Verstijven als paard schrikt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WingsToFly

Verstijven als paard schrikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 14:21

Zoals de titel al doet vermoeden; ik verstijf altijd als mijn paard of pony schrikt. Vooral als deze er dan vandoor schiet, hoor ik mijn instructrice schreeuwen dat ik moet ontspannen, maar het lijkt altijd even te duren voor ik mijn lichaam weer kan laten doen wat ik wil. Onbewust houd ik mijn hele lichaam strak. Ik vind het erg lastig want ik wil gewoon vlug kunnen reageren en niet strak zitten wat het misschien alleen maar erger maakt/meer kans geeft om er af te vallen. Het gebeurd ook vaak genoeg dat het paard alleen even van schrik een plotse beweging maakt en dat ik ook al meteen voel dat ik mezelf moet dwingen hierna weer ontspannen te zitten omdat mijn lichaam zo heftig reageert van die schrik.

Heeft iemand hier ook last van (gehad) ? Hoe kan ik dit oplossen?

JudithGigi

Re: Verstijven als paard schrikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:25

Verstijven is (helaas) een menselijke reactie.
Wat mij helpt is heeeel bewust elke spier in je lichaam te ontspannen en jezelf te controleren of je niet toch stiekem ergens iets vast zet.
Als je paard een schrikreactie heeft een keer goed uitademen om alles los te laten, alle spieren te ontspannen en doorrijden alsof er niks is gebeurd.
Het paard krijgt zo ook meer vertrouwen in jou en zal steeds minder snel schrikken :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:48

Ik schrik ook altijd met mijn paard mee :+ Ik zit zelf al vaak alert op mijn pony omdat ze overal van schrikt, maar zo maken we het alleen maar erger voor elkaar.
Wat er tegen helpt? Geen idee, ik lees even mee

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:51

Heb 1x op buitenrit laatst dat gehad, maar toch in een reflexreactie ging ik achterover zitten, me zwaar maken en een flinke ophouding in de teugels, het is een automatisch iets?
Geen idee hoe ik het heb gedaan :')

Interessant topic, ik volg

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:20

antje_vip schreef:
Ik schrik ook altijd met mijn paard mee :+ Ik zit zelf al vaak alert op mijn pony omdat ze overal van schrikt, maar zo maken we het alleen maar erger voor elkaar.
Wat er tegen helpt? Geen idee, ik lees even mee

Ja, heel herkenbaar! Gelukkig heb ik niet standaard meer een schrik pony, maar ik ken het wel, vooral in de winter als ze toch iets frisser zijn er al té alert op stappen en dan denken ze juist ''okee dus we moeten rennen!''

xniieeenke schreef:
Heb 1x op buitenrit laatst dat gehad, maar toch in een reflexreactie ging ik achterover zitten, me zwaar maken en een flinke ophouding in de teugels, het is een automatisch iets?

Soms lukt het me wel om gelijk achterover te zitten, soms denk ik ook echt van ''wow dat moest van ver komen'' alsof ik echt even in trans ben als een paard schrikt en dan wakker schrik dat ik moet blijven zitten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:25

xniieeenke schreef:

Ik snap jouw reactie niet, zwaar maken, ophouding?? Wat doet jouw paard dan als hij schrikt. Die van mij springt zeven meter hoog op de plaats. (die hoogte bedenkt ik er bij hè, zo voelt het) En ik doe dan niks, ik blijf zitten en als hij weer geland is moet hij gewoon weer verder in dezelfde gang. Als hij nou echt van iets byzonders schrikt, een helicopter of ijscokar waar hij het niet verwacht dan mag hij even kijken, snuffelen, snorken maar dan is het klaar, we zijn onderweg weg weet je nog..... Klaar en door gaan we weer, met een los teugeltje

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:27

Dat je bij een totaal onverwachte, en ook nog eens deels gevaarlijke gebeurtenis schrikt, is helemaal normaal, da's menselijk.
Maar hoe sommige mensen dan meteen het beest onder controle hebben snap ik niet, want die zijn ook gewoon mens?

