pony erg lui

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bjlover

pony erg lui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 22:00

hoi allemaal!
ik rijd mijn pony Baltimore,
ik krijg vaak commentaar dat ik hem op de achterhand moet laten lopen,
maar dat is dus het probleem,
hij is zo verschrikkelijk sloom en langzaam, hij wil gewoon niet werken, ik kom er altijd helemaal zwetend vanaf en meneer heeft 1 druppel zweet bij wijze van. dus de achterhand valt gewoon niet te activeren.

en het is echt vreemd, op buitenrit is hij normaal, zelfs gallopperen zn maatje heel ver weg blijft hij als een luie koe doorgaloperen en wil ook niet crossen ofzo. maar met dressuur moet ik hem blijven aansporen anders luistert hij niet. ik rijd al zonder sporen, maart hij doet echt totaal niks meer.

integendeel; met springles is hij zo heet, hij rent overal heen, is niet meer te houden, springt als een kip zonder kop, etc. maar dat is alleen tijdens het echte springen want met losrijden heb ik hetzelfde probleem.

en dat is dus het rare, hij is overal sloom en langzaam en lui en futloos in maar met springen is hij een bom. hoe kan ik hem met dressuur dan ook zo heet krijgen dat hij ook door wil lopen en hij niet vooruit geschopt moet worden.

zweep geeft hij niks om, ik kan hem net zo vaak prikken met sporen als ik wil, korte, lange, stompe, scherpe, met wieltjes, allemaal niet, allemaal geprobeerd.

het gaat om een ruin van 18jaar een NRPS

wie o wie kan mij helpen? *\o/* /3

geerke

Re: pony erg lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:05

hij vind er gewoon geen moer aan,behalve het springen dan....en ik vermoed dat je hem zo hard hebt geprikt dat hij ook niets meer voelt.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:21

paard heeft er duidenlijk geen zin in, daar gaan sporen of zweepjes niks aan veranderen, hebben jullie vaak genoeg verandering in wat jullie doen, hoe vaak rij je, wat voor soort training doe je dan, en hoe vaak ga je eens wat leuks doen of wat anders doen (grondwerk ofzo)

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 22:22

Misschien kan je hem eens longeren? Dan kan je van een afstand zien hoe hij precies loopt en aansporen met de zweep. Eventueel kun je hem ook longeren zonder longeerlijn. Rij je veel dressuur? Ik merk dat mijn pony dat ook niet superleuk vind. Ik probeer het zo veel mogelijk af te wisselen door de week zodat hij het rijden ook leuk blijft vinden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 23:41

Misschien kun je met goede instructie cavelitti werk gaan doen maar dan dressuur matig! Dan krijgt je pony er misschien wat meer plezier in

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:04

Een lastig probleem.
Goed dat je wat hulp zoekt, want doormodderen met de dressuur is niet leuk voor beiden en ook niet goed voor je houding (uit ervaring :o)
Hoe vaak krijg je les?
Er zijn 2 strategieën mogelijk:
Accepteren dat je een boscrosspony hebt, en dressuur tot een minimum beperken.
Of (privé)les van iemand die je echt kan en wil helpen.
Ponies als de jouwe zijn vaak reuze slim en kritisch. Alleen wanneer je echt duidelijk en juist rijdt, gaan ze voor je werken. Als ruiter moet je dan heel gericht hulpen geven. Niet iedere instructeur is in staat om dat een ruiter te leren.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 00:32

Er is geen enkele situatie die je beschrijft gewenst. Aan de ene kant is ie niet vooruit te branden en aan de andere kant schiet hij als een ongeleid projectiel rond.
Op basis daarvan vraag ik mij af of jouw pony geen lichamelijke klachten heeft. Ik ben namelijk nog nooit een paard/pony tegen gekomen die niet te porren is voor een stukje laagvliegen...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 01:50

Opgeven. Zon pony die zo afgestompt is zal niet echt lekker voor je been worden. Leuk buitenritjes mee doen en lekker laten gaan. Dressuur wordt hem niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 02:23

Wat zegt je instructie dat je moet doen?
Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.
Ik zo beginnen met even heel consequent jou helpen met je pony aan de hulpen te krijgen. 2 rondjes 2 passen vooruit draven en dan weer 2 passen remmen. Dat is even zweten maar vaak geeft dat wel snel resultaat. De andere kant op doe je hetzelfde. Hoofdhouding doet er niet toe. Als hij niet onmiddellijk reageert gelijk een tikje met een dressuutzweep.

