Hulpteugel op buitenrit? Help?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Renskexb

Hulpteugel op buitenrit? Help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 16:57

Ik heb een lieve en over het algemeen hele brave merrie. Ze is verkeersmak maar word buiten vaak wat heet. Als ik dan ga galopperen gaat ze soms ineens over in een volle rengalop en ik krijg haar dan niet snel terug en met niet snel terug bedoel ik dat ik er echt lang over doe om haar te remmen op buitenrit. Ze is niet ongehoorzaam maar ze vind het gewoon echt heel leuk buiten. Ik heb volle controle over haar in de bak. Ik heb een enkel gebroken koperen watertrens erin. Maar kort samengevat is mijn vraag dus : Wat kan ik hier aan doen? Of welke hulpteugel raden jullie aan?

Dank jullie alvast :)

Amaryllis

Re: Hulpteugel op buitenrit? Help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:58

HAR > RT-V

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:07

Ik denk dat je met een hulpteugel alleen maar aan symptoombestrijding doet, en het "probleem" zelf niet oplost.
Ik las net op je profiel dat je merrie 7 jaar jong is. misschien nog wat aan het (na) puberen is en aardig wat jeugdige energie heeft. Misschien heeft ze juist behoefte aan die rengalop om zo eens lekker uit te razen. Je schrijft dat dat soms gebeurt dus. Is er in de buurt een stuk waar ze ongehinderd die rengalop kan doen? Als je haar een langere teugel geeft komt ze waarschijnlijk vanzelf weer terug in tempo als ze haar eitje kwijt is.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:09

Ik zou eerst proberen met martingaal.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:10

Ik heb hetzelfde met mijn fries. Volledig braaf maar rij haar voor de zekerheid met een thiedeman. Als ik hem niet nodig heb heeft ze er geen last van maar ze is dan net iets makkelijker terug te rijden vanuit een snelle galop.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:10

Doet ze haar hoofd omhoog tijdens de gallop? Dan is een martingaal misschien wat.
Anders misschien een slof? Als hij loshangt, merkt ze er niets van, maar op het moment dat ze er vandoor gaat, kun je hem oppakken en op die manier streng optreden. Misschien voor jezelf wel wennen om met een dubbele teugel te rijden. Dat kun je het beste eerst een keer oefenen in de bak, ook om te zorgen dat je in ontspanning niet per ongeluk de verkeerde teugel opneemt en ineens de gewone teugel in een boogje hangt terwijl je slof streng optreedt.

Het probleem zit echter misschien meer in het oplossen van haar ongehoorzaamheid. Dat kun je doen door ook buiten veel overgangen en tempowisselingen te rijden.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:12

Ik reed mijn bijrijd paardje buiten met slof omdat hij écht heet werdt en ik m op bepaalde momenten gewoon niet kon houden.
zolang je er niet aan zit merken ze het niet maar wanneer het nodig is kan je hem erbij pakken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:14

Ik zou iets proberen dat geen invloed heeft als het niet nodig is, maar wanneer nodig net dat beetje extra controle kan geven. Normaal ben ik niet voor dergelijke hulp, maar gezien je je in het openbaar bevind en niet in een gesloten bak vind ik dat je best eens wat duidelijker mag zijn.

Gooit ze haar hoofd omhoog in de rengalop? Dan kan een martingaal wel eens helpen. Of een thiedemanteugel, die is iets strenger.
Je zou ook nog kunnen denken aan een ander bit met een extra teugel en lichte hefboomwerking, maar meer teugels in je handen kan ook wel rommelig werken. Dan is een martingaal een mooie rustige oplossing.

Edit, slof zou ik eng vinden omdat die niet mooi aan sluit aan het lichaam. Als ie los hangt en ze slaan eens met het voorbeen oid, brr..

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:17

Mijn haflinger is ook zo. Ze vind het ballemaal veel te leuk buiten. Ik rij haar ook met thiedeman, zo heb ik net FF een extra rem als ze weer eens hysterisch door het bos rent. Als ze normaal doet werkt ie niet, dat vind ik een fijn idee.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 17:24

Ianrowan2009 schreef:
Ik denk dat je met een hulpteugel alleen maar aan symptoombestrijding doet, en het "probleem" zelf niet oplost.
Ik las net op je profiel dat je merrie 7 jaar jong is. misschien nog wat aan het (na) puberen is en aardig wat jeugdige energie heeft. Misschien heeft ze juist behoefte aan die rengalop om zo eens lekker uit te razen. Je schrijft dat dat soms gebeurt dus. Is er in de buurt een stuk waar ze ongehinderd die rengalop kan doen? Als je haar een langere teugel geeft komt ze waarschijnlijk vanzelf weer terug in tempo als ze haar eitje kwijt is.

