Jonge pony stuurt moeilijk --> Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Louise_vd5r

Jonge pony stuurt moeilijk --> Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 23:31

Hey iedereen, nu rijdt ik voor mensen een jong D-pony'tje, stevig gebouwd en korte dikke nek. Hij stuurt heel lastig, ik open echt extreem hard mijn hand en hij wijkt helemaal de andere richting uit en in galop vliegt hij gewoon uit de bocht de andere richting uit. Ik rijd wel met martingaal wat natuurlijk het sturen verhindert als je je hand echt wil openen. Hebben jullie tips om beter te sturen? Druk van het been begrijpt hij ook nog niet heel goed. Morgen ga ik een kneveltrens proberen en ik hoop dat het daarmee al beter gaat. Hij is 5 jaar.
Alvast bedankt!

LinsxDot

Re: Jonge pony stuurt moeilijk --> Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 23:36

Heeft weinig met bit te maken! Mijn pony was ook jong en sterk dat heeft met recht richten te maken en bezig houden! Omdat de jonge pony niet recht is gaat die waarschijnlijk andere dingen uitvoeren waar onder uit de bocht vliegen enz is onbelans en de pony weet zich dus geen houding te geven,
Dus tussen 2 benen 2 handen en niet teveel druk erop elke pas controleren en buitenhand om de pas eens sluiten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:04

Kneveltrens of bitringen zodat er aan de zijkant ook druk komt is vrij duidelijk voor een jong paard. Persoonlijk knoop ik een extra teugel aan de neusriem en rijd er dan mee alsof het met stang en trens is. Dus de teugel aan de neusriem is de trensteugel en die aan het bit de stangteugel. Daar rijd ik dan een paar weken mee tot het stuur op het bit er goed op zit. Voordeel van de teugel aan de neusriem is dat je dan best wel eens extra duidelijk kan zijn. Je kunt zonder druk op het bit wel de neus de goeie kant op krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:16

Snapt hij de teugelhulpen wel? Kan je hoofd links en rechts sturen als je er naast staat/loopt?
Martingaal blokkeerd de beweging opzij flink en dat kan verwarrend zijn, 2e teugel er bij om te sturen zonder martingaal eraan al geprobeerd>

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 00:17

Waaraan hang je die 2de teugel dan? En ik heb hem nog maar 1 keer gereden, morgen heb ik springles met hem. Zonder martingaal is momenteel niet echt een optie hij is erg sterk.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:20

Is dat wel verstandig? Springles lijkt me nu niet echt meteen een slimme keuze als je pony nauwelijks kan sturen... zou mooi bij dressuur houden en mooi met instructeur overleggen wat je nu als prioriteit met hebben qua training.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:22

Louise_vd5r schreef:
Waaraan hang je die 2de teugel dan? En ik heb hem nog maar 1 keer gereden, morgen heb ik springles met hem. Zonder martingaal is momenteel niet echt een optie hij is erg sterk.

Gewoon boven de 1e aan dezelfde bitringen.

Vergeet je springles maar morgen, zonder stuur en tempocontrole wil je echt niet gaan springen, die staanders zijn funest voor je knieën en netjes voor een hindernis zetten zodat hij makkelijk kan springen en vertrouwen en ervaring krijgt is er dan ook niet bij.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:31

Als je geen stuur hebt kan je beter niet gaan springen.. Als je paard beslist geen zin te hebben om te springen wordt het een laaang uur. Om nog niet over gevaar te spreken.

Ik denk aan back to basic. Als je pony ook je beenhulp niet helemaal snapt is het niet dat je pony niet luistert, maar hij snapt gewoon niet wat je bedoelt.