Wat je ook kan doen is de energie van het springen gebruiken voor de dressuur. Zet wat kruisjes in de bak en ga lekker dressuur rijden. Als hij echt traag wordt pak je een kruisje mee en gaat met die energie verder met je dressuur.

Ook met springen moet hij aan de hulpen zijn. Springen is gewoon dressuur met hindernissen. Je wint de wedstrijd tussen de hindernissen.

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 02:56

Het probleem is dat je veel te veel met je benen doet. Logisch dat hij niet meer reageert, als iemand iets 10x tegen jou zegt dan denk jij de 10e keer ook laat maar. Je wil een paard op lichte hulpen hebben lopen, dus je drijft zo licht mogelijk doet hij niks dan intensiveer je je hulp, reageert hij nog steeds niet zou ik denken okee het maakt niet uit hoe je gaat maar nu ga je vooruit. Mits je natuurlijk je paard terugneemt en het weer probeert op de lichtste hulp. Jij moet minder gaan werken en je paard meer, heb wat vertrouwen in je paard. Grondwerk zou je waarschijnlijk ook erg kunnen helpen aangezien het lijkt alsof jou paard meer de baas is dan jij. Maar het beste advies wat ik je kan geven is neem les.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 07:18

Wij hebben ook een dergelijke pony - alleen iets minder erg denk ik. We hebben hem pas 1 jaar. Het eerste wat ik heb gedaan is sporen in de kast gelegd- heeft toch geen zin. Hij vindt dressuur gewoon minder leuk. Ik rij dus ook ook nooit lang en probeer het wel uitdagend voor hem te maken door heeeeel veel af te wisselen. Half uur is genoeg. En dan been niet te veel te gebruiken- alleen als hij echt terug valt n tik. Nu gaat het al een stuk beter.
Gezien de leeftijd van je pony is de vraag wat haalbaar is. Hij heeft geleerd om flegmatiek te lopen. Eigenlijk moet je dus ' opnieuw' gaan trainen. Hij moet opnieuw hulpen koppelen met acties. Dus echt terug naar de basis. Wellicht een idee om te beginnen met dressuur in het bos of veld- en dan kort (5 of 10 min) en dit veder uitbouwen. HIj moet het wel leuk gaan vinden.
Succes

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:09

Omdat dit een vraag is en geen discussie verplaats ik je topic van RT-D naar RT-V.

bjlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 16:54

Annalies03 schreef:
paard heeft er duidenlijk geen zin in, daar gaan sporen of zweepjes niks aan veranderen, hebben jullie vaak genoeg verandering in wat jullie doen, hoe vaak rij je, wat voor soort training doe je dan, en hoe vaak ga je eens wat leuks doen of wat anders doen (grondwerk ofzo)

Ik rijd ongeveer 4x in de week. Een dag gewoon lekker niks of bitloos/neckrope, een dag dressuurles, een dag springles en een dag zelf dressuur trainen. Maar dat is niet afwisselend genoeg voor hem. Hij is net zo sloom in de bossen en er zit 75% arabier in. Dat is dus heel gek

bjlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 16:55

goldenarrow schreef:
Omdat dit een vraag is en geen discussie verplaats ik je topic van RT-D naar RT-V.

Bedankt ik ben nieuw en wist niet goed waar het moest

bjlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 16:56

senna21 schreef:
Een lastig probleem.
Goed dat je wat hulp zoekt, want doormodderen met de dressuur is niet leuk voor beiden en ook niet goed voor je houding (uit ervaring :o)
Hoe vaak krijg je les?
Er zijn 2 strategieën mogelijk:
Accepteren dat je een boscrosspony hebt, en dressuur tot een minimum beperken.
Of (privé)les van iemand die je echt kan en wil helpen.
Ponies als de jouwe zijn vaak reuze slim en kritisch. Alleen wanneer je echt duidelijk en juist rijdt, gaan ze voor je werken. Als ruiter moet je dan heel gericht hulpen geven. Niet iedere instructeur is in staat om dat een ruiter te leren.