Dit is dus het grootste probleem. Ze heeft stopt niet ze blijft gaan. Zelfs als ze loopt te hijgen en niet vooruit komt in draf en dat ik denk dat ik rustig galopje kan doen gaat ze weer en ze komt no way terug. Ik dacht toen ook oh, hier is een lang pad hier kan het wel maar ik kon dr nog net op tijd remmen tegen paal standaard want anders was ze zo de weg opgegaan..

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 17:26

RianneH schreef:
Ik zou iets proberen dat geen invloed heeft als het niet nodig is, maar wanneer nodig net dat beetje extra controle kan geven. Normaal ben ik niet voor dergelijke hulp, maar gezien je je in het openbaar bevind en niet in een gesloten bak vind ik dat je best eens wat duidelijker mag zijn.

Gooit ze haar hoofd omhoog in de rengalop? Dan kan een martingaal wel eens helpen. Of een thiedemanteugel, die is iets strenger.
Je zou ook nog kunnen denken aan een ander bit met een extra teugel en lichte hefboomwerking, maar meer teugels in je handen kan ook wel rommelig werken. Dan is een martingaal een mooie rustige oplossing.

Edit, slof zou ik eng vinden omdat die niet mooi aan sluit aan het lichaam. Als ie los hangt en ze slaan eens met het voorbeen oid, brr..

Ze gooit dr hoofd niet omhoog in die rengalop. Ik zal de thiedeman proberen aangezien ik de slofteugel al helemaal vreselijk vind gezien de spanning die ze daardoor opbouwt in haar lichaam als ik hem te kort neem om dr te remmen

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:27

Ik zou het eerst eens met een martingaal proberen. En iemand meenemen met een braaf paard, misschien dat die voorop kan lopen en dat jou paard het sneller snapt als die de ander ziet vertragen?

Edit: oh zie net dat je zegt dat ze het hoofd niet omhoog gooit, dan heeft een martingaal idd niet zo veel zin.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 17:28

MissNienke1 schreef:
Doet ze haar hoofd omhoog tijdens de gallop? Dan is een martingaal misschien wat.
Anders misschien een slof? Als hij loshangt, merkt ze er niets van, maar op het moment dat ze er vandoor gaat, kun je hem oppakken en op die manier streng optreden. Misschien voor jezelf wel wennen om met een dubbele teugel te rijden. Dat kun je het beste eerst een keer oefenen in de bak, ook om te zorgen dat je in ontspanning niet per ongeluk de verkeerde teugel opneemt en ineens de gewone teugel in een boogje hangt terwijl je slof streng optreedt.

Het probleem zit echter misschien meer in het oplossen van haar ongehoorzaamheid. Dat kun je doen door ook buiten veel overgangen en tempowisselingen te rijden.

Ik rij vaak overvangen en probeer dr ook terug te nemen voor ze de kans heeft om weg te schieten maar als ik een keer te laat ben dan ben ik haar ook echt kwijt. En ze heeft hetzelfde met springen dan word ze heel blij en heet. Dus ik ga de thiedeman proberen.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 17:30

Free2 schreef:
Ik zou het eerst eens met een martingaal proberen. En iemand meenemen met een braaf paard, misschien dat die voorop kan lopen en dat jou paard het sneller snapt als die de ander ziet vertragen?

Edit: oh zie net dat je zegt dat ze het hoofd niet omhoog gooit, dan heeft een martingaal idd niet zo veel zin.

Ik ga met een onwijs brave tinker naar buiten maar ze schiet er gewoon langs ze gaat desnoods de bosjes om er langs te gaan. Ook als de tinker stopt rent die van mij dr praktisch overheen.

Kan dit rennen ook komen doordat ze een zeer dominante merrie is en misschien voor de andere paarden wil blijven?

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:34

Renskexb schreef:
Free2 schreef:

Ik ga met een onwijs brave tinker naar buiten maar ze schiet er gewoon langs ze gaat desnoods de bosjes om er langs te gaan. Ook als de tinker stopt rent die van mij dr praktisch overheen.

Kan dit rennen ook komen doordat ze een zeer dominante merrie is en misschien voor de andere paarden wil blijven?

Dat kan. Mijn merrie wil ook altijd voorop lopen op buitenrit. Maar als ik wil dat ze terugkomt dan komt ze ook terug. Heb je een instructeur en zo ja wat zegt die ervan?

