Paard doet alsof hij kreupel is, iemand hier ervaring mee?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ooo21

Paard doet alsof hij kreupel is, iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 12:21

Hallo,

Ik heb misschien een beetje vreemde vraag.
Een paar weken geleden is mijn paard door het hek heen gejaagd en was hij wat gevoelig op zijn borst en benen. En helaas was hij ook kreupel na even een rondje draven gelijk afgestapt. Ook aan de longe was hij kreupel dus maar besloten hem een tijd stil te zetten(in stap liep hij niet kreupel).

Na 3 weken was hij weer aan het rennen en dollen door de bak, Dus maar weer is aan de longe gekeken hoe het met hem was en hij leek niet kreupel. Op het harde gelopen en ook niet kreupel. Maar ik stap op ,in stap niks aan de hand en in draf hinkte hij (lijkt op teugelkreupel). hij wilde wel stappen maar niet draven. Galoperen wilde hij wel maar had zijn oren in zijn nek. Dus maar weer afgestapt en een tijdje stil gezet.

Week later weer gekeken met de longe op het zachte en het harde.. niks aan de hand en dus maar is gekeken wat hij op buitenrit doet. Daar liep hij wonder boven wonder harstikke zuiver! in de stap en in de draf.. Dus na de buitenrit in de bak en hij begint gelijk te hinken. Toch maar even doorgepakt en uiteindelijk liep hij in de bak ook weer normaal.

Dus mijn vraag is wie herkent deze situatie? En wat hebben jullie eraan gedaan? Het is voor mij nu erg lastig in schatten wanneer hij me voor de gek houd en wanneer niet!

Hij is nagekeken in de kliniek klinisch en rontgonologisch daar konden ze hem volledig gezond verklaren..Ook zijn we niet bij de eerste beste kliniek geweest dus we zitten een beetje met onze handen in het haar. Wie herkent dit probleem :o

Tevens staat het paard nu volledig stil tot de zomer door deze problemen. Ik ben vooral op zoek naar mensen met zulk soort gelijke problemen en wat hun paard dan wel of niet mankeerde.

Groet,
fabie
Laatst bijgewerkt door ooo21 op 27-11-15 12:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:26

Heeft hij niet wat overgehouden van zijn val? Door een val kan het zijn dat er wat vast komt te zitten of dat iets misschien gekneusd of geblesseerd is. Dat je paard het niet voelt aan de longe maar wel onder het zadel?

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:28

TS, wat de oorzaak ook is: een paard 'doet nooit alsof hij kreupel is'. Daar zijn ze simpelweg te dom voor. Gelukkig maar; want dan zou elk paard op drie benen gaan staan zodra wij met het zadel aankomen. Wél kan een paard onder dwang of omdat hij even erg speels is door de pijn heen lopen. Kortom: naar een degelijke paardenkliniek en uit laten zoeken wat jouw paard mankeert.
Laatst bijgewerkt door GeraldineVD op 27-11-15 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:29

in de bak moet hij meer korte bochten lopen: iedere hoek is een kwart volte: Daar bij komt er een grotere belasting op het binnenachterbeen en schouder, buiten spieren worden opgerekt, etc. Grote kans dat hij daar een blessure heeft, waar hij minder last van heeft als hij rechtuit loopt.
En buiten heeft hij meer adrenaline, waardoor hij door de pijn heen loopt.

Paard doet niet alsof hij kreupel is: paard geeft je heel duidelijk aan dat hij pijn heeft: aan jou de taak uit te puzzelen waar hij last van heeft.

Ik schat zomaar in dat je de schouderspieren/borstspieren moet laten onderzoeken.

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 12:33

Ess_Ramona schreef:
Heeft hij niet wat overgehouden van zijn val? Door een val kan het zijn dat er wat vast komt te zitten of dat iets misschien gekneusd of geblesseerd is. Dat je paard het niet voelt aan de longe maar wel onder het zadel?

Daar hebben wij ook overnegedacht het vreemde is dat hij op buitenrit en aan de longe totaal niet kreupelt en ook op het harde niet.. De dierenarts is er tevens wel bij geweest ( had ik even moet vermelden) maar die kon niks vinden en klinisch is hij geheel in orde netzo als op zijn bloedwaardes. De dierenarts kon dus niks vinden.. en beweerde ook dat er niks aan de hand was met hem. Tevens heb ik eerst in de bak alleen maar heel erg rechtuit gereden en ook daar reageerde hij goed op..Hij staat nu ook nog stil hoor omdat wij er onze vragen tekens bij hebben :o

janouk

Re: Paard doet alsof hij kreupel is, iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:35

Misschien een goede paardenfysiotherapeut eens zijn spieren los laten masseren: wellicht geeft dat al veel verlichting

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:36

InekeN schreef:
TS, wat de oorzaak ook is: een paard 'doet nooit alsof hij kreupel is'. Daar zijn ze simpelweg te dom voor. Gelukkig maar; want dan zou elk paard op drie benen gaan staan zodra wij met het zadel aankomen. Wél kan een paard onder dwang of omdat hij even erg speels is door de pijn heen lopen. Kortom: naar een degelijke paardenkliniek en uit laten zoeken wat jouw paard mankeert.

