Ik heb een 6-jarige kruising Welsh/New Forest ruin die ik sinds twee maanden aan het doorrijden ben in de bak.
Hij pakt dit allemaal erg goed op, het is al een wereld van verschil met een paar maanden geleden. Ik loop alleen tegen 1 probleem aan en vroeg me af of bokt me tips hierin kan geven.
Ik ben momenteel met rechtrichten bezig, zodra ik mijn buiten hand er meer bij pak en iets hoger houd dan normaal gaat hij in protest. Dit omdat het hem dan simpelweg te moeilijk word. Hij gaat dan meteen in z'n ankers, of dit nou in stap, draf of galop is. Ik voel het ook niet aankomen, gebeurd altijd binnen een fractie van een seconde. Hierna gaat hij achterwaarts, soms 5 passen maar hij kan gerust een heel rondje hoefslag in z'n achterwaarts.
Zodra hij dit doet laat ik hem gelijk los van voren, probeer ik hem te laten staan en vraag ik hem weer naar voren te stappen. Dit werkt het beste tot nu toe maar het blijft vervelend want het gebeurd soms 3 tot 6 keer in een training of les.
Boos worden met een zweep heeft bij hem geen zin, hij word daar woest van en gaat alleen nog maar harder achteruit. Het is dan ook geen opgever, hij gaat net zo lang de strijd aan...
Herkent iemand dit of heeft iemand tips?
Ter extra info, hij gaat altijd netjes naar de tandarts, bit loopt hij fijn op en zadel ligt goed.
Groetjes
dus als ie er tegen in komt pas op zij bijvoorbeeld. Gewoon als je voelt dat het komt wat anders moeilijks doen.
. Sommige (als het medisch is uitgesloten!) moet je soms even wat meer doorpakken.. (en dan niet vooruitmeppen gelijk natuurlijk).