Meestal maak ik niet zo snel een topic, maar ik weet nu toch niet meer wat ik moet doen...
Het probleem:
Ik heb een haflinger ruin van 4 jaar, die ik sinds een jaar en 2 maanden heb. We zijn lang in de bak bezig geweest met gewoon lekker vertrouwen opbouwen en rustig de dressuur oppakken. Vorig jaar in Septemer zijn we toen voor het eerst naar het bos geweest, het ging allemaal prima. Éen keer rende hij weg, maar dat was omdat hij bang was voor de koeien.
Nu, een paar maanden later is hij veel zelfverzekerder, dus hij gaat wat trucjes uithalen...
Vaak als hij geirriteerd raakt omdat hij zijn zin niet krijgt ( lees: willen galloperen, omdraaien etc) gaat hij dan, zonder dat ik een signaal kan oppikken, heel hard bokken en dan ervandoor. Meestal lukt het me na 50 -100 m hem weer in stap te krijgen, of in het weiland te sturen.
Het punt is niet dat ik er af val, zo extreem kan hij (nog) niet bokken

Dat wil ik natuurlijk voorkomen, dus ik ben benieuwd of iemand dit probleem herkent, en wat hij/zij dan doet om dit te voorkomen. Hij is dus niet bang, dan gaat hij namelijk stilstaan.
Ik wil ook niet vast aan de bak zitten, want dan durf ik helemaal niet meer naar buiten over een tijdje.
Mignonne