Pony bokt na paar dagen niet rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Janiek_x

Pony bokt na paar dagen niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 12:46

hoii, ik heb een pony die als ik haar een paar dagen niet gereden heb, best wel vervelend doet. Ze gaat er dan van door, gaat bokken, ineens is alles eng of ze wil de hoeken niet meer in. Ook als ik haar van te voren longeer. Ik heb al veel dingen geprobeerd maar ze blijft het doen :(

LoveBodin

Re: Pony bokt na paar dagen niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:47

Hoe staat d epony gestald?
Komt ze vaak buiten en wat krijgt ze te eten?
Klinkt mij vooral als frisheid in de oren, zeker in combinatie met dit weer.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:48

Pas je het voer wel aan dan als ie stilstaat?
En komt ie wel genoeg buiten?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:50

Vaker rijden? Blijkbaar moet je pony de energie kwijt en dat kan ze niet. Een paar dagen stil zetten is dan gewoon geen optie (vind ik)

Janiek_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 08:43

LoveBodin schreef:
Hoe staat d epony gestald?
Komt ze vaak buiten en wat krijgt ze te eten?
Klinkt mij vooral als frisheid in de oren, zeker in combinatie met dit weer.

Ze staat gewoon in een 3 bij 4 stal en krijgt een halfje basisbrok. Het is een kleine D pony. Ze komt zo vaak mogelijk buiten maar met dit weer :D het is hier code rood

Janiek_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 08:44

Benfan schreef:
Vaker rijden? Blijkbaar moet je pony de energie kwijt en dat kan ze niet. Een paar dagen stil zetten is dan gewoon geen optie (vind ik)

met dit weer kan ik haar niet gaan rijden. Als ik haar wel genoeg rijd is ze namelijk niet heet. Ik kan nu de weg ook niet op

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:22

Waarom zou je nu niet kunnen rijden ????
Wij rijden heel de winter door, zelfs als er al ijs en sneeuw licht.
Ik rij zelf ofwel buitentochten ofwel in een buitenpiste, en daar kan je echt alleen met laarzen in, is eigenlijk een slijkbak met dit weer, maar paarden kunnen hier echt wel probleemloos in lopen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:32

aeolusnr1 schreef:
Waarom zou je nu niet kunnen rijden ????
Wij rijden heel de winter door, zelfs als er al ijs en sneeuw licht.
Ik rij zelf ofwel buitentochten ofwel in een buitenpiste, en daar kan je echt alleen met laarzen in, is eigenlijk een slijkbak met dit weer, maar paarden kunnen hier echt wel probleemloos in lopen.

In het noorden van Nederland is het code rood ivm gladheid en ijzel.
Mensen worden ernstig afgeraden de weg op te gaan, sommige scholen zijn zelfs dicht enz.
Dan is rijden nu geen optie.

TS, wat als je eerst even longeerd om je paard wat op te warmen en daarna als je er op stapt gelijk aan het werk gaat, dus slangenvoltes, voorwaards, wijken, aanspringen in galop en weer terug, dus schakelen en werken aan stelling en buiging, doet hij het dan ook?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:37

Mijn paard is de afgelopen dagen ook wat frisser moet ik zeggen. Komt je paard in die dagen wel buiten?

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:45

In deze dagen is het inderdaad lastig! Bij mij is rijden of uit de stal halen nu ook niet mogelijk. Normaal staat hij overdag de hele dag op het land maar ik kan letterlijk schaatsen op het straatje voor zijn stal. Maar inderdaad uitgaande van een normale weer situatie waar ze niet hun benen breken van de gladheid, hoeveel uur per dag komt jou paard dan buiten? Door die halve brok kan het namelijk niet echt komen. Heeft ze dit in de zomer ook? Als ze waarschijnlijk meer buiten komt?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:51

Ilsaaa, je kunt het proberen door sokken over je schoenen en over de hoeven te doen. dan kun je vermoedelijk wel een stukje over die ijsbaan (is me ooit eens verteld, nooit nodig gehad, dus geen idee of het klopt).

TS: je paard komt "zoveel mogelijk buiten". dat is voor mij een rekbaar begrip. Betekent dat ie elka dag minimal 4 uur buitenkomt. Of alleen als het weer het toelaat (en hij daarom met regen of ijzel zomaar 2-3 dagen of een week niet van het hok afkomt?)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 09:56

Misschien (als het pas niet te lang is natuurlijk, want dan is het niet te doen) zou je kunnen proberen iets in de richting van matten op het pad te leggen?