Ik betwijfel of ze er te dom voor zijn, ik ken een paard die doorhad dat als ze haar tong over het bit gooide met longeren ze mocht stoppen(omdat degene die longeerde het bit goed moest doen). Dat had ze binnen 2x door!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:36

Ik denk niet dat ie doet alsof hij kreupel is. Zoals hierboven ook al gezegd, in de bak moet hij meer korte bochten lopen. Mijn merrie heeft wat kwaaltjes en die is in de bak ook onregelmatig, zeg maar als ze echt wat moet doen. Met buitenritten en in de grote wei waar ik veel rechtuit en grote bochten kan maken zie je er niks aan.
Ik zou hem toch wat verder laten onderzoeken, succes! Hopelijk komt het snel weer goed.

Edit, je zegt dat ie aan de longe niet kreupel loopt, het kan best zo zijn dat ie het onbelast, zonder ruiter, wel aankan. Wat doet ie aan de longe als er een ruiter op zit?
Laatst bijgewerkt door Bernoe op 27-11-15 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:37

naar de kliniek en hem goed laten onderzoeken, een DA heeft geen röntgenogen ;)

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 12:37

InekeN schreef:

Hoi, We zijn dus met hem in de kliniek geweest daar is niks gevonden en ze hebben hem klinisch goedgekeurd. Dit had ik er even bij moeten vermelden. Ook daar zeiden ze dat het dolligheid van hem was omdat er niks te vinden was wat hem zou kunnen mankeren. Hij staat nu ook stil omdat we niet weten wat we er aan kunnen doen, niet dat ik mijn paard nu doortrap terwijl hij onzuiver loopt,dat zal ik nooit doen :o Vandaar ook dit topic!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:37

Als je DA beweert dat je paard niets mankeert zou ik snel een andere DA zoeken. Beest kreupelt omdat 'ie pijn heeft. Heeft 'ie de benen uitverdoofd/gescand/foto's gemaakt? Hals? Rug?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:39

Oke, aparte oplossing om een paard even door te pakken als die ineens weer begint te kreupelen.
Een paard denkt echt niet: zo nu ben ik weer in de bak en ga mijn baasje eens voor de gek houden en hinkelen.

Ik zou er eens een fysio of osteopaat bij halen om hem na te laten kijken

Of dacht dat paard, als ik mijn tong over het bit gooi is de pijn weg........

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:40

Happy16 schreef:
InekeN schreef:

Ik betwijfel of ze er te dom voor zijn, ik ken een paard die doorhad dat als ze haar tong over het bit gooide met longeren ze mocht stoppen(omdat degene die longeerde het bit goed moest doen). Dat had ze binnen 2x door!

dat is gewoon simpele conditionering (zie de skinnerbox met beloning en straf). Tong over bit --> positieve straf: wegnemen van een onaangename prikkel (werken). Dus na enkele keren is al een dier geconditioneerd.
Manken is geen geconditioneerde reactie

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:40

Als hij last heeft van zijn pezen is een zachte ondergrond juist erg problematisch, zeker als daar ook nog belasting door een ruiter of krappe bochten bij komt.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:41

Is zijn rug ook nagekeken? Wie weet zit er iets vast in zijn rug of scheef

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:41

Hoi Fabie,

Wat een herkenbare situatie!
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn merrie..
Verschillende veeartsen op bezoek gehad, foto's laten maken, plaatselijk laten verdoven, zelfs naar someren geweest voor onderzoeken.
Helemaal niks kunnen vinden.. Zodra ze het zadel opkreeg liep ze onregelmatig..
Uiteindelijk bleek er dus helemaal niks aan de hand en hield ze ons echt voor de gek.
Iedereen in mijn omgeving riep dat paarden daar niet slim genoeg voor zouden zijn, nou ik had het bewijs in handen!

Ik zou er eerst voor zorgen dat je echt alles hebt uitgesloten zodat je zeker weet dat het niks lichamelijks kan zijn..
Een osteopaat eens laten kijken zou ik je ook aanraden!

We hebben ons trainingsschema aangepast, meer afwisseling..
Dat heeft bij ons erg goed geholpen..

Heel veel succes.. Ik weet hoe moeilijk het is en hoeveel goed bedoelde adviezen je krijgt.
Laatst bijgewerkt door haflingertje op 27-11-15 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 12:41

janouk schreef:
Misschien een goede paardenfysiotherapeut eens zijn spieren los laten masseren: wellicht geeft dat al veel verlichting

Bedankt voor de tip, ik zal het is uitzoeken! :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:44

Doubtless schreef:
Als je DA beweert dat je paard niets mankeert zou ik snel een andere DA zoeken. Beest kreupelt omdat 'ie pijn heeft. Heeft 'ie de benen uitverdoofd/gescand/foto's gemaakt? Hals? Rug?

Beetje kort door de bocht.
Als hij onbelast zuiver is dan kan een DA nou eenmaal weinig.