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 05:08

Dus je hebt een paard wat niet goed ingereden is en je kan hem niet sturen maar gaat wel springen? Eerste wat je doet is cancel die springles. Kijk kritisch naar jezelf 9 van de 10 problemen worden veroorzaakt door de ruiter/trainer. Je zal eerst terug naar de basis moeten gaan, kan je hem sturen op de grond, reageert hij op pressure en release? Alles wat je op zijn rug wil doen moet je ook op de grond kunnen doen. Daarna ga je werken op de rug, doormiddel van pressure en release. Dat andere bit gaat je niet helpen, het beste is naar mijn idee te starten met een ropehalter. Dat bit is meer voor jou dan je paard want die begrijpt duidelijk niet wat jij wil. Het resultaat daarvan zal zijn dat je paard niet meer gevoelig in de mond is zoals je het zou willen. Misschien een idee om goede begeleiding te zoeken.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 07:13

Klinkt als een jonge pony die gewoon alles nog moet leren. Neem de tijd en neem les voordat je er van alles in gooit en aan knupt. >;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 07:38

Ga eens terug aan de longe. Eerst zelf longeren en de stemhulpen aan leren voor de verschillende gangen.
Als dat goed gaat, zorg je dat je een goede instructrice hebt gevonden en ga je erop aan de longe. Instructrice geeft in overleg de stemhulp en jij geeft tegelijk de beenhulp. Gaat hij voorwaarts? Brave jongen belonen met stem en een aai.
Als hij niet op de been / stemhulp voorwaarts gaat kan je instructrice helpen met haar lichaamstaal en klein beetje de zweep hulp zonder hem uiteraard te slaan maar een goede instructrice zal dat niet doen.

Zo bouw je dat op, als hij de beenhulpen én zit hulpen om voorwaarts en ook weer terug ken kun je de teugelhulpen mee gaan nemen.

JIJ moet leren niet alles met je handen te willen oplossen maar dat te doen met je zit. Een paard is te sturen zonder handen he mits JIJ duidelijk en consequent bent.

Die springles is serieus blijkbaar? Ik denk daarbij echt dat je levensmoe bent ofzo? Echt levensgevaarlijk om dat te doen terwijl je pony geen been en teugelhulpen kent.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 07:45

Waarschijnlijk blijf je te lang aan je binnen teugel hangen Maak het niet te moeilijk sturen is 2 handen naar binnen en in dit geval ( over de buitenschouder vallen) wat buiten been! Reageert de pony door af te wenden doe je weer even niks totdat je weer wilt sturen

Ga voor jezelf veel vierkanten rijden ipv voltes

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 07:47

Kijk, het is niet mijn pony en die mensen bepalen wat ik er mee rijd, ik heb niet erg veel te zeggen. Ook staat hij ver en rijd ik maar 1 of 2 keer in de week. Moest ik hem vaker rijden zou ik idd veel harder aan dressuur kunnen werken en rustig opbouwen, maar ik heb niet veel tijd. Maar die mensen handelen in springpony's en willen dat die pony springt, waar hij trouwens wél al elvaring mee heeft. Ik zal het eens proberen of hij reageert als je ernaast staat, maar als dat niet het geval is wat kan je dan doen?

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 07:48

dresjoepie schreef:
Waarschijnlijk blijf je te lang aan je binnen teugel hangen Maak het niet te moeilijk sturen is 2 handen naar binnen en in dit geval ( over de buitenschouder vallen) wat buiten been! Reageert de pony door af te wenden doe je weer even niks totdat je weer wilt sturen

Dat is het net, ik probeer het idd op te lossen met buitenbeen, maar daar reageert hij niet echt op.

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 07:50

Ow ja en ik mag geen eigen lesgeefster kiezen, anders zou ik dat wel doen maar ik moet les nemen van de intrustcteurs daar op stal. En ja ik weet dat hij jong is en nog veel moet leren, hij is nog maar 5. Ik vroeg enkel tips om het hem te kunnen leren hoor

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 08:01

Heb ik gegeven rechtrichten 2 benen 2 handen pony op 4 benen op zichzelf

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 08:03

Louise_vd5r schreef:
dresjoepie schreef:

Dat is het net, ik probeer het idd op te lossen met buitenbeen, maar daar reageert hij niet echt op.

neem je wel je buitenhand ook mee naar binnen? En een ontspannen vragende binnen teugel?

