Paard in opstand...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lucky_23

Paard in opstand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 21:30

Hallo allemaal! *\o/*

Ik heb een probleempje, ik heb een aantal maanden geleden een pony gekocht, draver x quarter. 10 jaar oud en nu een jaar onder het zadel. Het rijden gaat allemaal prima, maar zodra ik hem vraag omlaag te komen en nageeflijk te lopen komt hij totaal in opstand. Hij gaat dan heel hard lopen en met zn hoofd schudden en alleen maar meer met z'n hoofd in de lucht. Ik heb een zachte hand, zaag niet, trek niet, vraag hem gewoon voorzichtig aan twee teugels naar beneden. Maar dan raakt hij in paniek.

Osteopaat, zadelmaker, tandarts en smid zijn onlangs geweest..

Iemand enig idee waardoor dit komt of tips?.. :(

Alvast bedankt

Brainless

Re: Paard in opstand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:34

Hoe vraag jij hem met 2 teugels naar beneden?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:35

Enige tip die hier kan:
Zorg voor (prive) les bij een góede instructeur.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:36

Heb je hem een aantal maanden geleden ook laten keuren?? En het naar beneden vragen komt vanachter uit niet door met je teugels te vragen.

Lucky_23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 21:37

@Brainless: Hiermee bedoelde ik te zeggen dat ik evenveel aanleuning heb op beide teugels in praat van dat ik wat aan die teugels lig te trekken en kneden en zagen enzo, of de hele teugel heel strak heb en de ander los.. zoals ik andere op stal zie doen..

@Punz: Jaa heb ik al sinds ik hem heb!

@bigone: Ja hij is klinisch en röntgenlogisch goedgekeurd! Ja dat weet ik, is ook allemaal goed volgens mijn 2 instructeurs. Dus zij snappen ook niet vanwaar het probleem komt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:40

Zodra je teveel druk hebt gaat hij in de staak, dus heb je teveel druk.
Je moet lichtjes contact houden en het paard naar je handen toe rijden.
En dan kan het best een tijdje duren voordat hij goed nagevelijk loopt.

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:41

Is hij wel lekker ontspannen als je met hem rijdt? Je zou kunnen proberen om je teugels flink te laten vieren, vanuit de ontspanning hem naar beneden te laten komen zonder te vragen maar toch lekker actief houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:41

paard drukt denk ik zijn rug weg?Loopt hij nooit nagevelijk?
Zoek hulp van iemand die er verstand van heeft.Ik zou hem eerst longeren en de laatste 5 minuten bijzetten...heel losjes!Eens kijken of je hem wat meer door de rug krijgt.
Eerst moeten die spieren daar aan gewend zijn,dan kun je het met rijden proberen.

Heb je er een filmpje van?

Lucky_23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 21:42

@Brainless: dat zeg ik net, ik ben heel voorzichtig in mn hand, en het rare is, ik heb niet veel druk, want ik weet hoe hij reageert. Er hebben al verschillende mensen (waaronder mijn instructeurs) opgezeten en bij iedereen ging het op deze manier. Het ligt dus niet aan mij.

@LSnuitje: Het rare is dat hij heel ontspannen is.. Alleen zodra ik iets vraag slaat hij om.

@geerke: Longeren doe ik sowieso altijd voor ik erop ga. En met bijzet loopt hij nageeflijk..
Laatst bijgewerkt door Lucky_23 op 23-09-15 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

churity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:42

Misschien dat je je pony eens aan de longe met bijzet kunt longeren. Vaak komen paarden in opstand omdat ze het nooit geleerd hebben. Zorg dat je pony altijd voorwaarts blijft, als je paard voorwaarts, ontspannen loopt en jij zelf correct zit zodat je je paard niet staakt in het nageeflijk lopen hoort hij het langzaamaan al door te krijgen, je zou hem evt. kunnen helpen door lichtjes contact te houden met de teugel. En als hij dan eenmaal ontspannen loopt gelijk teugel geven en handen ontspannen. Hij hoeft niet gelijk een heel rondje perfect 'in de krul' te blijven. Het is beter te zien als ik het op de foto/film zie. En wat inderdaad ook helpt is hem heel goed in te stappen/draven door voorwaarts neerwaartse beweging vanuit hier werken jij en je paard naar de nageeflijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:44

Hoe vraag je hem met 2 teugels naar beneden? Waarom doe je dat, wat is je doel van 'nageeflijk' rijden, hoe belangrijk zijn je teugels daarin?

churity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:44

Lucky_23 schreef:
@Brainless: dat zeg ik net, ik ben heel voorzichtig in mn hand, en het rare is, ik heb niet veel druk, want ik weet hoe hij reageert. Er hebben al verschillende mensen (waaronder mijn instructeurs) opgezeten en bij iedereen ging het op deze manier. Het ligt dus niet aan mij.

