Niet langzaam willen galopperen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_ontana

Niet langzaam willen galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 11:03

Mijn pony wil alleen maar heel hard galopperen. Als je hem terug wil pakken valt hij meteen terug in draf. Wat kan ik hieraan doen? Ik heb zelf een beetje het iedere dat zijn achterhand niet sterk genoeg is. Ik heb hem ook pas een maand. Zijn daar ook oefeningen voor (ernaast en erop)?

Naskapower

Re: Niet langzaam willen galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:11

Ik denk dat je dit probleem vooral in de bak hebt. Zodra je langzaam de bocht door wilt galoperen moet je pony hier veel kracht voor gebruiken en dus gaat je pony liever snel. Buiten kan je makkelijker oefenen met rustig galoperen omdat je dan niet elke tig meter een hoek tegenkomt.

Verder kan je balkjes draven, hiermee moeten ze de achterhand goed gebruiken. Bij het galoperen liever 3 passen rustig dan een hele lange zijde te snel.

Het is een lang project mijn pony heeft het precies zo.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 11:26

Helaas gaat Montana buiten ook heel hard. Balkjes draven ga ik dan zeker doen!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:29

schakelen, schakelen, schakelen!. in stap, in draf en in galop. overgangen en schakelen. Op die manier leert hij zijn bekken kantelen en op de juiste manier te gebruiken om langzamer te kunnen galopperen. in galop zal dat nu nog heel moeilijk zijn. Leer hem eerst in draf veel te schakelen. als dat goed gaat galoppeer je aan en probeer je hem ietsje terug te nemen, lukt dat niet, terug naar draf en opnieuw. niet laten racen, daar wordt hij niet beter van

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:55

Veel overgangen rijden zodat je pony goed aan de hulpen word, hiermee bedoel ik je zit hulpen en eventueel de teugelhulp. Mijn pony gallopeerde ook vaak hard in galop, en ik stuurde haar meestal op de volte omdat ze dan niet de snelheid kan behouden omdat ze rondjes moet galopperen.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 12:00

Fijne tips! Hij is gelukkig wel heel goed aan de hulpen, je hoeft maar een betje aan te duwen of je handen iets meer open te doen en hij gaat al!

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:03

Hoe oud is je pony? Een jong dier heeft vaak nog niet voldoende evenwicht en kracht om langzamer te kunnen galopperen met een ruiter. Wat dan helpt is gewoon veel oefenen. Probeer veel rechte stukken te galopperen en ga met hem schakelen. Probeer hem steeds een paar passen wat terug te nemen en beloon hem als dat lukt.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 12:18

Hij is 16

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:25

Oh, dan zal dat het niet zijn :')

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:36

Heb je les?
Een goede instructrice zal je kunnen wijzen op waar de fout ligt.
Verder inderdaad veel overgangen en sneller/langzamer(schakelen) in andere gangen. Dit kan je uitbouwen naar de galop.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 12:45

Ik heb tijdelijk geen les omdat mijn instructrice is gestopt met lesgeven en er in de buurt niet zo 1, 2, 3 een andere is. Dit is ook de rede dat we naar een andere stal gaan.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:47

Klinkt meer als een ongehoorzaam paard. Hoe is hij aan de hand? Loopt hij met jou ipv jij met hem?
Hoe is hij in draf? Kan hij van rustig draven naar versnellen naar rustig draven op 1 zijde?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 12:50

Veel schakelen gaat helpen als het puur een probleem van kracht is. Veel paarden zitten ook vast in hun bekken (bijv. door een keertje uitglijden op de wei) waardoor het langzaam galopperen erg bemoeilijkt wordt. Een goede osteopaat of fysio kan je dan hierbij helpen.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 13:09

PanamaD schreef:
Klinkt meer als een ongehoorzaam paard. Hoe is hij aan de hand? Loopt hij met jou ipv jij met hem?
Hoe is hij in draf? Kan hij van rustig draven naar versnellen naar rustig draven op 1 zijde?

Hij is totaal niet ongehoorzaam. Altijd heel lief, goed aan de hulpen en hij doet alles voor je mij draf zijn we bezig met het oefenen van schakelen, en daarbij doet hij heel erg zijn best maar hij vindt het wel best moeilijk.

fjordnina schreef:
Veel schakelen gaat helpen als het puur een probleem van kracht is. Veel paarden zitten ook vast in hun bekken (bijv. door een keertje uitglijden op de wei) waardoor het langzaam galopperen erg bemoeilijkt wordt. Een goede osteopaat of fysio kan je dan hierbij helpen.

Dan ga ik ook kijken naar een goede osteopaat/fysio. Hij vindt het namelijk ook niet fijn als je wat harder bij zijn bekken borsteld.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:11

Ik denk inderdaad een gebrek aan balans, dus een te zwakke achterhand. Gewoon veel galopperen in de eerste plaats, mooie door de hoeken gaan en figuren rijden. Als je paard meer op de achterhand gaat galopperen wordt het voor hem makkelijker om kracht te verzamelen en langzamer te galopperen.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:13

Vanuit stap of stilstand aanspringen kun je ook oefenen, het paard moet dan al meer verzameld zijn en gaat dan meestal niet zo hard.
Ik zou het op een volte proberen.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:18

