Wat vinden jullie van mijn plan met pony beleren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veerle1807

Wat vinden jullie van mijn plan met pony beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 18:56

Hallo,

Ik heb al bijna 4 jaar mijn eigen verzorgpony, en nu krijg ik waarschijnlijk binnenkort er een jonge pony bij. Nu is mijn vraag wat vinden jullie van dit plan:

De pony moet ik zelf beleren :o

- Eerst wou ik gaan poetsen en wandelen 2 a 3 keer (wandelen in de bak)
- Dan wou ik de helft van de bak afzetten en dan een x met halster longenceren. (zo'n 4 a 5 keer ligt beetje aan de pony) En dan vooral bezig met weten wat draf, stap en halt betekend.
- Als dit goed gaat wou ik een beginnen met een hoofdstel zo'n 3 a 4 keer longenceren. En dan weer de commando's uit bereiden.
- Als ze nog steeds braaf is dan proberen een longenceersingeltje er losjes op maar niet dat hij kan kantelen. (1 keer)
- De volgende dag wou ik dan het singel op de juiste maat doen. (dit 3 a 4 keer)
- Als dit helemaal goed gaat wou ik het zadel erop leggen en een paar x longenceren ong 4 a 5 keer.
- En dan wou ik gaan hangen 1 a 2 keer.
- En dan voorzichtig opstappen en dan kijken hoelang het duurt voordat ze vertrouwd is zonder longenceerlijn.

Wat vinden jullie van mijn idee ? Ik hoor graag reacties om de pony zo goed mogelijk alles te leren !
Laatst bijgewerkt door veerle1807 op 21-05-15 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Re: Wat vinden jullie van mijn plan met pony beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:58

Ik raad het je bijzonder dringend af.
Je moet niet zelf aan kloten, je moet een ervaren iemand erbij halen voordat je een paard finaal en definitief verpest.

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 19:00

Chiave schreef:
Ik raad het je bijzonder dringend af.
Je moet niet zelf aan kloten, je moet een ervaren iemand erbij halen voordat je een paard finaal en definitief verpest.

Ik heb het al een keer eerder gedaan. En dit is heel goed gegaan. Alleen bleef die pony heel rustig en kende die wel een zadel en iemand erop aan de longe maar niet alleen rijden en een bitje. Die pony is toen heel goed weggegaan want ze kon heel netjes lopen in de bak en was niet tegenstrijdig naar het bit ofzo. Dus ik wil nu een stapje verder terug nemen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:01

Hoe oud is het dier? ook niet onbelangrijk.

Als je geen ervaring hebt met het inrijden, dan raad ik je goede begeleiding aan van een ervaren persoon, die weet waar ie mee bezig zijn.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:04

ik raad je dit ook af, jonge paarden is niet gemakkelijk en het inrijden en beleren moet goed gedaan worden anders levert het alleen maar problemen op.
ik doe het zelf ook, en kan je zeggen, dat 1x gedaan hebben niet genoeg ervaring is wat betreft inrijden en beleren ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:05

Het lijkt mij niet verstandig om dit zonder begeleiding te gaan doen.
Eventueel kan het longeren (niet longenceren) misschien wel zonder begeleiding.
Maar ik zou zowieso zorgen dat je er af en toe iemand met verstand ervan bij hebt!

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:05

Sowieso heel veel longeren voordat je erop stapt! Een pony kent niet zomaar meteen de hulpen, deze moeten allemaal vanaf de grond worden geleerd. Reken maar op flink wat tijd voordat je alles onder de knie krijg. ;) ik weet niet hoe oud de pony is, maar als hij drie is kan ik je adviseren om nadat de basis van het rijden is aangeleerd het paardje weer even tijdje met rust te laten voordat je ermee doorgaat.
Maar ik kan je ook sterk adviseren om dit niet zelf te doen! Als je er geen ervaring mee hebt kan je meer slechts dan goeds aandoen denk ik.

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 19:07

Ragdollcat schreef:
Hoe oud is het dier? ook niet onbelangrijk.

Als je geen ervaring hebt met het inrijden, dan raad ik je goede begeleiding aan van een ervaren persoon, die weet waar ie mee bezig zijn.
'

Ik begin als een pony 3 jaar is. Ik heb geen ervaring leren longenceren en wennen aan het zadel maar heb wel ervaring met doorrijden heb me pony zelf ook geleerd wat sturen, remmen en been geven betekende heb haar zelf nu in het L1. Ook zal ik met die pony gewoon naar les gaan. Ik zal gewoon willen weten wat jullie van mijn schema vinden ik weet echt wel waar ik mee begin :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:08

Het je het woord 'longenceren' al eens opgezocht in het woordenboek of google?
Ik zou me eerst even verdiepen in hoe alles heet en wat alles is, dan kun je daarna heel gericht om informatie vragen.

Ter info; een planning maken heeft weinig zin, er kunnen zoveel dingen gebeuren die maken dat je er vanaf moet wijken dat je het beter op je gemak kunt doen en een volgende stap kunt nemen als je pony er klaar voor is (en dus niet omdat het een week later is en je door wil naar de volgende stap!)

