eenmalig naar scherper bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

michelle3112

eenmalig naar scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 10:55

Hallo
Als ik een paard eenmalig met een scherper bit rij om hem eventjes goed wakker te maken voor mn hand word die dan juist stugger in de mond zodra ik er weer een normaal bit in hang (dubbelgebroken watertrens) of word die dan juist attenter op het bit/hand?

Pony loopt soms iets door mijn hand heen en wil ik daar even attent op maken zonder heel erg te moeten plukken of trekken. Het is dus maar eenmalig of tijdelijk.

Ik zat te denken aan een pessoa bit.

Groetjes

Anoniem

Re: eenmalig naar scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:03

Dat gaat niet werken natuurlijk, en dier vriendelijk is het ook niet. Zoek de fout bij jezelf, neem goed les en beem de tijd. Soet hij t met springen of dressuur?

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:06

een scherper bit gaat dit niet oplossen.
heb je les? nee zoek dan goede les

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:08

Paarden hebben niet zo'n goed geheugen dat ze denken "oh vorige keer had ik een scherp bit in en deed het zeer, laat ik nu maar goed luisteren".
Ja natuurlijk zal hij in het begin beter reageren op de pijnlijkere prikkels, tot hij hieraan gewend raakt en je een nog scherper bit er in moet hangen.
Ik zou als ik jou was iemand er bij halen die er écht verstand van heeft, met lessen kun je veel meer bereiken!

michelle3112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 11:10

Elise K. Lees eeest even goed voor je commetaar gaat geven, het is eenmalig.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:12

Eenmalig om hem 'goed wakker' te maken? Nee, dat gaat niet werken. Als dat zou werken dan zou mijn paard heel wat 'lompe' handelingen niet meer doen :D Maar helaas, het is een ezel die zich niet twee keer aan dezelfde steen stoot, niet een paard ;)

Kan je wat beter omschrijven waar je precies tegenaan loopt? En is het altijd, of juist bij bepaalde oefeningen?

(edit, of is het drie keer? Ik weet het niet meer...)
Laatst bijgewerkt door Sjira op 16-04-15 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:13

Wakker maken voor de hand doe je door beter/anders te rijden niet door hem pijn te doen in zijn mond.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:13

dat gaat niet werken. Paard merkt de keer daarna dondersgoed dat als jij plukt het in eens niet meer zo'n pijn doet, dus reageert gauw genoeg weer zoals die eerst deed. Plus het risico wat elise zegt, dat je paard er alleen maar botter van wordt. Ik zou het afraden dus.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:15

michelle3112 schreef:
Elise K. Lees eeest even goed voor je commetaar gaat geven, het is eenmalig.

wellicht moet je zelf even goed lezen, want Elise geeft heel duidelijk aan dat een paard geen goed geheugen heeft. Als jij met symptoombestrijding (scherper bit) dit probleem wilt / moet gaan oplossen, dan kun je er over een jaar 36 bitten in hangen. Zolang jij jouw manier van rijden niet verandert, zal er niets veranderen namelijk.

Overigens rijd je een paard niet terug met een bit (hooguit een keer een noodrem), maar op je zit. Ga je dus daar in verdiepen en kies niet voor een korte / snelle (en niet werkende) oplossing

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:20

Een paard hoor je niet met een bit tegen te houden en bij de les te houden, maar met je zit. Het bit is alleen bedoeld ter verfijning, om subtiele signalen te geven. Een goed gereden paard zou je zelfs zonder hoofdstel moeten kunnen rijden. Dus ik zou je net als mijn voorgangers willen aanraden om wat privélessen te nemen en je paard meer op je zit te gaan rijden. Dan zal het paard vanzelf minder op de hand gaan leunen. Laar je teugels gewoon lekker los, geen boogjes maar ook geen zwaar contact, en ga dan tempowisselingen en overgangen rijden op je zit en benen en evt je stem. Dan zul je merken dat je paard steeds lichter en gevoeliger wordt in de mond en zodra je paard goed naar je zit luistert kun je langzaamaan weer meer contact met de mond gaan zoeken. Voor mij werkte die manier fantastisch.

