Paard loopt niet lekker o.h. zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Paard loopt niet lekker o.h. zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:39

Sinds 2 weken rij ik weer op mijn paard van 4 jaar na andere halve maand te hebben stil gestaan. Zijn zadel paste niet meer, waardoor ik een nieuwe nodig had. Vanwege tijdgebrek aan beide kanten (zadelpasser & ik), kwam ze begin februari en hebben we een passend zadel gevonden, de kent&master s-serie dressuur zadel.

De 1e dag dat ik er weer op zat (op een vrijdag) was hij heel braaf. Beetje kopschudden maar dat deed hij als jonger dier wel vaker, dat werd na een tijdje rijden vaak minder. Werd me verteld dat het kan komen door zijn leeftijd, dat hij het nog moeilijk vindt. De zaterdag ging ik weer rijden. Ik reed ongeveer 25 minuutjes voor mezelf om te wennen aan het zadel en voor mijn paard om weer rustig in te komen. Zondag heeft hij rust gehad en maandag ging ik weer rijden. Dit keer was hij extreem aan het kopschudden, kreunde hij hier en daar en liep niet lekker onder het zadel. Tijdens het warm lopen rende hij weg en ik zette hem op de rem, hij flipte compleet en ik ben er af gevallen. Zelf had ik misschien het idee dat dit hoofdstel gewoon niet lekker zat, dus dat het misschien daar aan lag. Dus het hoofdstel gewisseld voor een rambo micklem, met een anatomisch kopstuk en misschien dat dat hielp. Hij schudde wel beduidend minder, maar nog steeds.

Daarna heb ik hem de woensdag gelongeerd en donderdag en vrijdag weer kort gereden. Door het hele slechte weer heb ik weinig kunnen rijden en ben ik vandaag weer opgestapt. Ik zat nog geen 2 minuten en hij begon weer te bokken en ik viel er af. Ben weer opgestapt en heb hem rustig opgepakt, ik heb hem eerst in stap goed even laten warm lopen. Toch was hij nog steeds flink met zijn hoofd bezig met hier en daar gekreun. Ik moet zeggen, ik kan hem wel goed lang en laag rijden, maar toch heb ik het idee dat er gewoon iets niet lekker zit. In stap ging het steeds beter, maar in draf bleef hij echt vervelend. Gooide soms zijn kont omhoog, schudde met zijn hoofd met een kreun erbij. Ik weet eigenlijk niet waar ik het moet zoeken.

- 30 januari is de tandarts geweest
- Passend zadel
- Hoofdstel omgewisseld voor een anatomische

7 maart komt ook de osteopaat en as. zaterdag heb ik les. Sinds ik mijn zadel heb, nog geen les gehad dus ik ben ook benieuwd wat instructrice van zegt.

Ik zit te twijfelen of ik hem op zo'n moment moet doorpakken. Misschien is er niks, maar straks is er wel wat? Wat dan? Dan rij ik hem daar doorheen? Ik vind het een beetje moeilijk. Vandaag heb ik niet actief gereden, alleen flink veel oefeningen gedaan in stap. Het voelde niet lekker.

Jullie misschien nog tips of misschien ervaring hiermee? Vadersmoeder is een andiamo, heb vernomen dat dit lastige paarden zijn. Voordat hij stil stond ivm niet passend zadel was hij echt super. Kon hem makkelijk 2 weken stil zetten en weer opstappen, was allemaal niet erg. Of moet hij wennen aan het zadel? Is dat mogelijk, ook als hij gewoon goed past? Ik ben overgestapt van spring naar dressuur.

Bedankt voor het lezen!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:46

Ook al past je zadel, het kan toch zijn dat hij het niet prettig vind.
Paarden hebben soms een vreemde voorkeur, waardoor op t oog niet passende zadels het paard wel accepteerd en goed passende zadels niet.
Ik zou er dus eerst eens een ander zadel op leggen voordat je verdere stappen gaat ondernemen.

Charlottemv

Re: Paard loopt niet lekker o.h. zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:50

Ja ik zou ook een ander zadel proberen. Hoe weet je of het zadel goed past? Er zijn zo verschrikkelijk veel onkundige zadelpassers dat je er bijna niet op kunt vertrouwen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:51

different1 schreef:
Ook al past je zadel, het kan toch zijn dat hij het niet prettig vind.
Paarden hebben soms een vreemde voorkeur, waardoor op t oog niet passende zadels het paard wel accepteerd en goed passende zadels niet.
Ik zou er dus eerst eens een ander zadel op leggen voordat je verdere stappen gaat ondernemen.

