Nav topic ongevallen, waar zijn deze ongelukken gebeurt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Waar en wanneer gebeuren de meeste gevallen te paard?

Manege
19 (5%)
Manege springen
35 (9%)
Manege dressuur
17 (4%)
Manege mennen
1 (0%)
Manege les
27 (7%)
Thuis
27 (7%)
Thuis dressuur
30 (8%)
Thuis springen
22 (6%)
Thuis mennen
2 (0%)
Thuis Les
8 (2%)
Buitenrit
63 (17%)
Menrit
5 (1%)
Cross
8 (2%)
Cross wedstrijd
9 (2%)
Dressuur wedstrijd
5 (1%)
Springen wedstrijd
11 (3%)
Endurance wedstrijd
2 (0%)
Mennen wedstrijd
Geen stemmen
Longeren
2 (0%)
Werken aan de hand
7 (1%)
Schiktraining
2 (0%)
Verzorging/zadel algemeen
25 (6%)
Onderweg met/in de trailer
6 (1%)
Stal
19 (5%)
Anders
12 (3%)

Totaal aantal stemmen: 364

annebe

Nav topic ongevallen, waar zijn deze ongelukken gebeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 09:38

Naar aanleiding van het topic ongevallen te paard, ben ik nieuwsgierig geworden naar waar deze ongevallen gebeurt zijn.
Wij (mijn schoonvader en ik) zijn benieuwd hoe we misschien kunnen inspelen op de veiligheid in de paardensport.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik best schok wat er uit mijn pollvraag kwam en dat veel paardenliefhebbers behoorlijke gevallen mee maken.
Knap dat jullie het vertrouwen toch weer hebben kunnen terug vinden.
Laatst bijgewerkt door annebe op 08-02-16 09:55, in het totaal 4 keer bewerkt

NatasjavE

Re: Nav topic ongevallen, waar zijn deze ongelukken gebeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:41

Poll is een beetje onhandig.

Meeste ongevallen heb ik gehad thuis en dan met het springen.(paard stopt voor de hindernis maar ik niet :') )

Je kan ook op concours springen uiteraard,...of in het bos.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 09:43

NatasjavE schreef:
Poll is een beetje onhandig.

Meeste ongevallen heb ik gehad thuis en dan met het springen.(paard stopt voor de hindernis maar ik niet :') )

Je kan ook op concours springen uiteraard,...of in het bos.

Kan je aangeven wat er onhandig is van de poll, misschien kan ik het nog aanpassen
Ik had net een wat uitgebreidere poll opgezet, maar dat werk groot en onduidelijk, vandaar dan maar 3 poll opties :Y)
Laatst bijgewerkt door annebe op 08-02-16 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:44

Ik heb eigenlijk meer keuzes nodig. De grootste blijvende schades heb ik opgelopen bij defile op wedstrijd, bij inrijden van een pony in de bak, bij dressuur in de bak, bij cavaletties in de bak en onderweg naar wedstrijd onder de man.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:46

Ik heb een groot litteken opgelopen aan mijn oor, toen de merrie over me heen is gelopen bij een schriktraining. Op letterlijk een millimeter na lag mijn halve oor er niet af, en heeft ze mijn slaap gemist.

Verder is het best een braaf dier.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:49

Je zou kunnen zeggen op concours springen, dressuurproef, menproef, etc.

Er is overigens een uitgebreid onderzoek gedaan hiernaar.

De meeste ongevallen(met schade) gebeuren op de manege bij mensen met weinig ervaring en gevolgt door op buitenrit geloof ik.

Ik heb overigens nooit echte schade gehad. Voornamelijk wat beurse plekken en een gekneusde ziel.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:50

Thuis of op de ponyclub.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 09:51

Poll is aangepast, meer keuzes en 5 aan vink mogelijkheden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:52

M'n ergste (en al m'n vallen op één na) zijn op de manege gebeurd.

Kruisband ingescheurd + meniscus kapot door samen met een pony te vallen in de bak.
Rug gekneusd nadat ik verkeerd op m'n rug terecht kwam en de hoef van het paard me ook nog raakte (niet vol, hij trapte naar achter en schramte? me). Dit gebeurde ook in de bak.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 08-02-16 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 09:53

NatasjavE schreef:

De meeste ongevallen(met schade) gebeuren op de manege bij mensen met weinig ervaring en gevolgt door op buitenrit geloof ik.