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 19:10

Lynnepinny schreef:
Sowieso heel veel longeren voordat je erop stapt! Een pony kent niet zomaar meteen de hulpen, deze moeten allemaal vanaf de grond worden geleerd. Reken maar op flink wat tijd voordat je alles onder de knie krijg. ;) ik weet niet hoe oud de pony is, maar als hij drie is kan ik je adviseren om nadat de basis van het rijden is aangeleerd het paardje weer even tijdje met rust te laten voordat je ermee doorgaat.
Maar ik kan je ook sterk adviseren om dit niet zelf te doen! Als je er geen ervaring mee hebt kan je meer slechts dan goeds aandoen denk ik.

Dankjewel voor de tip ! Ik denk dat het beter is om eerst veel te gaan longenceren inplaats gelijk door te gaan !

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 19:10

Goof schreef:
Ik zou me eerst even verdiepen in hoe alles heet en wat alles is, dan kun je daarna heel gericht om informatie vragen.

Ter info; een planning maken heeft weinig zin, er kunnen zoveel dingen gebeuren die maken dat je er vanaf moet wijken dat je het beter op je gemak kunt doen en een volgende stap kunt nemen als je pony er klaar voor is (en dus niet omdat het een week later is en je door wil naar de volgende stap!)

Ik longenceer 2 x per week ik weet wel wat longenceren is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:11

Een schema maken getuigd eigenlijk van te weinig ervaring. Het wil namelijk niet zo zijn dat een paard na een bepaald aantal keer altijd klaaris voor een volgende stap; dat is een kwestie van voelen en kijken.

Goof

veerle1807 schreef:
Goof schreef:

Ik longenceer 2 x per week ik weet wel wat longenceren is.

Dat is mooi, dat woord bestaat namelijk niet ;)

Chiave

Ik denk dat je longeren bedoelt...

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:14

Goof schreef:

Helemaal mee eens, zolang TS de termen nog niet correct gebruikt moet ze eerst aan zichzelf werken voordat ze een pony wil gaan beleren.

TS, succes met het beleren van jezelf (echt niet banketstaaf bedoeld).

Ragdollcat

Goof@, Inderdaad, per geval is het anders en per dier verschillend en dat is niet te voren te voorspelen en te plannen.

Iemand gaf een tip om erg veel te gaan longeren, nou longeren zijn niet zo goed voor de benen, dat is te belastend, zeker niet voor een 3 jarige.

Het beste is zoveel mogelijk rechtuit.

TS, je kan beter een begeleiding bij gaan doen, die weet waar ie mee bezig is.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 21-05-15 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

silversomali

Het is longeren en niet longenceren! Aargh

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:15

Een paard luistert niet naar een schema.. De een heeft veel langer nodig dan de ander. Ik denk dat je het best ervaren hulp kan zoeken en niet zelf maar wat gaan kloten..

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:15

Dan leg mij even uit wat longenceren is aub. Ik weet het namelijk niet.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:17

Het feit dat je op voorhand een schema opstelt zegt mij eigenlijk al genoeg.
Paard denkt echt niet "Oh we hebben 4 keer gelongeerd met zadel: Nu mag ze erop!".
Bij sommige longeer je 5 keer met zadel, bij anderen 50 keer :+

Desondanks is het natuurlijk wel superleuk om je eigen paard op te leren! Maar de eerste keren is het zeker fijn als iemand met ervaring je daarbij kan helpen! :)

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:17

liliekska schreef:
Een paard luistert niet naar een schema.. De een heeft veel langer nodig dan de ander. Ik denk dat je het best ervaren hulp kan zoeken en niet zelf maar wat gaan kloten..

Hier ben ik het mee eens, je kunt niet een paard gaan beleren via een schema, dit moet je gewoon aanvoelen en kijken hoe het gaat per paard.

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 19:18

Nee ik bedoel zo ongeveer en dan staat er al achter ligt aan de pony. Als jij volgende week naar concour gaat ga je toch ook kijken wat je nog beter kunt trainen en een beetje plannen waarneer je gaat rijden ofzo? Sorry dat ik longeren verkeerd schrijf.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:19

veerle1807 schreef:
Nee ik bedoel zo ongeveer en dan staat er al achter ligt aan de pony. Als jij volgende week naar concour gaat ga je toch ook kijken wat je nog beter kunt trainen en een beetje plannen waarneer je gaat rijden ofzo? Sorry dat ik longeren verkeerd schrijf.

Je moet het inrijden van een paard niet onderschatten. Als jij er binnen een half jaar op wil zitten, heb je pech, want dat zal waarschijnlijk wel wat langer duren. Het is geen veterstrikdiploma, hè?

veerle1807

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 19:22

Chiave schreef:
veerle1807 schreef:

Je moet het inrijden van een paard niet onderschatten. Als jij er binnen een half jaar op wil zitten, heb je pech, want dat zal waarschijnlijk wel wat langer duren. Het is geen veterstrikdiploma, hè?

Ja ik snap het. Toch vind ik het raar dat er in een stal dan wel binnen 2 weken rondrijden. (Niet dat dit mijn plan was.) Maar ik vroeg het me gewoon af. :o

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:23

veerle1807 schreef:
Chiave schreef:

Ja ik snap het. Toch vind ik het raar dat er in een stal dan wel binnen 2 weken rondrijden. (Niet dat dit mijn plan was.) Maar ik vroeg het me gewoon af. :o

Dat heb je dan verkeerd begrepen want dat is niet mogelijk.