Ik heb geen ander zadel? Daar heb ik een zadel voor gekocht... Na veel recensies te hebben gelezen en ervaringen heb ik toch echt wel vernomen dat zij weet wat past. Maar waarom zou ik dan met een niet passend zadel gaan rijden? Is dat om te kijken of hij dan beter loopt? Een stalgenoot heeft een spring zadel die ik mag gebruiken, alleen moet daar een prolite onder om het passend te krijgen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:51

Pascalle90 schreef:
Ja ik zou ook een ander zadel proberen. Hoe weet je of het zadel goed past? Er zijn zo verschrikkelijk veel onkundige zadelpassers dat je er bijna niet op kunt vertrouwen.

Ik kan bijna met zekerheid zeggen dat mijn passer kundig is

Isabelle Dijnsen uit Breda

edit:

Mijn paard staat overigens de hele dag buiten van half 9 tot half 7. Als het donker wordt, dus dat is elke week weer later en binnenkort gaan ze weer de wei op.

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:55

Ik zou ook gaan voor een andere zadel, wat op het oog goed ligt en past, betekend niet dat jou paard dit ook zo ervaart.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:57

Toch maar zadel checken?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:57

rollback schreef:
Ik zou ook gaan voor een andere zadel, wat op het oog goed ligt en past, betekend niet dat jou paard dit ook zo ervaart.

Ander zadel? Heb verdorie net €1300 uitgegeven voor een goed passend zadel. Mijn passer weet wel waar ze overpraat. Heeft mij kale bomen laten zien en laten zien wat bij hem past, dat hij een brede twist heeft en dat dit zadel dat heeft. Ze voelde daar wat lichte kneuzingen en daarom komt de osteopaat ook 7 maart om hem te behandelen

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:57

eenitraM schreef:
Toch maar zadel checken?

Passer komt eind maart terug om het zadel weer te controleren (na 20 rij uren)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:03

Sommige paarden moeten best wennen aan een dressuurzadel. De drukverdeling is toch wel anders, je komt wat meer 'in' je paard te zitten en daar moeten ze soms even aan wennen.
Verder is het over het algemeen ook gewoon zeer onverstandig om zo op een 4 jarige te stappen als die even stil heeft gestaan, hoe braaf ook. Zeker met dit weer. Juist na een dag of 2, 3 ontstaan dan de spierpijntjes en worden ze soms even lastig. Zet er even een paar dagen een handige ruiter op, niet iemand die hem er doorheen duwt maar die gewoon consequent en met veel gevoel eraan blijft rijden. Dan merk je snel genoeg hoe de vork in de steel zit.

Tot slot zou ik op basis van je verhaal eerder kiezen voor een second opinion door een andere tandarts dan een andere zadelmaker eigenlijk.

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:07

Second opinion door een andere zadelmaker laten doen, voor de zekerheid dat kan wel het verschil maken
Een andere kijk erop is overigens nooit verkeerd.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:08

Tandarts zei dat gebit er goed uit zag, dat het voor zijn leeftijd allemaal mooi recht stond en heeft alles goed gevijld en recht getrokken. En daarvoor is hij naar de kliniek geweest om de wolfskiezen er uit te laten halen, dus die zijn ook weg.

Hoe moet je anders op een 4-jarige stappen die stil heeft gestaan? Eerst flink longeren? Ik ben wel wat gewend met hem, heb hem zelf beleerd, maar dit voelt nu heel anders. Ik wil vrijdag best opstappen en doorpakken om te kijken wat dit uithaalt, vind ik geen probleem. Ik kan ook wachten tot zaterdag tot ik les heb. Waarschijnlijk stap ik vrijdag wel op om te kijken hoe hij dan is. Hij is namelijk vorige week wel weer braaf geweest en heb ik gewoon goed gereden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:09

rollback schreef:
Second opinion door een andere zadelmaker laten doen, voor de zekerheid dat kan wel het verschil maken
Een andere kijk erop is overigens nooit verkeerd.

