Gebroken arm & paard op hol. Ik weet het even echt niet meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kel106

Gebroken arm & paard op hol. Ik weet het even echt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 13:27

Hallo,

Ten eerste bedankt voor het openen van mijn topic zo als de titel al zegt ben ik aardig raadeloos.

Ik heb nu sinds 3 maanden mijn eerste eigen paard genaamd Cornetto, een 7 jarige ruin Westfaler vos. Hij was springpaard in Duitsland werd wat angstig op de sprong en de ruiter die hem reed werd ook onzeker hierdoor is hij aan de kant gezet hij was niet meer goed genoeg.
Ik zelf heb hem met mijn ouders gekocht uit een dressuurstal uit Venlo, heb mezelf heel goed geinformeerd en heel internet afgezocht. Na 2 keer wezen kijken wist ik eigenlijk al meer als genoeg dit was mijn maatje waar ik altijd van gedroomd heb.

Alles is goed gegaan en meneer is dezelfde week nog naar zijn nieuwe huis gebracht, alles ging goed, hij was en is nog steeds het paard waar ik altijd van heb gedroomd. Veel in de buitenbak gereden in de binnenbak aan de hand op de weg gestapt en met dubbele lijnen gelongeerd.
Allemaal geen probleem en na 2 maanden begon ik steeds meer de knopjes te vinden. Hij staat lekker nu in de zomerperiode 24/7 buiten.

Nu ben ik 4 juli tijdens mijn 2e les van mijn instructie in de buitenbak van hem af gelanceerd. We waren net begonnen met indraven en hij schrock ergens van trok onwijs aan en ging er met een noodgang vandoor. Ik had geen stuur meer en ook meteen al geen beugels meer, toen is hij naar de andere kant van de bak gerend. Ik was bang dat hij uit de bak zou gaan dus ik stuurde hem om weer richting C. ( om de buitenbak zit geen hek heen) Hij trok weer flink aan en ik kon echt niet meer blijven zitten, er was geen houden aan!!!!! Mijn instructie stond nog bij de uitgang van de bak te zwaaien dat hij er niet langs kon en ik heb me uiteindelijk laten vallen want ik kon echt niet meer blijven zitten. Ben toen net uit de bak eraf gevallen en de sloot ingerold. Cornetto is nog door een schrikdraad heen gerend en stond daarna stil. Overigens reed ik deze keer voor het eerst met zweepje, hij kan soms best gevoelig zijn dus ik dacht dat het daaraan zou liggen

Ik daarintegen kwam boven water en zag mijn rechter arm naast mij bungelen. Conclusie boven arm gebroken en heb er sinds 22ste een pen in. Dikke pech dacht ik je valt 100 keer en de 1e keer van mijn eigen paard is het gelijk raak. Het is zon braaf paard tuurlijk zit er zeker onder het zadel wat pit in maar er zit echt geen kwaad in.

Nu rijd mijn vriendin op Cornetto omdat hij toch echt wat moet doen. Ging harstikke goed was harstikke braaf al was hij in het begin wel wat rillerig, hij is wat eenkenig. Nu ging het rijden zo goed n de binnebak dat mijn vriendin gister dacht te proberen buiten te rijden. Nou ik zij er dus ook gister op dezelfde meneer afgevallen als ik. ( ik was er zelf niet bij maar dit is wat ze mij verteld heb) Meneer trok aan in dezelfde hoek, ze stuurde heb op de volte daar brak hij weer uit en voor ze t wist lag ze op de grond. T is echt niet uit te zitten daar weet ik zelf alles van. Ze is hierna een rondje wezen stappen aan de hand in de buitenbak en heb daarna nog even binnen gereden, hij was flink gespannen maar geen gekke fratsen meer. Hierna is ze weer een rondje aan de hand wezen lopen in de buitenbak, niks aan de hand. Mijn vriendin reed niet met een zweep en ook niet met sporen.

Ik ben hier zelf zo onwijs van geschrokken, het is niet de bedoeling dat er natuurlijk nog iemand naar het ziekenhuis gaat. Ik heb nooit problemen gehad en vandaag ook contact gehad met de vorige eigenaar die herkent dit ook helemaal niet in hem.
Zelf vind ik het ook zo rot dat ik het probleem nu niet zelf kan aanpakken omdat ik herstellende ben en er zeker wel 4 tot 6 maanden uit lig.

Ik vroeg mij af of jullie misschien tips of theorieën hebben, want ik ben even ten einde raad. Hij is nog steeds mijn alles mijn droompaard maar wat moet je hier nou mee. Ik was echt van mening dat het een eenmalige actie was. Ik ben bereid om dit probleem tot aan de bodem op te lossen maar ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Bedankt alvast als je dit hele bericht al heb gelezen, ik hoop echt dat ik misschien van jullie optiek van dit verhaal wat wijzer wordt.

