Pony gaat er als een gek vandoor...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FleurMayx

Pony gaat er als een gek vandoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 10:41

hoi allemaal,
(Ik weet niet precies of het hier goed staat, als dat niet zo is sorry daar voor!)

Ik wil graag even mijn verhaal kwijt aangezien ik niet meer weet wat ik moet doen.
Ik ben een meisje van 13 jaar en heb een eigen pony gekregen toen ik 10 was, de pony heet May, was 3 jaar en net zadelmak toen ik haar kreeg, galop, draf enz kende ze wel maar daar bleef het bij.

Mijn pony is altijd al wel eigenwijs geweest, zoals van de voltes af springen en dan een sprintje trekken, heel erg klooien op de straat dat ze dan bijvoorbeeld zomaar ging omdraaien en ging lopen, dat kregen we er opzich elke keer wel weer "uit".

Maar ongeveer 5 maanden geleden heeft ze weer wat nieuws bedacht: kei hard wegschieten als er een pony de bak uit gaat, nu word het alleen steeds erger, ze doet het nu namelijk ook als er een pony bij komt of als ze gewoon wat hoort of ziet.
Ze gaat dan echt echt heel erg hard rennen naar de bakdeur en maakt daar dan meestal een noodstop, soms maakt ze nog wat rondjes in het zelfde tempo.
Als mijn pony gaat rennen maakt ze zichzelf super sterk, pakt het bit vast en gaan met die banaan.

Ik ben zelf vrij slank dus ik kan niet heel erg veel inbrengen als ze gaat rennen :( , heel veel mensen zeggen dat het komt doordat ze aan het puberen is of door de lente kriebels maar ik ben er bijna 100% zeker van dat dat het niet kan zijn omdat ze altijd al dit soort dingen heeft gedaan alleen nu is het erger...

Mijn pony gaat elke dag naar buiten en ik rijd en longeer haar dus ze krijgt iid genoeg beweging in de week, aan het voer kan het ook niet liggen want ze krijgt maar 1 handje biks waar eigenlijk niks in zit. (daar om heen krijgt ze ook ruwvoer natuurlijk)

we hebben echt al ontzettend veel geprobeerd zoals longeren voor het rijden, iemand anders er op laten rijden, op de volte zetten (wat bijna onmogelijk is voor mij) het gedrag negeren, afstraffen en ga zo maar door.

Ik wil heel graag verder in de wedstrijdjes enzo maar dat is heel erg moeilijk als ze de hele tijd gaat rennen in de proef want ik kan haar gewoon echt niet meer houden, als ze er nu vandoor gaat klap ik gewoon helemaal dicht, ik ben echt bang geworden en dat ben ik niet snel. Ik ben er al een paar keer afgevallen omdat ze er soms ook nog bij bokt..
Ik vind het rijden zo helemaal niet meer leuk en ik heb er ook geen zin meer in, mijn ouders weten ook niet wat ze moeten doen, en willen er alles aan doen om het weer goed te laten komen.
rijden is zo geen plezier en ontspanning meer voor mij en ik krijg hier zo ontzettend veel stress van en hoofdpijn dat het gewoon allemaal niet meer leuk is, ik ben er klaar mee, terwijl ik echt niet langer dan een week zonder paardrijden kan..

Het zadel is gecontroleerd door de zadelmaker en die ligt goed, de dierenarts is een paar maanden geleden geweest en ze is gezond, ook is de tandarts geweest en dat is ook allemaal goed.

May kan prima zonder paarden en vind het thuis ook niet erg als onze andere paarden gaan rijden dus ik denk dat het ook geen verlatingsangst is.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Want zelf weet ik het echt niet meer.. ;(

jansje73

Re: Pony gaat er als een gek vandoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:46

Jeetje wat een verhaal over je pony. Wat voor ras is je pony en het ruwvoer is dat voeding rijk ?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:55

Denk eerlijk gezegd omdat het een jonge pony is dat je nog wat begeleiding nodig hebt.
Jou pony voelt gewoon dat ze streken kan uithalen en is beetje bij beetje over jou de baas gaan spelen.

Ik zou op zoek gaan naar een goede begeleider die tevens jou pony op een correcte manier kan bijscholen.
Ik ben anders bang dat het plezier in het rijden en elkaar recht tegenover elkaar komt te staan en dat zou jammer zijn.

Heel veel sterkte en succes!!

sivaennovy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:58

Hoi waar ben je vandaan?
Krijg je les?
Mijn pony deed dit toen der tijd ook met mijn bijrijdertje. Nu niet meer i.v.m. les van deskundig persoon. Dit is ben ik bang als ik het zo lees toch een rij technisch probleem wat jij zelf niet kan oplossen (zonder les of deskundig persoon in de buurt.)

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:59

Jeetje meis, ja dit is de mindere kant van paarden houden. Ze maken je heel onzeker en geven je daardoor het gevoel dat het nooit meer goed komt. Gelukkig hoeft dat absoluut niet zo te zijn. Met de juiste begeleiding voor jullie beiden kan er heel veel veranderen. Ik zou een instructeur zoeken die jou eerst vooral kan laten begrijpen wat er gebeurt en hoe je het op kan lossen. Waar staat je pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:00

Misschien kan een gedragsdeskundige je hierbij helpen.

