Paard niet voorwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijanna

Paard niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 14:51

Beste bokkers,

Ik heb een friese merrie van 6 jaar, ze loopt nu L1 +1
Met haar heb ik een flink probleem ik kan haar namelijk onmogelijk voorwaarts krijgen en heeft echt pieken en dalen.
Toen ik haar kocht was ze slecht aan het been, ik ben hier een jaar mee bezig geweest en het ging goed kon zonder sporen en zweep rijden.
ik voer haar 1 kilo haver met 1 kilo sportbrok.
Maar het probleem is als volgt, ik ben nu weer verder maar weer loopt ze pas voorwaarts als ik haar 2x been gegeven heb en 1 tik
ik doe veel schijnovergangen en overgangen maar dit maakt haar absoluut niet actief, ik heb haar medisch laten onderzoeken en ook zadelmaker is geweest.
Hoe moet ik dit oplossen ik krijg goede les, maar in de les is het ook vaak dat ze pas reageert bij 1 dikke tik. maar aangezien ik veel reacties op de negatieve tik krijg wil ik kijken of er een andere oplossing is.

Ik doe vaak, been, 1x harder been, nog wat harder bij geen reactie een duidelijke tik.
vaak is er dan wel reactie maar ze denkt daarna niet mee, maar wacht weer op 3x been +tik.
ook let ik er dan op dat ik haar niet op de rem heb staan van voren dus dat is het ook niet..

Graag opbouwende reacties.
alvast erg bedankt.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 24-09-15 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: vetgedrukt verwijderd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:53

Wat doe je aan afwisseling om haar te motiveren?

Niet elk paard vind bakwerk leuk. Dan zul je met creatieve oplossingen moeten komen anders wordt het een gevecht.

Rijanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 14:54

Sizzle schreef:
Wat doe je aan afwisseling om haar te motiveren?

- buitenritten, longeren, grondwerk, dagje vrij en poetsen, vrij springen.

Mungbean

Re: Paard niet voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:56

Welke van die dingen vind je paard leuk?
Van welke zaken wordt ze enthousiast?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:57

Expres langzaam gaan stappen, zo langzaam als mogelijk, wachten tot je paard nageeft, en dan hand eraf, met je houding naar voren en flink been. Uiteindelijk zal ze het langzame lopen als irritant gaan ervaren en wordt 'harder stappen' een beloning. Met mijn pony heeft dit super gewerkt; twee keer een half uurtje mee bezig geweest (in combinatie met andere oefeningen), daarna moest ik juist gaan oefenen met langzamer ipv harder...

Edit: bovenstaande mits je zeker weet dat het paard geen lichamelijke 'mankementen' heeft, je tuigage goed ligt en je zelf goed op je paard zit en niet onbedoeld aan het tegenwerken bent met je zit. Uiteraard.

Rijanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 14:58

Sizzle.
Alleen van buitenrijden word ze ietsjes enthousiast maar eigenlijk vind ze niks doen fijner.

Hilary oke, dit ga ik zeker mee nemen in mijn training, ik weet het namelijk echt even niet meer en wil niet elke keer moeten slaan

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:01

Wat is het voor reactie als ze reageert. Vliegt ze dan vooruit of gaat ze dan maar een beetje harder. Is het het laatste, dan zou ik haar echt goed voorwaarts jagen, als je reactie wilt. En dan hindert het niks als je door de rijbak heen vliegt. Je hebt reactie en daar gaat het om. Heb een vermoeden dat je haar onbewust toch nog op de rem zet, omdat je niet wilt dat ze er 'vandoor' gaat.

Rijanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 15:02

Nee, ze doet een paar passen harder ze mag van mij juist weg vliegen die reactie had ik veel liever gehad, dus houd haar daar niet op de rem maar zo is ze voorheen wel gereden dus misschien durft ze wel niet voorwaarts heb ik wel eens gedacht

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:03

Hmm, dan ben ik bang dat je heeeeel creatief moet worden om daar een vleitig liesje van te maken.
Sommige paarden vinden het werk gewoon echt niet leuk.
Dan kun je door streng en correct zijn wel een gehoorzaam paard krijgen maar de vraag is of je dat wilt nastreven.
Heb je wel eens geprobeerd om haar in te spannen?
Kun je tijdens de buitenrit goed dressuuroefeningen meepakken?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:03

En extra tip: als je om een tempoversnelling vraagt en je krijgt deze ook, neem dan zelf je paard weer terug naar een langzamer tempo. Dan hou je het initiatief bij jou en zal je paard gaan wachten op het teken om langzamer te gaan, ipv dat zelf maar vast te doen.