michelle3112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 11:23

Ik snap jullie theorieën allemaal maar willen jullie even iets minder zweverig doen en even in de praktijk na denken?
Mensen kennen mij niet en hebbem me nooit zien rijden maar het licht wel aan mijn manier van rijden dat dit probleem is gekomen?

en voor de mensen die denken dat je jonge / groene en onervaren ponys terug kunt rijden op je zit. Word wakker hier moet je naar toe werken ja maar dit duurt jaren.

michelle3112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 11:24

Heb prive les (mn eigen vader) en die zegt moet je gewoon even uit proberen.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:27

Je kan zelf ook iets vriendelijker reageren op de antwoorden die gegeven worden op de vraag die jij zelf stelt.
Een paard onthoud niet dat je de vorige keer een ander bit erin gehangen hebt en gaat daardoor niet anders reageren op je reguliere bit.
Je zal op een andere manier uit moeten vinden waardoor je je paard "wakker kan maken". Een scherper bit gaat uiteraard meer zeer doen, en werkt niet om je paard scherper te maken. Hij zal er inderdaad op reageren, maar dit heeft geen langdurig effect.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:28

Maar je vraagt advies over iets wat niet gaat werken. Hoe kunnen wij jou dan goed adviseren? Ja, een pessoa werkt scherper in dan een goed passend watertrensje? Welk antwoord wil je graag hebben?

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:28

michelle3112 schreef:
Ik snap jullie theorieën allemaal maar willen jullie even iets minder zweverig doen en even in de praktijk na denken?
Mensen kennen mij niet en hebbem me nooit zien rijden maar het licht wel aan mijn manier van rijden dat dit probleem is gekomen?

en voor de mensen die denken dat je jonge / groene en onervaren ponys terug kunt rijden op je zit. Word wakker hier moet je naar toe werken ja maar dit duurt jaren.

Zonder iemand te zien rijden, kan best algemeen een opmerking gemaakt worden dat men een paard op zit dient terug te rijden. En natuurlijk moet dit aangeleerd worden, maar ik betwijfel of dat een 'jaren-project' is...
Volgens mij gewoon een kwestie van veel overgangen maken. Paar passen draf en weer terug, stap-halthouden-stap, etc. Véél overgangen in elk geval en elke keer maar een paar passen na zo'n overgang en dan direct weer terug. Als de pony het goed doet, direct belonen (=stoppen). Volgende keer weer verder. In het begin zal het langer duren, maar op een gegeven moment valt het kwartje echt wel.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:29

michelle3112 schreef:

Dan kan jouw vader hier toch perfect antwoord op geven?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:30

michelle3112 schreef:

Volgens mij heb je al nuttige tips en uitleg gekregen maar klaarblijkelijk ben je nogal eigenwijs.
Joh, probeer het uit. Dan zul je zien dat je nog verder van huis raakt met je paard en nog meer kracht moet gebruiken. Begrijpen gaat je paard je iig niet op deze manier.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:31

michelle3112 schreef:

Jeetje, als je het zelf zo goed weet, vraag het dan niet?

Misschien moet je iets minder "praktisch" nadenken en meer beseffen dat je met een dier te maken hebt.
Als je een Chinees persoon vraagt of hij rechtsaf wil gaan (er even vanuit gaande dat jij en Chinees persoon elkaars taal niet spreken), dan doe je toch ook geen vishaak in zijn mond om dat duidelijk te maken? Al is het maar voor 1 keer?
Dan weet hij de volgende keer ook nog niet beter wat je bedoelt hoor.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:32

Ik zal wel heel bokt over me heen krijgen, maar ik weet wel dat het wel kan werken. Niet bij mij persoonlijk, maar bij een ex stalgenootje van me. Dat was verder ook heus geen beroerde ruiter, had haar paard prima onder controle, maar af en toe een ander bit erin deed dus wonderen.

En een scherper bit betekent niet dat je een paard meteen pijn doet. Dan zouden scherpe bitten per definitie pijn doen.

Af en toe eens een scherper spoortje pakken doen ook genoeg mensen.

Maar goed. het ligt eraan hoe kundig je zelf bent denk ik, wat je doel is, wat het probleem is, etc. Ik zou het zelf niet meteen doen, maar het is wel weer typisch bokt dat het zo ongeveer meteen amateuristische dierenmishandeling is.