Hoe hou jij je teugels, laag, hoog, schuin? Licht contact is goed maar teugelwerk is niet het enige wat telt. Loopt je paar voorwaarts genoeg en is hij goed in balans?

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:45

Wat ik heb geleerd toen ik een op draver lesde was dat ze sowieso gefokt zijn op rechtuit en hard gaan.Zodra het paard het niet snapte of moeilijk vond ging hij harder en harder. Misschien dat je dit wat inzicht geeft. Zoek een goede instructeur die je hierin kan begeleiden, want met forceren kom je nergens.

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:49

Dat is raar, dan heeft mijn manier natuurlijk geen zin! Heel veel succes. :j

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:51

Misschien cranio sacraal proberen? Ingeborg Hetstek heeft mijn paard daar ontzettend mee geholpen. Haar site: http://paardactief.nl

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 03:34

Laat hij zich met een lange teugel wel naar beneden vallen? (omdat je zegt dat hij ontspant)
Want dan zou ik hem centimeter per centimeter (of desnoods millimeter per millimeter) gaan opnemen vanuit dat lang en laag.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 04:19

Als hij met bijzet wel nageeflijk loopt lijkt me dat hij geen last van de tanden heeft of het bit.
Heeft hij een passend zadel of gevoelig op de rug?
En om nageeflijk te rijden is een contact teugel voldoende. De rest komt toch van achteren uit.
Dus daarop de vraag, hoe is hij voor je been hulpen?
Reageert hij dar direct op? Zo niet dat eerst goed krijgen.
Ga verder niet frutten hoe zacht ook met je handen, het is duidelijk dat hij dat niet fijn vind en dan krijgt hij nooit vertrouwen in je hand. En dat is wel een vereiste voor nageeflijk zijn.

Zonder filmpje of minimaal enkele foto's is het sowieso moeilijk een advies te geven.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 06:05

Lucky_23 schreef:

Klinkt alsof je paard héél hard naar je roept: Ik heb PIJN!
Doorzoeken dus naar de oorzaak! Succes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 06:41

Zeg hier een video neer zodat we kunnen zien wat er gebeurd.

Zonder duidelijk beeldmateriaal blijft het toch een gok spelletje :j

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:36

Miss les nemen, een paard vraag je niet nageeflijk met de teugel ,
Dus luister naar het dier, het heeft idd pijn als jij zo in die mond druk houd en wat dacht je van zijn spieren??
Als je dan al niet weet hoe het bit te gebruiken blijf er dan vanaf en neem les van iemand die jou niet leert om een paard nageeflijk te krijgen met het bit, maar bij het begin begint,

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:22

Ts heeft les, staat gewoon in het topic..
Mijn merrie had ongeveer hetzelfde. Ze loopt heel relaxt en ontspannen zonder teugel contact. Wel helemaal uit elkaar. Zodra ik teugels opnam, ook gaan rennen en met haar hoofd schudden/gooien. Van alles geprobeerd. Zelf rustig blijven en het negeren, overgangen..werkte allemaal maar even of helemaal niet.
Mijn oplossing is om van begin af aan licht contact te hebben. Dat contact komt van mij uit, als ik wacht tot zij contact zoekt, gebeurt dat niet. Zodra ik voel dat ze wat zachter en zoekender wordt, geef ik wat ruimte van voor en bijna altijd volgt ze mn hand dan naar voor en beneden. Heb jij t al op deze manier geprobeerd? Ook wordt ze makkelijker nageeflijk op de volte.
Mijn merrie is ook n halve draver, zodra iets moeilijk of onduidelijk is, gaat ze rennen.
Succes met je paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:34

Voordat ik een mening geef, ben ik wel benieuwd naar een filmpje. Misschien kun je het op film zetten ts?

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:47

Ik ben ook erg nieuwsgierig naar een Filmpje. Goed beoordelen kunnen we eigenlijk niet zonder beeldmateriaal.

Welke regio zit je TS?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:48

Als je eerst een batterij therapeuten langs laat komen en het lost niets op, (alleen je geld lost op), als je instructeur het " ook niet weet".... <<) .... dan zou ik John Erb vragen om je te komen helpen.
Paarden die gaan rommelen met hun hoofd zeggen mij één ding: je communicatie en/ of communicatiemiddel is niet in orde.

Lucky_23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 09:41

Zadel past, heb 2 weken geleden een nieuw zadel gekocht, op zijn rug aangemeten dus daar is niets mis mee. Op mijn hulpen is hij perfect.

Filmpje zal ik vanavond vragen of iemand kan filmen.