Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
AmoorM schreef:Dank je wel voor je reactie.
Het kan zijn dat ze inderdaad vast zit. We hebben ongeveer 3 kwart jaar geleden een fysio erbij gehad en toen zat ze inderdaad vast.
Een poos geleden hebben we een ander zadel gekocht omdat het oude zadel inderdaad niet goed paste, ze kreeg er rugklachten van.
Ik longeer inderdaad met de passoa, misschien dat ik dat iets meer moet gaan doen.
Waarschijnlijk ligt het ook aan mijn rijkunst, als we met de rechtgalop bezig gaan loopt ze er tussen uit, ik heb haar dan niet meer onder controle en kan vaak dus ook niet met de rechtergalop bezig. Of als ik alleen rij weet ik vaak niet of de oefeningen die ik krijg van mijn instructrice goed uit voer, daarom komen we misschien ook niet verder.
AmoorM schreef:We zijn hier niet 1,5 heel fanatiek mee bezig, vooral het laatste half jaar.
Ja, er hebben meerdere ervarende ruiters opgezeten. Is het ook niet gelukt.
Aan wat voor professionals moet ik denken?
AmoorM schreef:Dankje voor je antwoord. Wij hebben een poos geleden een ander zadel gekocht en na laten kijken. Dus dit zadel wat ze nu heeft past goed. Het andere zadel wat ze toen had lag niet goed, daar kreeg ze rugklachten van en dat kon de galopproblemen ook veroorzaken zei de zadelmaker.
Maar ongeveer een jaar/drie kwart jaar geleden is de fysio geweest omdat ze heel erg vast zat, hij heeft haar los gemaakt en zei dat de galopproblemen ook daardoor konden komen. Ik wil nog een keer de fysio laten komen. Misschien dat het ook verstandig is om een keer een Da hier over te informeren.
Ze probeert er ook heel erg onderuit te komen, als we een linkergalopje doen is er niks aan de hand en springt ze zo zonder problemen aan. Is ze goed stuurbaar, reageert ze goed op je been. Zodra we van hand veranderen en de rechtergalop willen proberen verandert dit allemaal, een fatsoenlijke volte zit er dan niet in, ze loopt dwars door je binnen been en draait zich om. Voordat we echt met de rechtergalop bezig kunnen moet ik dit natuurlijk wel allemaal onder controle hebben, dus het ligt ook heel erg aan mijn nog slechte rijkunst. Gelukkig heb ik daarvoor nu goed les.
In het bos en in de linkergalop springt ze dus zonder problemen aan en lijkt het wel of ze het fijn vindt om te galopperen.
Het longeren is een ander verhaal. Dan vindt ze het heel moeilijk om in galop te komen.
Iemand vroeg ook hoe het zat met mij. Ik ben van nature ook scheef. Ik zit altijd scheef op mijn paard op de een of andere manier en als mijn instructrice zegt dat ik mijn schouder om hoog moet doen dan zit ik voor mijn gevoel scheef, terwijl ik dan recht zit. Wellicht zou ik het daar ook kunnen zoeken.
aeolusnr1 schreef:Als je al zo lang bezig bent en het lukt nog steeds niet (je zegt dat je al 1,5j hier tracht aan te werken) dan ben je gewoon verkeerd bezig, dat is toch duidelijk.
Erger nog je hebt er het probleem nu dubbel en dik in vast getraind, dus je hebt onbewust het probleem erger gemaakt dan het al was.
Kan je dit goed maken tjaaaa dat kan zeer zeker wel, maar niet aan de hand van goed bedoelde tips hier, die jij dan zelf gaat uitproberen en zo een beetje op goed geluk af gaat proberen het paard te hertrainen.
Dit kan wel maar enkel door een zeer ervaren iemand, een Trainer die gewend is om echt aan dit soort problemen te werken.
Martine_R schreef:aeolusnr1 schreef:Als je al zo lang bezig bent en het lukt nog steeds niet (je zegt dat je al 1,5j hier tracht aan te werken) dan ben je gewoon verkeerd bezig, dat is toch duidelijk.
Erger nog je hebt er het probleem nu dubbel en dik in vast getraind, dus je hebt onbewust het probleem erger gemaakt dan het al was.
Kan je dit goed maken tjaaaa dat kan zeer zeker wel, maar niet aan de hand van goed bedoelde tips hier, die jij dan zelf gaat uitproberen en zo een beetje op goed geluk af gaat proberen het paard te hertrainen.
Dit kan wel maar enkel door een zeer ervaren iemand, een Trainer die gewend is om echt aan dit soort problemen te werken.
Wat een banketstaaf antwoord. Voor veel mensen is rijden gewoon ontspanning, een hobby. Niet iedereen is een geweldige ruiter. Voor zover ik hier lees is TS gewoon nog aan het leren, en wìl ze ook leren.
Wat een onzin dat ze er dan een professionele trainer bij zou moeten halen o.i.d. Ze krijgt les en ze probeert dit zelf op te lossen. Het paard gaat niet dood als ze wat stijf is of vast zit hoor, en alleen in de linkergalop wil aanspringen. Ik ken een paard dat haar hele leven alleen op rechts galloppeert. Is ze stijf en scheef? Ja. Is ze ooit kreupel geweest of heeft ze andere medische of spierproblemen gehad? Nee.
Dus hou op met dat gezeur en accepteer dat het overgrote deel van de mensen recreatief rijdt en het voor de lol doet. Geef een antwoord waar ze verder mee komt en waarbij ze niet honderden euro's aan trainers uit hoeft te geven en uiteindelijk nòg niks van leert!
TS, ik vind dat je goed bezig bent hoor! Je probeert jezelf te verbeteren, vraagt om advies en hebt les
AmoorM schreef:Hier hoeft geen discussie over te komen.
Of er een professional bij komt of niet dat zal ik altijd zelf nog bepalen.
Het is inderdaad een tip waar ik iets mee kan, net zo als alle andere tips.
In de eerste instantie denk ik dat ik eerst aan mijn eigen rijden moet werken (Meer controle hebben als het moeilijk wordt op de rechterhand) en aan het rechtrichten. Dit zal natuurlijk niet in één week op te lossen zijn.
Gelukkig heb ik hiervoor goed les.
Starbreeze: Natuurlijk is het niet gemakkelijk, maar met goede begeleiding en geduld is het zeker op te lossen. Het is niet in een weekje tijd opgelost zoals velen dat zouden zien. Inderdaad het paard uit handen geven aan een prof zou misschien voor een ander wel de beste en enige opties zijn.
Maar ik denk dat je met geduld en goede begeleiding al een heel eind zal komen.