Als ze niet voorwaarts durft: vooral belonen als ze wel gaat, lekker enthousiast doen. Snappen ze niks van in het begin :+

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:04

Ik heb mijn fries van de haver afgehaald en de haver vervangen door meer brok. Sinds dien lijkt het een stuk beter (was niet zo als de jouwe, maar minder vlot als dat ik van haar wens).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:07

Hilary geeft een super motivatie tip :j

De kunst zit hem in het paard het initiatief te geven en dat te belonen.
Wellicht kun je de Parelli er beter even uitgooien en iets van vrijheidsdressuur erin nemen.
Bij Parelli wil je immers een zeer gehoorzaam paard maar een flegmatiek paard kun je beter trainen op het tonen van initiatief. Ofwel hij moet iets durven doen uit zichzelf zonder opdracht.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:08

Houd je beenhulp zo klein mogelijk en ook bij 1 keer.
Geen reactie op de beenhulp? Dan gelijk een tikje met de zweep, geen reactie? Hardere tik dan nog geen reactie dan mag je een beste pets geven.
Dit heeft bij mijn haflinger heel erg geholpen.
Ik moest het volgende in mijn hoofd stampen
Been - tik - pets - boem. (tik, pets, boem is alle 3 met de zweep)
En vooral flink belonen als ze dan wel gaat!

Houdt controle over de richting en de snelheid.
Wil je paard links? Ga jij rechts
Wil je paard gaan stilstaan? Wacht tot ze bijna stil staat en draaf dan weg.
Op deze manier zet je het paard mentaal aan het werk.

Ik had mijn paard in de les met ongeveer een half uur a drie kwartier helemaal aan het been terwijl hij ook het liefst mij laat werken en zelf niks doet.

Hoop dat je er wat aan hebt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:11

Dat werkt soms ook zwaar protest in de hand omdat het paard dan niet weet waar het aan toe is.
Je kweekt daarmee op termijn een zeer braaf paard maar niet perse een paard dat meedenkt en blij is.

Rijanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 15:12

Sizzle schreef:
Dat werkt soms ook zwaar protest in de hand omdat het paard dan niet weet waar het aan toe is.
Je kweekt daarmee op termijn een zeer braaf paard maar geen paard dat meedenkt en blij is.

Ik vond die tip van jou erg fijn en ga daar ook een tijdje mee aan de slag kijken hoe dat uitpakt.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:15

Sizzle schreef:
Je kweekt daarmee op termijn een zeer braaf paard maar geen paard dat meedenkt en blij is.

Daar ben ik het niet mee eens.
Als je een paard hebt wat altijd maar zijn eigen gang wil doen en loopt waar hij wil lopen dan leer je hem om op jou hulp te wachten en niet altijd maar te doen wat ie zelf wil.

Het paard van mijn instructrice is het meest meewerkende paard wat ik ooit heb gezien en dat zonder te plukken en te trekken.

Maar dat ligt er ook net aan wat voor paard je hebt.

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:18

Het is ontzettend lastig wanneer een paard vanuit zichzelf weinig voorwaarts is. Ik heb daar zelf ervaring mee gehad en weet hoe frustrerend het kan zijn. Ik heb de oplossing niet kunnen vinden, maar op buitenrit was ie keurig aan het been dus dat werkte voor ons beiden wel.
Wel heb ik een paar tips waar je misschien wat aan hebt;
Motiveer je paard om voorwaarts te gaan, beloon de voorwaartse reactie en geef zo weinig mogelijk been en zweep. Kijk echt kritisch naar je eigen hulpen en laat je filmen.
Die schijnovergangen en overgangen werkten bij mij averechts. Het paard leerde niet in een stabiel tempo door te lopen maar was erg gefocust op het tempo of overgang terug.
Is de conditie van je paard optimaal? Hoe is ie aan de longe? Heb je voldoende relaxmomenten tijdens de training? Reageert je paard misschien beter op stemhulpen? Zijn er momenten of dagen dat ie wel goed aan het been is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:22

Uiteraard wil je dat het paard aan de hulp is.
Maar ik wil wel MET het paard werken.
Ofwel ik wil ten eerste dat het paard het werk ook leuk vind en dat werkt het beste als je laat zien dat je blij bent dat hij met je mee denkt. Uiteraard reguleer je dat wel.
In een proef zul je toch heus op de letter moeten rijden.

De methode waarbij je steeds het paard verrast werkt meer voor afgeleide en ongehoorzame paarden. Daar is aan het werk zetten het toverwoord.
Niet voor verveelde paarden. Die moeten ook aan het werk maar daar zal je ze eerst een goede reden voor moeten geven.

Rijanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 15:26

hynderfrou schreef:
Het is ontzettend lastig wanneer een paard vanuit zichzelf weinig voorwaarts is. Ik heb daar zelf ervaring mee gehad en weet hoe frustrerend het kan zijn. Ik heb de oplossing niet kunnen vinden, maar op buitenrit was ie keurig aan het been dus dat werkte voor ons beiden wel.
Wel heb ik een paar tips waar je misschien wat aan hebt;
Motiveer je paard om voorwaarts te gaan, beloon de voorwaartse reactie en geef zo weinig mogelijk been en zweep. Kijk echt kritisch naar je eigen hulpen en laat je filmen.
Die schijnovergangen en overgangen werkten bij mij averechts. Het paard leerde niet in een stabiel tempo door te lopen maar was erg gefocust op het tempo of overgang terug.
Is de conditie van je paard optimaal? Hoe is ie aan de longe? Heb je voldoende relaxmomenten tijdens de training? Reageert je paard misschien beter op stemhulpen? Zijn er momenten of dagen dat ie wel goed aan het been is?

Mijn paard reageert aan de longe alleen als ik niet op een te grote afstand van haar sta, de conditie is optimaal, na de les is ze ook nooit echt moe ze kan dit prima doen, stemhulpen reageert ze wel goed op, en belonen doe ik ook veel mischien meer momentjes tussen door nemen.

Minion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:28

Mij word verteld schopje > harde schop > zweep
Wat je kan doen als het niet werkt is schopje > zweeptik > knetteraanval
Want je paard moet luisteren :S

Maar, soms denk ik dat het zielig word als er een andere reden zit.
Probeer het leuk te maken voor je paard, goed losrijden en idd de tips van hierboven gebruiken :D

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:28

Hilary schreef:
Expres langzaam gaan stappen, zo langzaam als mogelijk, wachten tot je paard nageeft, en dan hand eraf, met je houding naar voren en flink been. Uiteindelijk zal ze het langzame lopen als irritant gaan ervaren en wordt 'harder stappen' een beloning. Met mijn pony heeft dit super gewerkt; twee keer een half uurtje mee bezig geweest (in combinatie met andere oefeningen), daarna moest ik juist gaan oefenen met langzamer ipv harder...

Edit: bovenstaande mits je zeker weet dat het paard geen lichamelijke 'mankementen' heeft, je tuigage goed ligt en je zelf goed op je paard zit en niet onbedoeld aan het tegenwerken bent met je zit. Uiteraard.

Met dit ben ik nu ook bezig met mijn lesgever. We zijn twee lessen verder en paard loopt al stukken fijner. Jij moet niet meer dan je paard doen, je paard heeft vier benen om mee te lopen. Laat je paard maar vanzelf vertragen, ze mag wel niet stilvallen, en dan rijd je ze in een keer goed voorwaarts met je handen eraf. Sommige paarden hebben het wel eens nodig om wakker geschud te worden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:09

Je geeft aan dat je paard het liefst niets doet.
Dat is dan je ultime beloning.

Zoals Sizzle en Hilary al aangaven, vraag om een bepaalde actie, wanneer die wordt geleverd dan vraag je direct om in tempo terug te komen en wanneer dat lukt en dat lukt....dan stap je af.

Om jou dus van zijn rug af te krijgen moet hij actiever gaan, wachten tot jij dat genoeg vindt en dan is hij van je af.
De eerste keer 1 minuut werken, de tweede keer ook, de derde keer 2 minuten enz..
Jij hoeft alleen maar de moed te hebben direct te stoppen waneer het goed is.
Daarna ga je langzaam aan de actieradius vergroten.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:16

Niet elk paard past kwa looplust, bij ruiter, en je kan een paard niet voorwaartser maken dan dat t is.

Maar er is zeker wel iets in training goed, wat paard voorwaartser maakt.

Als t paard goed gezond is, en juiste training, dan kan een paard voorwaarts lopen, maar dit moet dan ook bij verwachting van de ruiter en combi passen.

Kwa training past simpelman haar advies mij ook! Succes

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:53

Rijanna schreef:
Nee, ze doet een paar passen harder ze mag van mij juist weg vliegen die reactie had ik veel liever gehad, dus houd haar daar niet op de rem maar zo is ze voorheen wel gereden dus misschien durft ze wel niet voorwaarts heb ik wel eens gedacht

Dan ben jij dus niet duidelijk genoeg. Zou haar dan goed naar voren 'jagen'. Misschien wel met behulp van iemand die haar aanspoort met de longeerzweep.

Ook zou ik eens naar het voer gaan kijken. Heb er hier ook eentje staan, die deed haar werk (M2) op maar 2 handjes voer per dag. Hoe meer je die voerde, hoe trager die werd.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:56

Simpelman schreef:
Je geeft aan dat je paard het liefst niets doet.
Dat is dan je ultime beloning.

Zoals Sizzle en Hilary al aangaven, vraag om een bepaalde actie, wanneer die wordt geleverd dan vraag je direct om in tempo terug te komen en wanneer dat lukt en dat lukt....dan stap je af.

.

Juist niet direct terug nemen. Dan leer je een paard niet voorwaarts denken. Maar terugnemen na een half of zelfs hele baan in de voorwaartse drang. En dan ook niet steeds op hetzelfde punt in de bak terugnemen. Want dan gaan dit soort paarden vanzelf al bij dit punt terug in tempo.