Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) 
BarbaLala schreef:20x het pad op en af raad ik je af.
Dan wordt het juist een spelletje en gaan ze totaal over de rats.
Heb je al eens geprobeerd zodra hij de benen neemt hem enorm vooruit te jagen, flink je benen er aan, en na een aantal meters de noodrem er op?
Dat haalt voor je paard vaak de lol er af.
Wat je ook kan doen, als hij het steeds ongeveer op hetzelfde punt doet, ruim van te voren afstijgen en het pad aan de hand lopen. Tig keer, tot jij het vertrouwen weer hebt dat hij het beter doet.
Sowieso is het belangrijk dat je je paard ten alle tijden kan stoppen.
Anders maken ze er een spelletje van, zeker Haflingers (ik spreek uit ervaring)
Weet de situatie van het pad niet , maar voordat je op het punt bent waar hij de benen neemt al zorgen dat je je teugels extra kort hebt zonder extra druk, dus je armen meer naar voren. En zodra hij de benen dan neemt je gewicht er in gooien en hem om trekken.
Vriendelijk? Nee. Maar wel effectief. Soms moet je een botte boer zijn bij een bot boeren paard.
En ja, zelf rustig en ontspannen blijven ondanks het risico en het enge plaatje in je hoofd.
Ik snap wat je bedoelt, maar dit soort tips kunnen onwijs link zijn. willemieke schreef:Ik zou abosoluut nooit afstappen! Je hebt dan nog minder te vertellen. Grote kans dat hij dan precies het zelfde doet. Dan kan je hem aan de hand niet houden en loopt/ galoppeerd hij los met alle mogelijke consequenties...