paard staakt sinds twee weekjes op buitenrit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ingridxxs

paard staakt sinds twee weekjes op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 16:00

Hallo!

ik heb even een vraag over mijn fjord Fons.
Sinds twee weken staakt mijn paard op buitenrit. In draf kan hij ineens in 1 keer stil gaan staan en dan gaat hij in zijn achteruit. Hoe meer aansporen hoe harder hij achteruit gaat, na 10 seconden loopt hij gewoon weer door.

Hij vond buitenritten altijd super leuk en is altijd erg voorwaarts. Alleen op buitenrit gaat sinds twee maandjes eindelijk. Twee weken geleden toen ik alleen op buitenrit was begon het. Ik dacht dat het er aan lag dat hij gewoon niet alleen wou maar nu staakt hij ook met andere paarden erbij.

Wat denken jullie? Is dit gewoon uitproberen omdat hij iets nieuws heeft ontdekt? in de bak loopt hij prima, niks aan de hand namelijk. Komt het door het weer? Vind het erg raar, ik ken me paardje en hij vind buitenritten normaal super.

Ben wel even benieuwd, misschien mensen met hetzelfde of dat iemand tips heeft?

Anoniem

Re: paard staakt sinds twee weekjes op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:23

Uit proberen ben ik niet van. Watw el is, zit je zelf de laatste tijd minder in je vel? Bouwt je paard onbewust spanning op, of jij zelf?
Ik ben van mening dat dit soort dingen vaak voorkomen door dat het paard spanning opbouwt en wanneer het piekpunt is bereikt dit soort dingen doet. Het is dus zaak voor jou om te voelen wanneer hij spanning op bouwt. Misschien gaat ie steeds wel wat langzamer lopen? Gaat ie wat slingeren oid. Als je merkt dat je paard spanning opbouwt, ga dan even rustig stilstaan. Zo kan het paard de spanning vaak het beste afvloeien, vooral paarden die zo overprikkeld raken en ineens op de handrem gaan.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:19

Zorg er in elk geval voor dat als hij staakt, je niet ineens alles loslaat / ontspant. Dan ziet hij dat als een beloning voor zijn gedrag. Inderdaad proberen aan te voelen en dan zou ik lekker doorrijden. Stilstaan werkt bij sommigen juist averechts. Loopt hij ook niet met een maatje mee, dat hij wat meer vertrouwen krijgt in t bos?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:47

Zadel ??

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:24

Ten eerste volg ik je topic even, omdat die van mij een paar weken terug ook besloot dat ie niet meer op buitenrit wil. En als ik jouw verhaal zo lees... ik zou het zelf geschreven kunnen hebben :')

Maar dan nog tips... (ben zelf ook nog zoekende naar de gouden tip)

Als je pony in de bak wel lekker loopt en niet protesteert, kun je pijn uitsluiten. (Was bij mijn draak ook het geval nml)

Dan is het zaak om uit te zoeken waarom ie wel staakt. Is het angst? Is er een eng punt waar hij begint met staken? Probeer eens een stukje ernaast te lopen en dan weer erop en verder, wat doet hij dan? Is hij de laatste keer op rit geschrokken of gespannen terug gekomen?

Toen dit bij mij niet hielp, ben ik adh het terrein af gegaan. Dit ging prima, dus het lag er bij mij aan dat ie niet het terrein af wil als ie denkt alleen te zijn.

Vervolgens heb ik geprobeerd om met een paard erbij te gaan, maar dan voorop te rijden. Ook hier ging hij weer in de staak. Dit verduidelijkt voor mij dat het geen angst is (normaal had ik nooit problemen om met een ander paard erbij weg te gaan).

Een stalgenootje zei me dat ik het staken voor mijn paard vervelender moet maken dan gewoon voorwaarts gaan. Helaas is mijn paard er zo een die ook gewoon achteruit in de sloot dondert.

Dus heb ik vriendlief mee genomen en de instructie gegeven: 'als ie op de sloot af gaat en ik roep, dan moet je m ff pakken'. Dus ik ging op pad. Halverwege de oprit begint meneer al. Heb m aan 1 teugel gepakt en m net zo lang rondjes laten draaien tot ie op mijn hulpen voorwaarts ging. Zo hebben we, op 1 bijna slootervaring na, een stukje buiten gestapt. Toen meneer zonder verzet doorliep, ben ik terug gegaan.