Ik heb ook een paard staan dat in de bak onder het zadel niet helemaal goed was. Na lang genoeg 'afwachten' is het klinische beeld nu zo verslechterd dat ze ook aan de longe niet meer goed is.
Nu kunnen we veel gerichter zoeken.

Net als dat een garage niets gaat vinden als je zegt dat je auto 2x per maand een gek geluidje maakt kan een DA zonder aanwezig symptoom ook weinig beginnen.

Heb je hem al voorgereden voor de DA?
Dat zou de eerste logische stap zijn.

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 12:44

haflingertje schreef:
Hoi Fabie,

Wat een herkenbare situatie!
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn merrie..
Verschillende veeartsen op bezoek gehad, foto's laten maken, plaatselijk laten verdoven, zelfs naar someren geweest voor onderzoeken.
Helemaal niks kunnen vinden.. Zodra ze het zadel opkreeg liep ze kreupel.
Uiteindelijk bleek er dus helemaal niks aan de hand en hield ze ons echt voor de gek.
Iedereen in mijn omgeving riep dat paarden daar niet slim genoeg voor zouden zijn, nou ik had het bewijs in handen!

Ik zou er eerst voor zorgen dat je echt alles hebt uitgesloten zodat je zeker weet dat het niks lichamelijks kan zijn..
Een osteopaat eens laten kijken zou ik je ook aanraden!

We hebben ons trainingsschema aangepast, meer afwisseling en doorzetten.
Dat heeft bij ons erg goed geholpen..

Heel veel succes.. Ik weet hoe moeilijk het is en hoeveel goed bedoelde adviezen je krijgt.

Hoi ,

Wat fijn om te horen dat ik niet de enige ben met zo'n situatie. Mag ik vragen hoe oud jou merrie was toen ze dat deed?en welk niveau? Mijn paardje is namelijk pas 3,5 jaar en word echt alleen maar licht bereden dus heeft geen zwaar werk gehad :o

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 12:45

Doubtless schreef:

Hij is volledig onderzocht,van zn kop tot z'n staart..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:46

En nu zal ik heel bokt wel weer over mij heen krijgen, maar ik heb vroeger dus wel zo een slimmerik gehad.

Ging je op buitenrijden, niks aan de hand, totdat je bij stal gekomen, dacht nog een stukje door te willen uitstappen. Ging Madam serieus kreupelen. Ik helemaal in paniek als jonkie en hulp gevraagd aan een ervaren paarden eigenaar , of hij even wilde kijken.
Dus wij paard aan longe en moeten rijden in de bak en daar was er weer niets meer aan de hand!
Moest ik de keer daarop toen ik weer ging buitenrijden, wederom een rondje maken en bij terugkomst stal, door lopen en ja hoor, ze liep gelijk weer kreupel!
Dus toch echt even moeten doorpakken, ze presteerde het zelfs, om een diepe zucht te slaken en weer rad door te lopen erna...

Maar goed, zij was ook een zeer wijze dame op een respectabele leeftijd.

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 12:47

Gillbo schreef:
Oke, aparte oplossing om een paard even door te pakken als die ineens weer begint te kreupelen.
Een paard denkt echt niet: zo nu ben ik weer in de bak en ga mijn baasje eens voor de gek houden en hinkelen.

Ik zou er eens een fysio of osteopaat bij halen om hem na te laten kijken

Of dacht dat paard, als ik mijn tong over het bit gooi is de pijn weg........

Hoi, Je moet niet verwachten dat ik hem een uur heb doorgepakt ik heb ongvr 5 min hem in draf gehoden toen begon hij niet meer te kreupelen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:48

Heeft de dierenarts je paard ook onder het zadel bekeken?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:48

Mijn merrie was 4,5 en net licht ingereden toen dit "probleem" zich voordeed.

ooo21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 12:50

ohjajoh6 schreef:
En nu zal ik heel bokt wel weer over mij heen krijgen, maar ik heb vroeger dus wel zo een slimmerik gehad.

Ging je op buitenrijden, niks aan de hand, totdat je bij stal gekomen, dacht nog een stukje door te willen uitstappen. Ging Madam serieus kreupelen. Ik helemaal in paniek als jonkie en hulp gevraagd aan een ervaren paarden eigenaar , of hij even wilde kijken.
Dus wij paard aan longe en moeten rijden in de bak en daar was er weer niets meer aan de hand!
Moest ik de keer daarop toen ik weer ging buitenrijden, wederom een rondje maken en bij terugkomst stal, door lopen en ja hoor, ze liep gelijk weer kreupel!
Dus toch echt even moeten doorpakken, ze presteerde het zelfs, om een diepe zucht te slaken en weer rad door te lopen erna...

Maar goed, zij was ook een zeer wijze dame op een respectabele leeftijd.

Heel herkenbaar, Mensen zeggen gelijk op bokt dat er iets mis met hem is maar ik heb echt alles volledig laten onderzoeken dus zowel alles is onderzocht.. Het enige wat voor mijn paard niet typisch is is dat hij pas 3,5 is en je niet zou verwachten dat hij daar op komt daarom hebben wij nog steeds onze twijfels..