Ik raad anders even aan om bijv hier op bokt Isabelle Dijnsen op te zoeken. Zij is zeer gespecialeerd en MFSC opgeleid en lees alleen maar goede recensies. Overigens komt dus ook volgende week maandag de osteopaat en hoop ik eventueel dat daar iets concreets uit komt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:10

Ik kan na 6 weken niet rijden ook niet zo simpel weer op mijn paard stappen. Die doet dan precies ook wat jij beschrijft.
Ik had precies ook datzelfde probleem toen die van mij afgelopen zomer uit haar zadel groeide.
Moest toen echt weer even doen alsof het een groen paard was met longeren, voorzichtig opstappen en hulpen opnieuw installeren en veel halsstrekken.
Na een week of 2 was het weer goed.
Had dus uiteindelijk geen lichamelijke oorzaak. Het bokken en hoofdschudden was puur onbegrip en stress.
Maar blijf daar wel alert op want het kan natuurlijk ook een fysiek probleem zijn.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:12

Sizzle schreef:
Ik kan na 6 weken niet rijden ook niet zo simpel weer op mijn paard stappen. Die doet dan precies ook wat jij beschrijft.
Ik had precies ook datzelfde probleem toen die van mij afgelopen zomer uit haar zadel groeide.
Moest toen echt weer even doen alsof het een groen paard was met longeren, voorzichtig opstappen en hulpen opnieuw installeren en veel halsstrekken.
Na een week of 2 was het weer goed.
Had dus uiteindelijk geen lichamelijke oorzaak. Het bokken en hoofdschudden was puur onbegrip en stress.
Maar blijf daar wel alert op want het kan natuurlijk ook een fysiek probleem zijn.

Zeker dat sluit ik ook zeker niet uit.
Maar dit is uitgesloten:
- gebit
- hoofdstel
- passend zadel (overgang spring-dressuur)
En dan 7 maart de osteo om hem goed los te maken. Zadelpasser adviseerde dit ook want voelde dat hij hier en daar wat vast zat maar niet extreem. Laten controleren kan nooit kwaad. Ze zei dat het SI wel gevoelig was, maar dat is al een lange tijd, voordat hij beleerd was, door een osteo ontdekt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:13

Batlow schreef:
Hoe moet je anders op een 4-jarige stappen die stil heeft gestaan? Eerst flink longeren? Ik ben wel wat gewend met hem, heb hem zelf beleerd, maar dit voelt nu heel anders. Ik wil vrijdag best opstappen en doorpakken om te kijken wat dit uithaalt, vind ik geen probleem. Ik kan ook wachten tot zaterdag tot ik les heb. Waarschijnlijk stap ik vrijdag wel op om te kijken hoe hij dan is. Hij is namelijk vorige week wel weer braaf geweest en heb ik gewoon goed gereden.

Eerst een dag longeren, eventueel zelfs de eerste dag 15 min zonder zadel en de volgende dag 15/20 min met zadel, dan eventueel voor je opstapt op dag 2 of 3 nog even tien minuutjes aan de longe. Dan zit hij weer in een ritme en heeft hij de kans gehad eens uit te bokken mocht het nodig zijn. Zoiets doe ik altijd in ieder geval en dat bevalt eigenlijk heel goed.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:16

0000 schreef:
Batlow schreef:

Eerst een dag longeren, eventueel zelfs de eerste dag 15 min zonder zadel en de volgende dag 15/20 min met zadel, dan eventueel voor je opstapt op dag 2 of 3 nog even tien minuutjes aan de longe. Dan zit hij weer in een ritme en heeft hij de kans gehad eens uit te bokken mocht het nodig zijn. Zoiets doe ik altijd in ieder geval en dat bevalt eigenlijk heel goed.

Longeren heb ik tussendoor een paar keer gedaan. Aan de longe liep hij wel lekker flink door maar was hij verder heel braaf. Ik deed bij het beleren hem ook altijd longeren voor het opstappen, maar dit heb ik er helemaal uitgewerkt, omdat ik niet continue wil longeren voordat ik op stap. Ik wil kunnen rijden zonder hem eerst te moeten longeren.

Helaas mogen we ook niet longeren in de buitenbak ivm behoud van de bak. Daar waar in gelongeerd moet worden staat flink blank en is modderig. Nodigt niet bepaald uit om te longeren dan...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:18

Ik zou wachten met rijden totdat hij behandeld is. Het kan wel zijn dat jouw zadel nu goed is, maar zijn rug is nog niet behandeld terwijl duidelijk is dat zijn vorige zadel niet goed lag. Niet alle rugproblemen gaan over met rust.

