Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
different1 schreef:Ook al past je zadel, het kan toch zijn dat hij het niet prettig vind.
Paarden hebben soms een vreemde voorkeur, waardoor op t oog niet passende zadels het paard wel accepteerd en goed passende zadels niet.
Ik zou er dus eerst eens een ander zadel op leggen voordat je verdere stappen gaat ondernemen.
Pascalle90 schreef:Ja ik zou ook een ander zadel proberen. Hoe weet je of het zadel goed past? Er zijn zo verschrikkelijk veel onkundige zadelpassers dat je er bijna niet op kunt vertrouwen.
rollback schreef:Ik zou ook gaan voor een andere zadel, wat op het oog goed ligt en past, betekend niet dat jou paard dit ook zo ervaart.
rollback schreef:Second opinion door een andere zadelmaker laten doen, voor de zekerheid dat kan wel het verschil maken
Een andere kijk erop is overigens nooit verkeerd.
Sizzle schreef:Ik kan na 6 weken niet rijden ook niet zo simpel weer op mijn paard stappen. Die doet dan precies ook wat jij beschrijft.
Ik had precies ook datzelfde probleem toen die van mij afgelopen zomer uit haar zadel groeide.
Moest toen echt weer even doen alsof het een groen paard was met longeren, voorzichtig opstappen en hulpen opnieuw installeren en veel halsstrekken.
Na een week of 2 was het weer goed.
Had dus uiteindelijk geen lichamelijke oorzaak. Het bokken en hoofdschudden was puur onbegrip en stress.
Maar blijf daar wel alert op want het kan natuurlijk ook een fysiek probleem zijn.
Batlow schreef:Hoe moet je anders op een 4-jarige stappen die stil heeft gestaan? Eerst flink longeren? Ik ben wel wat gewend met hem, heb hem zelf beleerd, maar dit voelt nu heel anders. Ik wil vrijdag best opstappen en doorpakken om te kijken wat dit uithaalt, vind ik geen probleem. Ik kan ook wachten tot zaterdag tot ik les heb. Waarschijnlijk stap ik vrijdag wel op om te kijken hoe hij dan is. Hij is namelijk vorige week wel weer braaf geweest en heb ik gewoon goed gereden.
0000 schreef:Batlow schreef:Hoe moet je anders op een 4-jarige stappen die stil heeft gestaan? Eerst flink longeren? Ik ben wel wat gewend met hem, heb hem zelf beleerd, maar dit voelt nu heel anders. Ik wil vrijdag best opstappen en doorpakken om te kijken wat dit uithaalt, vind ik geen probleem. Ik kan ook wachten tot zaterdag tot ik les heb. Waarschijnlijk stap ik vrijdag wel op om te kijken hoe hij dan is. Hij is namelijk vorige week wel weer braaf geweest en heb ik gewoon goed gereden.
Eerst een dag longeren, eventueel zelfs de eerste dag 15 min zonder zadel en de volgende dag 15/20 min met zadel, dan eventueel voor je opstapt op dag 2 of 3 nog even tien minuutjes aan de longe. Dan zit hij weer in een ritme en heeft hij de kans gehad eens uit te bokken mocht het nodig zijn. Zoiets doe ik altijd in ieder geval en dat bevalt eigenlijk heel goed.
0000 schreef:Betreft het longeren; het moet niet he, was maar een idee. Ik rijd aardig wat jonge paarden en ik ga voor mezelf de gok gewoon niet nemen dat ze na een dag of 5 stilstaan braaf blijven. Heb ook gewoon een baan en meer paarden te rijden dus ik sluit persoonlijk liever dat stukje risico uit als dat op een simpele manier lukt. Maar dat is mijn visie, er zijn meer dan genoeg ruiters handig genoeg dat dat niet nodig is en daar hoor jij gewoon bij misschien.
Even simpel gedacht hoor, maar wat gebeurt er als je er morgen gewoon een springzadel oplegt, dan zou het direct beter moeten zijn als het daaraan ligt? Lijkt me makkelijk zat om te proberen?