Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) een 10 minuten bezig met warmstappen, zeker nu het weer kouder wordt en veel op stal staan. Hierbij vraag ik wat lengte in de hals naar beneden, lukt niet altijd even goed omdat dit paard echt goed warmgestapt moet worden. In dat warmrijden rijd ik allerlei grote figuren waarbij ik regelmatig wat extra inbuiging vraag. Pasje wijken, schoudervoor en dan begin ik met draven met regelmatig een rondje stap. Als de draf goed aanvoelt of juist heel stug, galoppeer ik een paar rondjes om hem toch wat soepeler te krijgen. Als hij dat braaf doet ga ik wat 'moeilijkers' doen. Volte vergroten, verkleinen, gebroken lijnen, slangenvoltes, maar net waar ik zin in heb. Eigenlijk is elke keer wel anders, maar ik stap altijd best lang in.
Mousmous schreef:Als je iets op wilt steken kan je altijd gaan kijken bij een wedstrijd, maar dan bij het losrijden en kijken hoe het daar wordt gedaan.
Seltje schreef:Ik ben een heel atypisch ruiter want ik werk mijn paard los in galop. Ik stap en draaf rustig in, cirkeltje links rechts om spieren warm te krijgen. En dan ga ik al galloperen, wordt mijn paard lekker soepel van. Daarna begint de echte training.
ik doe algauw een galop tussendoor, omdat ze hier meer losser van wordt voordat ik wat moeilijkere oefeningen ga vragen.
. Meestal zie ik dan al in welke bui hij is. Ik vraag ook een paar pasjes achteruit, dan singel ik bij en stap ik op. Als hij rustig is, stap ik eerst nog een rondje aan losse teugel. Daarna neem ik de teugels iets meer op, en maak wat grote cirkels in stap. Na een minuutje of 5 draaf ik aan. Ik laat mijn paard dan meestal zelf zijn hoofd- en halshouding kiezen, alleen echt sterrekijken mag niet. Als ik te snel begin met stelling vragen en zo, dan wringt hij vaak tegen. Ik maak dan wat grote cirkels, verander een paar keer van hand, en begin dan met galopperen. Gewoon rustig galopje, waarin ik niet te veel vraag. Mijn paard heeft dat echt nodig om los te worden. Nadat ik op beide handen een galopje gedaan heb, kan ik beginnen met wat stelling vragen, wijken, beetje schoudervoor etc. Als ik die zaken probeer voordat ik gegaloppeerd heb, dan vindt hij dat heel moeilijk, en voelt het stijf aan (paardlief staat wel alle dagen minstens 10 uur buiten, maar is niet meer van de jongste). Ik zie er dus helemaal geen probleem in om na een minuutje of 10 te beginnen galopperen, zo lang het op een rustig tempo is, en er nog niet te veel van het paard gevraagd wordt.
), en wat grote figuren. Zodra hij een beetje rustiger wordt, kan ik aan een galopje beginnen, en daarna doe ik dan wel wat stapoefeningen. Rianne_ schreef:Kwam dit laatst tegen, wellicht heb je er iets aan: http://www.atletischerijkunst.nl/archie ... -stap.html