Paarden leren wel degelijk, alleen zal je het probleem (zoals ik die nu omschreven lees) er dus niet definitief mee oplossen.

Overigens rijd ik ook met een ander bit tijdens buitenrit. Kan volgens bokt zo ongeveer ook niet, maar voor mij en m'n paard werkt het en hij heeft nog steeds niet de paardentelefoon gebeld

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:38

Heb je het echt nog nooit geprobeerd, het rijden op zit? Dat is toch wel het eerste waar je mee begint als je een jong paard hebt. Mijn vierjarige had ik binnen twee weken compleet aan t lopen op mijn zit. Júist jonge paarden zijn nog heel gevoelig en luisteren enorm goed naar verschuiving van gewicht. Probeer het eens; teugels los in stap, en vervolgens leun je een beetje naar binnen, opent je binnenbeen en legt je buitenbeen aan.. wedden dat je paard afwendt zonder dat je dat ooit hebt hoeven aanleren? Rijden op zit is gewoon veel natuurlijker voor een paard, ze snappen het veel sneller dan die pijnprikkels in hun mond.

michelle3112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 11:42

8nnemiek schreef:
Heb je het echt nog nooit geprobeerd, het rijden op zit? Dat is toch wel het eerste waar je mee begint als je een jong paard hebt. Mijn vierjarige had ik binnen twee weken compleet aan t lopen op mijn zit. Júist jonge paarden zijn nog heel gevoelig en luisteren enorm goed naar verschuiving van gewicht. Probeer het eens; teugels los in stap, en vervolgens leun je een beetje naar binnen, opent je binnenbeen en legt je buitenbeen aan.. wedden dat je paard afwendt zonder dat je dat ooit hebt hoeven aanleren? Rijden op zit is gewoon veel natuurlijker voor een paard, ze snappen het veel sneller dan die pijnprikkels in hun mond.

Maar dit zal vast niet bij elk paard zo zijn. Heb een 3 jarige nu 4 maand onder het zadel en staat hoog in het bloed en durf ik nog niet met losse teugels op te zitten, wijken etc gaat op zit heel makkelijk maar een volte sturen gebeurt toch echt op buitenteugel tegen de hals en binnen teugwl van de hals. Dit zal per paard verschillen hoe snel dit zal gaan .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:44

michelle3112 schreef:

Dat laatste is niet waar, de zit is juist met jonge ponys iets wat ze makkelijk aannemen, zie dit regelmatig in mijn lessen.
Check mijn filmpjes maar eens in mijn onderschrift.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-04-15 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:45

michelle3112 schreef:

Goh, dan heb ik toch wel onwijs geluk met mijn jonge paard. Die heeft het terugkomen geleerd op de stem en nu met het beleren is het een combinatie van zit en stem (en nee, die heeft nog niet eens 10 onder de man gelopen).

Rijden op zit is niets zweverigs aan. Het willen remmen op hand valt voor mij in de categorie "beginners op het paard":
- harder is schoppen met je hakken
- links is trekken aan linker teugel
- rechts is trekken aan rechterteugel
- stoppen of zachter is trekken aan beide teugels.

michelle3112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 11:48

Joolien schreef:
michelle3112 schreef:

Dat laatste is niet waar, de zit is juist met jonge ponys iets wat ze makkelijk aannemen, zie dit regelmatig in mijn lessen.

Dit komt omdat jonge paarden het balans nog niet hebben, leun in naar links zal die naar links gaan, daarom kun je ze wijken ook zo makkelijk aanleren. Maar ik persoonlijk vind niet dat je een jong paard zo moet lern sturen. Dit moet kunnen in aanleuning en stelling op beide teugels en daarbij als hulp kun je hem naar buiten drukken met je binnen been en rond hoiden door je buiten been achter de singel te leggen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 11:49

michelle3112 schreef:

Wil op het laatste even inhaken, dat is juist het eerste wat je een groene pony leert.. Althans zo deden wij dat wel. Duurt zeker geen jaren hoog uit een paar weken. Je stem kennen ze van het longeren ga hierbij dieper zitten en Viola, pony snapt het... En kun je later dus heel makkelijk gebruiken bij het rijden van tempo wisselingen en overgangen..