Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
vibabu schreef:Dyslectie heeft te maken met het niet kunnen leggen van een verband tussen een klank en de letters die daar aan verbonden zijn. Heeft dus niks te maken met op het verkeerde been lichtrijden. Er zijn wel mensen die het niet kunnen zien. Maar dat heeft niks met dyslectie te maken.
Citaat:Moeite hebben met het verschil tussen links en rechts kan met je manier van denken te maken hebben. Globaal gezien zijn er twee manieren van denken: beelddenken en taaldenken. Als jij beelddenkt, bestaat een groot deel van je gedachten uit beelden. Bij taaldenken bestaan je gedachten grotendeels uit woorden. Beelddenkers hebben bepaalde eigenschappen waar je ze aan kunt herkennen. Het verschil tussen links en rechts niet kunnen onthouden, is een belangrijk kenmerk van beelddenken.
Roodvos schreef:Hier staan een paar leuke weetjes:
http://www.quest.nl/artikel/waarom-kunn ... -onthouden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap ... chts-boven
Ik haal dit er even uit:Citaat:Moeite hebben met het verschil tussen links en rechts kan met je manier van denken te maken hebben. Globaal gezien zijn er twee manieren van denken: beelddenken en taaldenken. Als jij beelddenkt, bestaat een groot deel van je gedachten uit beelden. Bij taaldenken bestaan je gedachten grotendeels uit woorden. Beelddenkers hebben bepaalde eigenschappen waar je ze aan kunt herkennen. Het verschil tussen links en rechts niet kunnen onthouden, is een belangrijk kenmerk van beelddenken.
Dan denk ik dat een dyslectisch persoon vermoedelijk ook een beelddenker is, en geen taaldenker.
Voor het brein is boven (hoofd) duidelijk anders dan beneden (benen). Maar de handen zijn weliswaar spiegelbeeld, maar wel gelijk. Om het ene rechts en het andere links te noemen, is een afspraak die wij als mensen onderling gemaakt hebben. Je brein weet automatisch wat onder en boven is, maar links/rechts is iets dat je moet aanleren. En ik kan mij voorstellen dat dit voor een taaldenker eenvoudiger is. Want als je van hand veranderd is het beeld van buiten ineens verandert van links naar rechts of andersom.
De tip om te werken met het beeld (kant van het hek/muur) vind ik dan ook een hele goede.
M.b.t. werken met kleuren sokken/handschoenen oid. Ik zou dan adviseren om rood en wit te gebruiken. Kies je een andere combinatie, maar wel met rood, doe dan altijd Rood Rechts (en dat is gelijk mijn ezelsbruggetje). Dit komt namelijk ook overeen met de kleuren vlaggetjes die op hindernissen gebruikt worden om aan te geven wat de linker- en rechterzijde van de hindernis is. En dus vanaf welke kant het obstakel gesprongen moet worden. Als je die methodiek nu gelijk ook kan aanleren, heeft je zoon daar later ook profijt van.
wendyenbram schreef:vibabu schreef:Dyslectie heeft te maken met het niet kunnen leggen van een verband tussen een klank en de letters die daar aan verbonden zijn. Heeft dus niks te maken met op het verkeerde been lichtrijden. Er zijn wel mensen die het niet kunnen zien. Maar dat heeft niks met dyslectie te maken.
Dyslexie heeft met veel meer te maken dan alleen klank en letters.
de verbindingen in de hersenen lopen net een beetje anders, waardoor idd de klanken en letters anders in verband gebracht worden, maar ook vergeetachtigheid, en het ordenen horen daarbij. veel al moeite met de fijne motoriek
Er zijn idd al vele herkenningspunten voor dyslexie nog VOOR dat de kinderen leren lezen en schrijven en het daaruit dus blijkt dat dat moeilijker gaat.
het kruipen overslaan bijv.
of opdrachten niet kunnen voltooien (ga naar boven en pak je broek, boek en trui.) ze komen met 1 of geen ding terug.
automatiseren gaat veel minder goed.
en verschil tussen rechts/links
niet op woorden kunnen komen, geen grote woordenschat hebben, of juist wel een grote woordenschat, maar vaak dingen moeten omschrijven, omdat je echt niet op het woord kan komen
vaak afwezig lijken
Dus zeer zeker niet alleen letters en klanken.
En dan ligt het ook nog aan de mate van hoe zwaar de dyslexie is in hoeverre je van bepaalde dingen last hebt.
En dan nog is het enkelvoudige dyslexie in welke mate dan ook, of meervoudige dyslexie.