Ook een pony van 16 jaar kan onvoldoende evenwicht hebben om rustig te galopperen.
Het is dan echt een kwestie van hem sterker te trainen. Je kan hem ook eerst vanaf de grond trainen. Aan de longe op de volte laten lopen en dan veel overgangen. Probeer de overgangen zo rustig mogelijk te maken, en steeds echt korte stukjes gelop, echt maar een paar sprongen dan gelijk weer terug naar draf en ontspannen. Dan weer aanspringen etc. Dit veel oefenen en dan kun je steeds een stukje langer galop vragen. Dit kun je ook onder het zadel doen. Het kan best zwaar voor hem zijn. Bouw het dus rustig op. Als je denkt dat er lichamelijk ook iets dwars kan zitten is het altijd goed om er iemand naar te laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:20

Rustig je training opbouwen. Het kost hem veel kracht en dat heeft hij blijkbaar nog niet. Maak stap voor stap zijn achterhand sterker. Dat kan ook met longeren en andere oefeningen dan de galop. Bijvoorbeeld overgangen en tempowisselingen in stap en draf. En vraag qua galop in het begin niet meer dan een paar passen wat langzamer en beloon hem meteen als hij dat goed doet. Als dat lukt dan breid je die momenten met hele kleine stapjes uit. De dag daarna vraag je een piepklein beetje meer. En als dat goed gaat de keer daarna weer iets meer. En dan niet eindeloos doorgaan als hij het goed doet. Als hij iets voor je doet wat hem veel moeite kost, dan moet hij leren dat er meteen daarna een beloning in de vorm van ontspanning komt. Want alleen dan blijft hij zijn best doen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:23

TS, ik herken jouw probleem met een vroeger paard dat ik zou trainen. Ook van ongeveer die leeftijd. In haar geval was het een gevoelig punt/slijtage in de rug, nadat ik haar had laten onderzoeken door de VA. Mijn advies is om lichamelijk ongemak eerst uit te sluiten voordat je (belast) verder gaat trainen. ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:31

Zou toch op zoek gaan naar iemand die een paar keer meekijkt terwijl jij rijd. Jullie kennen elkaar nog niet zo lang. En het kan heel goed zijn dat je pony je niet goed snapt. Omdat jij dan misschien onbewust verkeerde hulpen geeft.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 16:08

Dankjewel voor al jullie tips! Overmorgen komt er een osteopaat en dan zal ik wel een update geven :)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:07

Hier is niet veel meer aan toe te voegen.
Behalve het sluiten van de volte (achterhand goed meenemen naar binnen, dan enkele voltes 10 m galopperen en de achterhand ietsje naar buiten duwen zodat het binnenachterbeen meer onder het lichaam komt, vervolgens de volte weer openen tot een grote volte ( binnenbeen!). Als dit binnen een paar maanden goed lukt, ga je daarna in hetzelfde tempo lange lijnen rijden, versnelt hij dan steek je er een volte 10 m tussen.

Een andere goede oefening is een slangenvolte met 4bogen en telkens je de middellijn kruist een overgang rijden.

Een andere variant is 1 grote volte galopperen, dan direct een volte 10 m, dan weer grote volte etc.

Achteruit gaan en schouderbinnenwaarts zijn nog beter, maar ik vermoed dat je pony daar nog niet aan toe is.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:42

Ik denk dat de titel moet zijn; mijn paard KAN niet langzaam galopperen. Je paard mist simpel nog de kracht om iets terug te rijden en overvraag dit ook vooral niet, maar zorg juist voor een goede voorwaartse drietakt galop waarin je nog niet te veel bezig bent met terug rijden, maar eerst vooral bewust bent van de passen.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 21:51

Probeer hem terug in tempo te vragen door goed te zitten en langzaam maar stevig uit te blazen. Ontspan je hele lichaam, al doet hij een pasje dan flink belonen en weer naar voren vragen! Langzaam galopperen is best pittig voor een paard die dat niet gewend is. Mijn paard kon vroeger ook maar op 1 tempo galopperen en een kleine volte was amper haalbaar. Nu galopperen we 10 meter voltes zonder moeite, alles is mogelijk! Ook bij een ouder paard.

horseknow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:45

heb niet alle reacties gelezen dus het kan zijn dat het al gezegd is, maar je moet je been er steeds aanhouden, en consequent zijn! ik heb ook een tijdje gehad dat mijn paardje er heel de tijd uitviel als ik maar iets aan de teugels zat. Rij je met een zweepje? steeds als hij er uit valt gelijk weer naar galop toe. springt hij nniet gelijk aan in galop kom dan eerst tot een rustiger tempo, maar probeer wanneer hij er uit valt hem gelijk weer terug in de galop te zetten, geef desnoods een tikje zodat hij leert van 'oh ik moet in de galop blijven.' Maak is een volte en dan steeds kleiner (niet te klein natuurlijk) en dan weer groter, weer kleiner, weer groter. Veel overgangen rijden. Probeer eens balkjes te lopen en dan bijv in draf, tussen balkje 2-3 halthouden, en dan tussen 3-4 aandraven. of probeer tijdens een oefening halt te houden, en dan daarna weg draven of galopperen.
In de galop moet je denken aan draf. waarschijnlijk heb je als je een overgang maakt ook dat hij in draf valt? om een keurige, mooie overgang te maken moet je ook een mooie rustige galop hebben, in een snelle galop zal je ook nooit een nette overgang naar draf kunnen rijden. Je moet eerst een gecontroleerde, rustige galop hebben. probeer in galop hem dus tegen te houden, verzamelde galop te rijden, maar hou je been er aan ! en als hij 1 stukje goed doet maak je weer een nette overgang naar draf en beloon je hem.
Succes met oefenen ! :)