Misschien kun jij hier ook iets mee? Ik gebruik iig alle tips die ik het en der voorbij zie komen. Merk vanzelf wat wel helpt en wat niet :)
Laatst bijgewerkt door Sherivey op 02-12-15 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:26

Ben benieuwd of hij weer wil als de lente komt, en de plassen, regen en koude wind weg zijn ... :+

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:31

Ik heb dit probleem afgelopen zomer ook gehad met mijn paard. Heb zelfs een aantal keren met een intstructeur geoefend. Probeer eerst voor jezelf uit te zoeken of het wel of geen angst is. Aangezien hij normaal wel altijd braaf was lijkt mij dat hij aan het klooien is. Iets medisch denk ik ook niet, gezien hij in de bak niet staakt.

Ik zelf (en denk ook de meeste andere ruiters) durfde het paard tijdens een buitenrit niet zo aan te pakken zoals ik normaal in de bak zou doen omdat ik dat toch een angstig idee vond. Ben dus uiteindelijk een paar keer met de instructeur gaan buitenrijden en ben weer baas geworden over mijn eigen paard. Wat ik nu steeds probeer te doen en waarmee het mij nu ook lukt: zodra ze gaat stilstaan en niet meer verder wil, niet trekken(!) want anders heb je grote kans dat ze gaat steigeren en dan desnoods met een zweep zolang voorwaarts vragen totdat ze weer vooruit gaat. Waarschijnlijk is hij je nu gewoon aan het uitproberen dus zorg dat je de baas blijf. Zou dit wel niet doen als je alleen aan het buitenrijden bent, neem altijd iemand mee als het gevaarlijk wordt.

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 18:40

Hallo!

Aan de hand gaat prima, dan is er niks aan de hand. Ik rij dezelfde routes als eerder toen er niks aan de hand was en elke keer is het op een andere plek. Afstappen helpt wel dan loop ik gewoon verder en stap ik op maarja zodra ik erop zit en stukje verder ben doet hij het weer.

Als ik er op blijf zitten en ik hem flink aanpak gaat hij eerst in de achteruit en later luistert hij wel maar ik heb geen zin om hem elke keer zo hard aan te pakken. Mijn paard is namelijk normaal bijna geen aanpak nodig. Kleine correctie en hij luistert, vind dat erg fijn.

Hiervoor reed hij het liefst voorop, achterop wou ook prima hoor. Met de fiets is ook geen enkel probleem en alleen ging wel een beetje. Vind het erggggg raar.

Ben ook benieuwd hoe het gaat als het weer beter is en natuurlijk hoop ik op de gouden tip!

Joolien en Hamot- ik zal er is iets tussen zoeken, niet gelijk volle ontspanning maar wel rustig aan doen om te kijken of de spanning eraf gaat.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:54

LisaFalco schreef:
Ik heb dit probleem afgelopen zomer ook gehad met mijn paard. Heb zelfs een aantal keren met een intstructeur geoefend. Probeer eerst voor jezelf uit te zoeken of het wel of geen angst is. Aangezien hij normaal wel altijd braaf was lijkt mij dat hij aan het klooien is. Iets medisch denk ik ook niet, gezien hij in de bak niet staakt.

Ik zelf (en denk ook de meeste andere ruiters) durfde het paard tijdens een buitenrit niet zo aan te pakken zoals ik normaal in de bak zou doen omdat ik dat toch een angstig idee vond. Ben dus uiteindelijk een paar keer met de instructeur gaan buitenrijden en ben weer baas geworden over mijn eigen paard. Wat ik nu steeds probeer te doen en waarmee het mij nu ook lukt: zodra ze gaat stilstaan en niet meer verder wil, niet trekken(!) want anders heb je grote kans dat ze gaat steigeren en dan desnoods met een zweep zolang voorwaarts vragen totdat ze weer vooruit gaat. Waarschijnlijk is hij je nu gewoon aan het uitproberen dus zorg dat je de baas blijf. Zou dit wel niet doen als je alleen aan het buitenrijden bent, neem altijd iemand mee als het gevaarlijk wordt.