Ik denk dat die mensen eerlijk gezegd voelen al een heel heel klein momentje voor het paard schrikt, dat hij er vandoor wil gaan, en daarom meteen goed handelen?

mrie schreef:
Ik snap jouw reactie niet, zwaar maken, ophouding?? Wat doet jouw paard dan als hij schrikt. Die van mij springt zeven meter hoof op de plaats. (die hoogte bedenkt ik er bij hè, zo voelt het) En ik doe dan niks, ik blijf zitten en als hij weer geland is moet hij gewoon weer verder in dezelfde gang. Als hij nou echt van iets byzonders schrikt, een helicopter of ijscokar waar hij het niet verwacht dan mag hij even kijken, snuffelen, snorken maar dan is het klaar, we zijn onderweg weg weet je nog..... Klaar en door gaan we weer, met een los teugeltje

Die van mij gaat aan de kletter, rennen as fast as possible XD
Van iets dat er niet is, dan houd ik 'm meteen op, omdat ik dan laat merken dat er niks is, en er dus geen reden is om bang te zijn.
Klinkt hard, maar als je er aan toegeeft dan zal het paard zoiets waarvan het is geschrokken, dat altijd als een reden zien om te schrikken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:35

Ik volg ook mee, wie weet vind ik de ultieme tip!

Mijn paarden schrikken van spoken :j . Echt, je voelt het helemaal niet aankomen.
De ene zakt ter plekke eerst door zijn benen waardoor ik een hartverzakking krijg, en dan springt hij opzij. De andere schiet meteen een paar meter opzij, al dan niet 180 graden draaiend.
Ik schrik me steeds te pletter!

Wanneer ze dan wel eens een keertje vooraf aangeven dat ze iets eng vinden, begin ik te zingen. En, dat helpt :) !

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:36

Blijven ademhalen!
(door je onderbuik)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:37

Iris965 schreef:
Blijven ademhalen!
(door je onderbuik)

Ja da's uberhaubt wel handig

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:39

Ow dat is wel een andere reactie dan de mijne. Doet hij dat als hij alleen is of doet hij dat bij andere paarden?
Ik voel het meestal wel aankomen, dat hoofd wat omhoog wil, rug die strakker aangetrokken word, zijn ademhaling, kijk gedrag.. Ik merk het aan vanalles. Al kan hij mij ook nog steeds verrassen. Maar ik heb zo'n vertrouwen in hem dat hij zo weer stil staat dat ik niks doe dan het uitzitten.
Het klinkt mij niet hard in de oren, blijkbaar heeft jouw paard dit nodig. Je reactie werkt. Maar ik denk wel dat er nog verder gewerkt moet worden in het vertrouwen dat je beest in jou heeft. Dat jij hem nooit zult sturen naar iets wat gevaarlijk is, dat jij hem zult helpen en ondersteunen, dat jullie samen zijn.

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:41

Zo'n bak kabouter-ik zie ze overal- paard heb ik nu ook ja. Je voelt het echt niet aankomen. Van de kleinste dingen schrikt ie zich helemaal te pletter, van dingen waarvan ik denk; ''Ja oké nu gaan we'' doet ie dan weer niks. Ik snap het niet.

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:42

Lukasje schreef:
Ik volg ook mee, wie weet vind ik de ultieme tip!

Mijn paarden schrikken van spoken :j . Echt, je voelt het helemaal niet aankomen.
De ene zakt ter plekke eerst door zijn benen waardoor ik een hartverzakking krijg, en dan springt hij opzij. De andere schiet meteen een paar meter opzij, al dan niet 180 graden draaiend.
Ik schrik me steeds te pletter!

Wanneer ze dan wel eens een keertje vooraf aangeven dat ze iets eng vinden, begin ik te zingen. En, dat helpt :) !

Zingen? Hahaha die ga ik eens proberen!

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:45

mrie schreef:
Ow dat is wel een andere reactie dan de mijne. Doet hij dat als hij alleen is of doet hij dat bij andere paarden?
Ik voel het meestal wel aankomen, dat hoofd wat omhoog wil, rug die strakker aangetrokken word, zijn ademhaling, kijk gedrag.. Ik merk het aan vanalles. Al kan hij mij ook nog steeds verrassen. Maar ik heb zo'n vertrouwen in hem dat hij zo weer stil staat dat ik niks doe dan het uitzitten.
Het klinkt mij niet hard in de oren, blijkbaar heeft jouw paard dit nodig. Je reactie werkt. Maar ik denk wel dat er nog verder gewerkt moet worden in het vertrouwen dat je beest in jou heeft. Dat jij hem nooit zult sturen naar iets wat gevaarlijk is, dat jij hem zult helpen en ondersteunen, dat jullie samen zijn.