- Kelly

biggirl

Re: Gebroken arm & paard op hol. Ik weet het even echt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:33

magnesiumtekort ?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:34

Breng hem naar een professional, je instructrice weet vast wel iemand. Hij is buiten kennelijk niet betrouwbaar genoeg en een kleine schrikreactie mag niet zorgen dat hij vervolgens bedenkt zijn ruiter te lanceren. Dus zoek iemand die hem komende maanden rijdt die ook veel buiten met hem aan de slag gaat en bijv. ook schriktraining doet etc.

Bijv. iemand als Suelza van bokt http://www.equi-performance.com/

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:37

Is hij voor aankoop gekeurd?

Hoe ziet de buitenbak er uit? Ligt die naast de weide, ziet hij andere paarden of verkeer etc. Hoe is de buitenbak omheind / afgezet?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:39

iemand erop die gewoon zeker weten blijft zitten?? (zeker weten bestaat niet, maar je hebt hele handige ruiters die het heel lang volhouden). Het is en blijft namelijk gissen wat hij doet als je er niet afgegooid wordt, en dat is wel interresant om te weten. Houd het dan op of gaat hij door. Is het geklier of is er iets wat hem hindert.

Als hij binnen zo braaf is gok ik op zenuwen of iets dergelijks. Gewoon heel sensibel misschien.

Maar alsnog is hier moeilijk wat over te zeggen omdat het echt alles kan zijn.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:40

Allereerst, veel beterschap met je arm, echt balen!

Hoe is hij aan de hand of longeerlijn (zonder ruiter/amazone) in de buitenbak?
Als dat wel gaat zou ik vanuit daar gaan werken naar onder het zadel.
Anders goede begeleiding zoeken die er ook opkan en weet hoe hij het moet aanpakken , een proffesional.

Is er iets anders buiten dan binnen voor paard ? (Denk aan andere bodem, wind, voorwerpen , paarden buiten )

en vergeet het medische aspect niet, maar als paard binnen braaf is lijkt me niet dat dat het is

:)

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 13:41

Traiectum schreef:
Is hij voor aankoop gekeurd?

Hoe ziet de buitenbak er uit? Ligt die naast de weide, ziet hij andere paarden of verkeer etc. Hoe is de buitenbak omheind / afgezet?

Ja hij is klinisch en rontgologisch goed gekeurd!, de wei ligt naast een weide met andere paarden. Links van de bak is de weide en rechts het pad waardoor je door de weides kan lopen zo gezegd. De bak heeft betonblokken van ongeveer 40 cm hoog denk ik als omheining en bij elke letter staat een bloempot.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:43

Jeetje zeg wat heftig, sterkte !!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:44

Allereerst beterschap zeg!

Wat krijgt hij aan voer?

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 13:47

@XxFlossxX

Bedankt :) dat gaat helemaal goedkomen!

Aan de hand en longeerlijn is ie echt op en top braaf, mijn ouders die echt geen paardenmensen kunnen er zo mee weglopen en ik ook met mijn 1 arm.

en ja anders als buiten, ja ik woon in de kop van noordholland wind staat er altijd wel maar zoals gister was het naar genoeg windstil. Andere paarden omheen, een huisje staat vlakbij de hoek waar hij dus nu 2 keer al goed de benen heb genomen. En daar is ook een pomp die af en toe wat geluid maakt dat is natuurlijk best eng

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 13:47

Tessa_93 schreef:
Jeetje zeg wat heftig, sterkte !!

Dankjewel!! :o

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:48

Als ik het goed begrijp ging het 2 maanden zowel binnen als buiten wel goed?

Een paard dat schrikt stopt over het algemeen na een paar meter en kijkt daarna wat het was, dat wat jij beschrijft klinkt toch anders dan alleen schrikken en een paard doet niet 'zomaar' iets.

Heeft je paard meer spieren gekregen sinds je hem hebt? Heb je laten (rontchenologisch) keuren?

Beterschap met je arm!

Edit, ik lees net dat hij goedgekeurd is :) was dat incl. rug en nekfoto's?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:49

Longeer je hem ook in die hoek? Film de volgende keer eens wanneer weer iemand in de buitenbak erop stapt. Wie weet is er naderhand iets op film te zien dat dit probleem kan verklaren.

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 13:49

Ineke2 schreef:
Allereerst beterschap zeg!

Wat krijgt hij aan voer?

Sinds mijn breuk ben ik gestopt met krachtvoer voeren, hij krijg alleen nog een halve muesli per dag, dit is suikervrije en havervrije muesli van pavo. en hij krijgt een halve summerfit koek op een dag.
Verder staat hij 24/7 op het land en als hij gewerkt heb zet ik hem op stal met wat hooi en ze voer.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:50

Hoeveel krachtvoer gaf je voorheen?

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 13:52

Starbreeze schreef:
Als ik het goed begrijp ging het 2 maanden zowel binnen als buiten wel goed?