Hij doet dus geen moer in het bos alleen van alle grassprietjes schrikken. Dus niet echt een boscrosspony....

bjlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 16:57

piezze schreef:
Opgeven. Zon pony die zo afgestompt is zal niet echt lekker voor je been worden. Leuk buitenritjes mee doen en lekker laten gaan. Dressuur wordt hem niet.

Het is juist een dressuurgericht getrainde pony dus daarom snap ik het niet...

bjlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 17:00

Anne_GTI schreef:
Wat zegt je instructie dat je moet doen?
Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.
Ik zo beginnen met even heel consequent jou helpen met je pony aan de hulpen te krijgen. 2 rondjes 2 passen vooruit draven en dan weer 2 passen remmen. Dat is even zweten maar vaak geeft dat wel snel resultaat. De andere kant op doe je hetzelfde. Hoofdhouding doet er niet toe. Als hij niet onmiddellijk reageert gelijk een tikje met een dressuutzweep.

Wat je ook kan doen is de energie van het springen gebruiken voor de dressuur. Zet wat kruisjes in de bak en ga lekker dressuur rijden. Als hij echt traag wordt pak je een kruisje mee en gaat met die energie verder met je dressuur.

Ook met springen moet hij aan de hulpen zijn. Springen is gewoon dressuur met hindernissen. Je wint de wedstrijd tussen de hindernissen.

Gaat niet... Bij het losrijden met springen is hij ook niet vooruit te branden dus dat heeft ook geen zin... Zelfs al staan er hindernissen. Pas als hij erop af gaat word hij erg heet. Ik ben al een halfjaar bezig met op de hulpen krijgen maar geen resultaat... Wel bedankt voor je advies! Maar ik denk dat het niet veel meer helpt..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:02

Vertoont hij dit gedrag alleen bij jou of ook bij bijvoorbeeld je instructrice?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:14

Sommige pony's werken nou eenmaal liever dan anderen. Ik zou proberen het leuker voor hem te maken, waardoor hij meer gemotiveerd raakt. Daarnaast heel consequent zijn, altijd reactie krijgen.
Heeft hij wel een goede conditie?

Mijn pony is ook een gevalletje liever lui dan moe. Ik probeer veel af te wisselen, dagje dressuur, buiten rijden, balkje doen, sprongetje, grondwerk, wandelen, dagje rust. Ook hou ik zijn werken kort.
Hij vindt het bijvoorbeeld leuk om balkjes te lopen of met pionnetjes. Of spelletjes te doen met andere pony's erbij. Daar maak ik dan gebruik van.
Jij zou bijvoorbeeld een sprongetje neer kunnen zetten, dus dat je niet alleen springt of dressuurt, maar allebei doet.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:17

oplossing
1. neem een vishengel
2. maak een wortel aan een touwtje aan de hengen
3. stap op je pony
4. hou de hengel in een hand'
5. houd de wortel voor je paard zn neus
6. en go go go

sorry erg flauw

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:18

Misschien een heel gek idee, maar krijgt hij wel genoeg energie uit zijn eten? of heeft dat er niks mee te maken?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:19

misschien heeft hij er gewoon even genoeg van..

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:22

Jeika schreef:
misschien heeft hij er gewoon even genoeg van..

Misschien is wat rust en ontspanning en alleen maar leuke dingen doen zoals lange bostel en knuffelbeurten geen slecht idee nee

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 17:30

Wat voer voer krijgt de pony? En hoeveel?

Misschien eens een x bloed laten trekken op tekorten

bjlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 17:50

Shirley schreef:
Vertoont hij dit gedrag alleen bij jou of ook bij bijvoorbeeld je instructrice?

Altijd