Weet je waar ik deze kan vinden? Is dat ook via bok geweest of een organisatie?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:58

Poll opnieuw ingevuld.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:13

Mijn vallen waren het meest bij een vriendin op stal, door iets te wild te spelen. Een keer op de manege, maar dat was omdat de pony struikelde.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:28

annebe schreef:
NatasjavE schreef:

Het is ooit een voorpagina bericht geweest.

Wellicht bij de KNHS of FNRS bekend?

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:28

De schouder uit de kom gebeurde op de manege met een paard van de wei halen. Ik had het halster touw op een verkeerde manier vast en paard liep achter mij. Toen ik net met paard door poort van wei kwam liet iemand anders een paard los in de wei. Hiervan schrok het paard dat ik vast had en steigerde en trok hierdoor mijn arm naar achteren uit de kom.
Waarschijnlijk had ik dit kunnen voorkomen door het touw op een andere manier vast te houden. 8)7

De wervelfractuur gebeurde thuis in de rijbak. Met aandragen bokte m'n paard opeens uit het niets en vloog ik er af, weer opgestapt en op zelfde plek ook weer met aandragen gebeurde weer hetzelfde alleen nu velemalen heftiger. ( hoofd tussen voorbenen, rug bol en paar keer achterelkaar) Eerst 2 keer uit het zadel gestuiterd en bij 3 de keer in zittende houding eraf gevlogen en in die houding op m'n zitvlak terecht gekomen. ( bodem was nog vrij hard, vorst was er net uit) Door de klap zijn mijn wervels opeen gedrukt was resulteerde in ingezakte wervel (Th12) met 2 breuken erin. Een zg compressie breuk. ( achteraf is er ook lichte osteoporose geconstateerd waardoor dit ook sneller kon breken/ineenzakken) BP had deze breuken en inzakking denk ik niet kunnen voorkomen. ( sinds die val rijd ik nu wel steeds met cap...dat deed ik voorheen niet. Maar werd me hierdoor wel bewust hoe kwetsbaar je bent)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:33

Ik heb 3 ongelukken gehad op buitenrit,2x door een aanval van een hond en 1x door een aanval van bijen,daar zijn we over de kop gegaan een sloot in.Dat was het ongeluk waar ik het meest geschrokken ben maar het minst aan over heb gehouden.Alleen heel veel bijen en mieren steken,daar ben ik wat ziek van geweest.
Van de honden aanval heb ik een gebroken staartbeen over gehouden en de andere keer een afgescheurde schouderspier,daar heb ik dan ook van in het ziekenhuis gelegen.Honden eigenaar is toen er ook snel vandoor gegaan dus ook geen claim kunnen indienen.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:34

Met fietsen, mijn pony schrok van het tikje met mn hand op zijn kont en ging er snoeihard vandoor. Ik sleepte er achter aan met mijn fiets. Uiteindelijk ben ik gevallen en was mijn pony los... Pff dat is eng hoor, met een pony die zich moeilijk laat vangen. Gelukkig kon mijn nichtje hem redelijk snel pakken. Met de pony was niks, alleen gestrest, ik had wat wonden en mijn fiets zag er niet meer zo mooi uit haha.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:38

beatje schreef:
Ik heb 3 ongelukken gehad op buitenrit,2x door een aanval van een hond en 1x door een aanval van bijen,daar zijn we over de kop gegaan een sloot in.Dat was het ongeluk waar ik het meest geschrokken ben maar het minst aan over heb gehouden.Alleen heel veel bijen en mieren steken,daar ben ik wat ziek van geweest.
Van de honden aanval heb ik een gebroken staartbeen over gehouden en de andere keer een afgescheurde schouderspier,daar heb ik dan ook van in het ziekenhuis gelegen.Honden eigenaar is toen er ook snel vandoor gegaan dus ook geen claim kunnen indienen.

Aanval van bijen??? :wow:

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:45

Misschien handig om te kunnen aanvinken in het weiland, of beleren van paarden, leeftijd paard.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:53

Ik val/krijg andere ongelukkig (zo is er bijv. een keen pony over me heen gerend) het meest op de manege op dit moment. Bij mijn verzorg paard ben ik nog nooit gevallen/heb andere dingen gehad. Dus ik hem manege aangeklikt.