Een paard dat schrikt stopt over het algemeen na een paar meter en kijkt daarna wat het was, dat wat jij beschrijft klinkt toch anders dan alleen schrikken en een paard doet niet 'zomaar' iets.

Heeft je paard meer spieren gekregen sinds je hem hebt? Heb je laten (rontchenologisch) keuren?

Beterschap met je arm!

Edit, ik lees net dat hij goedgekeurd is :) was dat incl. rug en nekfoto's?

Ja voor mijn breuk geen enkele problemen met hem gehad, ging harstikke goed!
Hij heb niet echt meer spieren gekregen sinds ik hem heb, misschien zelf wel een klein beetje minder omdat hij vanwege mijn breuk een tijdje weinig heb uitgevoerd.
Ook zijn rug en nek zijn goedgekeurd!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:53

Mijn voorgevoel zegt dat dit vast niet de eerste keer is dat hij dit doet. Ook je verhaal van de springstal deed bij mij alarmbellen rinkelen. Nu ben ik niet zo goed gelovig. Ik denk dat je hier echt wel een probleem hebt dat verder gaat dan een keertje schrikken en bokken. Ik wens je veel sterkte en succes.

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 13:55

Starbreeze schreef:
Hoeveel krachtvoer gaf je voorheen?

Ik gaf voorheen een halve krachtvoer er bij

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 13:57

Eens met Zonnetje81.
Weet je 200% zeker dat je zadel goed past?
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 10-08-15 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 13:57

Zonnetje81 schreef:
Mijn voorgevoel zegt dat dit vast niet de eerste keer is dat hij dit doet. Ook je verhaal van de springstal deed bij mij alarmbellen rinkelen. Nu ben ik niet zo goed gelovig. Ik denk dat je hier echt wel een probleem hebt dat verder gaat dan een keertje schrikken en bokken. Ik wens je veel sterkte en succes.

Bokken doet hij niet, alleen keihard rennen.
Bij mij is er natuurlijk ook wel een belletje gaan rinkelen maarja als dieren nou even konden praten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:00

kel106 schreef:
Zonnetje81 schreef:

Bokken doet hij niet, alleen keihard rennen.
Bij mij is er natuurlijk ook wel een belletje gaan rinkelen maarja als dieren nou even konden praten

Ja een heel lastig iets, dadelijk heb je een paard wat je alleen in een binnenbak kan rijden. God weet wat hij op buitenrit doet. Heb je hem daar ook in een binnenbak gereden? Of was het een afgesloten buitenbak?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:02

Ik zou echt zeker willen weten dat dit dier geen onderliggende klachten heeft.
Is hij bij aankoop ook op de foto gezet?

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 14:03

Zonnetje81 schreef:

Ja een heel lastig iets, dadelijk heb je een paard wat je alleen in een binnenbak kan rijden. God weet wat hij op buitenrit doet. Heb je hem daar ook in een binnenbak gereden? Of was het een afgesloten buitenbak?[/quote]

Ik heb hem daar in de binnenbak gereden en in de buitenbak uitgestapt, er was toen heel veel regen gevallen dus was 1 water ballet. Ook daar hadden ze dacht ik hekjes als omheining van ook ongeveer dezelfde hoogte als bij mij op stal. Gaf geen kick toen. En ook niet gedaan tot mijn breuk.
Aan de hand is ie op de weg enzo op en top braaf en de binnenbak ook

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:05

Allereerst heel veel sterkte met je arm!

Vervelend dat dit allemaal gebeurd . Ik denk dat de tip om er een tijdje een professional op te zetten een hele goede is. Daarnaast, ieder paard test je even uit de een wat heftiger dan de ander maar ze willen ook even weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Geloof me je wilt niet weten wat mijn paard me allemaal geflikt heeft in het begin en hoe vaak ik op de eerste hulp heb gezeten. Helemaal betrouwbaar zal hij wel nooit worden maar hij wel het leukste paard ter wereld! Voor mij dan
Veel succes!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 14:05

Lief in de omgang, laag in het voer, altijd buiten, onder het zadel braaf en dan toch uit het niets gaan rennen, het is alsof ik het verhaal van mijn vorige paard hier lees! :oo Nou was dat een IJslander, dus dat kan niet, maar zó herkenbaar! Hij ging rennen tot je eraf lag, daarna was hij weer braaf. Uiteindelijk bleek hij helemaal vast te zitten in zijn lijf. Osteopaat heeft flink veel werk gehad om hem weer los te krijgen en daarna moest hij leren dat werken onder het zadel geen pijn meer deed. Ze vond hem uitermate braaf, omdat hij best veel pijn had en ons er pas afgooide als hij het écht niet meer trok. :(:) Uiteindelijk was hij ook tijdens het rijden zo braaf als hij aan de hand was en heb ik hem na een aantal jaar verkocht als gezinspony.

Dat hij klinisch en op de foto's goed was zegt niet altijd iets over blokkades in zijn lichaam. Wellicht kan een osteopaat of vergelijkbare therapeut iets voor jullie doen.