Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
derya94 schreef:@Hilary: En ging dit goed? Kan je eigenlijk wel blijven zitten als ze het gek in hun hoofd krijgen en beginnen te bokken/steigeren?
fluffyfox schreef:derya94 schreef:@Hilary: En ging dit goed? Kan je eigenlijk wel blijven zitten als ze het gek in hun hoofd krijgen en beginnen te bokken/steigeren?
Als jij zoals je zegt de tijd gaat nemen en je voorwerk goed doet zou er geen reden zijn tot "gek" gedrag.
Dan is er communicatie en kan je voor een situatie escaleert deze aanpassen.
xyzutu2 schreef:Ik zou persoonlijk liever een boomloos zadel gebruiken omdat dat jouw druk toch beter over de nog onbespierde rug verdeelt en ze toch 'meegroeien' als het paard breder en bespierder wordt. Kijk bijvoorbeeld naar een Ghost, die past zich al vanzelf aan aan de meeste paardenruggen. Bij een Barefoot kun je het harde voorboogje (pommel) verwisselen zodat het zadel breder/smaller kan worden aan de voorzijde. De Trekker heeft weer een vaste voorboog die je met een pookje smaller en breder kunt instellen.
Op zich werken barebackpads ook, maar wat je wel hoort is dat ze toch iets te dun zijn en dus weer gebruikt moeten worden met een dekje met inlages eronder (en dan loop je het risico dat het op gaat proppen op de ruggengraat die je juist bij een paard met veel schoft het liefst helemaal vrijlaat), of dat ze wel voldoende dik zijn maar omdat de hele padding helemaal flexibel is je als ruiter er een beetje in gaat stuiteren in draf en galop. Een boomloos zadel combineert zachte padding met een steviger basis. Voordeel is ook dat je daar probleemloos stijgbeugels aan kunt gebruiken. Voor de veiligheid zou ik dan tijdens het inrijden korfbeugels gebruiken, dan kun je nooit met je voet blijven hangen.
aeolusnr1 schreef:Denk eens goed na wat is de bedoeling van zadelmak maken.
Hoe meer dingen je aan je paard hangt hoe meer zadelmak hij zal worden.
Ik bedoel dus een echt zwaar zadel, met borsttuig, eventueel dubbele singel, stijgbeugels met gewicht en flapperende vlaggen, touwen, ballen , ...... noem maar op.
En dan is je zadelmak paard veel zadelmakker dan je ooit zou kunnen bereiken enkel met een bbp.
ruitje schreef:Buiten dat ik allergisch ben voor mensen die een website hebben waarop eigenlijk staat dat ze zelf een cursus van 6 weekenden, en een cursus van een half jaar hebben gevolgd en verder vooral roepen dat mensen die 'veel paarden zadelmak maken het verkeerd doen' ....
Zegt ze het zelf al ergens: 1 verkeerde ervaring bij het beleren is funest voor het vertrouwen. Imo geeft een BBP veel meer kans op vallen, en daarmee een negatieve ervaring.
Ik moet er niet aan denken om zadelmak te maken met zoiets onveiligs. Maar dat komt dan vast omdat ik zovaak dingen maar net goed of net fout heb zien gaan. Je kan niet alles voorbereiden, als hij schrikt van een vogel, 2 passen opzij zet en je ligt ernaast kun je 6 maanden bezig zijn met dat weer oplossen...
Lukasje schreef:ruitje schreef:Buiten dat ik allergisch ben voor mensen die een website hebben waarop eigenlijk staat dat ze zelf een cursus van 6 weekenden, en een cursus van een half jaar hebben gevolgd en verder vooral roepen dat mensen die 'veel paarden zadelmak maken het verkeerd doen' ....
Zegt ze het zelf al ergens: 1 verkeerde ervaring bij het beleren is funest voor het vertrouwen. Imo geeft een BBP veel meer kans op vallen, en daarmee een negatieve ervaring.
Ik moet er niet aan denken om zadelmak te maken met zoiets onveiligs. Maar dat komt dan vast omdat ik zovaak dingen maar net goed of net fout heb zien gaan. Je kan niet alles voorbereiden, als hij schrikt van een vogel, 2 passen opzij zet en je ligt ernaast kun je 6 maanden bezig zijn met dat weer oplossen...
Ik sluit me volledig aan.
Citaat:Ja snap ik. Maar nu ik eens verdere research heb gedaan naar boomloze zadels kwam ik deze tegen. Ziet er toch wel al veiliger uit?
[ [url=m/57usdW.jpg]Afbeelding[/url] ]
ruitje schreef:Ik moet er niet aan denken om zadelmak te maken met zoiets onveiligs. Maar dat komt dan vast omdat ik zovaak dingen maar net goed of net fout heb zien gaan. Je kan niet alles voorbereiden, als hij schrikt van een vogel, 2 passen opzij zet en je ligt ernaast kun je 6 maanden bezig zijn met dat weer oplossen...
ruitje schreef:Buiten dat ik allergisch ben voor mensen die een website hebben waarop eigenlijk staat dat ze zelf een cursus van 6 weekenden, en een cursus van een half jaar hebben gevolgd en verder vooral roepen dat mensen die 'veel paarden zadelmak maken het verkeerd doen' ....
Ineke2 schreef:Dat lijkt mij behoorlijk onhandig met rijden, elke paar min een voedselbeloning erin. Behalve het paard en mij uit de concentratie brengt en we alleen maar met voedsel bezig zouden zijn...Mijn paard zou geen stap zonder beloning doen en binnen no time veel te dik zijn