Een paard moet je eigenlijk buiten net zo rijden als is de bak,
Wat is aanpakken, ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar is niet erg fijn voor het paard lijkt mij, de zweep erover is niet echt prettig dat schept geen band en geen vertrouwen,
Ik zou eerder gaan voor afstappen aan de hand mee nemen en weer verder lopen, zo los ik het op en uiteindelijk vertrouwd het paard jou en zal onder het zadel ook mee gaan , ga nooit in gevecht met je paard en als je je paard aanpakt klinkt dat voor mij als gevecht en je wil de winnaar zijn, als je samen werkt kom je uiteindelijk veel verder en voor het paard ook veel fijner

Ik denk dat het bij de TS niet een paard is wat uitprobeert maar een paard wat op dat moment geen vertrouwen heeft in de ruiter, dus los het op met kijken waarom het mis gaat en niet onder dwang

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 18:57

precies midgie!

Toen ik hem net had ben ik ook begonnen met grondwerk aan de hand, alle dressuurmatige oefeningen die ik nu onder het zadel kan komt door het grondwerk van toen aan de hand! dit even als voorbeeld dat ik het met je eens ben!

Als het dus wel aan het vertrouwen ligt, vind ik het heel raar dat dat in één keer is omgeslaan.. Morgen kan ik wel weer grondwerk met hem doen en wandelen, dat zal helpen! Heb alleen zoon leuk paard die met dit weer ook nog is zoveel energie heeft en aangezien de bak erg nat is was ik zo blij met de buitenritten aangezien hij dan wel zijn energie kwijt kan. Hij wil graag werken! maar dat moet ik dan maar even laten voor wat het is en toch gaan wandelen? Hij kan dan altijd beetje drammerig worden als hij niet genoeg doet zegmaar haha.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:01

Probeer hem als hij dat doet eens om te draaien en in zijn achteruit te zetten (dus dat je wel de kant uit gaat waar je heen wil). Meter of 10 in zijn achteruit en dan weer terug draaien en in zijn vooruit.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:02

als hij stopt, gaat hij dan gelijk achteruit? zo niet optie om gewoon even stil te blijven staan? bij de mijne werkt dat. Wanneer die stil gaat staan en ik drijf gaat hij ook achteruit. dan stop ik, wacht en dan drijf ik weer om voorwaarts te stappen. werkt dit niet, weer wachten. etc.
zo heb ik eens 5min stil gestaan, maar er langs ging hij wel zonder dat ik af moest stappen.

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 19:08

IkbenElles, ik denk niet dat dat het probleem zelf oplost. Zoals hierboven, volgensmij is het geen uitproberen..

ElisexJoelle, Dat ga ik proberen!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:13

Wat denk je dan?

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 19:23

Zoals hierboven vermeld, probleem in het vertrouwen misschien? / angst? / beetje onzeker door het weer?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:24

Ik lees graag eventjes mee!

Doet hij het uit het niets? Of op punten dat hij iets een beetje eng vind?

Zelf probeer ik er ook nog achter te komen wat er nou precies bij mij en mijn verzorgpony misgaat. Die schiet nu naar achteren op elke hulp, stemhulp, teugelhulp, beenhulp of zweephulp. Ook uit het niets, dan wil ze niet meer de kant op waar ik heen wil (vooral als het om iets spannends gaat, zoals een viaduct of spoor, maar soms ook uit het niets). Ze is dan erg gericht op huiswaarts, maar ik ben er ook achter gekomen dat als ze eenmaal in het naar achteren schieten zit, ze ook op hulpen richting huis naar achteren schiet.
Bij mij loopt ze pas door als ik geen enkele hulp geef en haar laat bepalen waar ze heen wil (wat dan wel weer huiswaarts is).

Eerst lukte het mij wel om een rondje te draaien, en dan als we weer de kant op stonden waar ik heen wou, direct been te geven. Dat is misschien een tip. Maar helaas lukt dat nu ook niet meer, omdat ze nu nog extremer tegen de teugelhulp in gaat.

Zelf zit ik erg met mijn handen in het haar, want voor de rest is er niet echt iets aan de hand buiten. Ze is voor haar doen behoorlijk voorwaarts de laatste tijd, draaft prima aan en heeft de oortjes lekker naar voren. Soms loopt ze wat twijfelachtiger, dan kan ik het voor zijn door haar te stimuleren door te lopen met stem en been. Maar vandaag was het echt compleet uit het niets en liep ze bijna achteruit de dijk af (ik zag ons al naar beneden kukelen).