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 17:39

[/quote]
Dat kan. Mijn merrie wil ook altijd voorop lopen op buitenrit. Maar als ik wil dat ze terugkomt dan komt ze ook terug. Heb je een instructeur en zo ja wat zegt die ervan?[/quote]

Ik heb mensen om me heen die me een slofteugel aanraden maar eerlijk gezegd vind ik een slofteugel totaal niet fijn. Ze zeggen dat het ook niet ligt aan dat ze me niet als leider ziet want dat doet ze wel degelijk maar dat ze het gewoon zo leuk vind dat ze maar gewoon gaat.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:40

Ik zou het daar niet in zoeken. Paard ziet het als het moment om even flink de benen te strekken en maakt gewoon gebruik van de situatie. Dat ze dan door je hulp heen rent is iets wat ze zal moeten leren niet meer te doen.

Mijn merrie ben ik ook het buitenrijden aan het leren. Ik wil dat ik gas kan geven op de stukken waar ze hard mag, maar dat ze ook terug komt wanneer ik het wil en niet lang leven de vrijheid denkt. Eerst geleerd overal rustig te stappen, rustig te draven en te mogen rendraven (draver) en nu moet ze leren dat galop ook gewoon beheerst kan en niet keihard langs de anderen heen hoort. Als ik haar los gooi mag ze dat doen, niet als ik erop zit. Maar soms moet je even vertellen wat wel en niet mag.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 17:42

RianneH schreef:
Ik zou het daar niet in zoeken. Paard ziet het als het moment om even flink de benen te strekken en maakt gewoon gebruik van de situatie. Dat ze dan door je hulp heen rent is iets wat ze zal moeten leren niet meer te doen.

Mijn merrie ben ik ook het buitenrijden aan het leren. Ik wil dat ik gas kan geven op de stukken waar ze hard mag, maar dat ze ook terug komt wanneer ik het wil en niet lang leven de vrijheid denkt. Eerst geleerd overal rustig te stappen, rustig te draven en te mogen rendraven (draver) en nu moet ze leren dat galop ook gewoon beheerst kan en niet keihard langs de anderen heen hoort. Als ik haar los gooi mag ze dat doen, niet als ik erop zit. Maar soms moet je even vertellen wat wel en niet mag.

Maar waarmee moet ik dat doen aangezien ze het in de bak totaal niet doet en ze mag van mij op zekere stukken ook wel hard maar dan komt ze niet zo makkelijk terug. Als ze zelf hard gaat omdat ik te laat ben met terug nemen krijg ik haar bijna niet meer terug.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 17:43

Want zolang ik stap of draaf doet ze alles onwijs braaf en kan ik ook gewoon met een lang teugeltje en ze blijft gewoon in draf

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:46

Dat zal je dus ook moeten leren in galop. Dat kan heel goed met een thiedeman, zodat je wat extra's hebt als ze door je hulp heen loopt, maar niet in werkt als ze braaf is.
De techniek is eigenlijk vlak voordat je de controle kwijt raakt weer haar even te kunnen herinneren dat jij erop zit en het tempo bepaald. Maar dat is lastig hoor :)

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 17:48

Ik ga een thiedeman aanschaffen om te kijken hoeze reageert. Hoop voor mei een oplossing te hebben aangezien ik dan op ruiterkamp ga een geen zin heb in dat zij er vandoor gaat en dat de hele groep mee gaat. Maar dat gaat wel lukken denk ik. *\o/*

Thanks voor de hulp!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:49

Ik zou naast de hulpteugel gaan voor het langzaam opbouwen van de galop, desnoods achter 2 paarden. Ga voor enkele sprongen, en weer terug naar stap. Zo leert het paard ook dat het niet weg mag. Pas als de 2/3 sprongen galop echt goed gaat, dan ga je het aantal sprongen uitbreiden. En echt in een super langzame galop, nooit laten wegrennen.

Het paard kan namelijk gewoon door de hulpteugel heen rennen, en dat wil je voorkomen. Door de hulpteugel heb je wel iets meer te zeggen, gebruik dat meteen om te oefenen in steeds een galopsprong extra.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:50

Doet ze het ook als je op een bospad oid loopt waar ze niet heel ver vooruit kan kijken??

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 17:52

Ianrowan2009 schreef:
Doet ze het ook als je op een bospad oid loopt waar ze niet heel ver vooruit kan kijken??

Ja ze versloomt dr pas ook niet, ze blijft hard gaan in bochten ze zou nog liever uitglijden dan afremmen..

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:14

Misschien voorlopig alleen maar stappen en draven. Je moet denk ik even het patroon van haar doorbreken. Als je dit een aantal keer heb gedaan ga je proberen om een rustig galopje te doen (op een veilig pad). Ik heb dit met mijn paard ook een tijdje gehad. Die wilde alleen maar hard galopperen in het bos. Een paar weken niet gegaloppeerd, alleen maar stap en draf en toen weer een heerlijk relaxed paard waar ik nu met een los teugeltje een hand galopje kan doen.
Laatst bijgewerkt door ninne1 op 02-11-15 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt