Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Angela schreef:Dat de pony het kan betekend ook dat de pony het vanzelf gaat doen als al puzzelstukjes op hun plek vallen. Als dat alleen het gevoel bij de ruiter is, dan zou je kunnen overwegen om de ruiter 1 keer met bijzet het gevoel te laten voelen. Maar echt maar 1 keer, want het paard gaat het immers vanzelf doen als de ruiter de juiste hulpen geeft.
Dat ze bij jou netjes op de kuit nageeft is super en de bedoeling, maar kan je nichtje wel met haar kuit op dezelfde plaats komen? Een grote pony met een klein kind heeft dat wel echt als nadeel, de kuit kan de buik veel moeilijker opvragen als de voet maar net onder het zadel vandaan komt bijvoorbeeld.
In dat geval moet je het paard leren dat druk hoger op de buik dezelfde vraag is als druk lager op de buik. Dat kun je het beste vanaf de grond doen, door de plek steeds hoger te vragen en te belonen als je paard het goed doet.
Babootje schreef:Het lastige op die leeftijd is dat de motoriek er niet altijd is (de coordinatie tussen hand/been). Meelopen en nageeflijkheid vragen ernaast is eigenlijk vrijwel nooit een oplossing omdat ze dat vaak meteen weer kwijt zijn, zodra je los laat. Logisch ook, want nageeflijkheid hoort niet met gefrut aan de voorkant te komen, maar vanuit de motor achter.
Ik zou het eerder aan de longe proberen met haar erop zodat jij (met de zweep) voldoende activiteit vanuit de achterhand kunt vragen (want daar ligt vaak het probleem). Dan kan zij zich concentreren op de teugelvoering en met de juiste hulpen kan zij zo ook nageeflijkheid leren voelen.
xLyan schreef:Het is in ieder geval slim dat je haar eerst probeert te laten voelen wat nageeflijkheid is i.p.v. gelijk te zeggen dat ze 'aan de teugels moet friemelen' zoals veel instructrices dat doen en dan er geen aandacht meer aan besteden.
Dat komt niet van de een op de andere dag natuurlijk. Dat voelen moet iedereen ontwikkelen en dat komt vanzelf. Maar dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat ze op een nageeflijk paard zit dus daar kun je even bij helpen.
Gypsy schreef:Misschien de pony regelmatig bijgezet longeren zodat hij zelf al gaat zoeken. Ik heb er hier eentje staan die er zelf in zakt zodra de ruiter haar handjes stilhoud, dat is erg fijn.
Gypsy schreef:Eens met wat Dees zegt, ruiter moet leren met been te werken en pony moet leren dat een stille hand fijn is. De pony moet de ruiter opzoeken, niet andersom. Dat laatste kun je de pony leren door eerst zonder ruiter aan een driehoeksteugel te longeren. Valt het kwartje dan zal de pony zelf aanleuning gaan zoeken.
Dees schreef:Als het je echt even om haar gaat, zodat zij heel even het gevoel kan ervaren zodat ze leert waar ze naar moet zoeken, dan zou ik de pony gewoon even een keertje (of 2) bijzetten. Zeker als de pony zelf al graag met holle rug en koppie erop gaat.
Bij een lichtgewicht meisje wordt die pony daar echt niet meteen slechter van. Gewoon doen.
Dat werkt rijtechnisch veel beter dan zo'n meisje laten 'friemelen'. Aanleuning komt immers uit een stille hand en een waakzaam been. Denk zelf dat het meisje nog te weinig 'been' heeft.
Dees schreef:Als het je echt even om haar gaat, zodat zij heel even het gevoel kan ervaren zodat ze leert waar ze naar moet zoeken, dan zou ik de pony gewoon even een keertje (of 2) bijzetten. Zeker als de pony zelf al graag met holle rug en koppie erop gaat.
Bij een lichtgewicht meisje wordt die pony daar echt niet meteen slechter van. Gewoon doen.
Dat werkt rijtechnisch veel beter dan zo'n meisje laten 'friemelen'. Aanleuning komt immers uit een stille hand en een waakzaam been. Denk zelf dat het meisje nog te weinig 'been' heeft.
leeneliefje schreef:Er zijn nuttige dingen genoemd in dit topic, dus heb niet veel toe te voegen.
Wel vraag ik me af hoe het verzekeringstechnisch zit, als jij haar les geeft en je bent niet
gediplomeerd (lees ik uit je verhaal?) dan kan je hele grote kosten krijgen mocht het een keertje
fout gaan. Wellicht iets zwart op wit krijgen in de trant van eigen risico? Ik zou er mee oppassen
als ik jou was. Natuurlijk wel erg leuk dat je haar les geeft en dat het zo goed gaat!