@NatasjavE
Ja het kan echt...heb ik ook een keer gehad. Op pony kamp lag er een boom over het pad dus wij moesten daar omheen. Door de bosjes en jawel we liepen door een nest van bijen/wespen heen. Die werden echt wel agressie toen. :=
Het was ook een klein drama. Alle paarden op hol, paarden gestoken, mensen gestoken (waarvan 1 ook nog eens allergies), twee waren gevallen, een samen met de teugel achter een boom blijven haken en er afgeworpen waarbij de teugel van het paard braken...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:00

Ben benieuwd of er zo meer zicht op komt. Er zijn zoveel variaties mogelijk. Ik had les op stal, omdat dit crossles was heb ik cross aangevinkt. Hierbij ben ik dus gevallen omdat mijn paard heel fris was, en een ruime galopsprong te vroeg af ging. Ik zat niet mee en ben op het hoogste punt naar beneden gevallen.

Mijn meest recente val was op buitenrit, doordat de zee en vooral het schuim wat op het strand achter bleef heel eng was.

Het meest vaak ben ik gevallen vroeger op de manege, de paarden waren daar niet altijd even braaf. Ook daar diverse blauwe plekken en kneuzingen opgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:12

Goh, ik vraag me ook af of dit geen vertekend beeld geeft? Ik heb slechts 10 jaar op een manege gereden, ben toen ook best vaag gevallen of ik heb dingetjes voor gehad naast het paard. Vallen hoort voor mij gewoon bij het rijden. Vroeger viel ik, omdat ik nog veel te groen achter mijn oren was en niet handig genoeg was en ondertussen heb ik een lichamelijk probleem waardoor ik snel uit evenwicht ben (en een paard dat daar al eens misbruik van maakt wanneer ie niet wil werken).

Ook al ben ik regelmatig een duiker (toch 2 keer per jaar) en ben ik zelfs al 2 keer met paard en al gevallen (op de manege), toch heb ik nooit erge blessures gehad. Gewoon wat kneuzingen, schaafwondjes, blauwe plekken en stijfheid.

Ook naast het paard heb ik al wel wat voor gehad, ook op de manege. Meestal had ik iets voor bij paarden die ik niet goed kende, door onoplettendheid van mezelf, of ik was wat afgeleid en och ja, soms is een paard al eens lomp op een moment dat je het niet verwacht. Maar ook hiermee had ik nooit een ernstige blessure.

Aangezien ik al 25 jaar buiten de maneges rij, zijn mijn meeste ongevallen dus ook thuis of op buitenrit gebeurd, had ik echter op maneges blijven rijden, dan zou ik thuis nooit iets aan de hand hebben. Vandaar dat ik denk dat dit een vertekend beeld geeft.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:20

ik weet niet of je poll werkelijk een goed beeld gaat geven gezien er zoveel mogelijkheden/combinaties mogelijk zijn.

ik ben 3x met een manegepaard gevallen, zonder erg.
Tijdens de springles met eigen pony ontelbaar vaak zonder gevolgen.
Met eigen paard in de weide met een hersenschudding als gevolg.
Met eigen paard op buitenrit 2x zonder erg
Met eigen paard 2x thuis (1x binnen en 1x buiten) ook zonder gevolg
Met vreemde paard thuis op de renbaan: 1x in de omheining en onder paard. Bont en blauw, dik oog, bekken uit de haak en schaafwonden. en 2x zonder meer over de schouder bij een stop en 180° draai vh paard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:22

In de periode dat ik manegeruiter was had ik aanmerkelijk vaker ongelukken, en reed ik eens per week. Viel meerdere keren per jaar. Nu ga ik bijna dagelijks naar stal en gebeuren er veel minder vaak ongelukken. Vorig jaar voor het eerst in jaren er met rijden onvrijwillig afgestapt. Wel gelijk met de meeste schade. Doe het nu dus wel in 1 keer goed :+

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:30

Mijn ernstigste val, toen m'n nier kapot ging en m'n milt scheurde, gebeurde in het bos.
De rest eigenlijk altijd met springen met manegepaarden :=

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:39

annebe schreef:
NatasjavE schreef:

https://www.veiligheid.nl/sportblessure ... tblessures
Hier kan je die van de paardensport vinden.