Het ligt in ieder geval ook aan je eigen spanning. De laatste keer richting bos ging het goed (daar ging het voor het eerst compleet fout met het staken), dan moet ik altijd 3 'obstakels' langs die ze wat enger vind. En ik was helemaal blij en trots dat het zo goed ging, maar na het 2e obstakel merkte ik al dat ik zelf een spanning aan het opbouwen was en ging het dus mis bij het 3e obstakel.

Maar het rondje van vandaag, ging al een hele tijd goed. Ik ging dit rondje ook rijden met in mijn hoofd 'lekker relaxt op pad', daarom baal ik er nog meer van dat het alsnog mis ging.
Ik heb toch het idee dat het bij een stukje vertrouwen ligt, ze heeft sowieso liever iemand erbij. Maar toch is dit behoorlijk uit het niets gekomen, want ervoor gingen we ook gewoon alleen op pad.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:26

ingridxxs schreef:
IkbenElles, ik denk niet dat dat het probleem zelf oplost. Zoals hierboven, volgensmij is het geen uitproberen..

ElisexJoelle, Dat ga ik proberen!

Ik denk eerlijk gezegd wel dat het uitproberen is. Juist omdat het ineens omgeslagen is, hij in de bak braaf is en adh ook.

Ben met die van mij gister weer het terrein af gewees. Twee pogingen tot staken, heb m er doorheen gekregen. Daarna weer het terrein op, rondje over terrein en weer er vanaf. Geen pogingen tot staken gehad bij de tweede keer.

Ik vind het ook niet leuk om zo streng te moeten zijn, maar dat staken van mijn paard veroorzaakt voor zowel onszelf als medeweggebruikers gevaar, dus dan maar wat strenger zijn. Als hij niet moeilijk doet, hangen de teugels slap en zijn mijn benen stil

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:34

Zelf ben ik ervan overtuigd dat een dier echt niet zo snel iemand uittest.
Soms is doorpakken wel goed, maar dan meer op een manier om te laten zien dat het goed is, dat het dier best naar je kan luisteren en op je kan vertrouwen. En niet meer in de angst gaat zitten. Want dat is wat sommige dieren wel doen, in de angst/paniek gaan zitten, waardoor het alleen maar erger wordt. Dan werkt het niet om zelf onzeker te worden en kan het juist wel helpen om zelf wat krachtiger te staan en hup, we gaan gewoon.

Nu werkt dit laatste bij mij wel, behalve dat ik zelf gewoon al heel snel weer een spanning of onzekerheid opbouw. En blijft het toch misgaan.

En, zoals ik in mijn eerdere bericht beschreef, soms gebeurt het zo uit het niets terwijl mijn hoofd gewoon op 'relaxt' stond. En dan vraag ik mij echt af wat er nou mis gaat, maar dan heb ik toch later het idee dat ik iets duidelijk over het hoofd zie en onbewust toch gespannen ben oid.
Want ik bedenk me nu echt net, dat vlak voordat het vandaag misging, ik heel erg aan het kijken was naar een vrouw met een hond die duidelijk de hond voor mij aan de lijn wou doen, maar haar hond niet te pakken kreeg. Dus gingen bij mij de alarmbellen rinkelen, oh die hond loopt nog los en reageert dus niet goed op paarden. Wat achteraf niet zo was, maar tóch is dat een spanning die je opbouwt.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:37

ingridxxs schreef:
Zoals hierboven vermeld, probleem in het vertrouwen misschien? / angst? / beetje onzeker door het weer?

Je zegt zelf ook dat dat raar is ineens. Bij mijn paard hielp het als een tierelier, dan had ie niet in de gaten dat ie dan toch langs dat zogenaamd enge stuk ging. Laatst ook weer geprobeerd bij paard dat zomaar begon te staken zonder reden, ruiter hoefde het maar 1x te doen en paard had toen weer in de gaten dat vooruit toch handiger was. Het is een vriendelijke methode toch.
Mag ik een gok doen, doet ie het laat ik zeggen in de 1e km van huis af?

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 19:53

Hij doet het uit het niets, heb ook niet het idee dat hij dat doet wanneer hij iets spannend vind. Als hij iets eng vind en ik heb het door gaan we zijwaarts maar wel voorwaarts haha. grooote bocht er om heen en dan is het goed. Hij stopte nooit bij iets engs.

Aanpakken heb ik zeer zeker wel gedaan. Ben ook strenger geweest dan hoe ik normaal ben. Aangezien dit niet hielp vraag ik het nu hier want nu is dat super streng zijn wel genoeg. Heb het geprobeert en het helpt blijkbaar niet.

