenritten in frankrijk gemaakt, en ik kon toen amper gallopeeren...was geen probleem, paard volgde altijd de anderen.

Neem contact op met het bedrijf waar je de buitenritten wil rijden. Ze zullen wel een minimum niveau hebben.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:38

Imo ook controle in alle gangen, en ook een goede zit, en een zekere lenigheid in je lichaam. Nu weet ik niet hoe het bij jou is hoor ts, maar zo kan het wel eens voorkomen dat je bijvoorbeeld laag hangende takken tegen komt waarbij je flink moet bukken. Bij ons in de manegelessen gingen de beginners trouwens gewoon mee, die gingen op de wat bravere dieren en de les werd erop aangepast totdat die mee konden komen met de rest. In zulke 'beginners' lessen werden bijvoorbeeld ook heuvels erbij gepakt, met uitleg erbij hoe je dan in het zadel moet zitten wanneer je paard heel stijl heuvelop of af loopt. Voor de galop kwam ook wat uitleg over de verlichte zit, en ze waren de eerste lessen gevuld met iets meer stap dan de andere gangen, maar alle gangen kwamen bij ons toch aan bod. Ook met beginners erbij.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:40

Idd minimaal alle gangen netjes kunnen uitzitten, maar vooral ook niet makkelijk van je stuk zijn/dapper zijn als er iets 'geks' gebeurt. Ik ga liever op stap met een beginner die zich slap lacht als een paard schrikt en een flinke tijgersprong opzij maakt (en dus makkelijk daarvan hersteld) dan een M-ruiter die bij eenzelfde beweging trillend op het paard zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:44

Tja, de ene ruiter rijd na een les of 10 keurig rond, de ander krijgt dan pas net het lichtrijden onder de knie, de derde is wat bang aangelegd en de vierde overschat zichzelf. Daarnaast hangt het ook nogal af van het paard wat je meekrijgt.
Ik zou dus zeggen; je bent er klaar voor als je instructeur denkt dat je het goed aankan. Hij/zij kan jou goed inschatten, kent het paard waar je op zit en weet hoe de route is (moet je bijvoorbeeld een spoor oversteken, of een drukke weg, of rijd je in een rustig bos en altijd op een ruiterpad?).
Als buitenrijden je doel is dan zou ik dat dus aangeven bij je instructeur. Hij/zij kan de les daar dan ook wat op aanpassen, bijvoorbeeld door al wat eerder de verlichte zit mee te nemen.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:25

nou heb ik -vroeger- echt wel een jaar of 6 ervaring met buitenrijden, maar echt nog nooit de verlichte zit of springen nodig gehad.. zo zie je maar dat het verschilt.

Overigens zitten we nu met dezelfde vraag als de TS, mijn man is begonnen met paardrijden en ik ben er na 20+ jaar ook weer opgestapt. Ons doel is vooral om af en toe een buitenrit ergens te kunnen maken. Dat zal dan vrijwel altijd onder begeleiding zijn want anders krijg je denk ik de paarden niet mee.
Niels heeft inmiddels 5 of 6 lessen gehad, kan al redelijk lichtrijden (nog niet altijd even netjes maar soit) en heeft ook al een paar keer gegaloppeerd (vind hij makkelijker dan draf) . Hij voelt zich wel klaar voor een buitenrit hahaha en dan zul je zien dat dat hem ook gewoon goed afgaat.. ik zelf ben altijd een bangerd geweest in dat opzicht dus ik denk dat het geen kwaad kan om het iets rustiger aan te doen.

Ik ben nu ook aan het kijken naar ritten in de ardennen, en dan staat er: ruiter moet alle gangen goed beheersen.. maar ja.. wanneer is dat? Heel lastig dus.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:43

Naast alles wat hierboven genoemd is vind ik het ook geen overbodige luxe om zonder beugels te kunnen rijden en die ook weer terug te kunnen vinden zonder een gang terug te hoeven. Als je dan onderweg je beugel verliest hoeft dat niet tot paniek te leiden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:56

M'n vriend had er 9 lessen opzitten en we hebben toen twee buitenritten met galop gedaan (strand en bosrit) Hij had geen angst, zat rustig en hij had er vertrouwen in dat hij dat kon, dus gedaan. Ging uiteindelijk ook super.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:25

Dat is volkomen afhankelijk van waar je gaat rijden en hoe snel je iets oppikt. Mijn vriend heeft afgelopen zomer voor het eerst paardgereden. Op Ameland, op het strand! Hij is op een doodmak paard gezet, ik heb zeer basic uitgelegd hoe je harder en zachter gaat en het paard volgde de rest wel dus sturen hoefde niet. Toen zijn we op pad gegaan en hebben we zo'n twee uur in een groep meegereden. Vooral stap, maar ook stukken gedraafd. Na een kwartiertje kon hij redelijk lichtrijden. De dag erop zijn we weer op rit gegaan, wederom is hij op een doodmak paard gezet en heeft hij zelfs een paar honderd meter handgalop mee kunnen pakken.
Ik kan echter goed begrijpen dat lang niet iedereen zo snel zijn balans vind in het zadel, om goed en wel alle gangen rond te kunnen hobbelen.

Ik denk dat het voornamelijk belangrijk is dat je bij een adresje gaat rijden waar ze goed aangeschreven staan. Zodat je weet dat er verantwoordelijke begeleiding mee gaat en de paarden braaf genoeg zijn om geen gekke fratsen uit te halen. Als je dan voldoende in het zadel kan zitten voor stap, draf en galop, ben je wat mij betreft ervaren genoeg om een buitenrit te maken waar wat meer tempo in zit dan alleen stappen!