Dank jullie alvast

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Ianrowan2009 schreef:Ik denk dat je met een hulpteugel alleen maar aan symptoombestrijding doet, en het "probleem" zelf niet oplost.
Ik las net op je profiel dat je merrie 7 jaar jong is. misschien nog wat aan het (na) puberen is en aardig wat jeugdige energie heeft. Misschien heeft ze juist behoefte aan die rengalop om zo eens lekker uit te razen. Je schrijft dat dat soms gebeurt dus. Is er in de buurt een stuk waar ze ongehinderd die rengalop kan doen? Als je haar een langere teugel geeft komt ze waarschijnlijk vanzelf weer terug in tempo als ze haar eitje kwijt is.
RianneH schreef:Ik zou iets proberen dat geen invloed heeft als het niet nodig is, maar wanneer nodig net dat beetje extra controle kan geven. Normaal ben ik niet voor dergelijke hulp, maar gezien je je in het openbaar bevind en niet in een gesloten bak vind ik dat je best eens wat duidelijker mag zijn.
Gooit ze haar hoofd omhoog in de rengalop? Dan kan een martingaal wel eens helpen. Of een thiedemanteugel, die is iets strenger.
Je zou ook nog kunnen denken aan een ander bit met een extra teugel en lichte hefboomwerking, maar meer teugels in je handen kan ook wel rommelig werken. Dan is een martingaal een mooie rustige oplossing.
Edit, slof zou ik eng vinden omdat die niet mooi aan sluit aan het lichaam. Als ie los hangt en ze slaan eens met het voorbeen oid, brr..
MissNienke1 schreef:Doet ze haar hoofd omhoog tijdens de gallop? Dan is een martingaal misschien wat.
Anders misschien een slof? Als hij loshangt, merkt ze er niets van, maar op het moment dat ze er vandoor gaat, kun je hem oppakken en op die manier streng optreden. Misschien voor jezelf wel wennen om met een dubbele teugel te rijden. Dat kun je het beste eerst een keer oefenen in de bak, ook om te zorgen dat je in ontspanning niet per ongeluk de verkeerde teugel opneemt en ineens de gewone teugel in een boogje hangt terwijl je slof streng optreedt.
Het probleem zit echter misschien meer in het oplossen van haar ongehoorzaamheid. Dat kun je doen door ook buiten veel overgangen en tempowisselingen te rijden.
Free2 schreef:Ik zou het eerst eens met een martingaal proberen. En iemand meenemen met een braaf paard, misschien dat die voorop kan lopen en dat jou paard het sneller snapt als die de ander ziet vertragen?
Edit: oh zie net dat je zegt dat ze het hoofd niet omhoog gooit, dan heeft een martingaal idd niet zo veel zin.
Renskexb schreef:Free2 schreef:Ik zou het eerst eens met een martingaal proberen. En iemand meenemen met een braaf paard, misschien dat die voorop kan lopen en dat jou paard het sneller snapt als die de ander ziet vertragen?
Edit: oh zie net dat je zegt dat ze het hoofd niet omhoog gooit, dan heeft een martingaal idd niet zo veel zin.
Ik ga met een onwijs brave tinker naar buiten maar ze schiet er gewoon langs ze gaat desnoods de bosjes om er langs te gaan. Ook als de tinker stopt rent die van mij dr praktisch overheen.
Kan dit rennen ook komen doordat ze een zeer dominante merrie is en misschien voor de andere paarden wil blijven?
RianneH schreef:Ik zou het daar niet in zoeken. Paard ziet het als het moment om even flink de benen te strekken en maakt gewoon gebruik van de situatie. Dat ze dan door je hulp heen rent is iets wat ze zal moeten leren niet meer te doen.
Mijn merrie ben ik ook het buitenrijden aan het leren. Ik wil dat ik gas kan geven op de stukken waar ze hard mag, maar dat ze ook terug komt wanneer ik het wil en niet lang leven de vrijheid denkt. Eerst geleerd overal rustig te stappen, rustig te draven en te mogen rendraven (draver) en nu moet ze leren dat galop ook gewoon beheerst kan en niet keihard langs de anderen heen hoort. Als ik haar los gooi mag ze dat doen, niet als ik erop zit. Maar soms moet je even vertellen wat wel en niet mag.