Suliko - Ik dacht ook ja, als er een ander paard bij is, is het vast goed. Met paarden erbij was Fons ook altijd gewoon ontspannen.. maar ook met anderen doet hij hetzelfde..

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:01

Erg lastig, zelf ben ik ook streng geweest. Strenger dan dat ik eigenlijk wil zijn, dus voelt dat ook niet helemaal goed. En heb ik ook echt het idee, dat dat het échte probleem niet oplost, maar vooral voor dat moment. En dus ook niet helemaal, want bij streng zijn word het soms ook gewoon echt erger. Het rondje draaien en been geven werkte een tijd lang het beste.

Hier merkte ik het vooral met enge dingen waar ze echt over, onderdoor of doorheen moet (bruggetjes, viaducten, spoorweg) waar je dus niet omheen kan (wat dat gaat wel gewoon goed, dodelijke putten en boomstammetjes bijvoorbeeld :P ) Maar ze doet het nu dus ook uit het niets, als ik gewoon simpel rechtsaf wil slaan de dijk af.

Ze deed het ook met een andere pony erbij, maar minder extreem. Als de ander dan voorop ging, was het weer goed. Want ze wil wel duidelijk liever bij de ander blijven, dan alleen naar huis.

Maar balen zeg, dat hij het dus ook bij een ander paard doet.

En wat doe je precies als het misgaat en je het maar 'opgeeft'? Ga je dan richting huis?

Want dat laatste houd mij wel heel erg tegen, ik wil niet direct naar huis, want dat doet ze wel. Dus zelf probeer ik er altijd nog even een klein stukje aan vast te plakken. Zodat ze toch nog even doet wat ik vraag, in plaats van met een los teugeltje rechtstreeks naar huis gaan.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:21

Het maakt het zo lastig dat het bij ieder paard net iets anders is. Mijn pony kan ook ineens in de staak gaan, maar dat is alleen als hij echt iets eng vindt. De ene keer laat ik hem kijken, omdraaien mag alleen niet. Wanneer ik voel dat ie weer ontspant, kan ik hem weer aansporen om te gaan stappen. Een andere keer vind ie iets spannend, maar merk je dat het ook een stukje 'ff kijken wat daar is' is. Dan moet ie me maar gewoon vertrouwen en kan ie er ook langs stappen.

Bij de verzorgpony van Suliko (weidemaatje) zit het weer net anders in elkaar. Die gaat in de staak, en wil gewoon niet. Het is/was niet dat ze iets eng vond, maar iets hoefde haar maar te triggeren en ze gaat in de staak. Dit is eerst veel erger geweest, en daarna een tijd heel goed gegaan. Helaas nu dus weer ineens mis. Het rare is dus, dat omdat het goed ging, je ook weer relaxter naar buiten (dacht) te gaan.

ingridxxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 20:27

Fons loopt het liefst voorop, totdat hij bedenkt dat hij weer gaat stoppen. ik zet gewoon door. eerst flink in de achteruit en dan na een poosje gaat hij wel weer, dan draaft hij weer vrolijk voorop en dan weer in de stop. Ik maak het rondje gewoon af. Als ik alleen ben dan stap ik wel af.. moet ik blijven afstappen dan maak ik het rondje gewoon heel kort maar terug gaan doe ik niet. Ik voel het ook niet aan wanneer hij gaat stoppen. Nog even en ik val er met een koprol af haha!

Marocje, het lijkt dan meer op het verhaal van Suliko. Vind het heel lastig, wil doen wat goed is maar paarden praten niet.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:32

Dat ineens stoppen voel ik ook niet altijd aankomen nee, soms ook uit een volle draf.. Maar tegenwoordig voel ik dat ie met de handrem erop gaat, en dan kan ik hem ff aanmoedigen en gaat ie ook door. Dat is toch veel fijner dan dat ineens stoppen!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 11:56

Heb jij eigelijk de mogelijkheid om eens te wisselen met een stalgenoot? Dat jij op een andere paard meegaat en stalgenoot op die van jou? Dat zou nl wel erg fijn zijn, en kan je ook weer dingen afstrepen of juist niet.

Of anders eens iemand mee op de fiets ernaast? Dat scheelt al erg veel bij ons. Dat gaat bijna nog beter dan met een ander paard mee.