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 08:09

Ja buitenhand gaat mee, en ik probeer zo ontspannen mogelijk altijd, maar als hij helemaal de andere kant uit gaat heb ik geen andere keus dan aan te spannen want dan rijd ik in de weg van andere ruiters bij het springparcours.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 08:22

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 09:11

Als die mensen een goed springpaard willen, is het juist zo belangrijk dat er een goed stuur op zit lijkt me.. Je slaat nu zó veel belangrijke stappen over en daar gaat hij echt niet beter van worden.
Het is dan niet jouw paard, maar dat betekent niet dat je niet voor je eigen veiligheid mag kiezen.. Voor jezelf opkomen heet dat ;) Daarnaast is het 10x beter voor het paard om de basis wat beter aan te pakken. Leg dat ook maar aan de eigenaren uit. Als de eigenaren dat niet begrijpen, dan wil je daar toch niet eens rijden.. Als zij de slechte training boven de veiligheid van jou én het paard stellen, dan moet je maken dat je weg komt daar :)

Het is lastig dat je niet zelf een instructeur mag kiezen.. Jij hebt namelijk wel echt begeleiding nodig want je hebt zelf de kennis niet. Vraag het anders bij de instructeur waar je nu lest?

Wat je met dit paard moet doen is veel lateral flexing. Dit kan zowel met een touwhalster, als bitloos hoofdstel, als met bit en kan zowel op de grond als onder het zadel. Dat is iets wat ik altijd al meteen doe bij het inrijden. Voordat ik ooit op zn rug zit.. Zo kennen ze het principe van wijken voor druk op het hoofd (basis van sturen) sturen al voordat je ooit begint met rijden.
Dit is bij jou helemaal overgeslagen..
Zoek maar filmpjes op van lateral flex, staan genoeg op youtube. Lastige is alleen dat je geen begeiliding hebt en het is best makkelijk om het verkeerd te doen.. zoals met alles.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 11:44

Louise_vd5r schreef:
Ow ja en ik mag geen eigen lesgeefster kiezen, anders zou ik dat wel doen maar ik moet les nemen van de intrustcteurs daar op stal. En ja ik weet dat hij jong is en nog veel moet leren, hij is nog maar 5. Ik vroeg enkel tips om het hem te kunnen leren hoor

Andere stal zoeken om te gaan rijden. Kennelijk is er hier niet de begeleiding die jullie als combi nodig hebben, dat is iets dat de stal moet oplossen aangezien het hun pony (en inkomen) is. Zonder goede basis kan de pony niet veilig wat hij moet en krijgt de stal een slechte naam. Echter goede basisopleiding kost tijd daar op besparen is funest voor de pony later.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:03

maar ik mis een hoop in dit verhaal waarom martingaal en waarom al een ander bit proberen, is hij medisch in orde? ligt het zadel goed?

onlangs een jonge pony ingereden en wilde maar niet naar rechts en heb toch al heel wat ervaring maar de pony gaf maar niet op. osteopaat erbij pony zat in zijn geheel vast na een behandeling en 3 weken rust en je kent de pony totaal niet terug.

dus sluit eerst het ene uit eer dat je aan het andere begint, niet lopen rotzooien.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:45

Waarom geef je niet aan de eigenaren aan dat dit paard nog niet klaar is voor springen? De knopjes zitten er duidelijk nog niet op en als je een beetje verstand van paarden hebt snappen de eigenaren ook dat daar nog niet mee gesprongen kan worden. Precies wat er wordt gezegd die stappen van dit leer proces wil je écht niet missen...
Dit is toch wel waar jij het verschil moet gaan maken. Ben je een brave ruiter of een goede? Jij moet aangeven dat dit paard nog niet klaar is, dat dit paard wat meer tijd nodig heeft. Niemand anders voelt dat dan jij.
Vertel in ieder geval aan je instructrice dat je denkt dat de knoppen er nog niet goed op zitten. Dat kan je toch als minste doen als je dan toch die springles doet.. Beetje instructrice, spring of niet, zal dan toch alles aan de kant schuiven om eerst dat probleem op te lossen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:53

Misschien eens je buitenhand bekijken als je binnen opent? Vaak geven mensen scheef mee, waardoor de controle over de buitenhand weg is, en het paard als het wil over de schouder de andere kant kan opgaan

Ik zou toch ook zeker opletten met springen eigenlijk

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:55

Als je pony het sturen nog niet kent lijkt me het een hele verstandige en veilige optie om een stapje terug te gaan en dit op de grond te bevestigen :)