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:05

Rocamor, bedankt voor de tip! Ga ik straks eens testen, moet ik wel hele grote sokken zoeken :+ . Hele dag op stal is namelijk ook niks

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 10:53

Zijn sokken niet JUIST heel glad? (of heb ik te zachte sokken in mijn hoofd? :+ )

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:00

Sokken zijn alleen een oplossing als de pony op ijzers staat en werken dan ( even) tegen het klonten van sneeuw aan de ijzers; bij ijzel en gladheid zou je er dan ijskalkoenen in moeten draaien. Als de pony niet op ijzers staan maakt het niks uit, dan zou die zonder ijzers redelijk grip moeten hebben.
Maar als het echt spekglad is op de weg door een laag ijzel zou ik het niet proberen, als ze uitglijd en valt ben je verder van huis en daar helpen sokken echt niet tegen!
Buiten laten lopen in een stuk weiland of rijbak kan natuurlijk wel, als je die mogelijkheid hebt is dat een betere optie. En dan liefst de hele dag; soms kan rijden gewoon niet, dat is dan jammer, maar de pony moet wel de hele dag naar buiten kunnen!
Het is niet zo raar dat die begint te bokken en springen als die dagen achter elkaar op stal staat!

Janiek_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 12:00

JudArthos schreef:
Mijn paard is de afgelopen dagen ook wat frisser moet ik zeggen. Komt je paard in die dagen wel buiten?

hij staat nu in de binnenbak

Janiek_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 12:01

Ilsaaaa schreef:
In deze dagen is het inderdaad lastig! Bij mij is rijden of uit de stal halen nu ook niet mogelijk. Normaal staat hij overdag de hele dag op het land maar ik kan letterlijk schaatsen op het straatje voor zijn stal. Maar inderdaad uitgaande van een normale weer situatie waar ze niet hun benen breken van de gladheid, hoeveel uur per dag komt jou paard dan buiten? Door die halve brok kan het namelijk niet echt komen. Heeft ze dit in de zomer ook? Als ze waarschijnlijk meer buiten komt?

ik heb haar nu een maand dus in de zomer weet ik het nog niet

Janiek_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 12:02

bedankt voor alle tips! hier ga ik zeker wat mee doen. Hij kan ook altijd nog naar bekenden die er duidelijke interesse in hebben.... Pff de bokpony. Ik kan maar beter op mijn andere pony's gaan rijden

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:04

Misschien wat minder energierijk eten geven? Misschien geef je haar net iets te veel energie wat ze nu niet kwijt kan?

Maar doet hij dit altijd? Of gewoon enkel wanneer hij enkele dagen niet gewerkt heeft?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:06

Sowieso is het verstandig haar voer aan te passen als ze weinig doet en toch zorgen dat ze haar beweging krijgt. Ik denk dat ze dit ook doet omdat ze gewoon stijf is na een paar dagen en alles even op gang moet komen. Lang losstappen en rustig draven.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:07

Ik denk inderdaad ook te fris.
Misschien kan je na een paar dagen stil staan eerst een paar dagen wat fanatiek longeren en daarna pas weer gaan rijden?
Ook zou ik het voer aanpasse als ze stil staat.
Ik woon ook in Groningen, ook Code Paars. Kunnen de weg niet op en op stal is het erf ook spek en spek glad. Paarden staan nu dus ook op stal (normaal elke dag buiten in de paddock in de winter) en staan ook wat te stuiteren. Is helaas niet anders. We hoeven geen gebroken benen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:14

Inderdaad geen halve kilo voer geven als je niet rijdt

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:58

Heb hem inmiddels nar buiten weten lozen! Eerst ijs schrapen en daarna een stro pad aanleggen :Y) . Maar TS doet ze het onder het longeren ook? Het kan natuurlijk ook zijn dat ze je nu begint uit te proberen. Gooi je haar los in de binnenbak of kan ze daar overdag gewoon staan?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:01

Ilsaaaa schreef:
Heb hem inmiddels nar buiten weten lozen! Eerst ijs schrapen en daarna een stro pad aanleggen :Y) . Maar TS doet ze het onder het longeren ook? Het kan natuurlijk ook zijn dat ze je nu begint uit te proberen. Gooi je haar los in de binnenbak of kan ze daar overdag gewoon staan?

Slim!

En ja als hij in de binnenbak komt zou hij toch wel redelijk aan zijn beweging moeten komen.. Toch frisheid dan, niks anders op dan goed aan het werk zetten of lang longeren van tevoren.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 15:52

Ik denk dat dit een beetje uittesten is. Ik zou hem/haar even goed laten weten wie de baas is en als dat na een tijdje niet helpt zou ik een fysio erbij halen, misschien zit hij wel ergens vast?