Superbedankt voor alle antwoorden, had nooit zoveel hulp verwacht. Dat betekent echt heel veel voor mij!
Heb al jullie reacties zeker goed gelezen, ik wil nu effen antwoorden op de vragen en commentaren.
@Liliann; Ik rij 3 keer in de week, 2 daarvan dressuur en 1 daarvan springen. Mijn merrie rijdt wel
nogmaals ca 3 keer per week met andere ruiters. ^^
@Joolien; Momenteel heeft ze een wondje aan haar rug van gebeten te worden door een ander paard
maar erger dan dat is het zeker niet, ze is nog maar een maand geleden volledig gecheckt.
@paramuse; Het waren inderdaad lange lijnen. Ik rij met een groep jonge paarden en we proberen elke
les iets anders .. lange/korte lijnen, grote/kleine bochten, oxer, tweesprong/driesprong, waterbak, in-
en-uit'jes, etc..
Voor de rest, dit was dus inderdaad een oefenparcour dus het was de bedoeling om het helemaal in
een poging doen. Bij normale lessen zorgen wij dat de aanloop rustig is, nog lukt dit vaak niet. Zelfs
al zet ik haar in stap naar de sprong toe zonder te intentie om te springen zou ze op het laatste moment
aanzetten en er toch overgaan. En tijdens het springen gebeurt het soms dat ik haar wil toezetten
voor de omheining en dat ik ze in de plaats voel versnellen om er over te springen.
Na de sprong valt ze goed mee, eigenlijk. Ze loopt nog een paar stappen snel en word daarna direct
rustig, dat zie je wel ook op de video dat ze op de langere lijnen weer rustiger loopt.
De vorige dressuurles hebben wij gewoon wat balkjes op de grond gelegd om wat beenwerk te doen
en in plaats van er rustig over te galopperen zette ze aan en sprong ze er elke keer over (noch was
dit totaal niet nodig - de balkjes waren zelfs niet verhoogd). Dus balkjes voor de sprong leggen helpt
niet, ze ziet ze niet eens en struikelt er in de plaats over.
En ten laatste wou ik nog zeggen dat ze sommige lessen echt super rustig is, wat het nog vreemder
maakt. Het is totaal niet te voorspellen als ik een les binnenkom hoe dat ze gaat reageren, bij deze
was dat dus ook niet zo. Voor dat het filmpje begon had ze al een halfuur rustig gesprongen.
Nogmaals echt bedankt voor de hulp - ik hoop dat ik een goede oplossing kan vinden! Ik ga wat van
jullie tips uitproberen, heeft er nog iemand ideétjes of commentaar? ^^
Laatst bijgewerkt door Fantelle op 24-01-16 22:50, in het totaal 2 keer bewerkt