En tot die tijd lekker trainen aan de longeerlijn.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:19

Vorige zadel is inderdaad niet meer goed gaan liggen. Hij was gegroeid in de breedte dus zadel te krap. Zijn twist is net zo breed als die van een flinke tinker (!) en dat voor een KWPN.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:19

Ik zou toch het zadel nog even na laten kijken.
Wij hebben gisteren ons zadel aangepast aan onze pony, en hebben het advies gekregen van onze zadelmaker om komende maandag al weer na te kijken.
Vandaag voor het eerst mee gereden en ging stukken beter, nu vrijdag en zondag nog rijden en dan maandag al voor de volgende check.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:19

Aan welke singelstoten maak je het zadel vast?
Een springzadel heeft meestal een korter naar achter gelegd kopijzer dat de schouder meer vrijheid geeft. Daarnaast wordt deze meestal niet via de boompunt aangesingeld.
Een dressuurzadel heeft meestal een langer ijzer dat langs de schouder omlaag loopt. Bij de K&M heb je een bevestiging direct boven het kopijzer, maar ook 1 ernaast. Zorg dat je die tweede neemt.
Ook kun je testen of de lange boomtakken storend zijn voor je paard. Dan die je er 1 maat te wijd ijzer in en dan met schapenvel eronder. Is het protest dan weg dan is je paard gevoelig op de schouder.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:20

Betreft het longeren; het moet niet he, was maar een idee. Ik rijd aardig wat jonge paarden en ik ga voor mezelf de gok gewoon niet nemen dat ze na een dag of 5 stilstaan braaf blijven. Heb ook gewoon een baan en meer paarden te rijden dus ik sluit persoonlijk liever dat stukje risico uit als dat op een simpele manier lukt. Maar dat is mijn visie, er zijn meer dan genoeg ruiters handig genoeg dat dat niet nodig is en daar hoor jij gewoon bij misschien.

Even simpel gedacht hoor, maar wat gebeurt er als je er morgen gewoon een springzadel oplegt, dan zou het direct beter moeten zijn als het daaraan ligt? Lijkt me makkelijk zat om te proberen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:22

Ik zou eerst foto's van de wervels laten maken, voordat je de osteopaat erop los laat.
Paard geeft duidelijk aan dat er iets aan de hand is.
Andiamo is van Animo en die staan bekend om moeilijk, maar zeker niet gemeen.. ze eisen alleen dat je ze met respect behandeld..!
Doe je dat niet en ga je de strijd aan, dan verlies je het geheid..

Dat je paard lang en laag wilt lopen is super, maar wat gebeurt er als je hem wat hoger insteld?
Krijg je dan meer protest? Of juist minder?
Laatst bijgewerkt door Casarell op 24-02-16 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:22

0000 schreef:
Betreft het longeren; het moet niet he, was maar een idee. Ik rijd aardig wat jonge paarden en ik ga voor mezelf de gok gewoon niet nemen dat ze na een dag of 5 stilstaan braaf blijven. Heb ook gewoon een baan en meer paarden te rijden dus ik sluit persoonlijk liever dat stukje risico uit als dat op een simpele manier lukt. Maar dat is mijn visie, er zijn meer dan genoeg ruiters handig genoeg dat dat niet nodig is en daar hoor jij gewoon bij misschien.

Even simpel gedacht hoor, maar wat gebeurt er als je er morgen gewoon een springzadel oplegt, dan zou het direct beter moeten zijn als het daaraan ligt? Lijkt me makkelijk zat om te proberen?

Was het maar zo makkelijk, want ik heb niet zomaar een springzadel in mijn broekzak zitten namelijk... Mijn stalgenoot heeft er wel 1, maar die is wel echt te breed en daar moet een prolite pad onder, die moet ik eerst nog bestellen, dus dat gaat ook nog niet...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:24

Heel eerlijk heb ik, nav 2 paarden en op maat gemaakte zadels, een iets andere mening over jouw zadelpasser.
Zeker, ze is goed opgeleid enz maar ook zij kan fouten maken.
En nogmaals, een paard kan met een goed passend zadel lopen als een natte krant en bijv.met een zadel wat achter niet aansluit de sterren van de hemel lopen.

Heb je je vorige zadel verkocht? Kun je niet voor 1 keer een ander (type) zadel lenen van een stalgenoot?