Mijne moet ook nog een beetje leren vertrouwen (overigens manege pony, helaas) soms kan ie ook van de ruiter schrikken. Het is al een stuk beter geworden dan toen hij er net was, want dan kon je niet eens je voet uit de beugel doen of hij ging al. Nu doet hij het steeds minder, maar soms lijkt hij te panikeren als check of jij er nog wel bent. Even rennen, ik wordt terug genomen, oké ze is er nog voor me ik kan weer rustig doen.
Dat of hij ziet gewoon écht spoken.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:45

mrie schreef:

We waren op buitenrit, was op een manegepony, maar dat doen de meesten, gaan gewoon aan de kletter :')
Dit is een pony die eigenlijk altijd heel alert is (nieuwsgierig ook wel), alleen mijn vriendin least haar en daarbij kan ze heel goed ontspannen omdat ze elke dag veel samen zijn en een soort band hebben?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:47

Zingen inderdaad en diep in en uit ademen om je controle terug te krijgen. Deze twee werken bij mij het beste

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:29

Inderdaad is verstijven een reflex reactie waar je niet heel veel aan kunt doen.
Diep ademen helpt met het terugvinden van de ontspanning, als je zingt kun je je adem niet inhouden en daarom werkt zingen ook, net als lachen.

Wat (op termijn) kan helpen is vertrouwen hebben in je zit. Centered Riding is o.a. een methode waar je veel met je houding en een gecentreerde zit bezig bent. Op het moment dat je als ruiter meer vertrouwen hebt dat je in balans kunt blijven zitten als je paard een onverwachte beweging maakt wordt het schrikken en wegspringen van je paard ook minder eng. Zoals ik altijd zeg "go with the flow".
Rijden vanuit je centrum ipv met je hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:49

Het is mij helaas nooit gelukt om dit echt af te leren. Ik geef soms zelfs een gilletje als paard schrikt :o :roll:

Zingen doe ik wel eens om te proberen goed te blijven ademen, maar ik heb niet het idee dat het echt werkt. Ik lees dus even mee.

Edit: Lachen helpt trouwens vaak wel inderdaad!

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 18:23

Bedankt voor alle tips! Ik ga ze zeker eens allemaal proberen (desnoods alles tegelijk, zingen, lachen, onderbuik ademen alles.) - zal je alleen zien dat die gekke pony nu nooit meer ergens van schrikt.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:24

WingsToFly schreef:
Bedankt voor alle tips! Ik ga ze zeker eens allemaal proberen (desnoods alles tegelijk, zingen, lachen, onderbuik ademen alles.) - zal je alleen zien dat die gekke pony nu nooit meer ergens van schrikt.

Dat is echt heel pittig :')

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 18:43

xniieeenke schreef:
WingsToFly schreef:

Ik zag het al helemaal voor me, pony begint te rennen, mijn reactie:
''Hahaha vader Jacob vader Jacob *haalt diep adem* hahaha SLAAPT GIJ NOG?''
Wordt vast een succes. _O-

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:45

WingsToFly schreef:
xniieeenke schreef:

Ik zag het al helemaal voor me, pony begint te rennen, mijn reactie:
''Hahaha vader Jacob vader Jacob *haalt diep adem* hahaha SLAAPT GIJ NOG?''
Wordt vast een succes. _O-

HAHAAH _O- sorry, die zin is gewoon mooi <3
Kan je zingen? zo nee dan krijgt die pony van je stress door je gezang en gaat nog 3 extra rondjse inclusief 4 gratis bokken door 8)7

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 19:01

xniieeenke schreef:
Kan je zingen? zo nee dan krijgt die pony van je stress door je gezang en gaat nog 3 extra rondjse inclusief 4 gratis bokken door 8)7

Laat ik eens denken dat mijn noten niet al te zuiver zullen zijn als ik op een gratis rodeo gevende pony zit :') (niet dat ze anders wel heel zuiver zijn maar sstt. :P )
Alle mensen die er op dat moment bij zijn zullen vast ook wel vreemd opkijken.
Misschien de verkeerde song keuze? Iets wat populairder is werkt wellicht beter. One Direction ofzo?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:02

WingsToFly schreef:
xniieeenke schreef:

Laat ik eens denken dat mijn noten niet al te zuiver zullen zijn als ik op een gratis rodeo gevende pony zit :') (niet dat ze anders wel heel zuiver zijn maar sstt. :P )
Alle mensen die er op dat moment bij zijn zullen vast ook wel vreemd opkijken.
Misschien de verkeerde song keuze? Iets wat populairder is werkt wellicht beter. One Direction ofzo?

Nee iel niet die, doe maar aviici of adam lambert <3 <3
maar, goed dat je wat gaat proberen, laat ons zeker weten wat er van komt!

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 19:06

xniieeenke schreef:
Nee iel niet die, doe maar aviici of adam lambert <3 <3
maar, goed dat je wat gaat proberen, laat ons zeker weten wat er van komt!

Haha zal ik zeker doen!