Valerie Reinartz heb ik zelf erg goede ervaring mee, komt door heel Nederland!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:03

Kan je dit niet oefenen met een vriendin die ook daar rijd. Steeds opnieuw haar pony in en uit de bak misschien wordt het zo wat saaier voor je ponu
En op het moment dat ze de bak uit gaat (eigenlijk al iets daarvoor) zet jij je pony flink aan het werk. overgangen, slangevoltes, onverwachte figuren, zo moet ze de aandacht bij jou houden, geen tijd om te flierefluiten voor haar maar opletten geblazen

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:06

Ik ga mee met hierboven. :)

Heb precies hetzelfde gehad, ook aan de kletter bij iedere scheet (iemand die langs de bak loopt, geluid van een kruiwagen, een auto die het terrein op rijdt...). Dat is tevens begonnen met onrust als een ander paard de bak verliet, toen naar onrust bij het bewegen van andere paarden in het algemeen en toen naar alles. Dat heeft twee maanden geduurd en is sinds een paar weken stukken minder tot helemaal weg. In mijn geval was ik gewoon niet consequent genoeg en ook een beetje bang geworden, waardoor ik steeds meer op de omgeving ging letten en ook amper iets durfde te doen als ik ponylief onrustig voelde worden... Als ik ook maar iets deed, ging ik namelijk sowieso.

Met wekelijkse les (die ik overigens voor, tijdens en na die periode al had) van een instructrice die bepaald niet onder de indruk was van het gedrag van mijn pony óf mijn angst kan ik nu weer behoorlijk rondsturen en durf ik door te pakken. Dat was geen leuke periode en ik ben écht heel bang geweest, maar doordat je merkt dat het helpt en er eigenlijk niks verschrikkelijks gebeurt, ga je weer meer durven en kan je het langzaam oplossen.

Als ik verval in m'n oude passieve rijden doet ze het zo weer, en het heeft echt even geduurd voor het kwartje viel en het weer beter ging. Met één of twee keer iemand anders erop zetten haal je dat gedrag er niet uit, en bovendien voelt je pony waarschijnlijk feilloos aan wat ze bij jou mag uithalen.

Als je pony dus gezond is en problemen met tuig uitgesloten zijn, zou ik dus inderdaad even doorpakken met een goede instructie ernaast. In je eentje kom je daar moeilijk uit als je eenmaal bang bent. Succes!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:15

Als je je pony onder controle wil krijgen, moet je les nemen. Een jonge pony en een jong meisje samen, dat wordt alleen succesvol met een goede trainer.
Je pony is slim, die neemt nu de leiding. Die slimheid kan je goed gebruiken! Je pony en jij kunnen leren dat jij de leiding hebt en dat jij beslist wat er gebeurt. Dat leer je van een goede trainer. Overtuig ook je ouders hiervan. Er kunnen rare ongelukken gebeuren als je pony steeds ervandoor gaat.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:16

Jouw verhaal is helaas heel herkenbaar, mijn pony was precies zo. Hij vluchtte om de haverklap en het werd alleen maar erger. Ik hing er steeds een zwaarder bit in, maar ook hier liep hij gewoon dwars door heen. Als ze willen gaan, dan gaan ze. Ook al ben je nog zo sterk, ze winnen het altijd van je want ze zijn altijd sterker. Op buitenrit werd het steeds gevaarlijker en ik werd een bange ruiter terwijl ik dit ook nooit geweest was. Ik denk dat het belangrijkste is dat om jouw pony te behouden en weer fijn en ontspannen te kunnen rijden, dat je gaat werken aan jullie communicatie en elkaar probeert te begrijpen. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik ben weer helemaal terug naar de basis gegaan (Mijn pony was al 10 jaar, maar eentje met een verleden)en eerst begonnen met een beetje vrijheidsdressuur maar ook grondwerk en hierdoor maak je echt een connectie met je paard. En dan heb ik het niet alleen over longeren, want dit is voor een paard heel saai en verbetert de band niet. Ik stond eigenlijk op het punt om mijn pony te verkopen met het risico dat hij bij de slacht zou eindigen. Maar mijn laatste redmiddel was weer helemaal terug naar de basis gaan en dit heb ik gedaan met behulp van Natural Horsemanship (Parelli). Vanaf dag 1 was er verandering te merken in mijn pony omdat ik ook een andere instelling kreeg. Nu 4 jaar later kan ik hem zelfs tuigloos rijden en zijn vluchtgedrag is sterk verminderd (Nog wel altijd aanwezig maar dit komt ook vanuit zijn verleden). Dit is wat mij geholpen heeft, het kan zijn dat je helemaal niks met Natural Horsemanship hebt, maar dan nog zou ik terug gaan naar de basis, naast je lopen aan een los touw of zelfs helemaal los, achterwaarts, zijwaarts, enge objecten etc. etc.

FleurMayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 11:18

bedankt voor alle reacties !

FleurMayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 11:21

@jansje73 : het ras van mijn pony in onbekend, en zover ik weet zit er niet echt iets in het ruwvoer dat haar meer energie geeft of zo iets

@jetta : ik heb al les sinds de dag dat ik haar heb, 1x in de week prive les en soms 2x in de week, de vrouw waar ik les van krijg weet er zelf heel veel vanaf en heeft ook heel hoog gereden, ze fokken ook paarden en ze heeft ook paarden ingereden dus een goede instructeur is er wel..

FleurMayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 11:26

@sivaennovy : ja ik krijg les, en ik kom uit Gelderland, in de buurt van Arnhem.

@Gillbo : zijn we idd al mee bezig, maar dan blijft ze dus maar rennen en dat wil ik voorkomen omdat ik niks meer durf op haar, dus dat is inderdaad een goede oefening en dat hebben we al wel eens gebrobeerd maar ik vind het zelf zo eng... :(

FleurMayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 11:29

@nadine_yvana : met vrijheidsdressuur ben ik bekend, ik doe dit ook al best lang met haar en ik heb ook al lessen gehad in het leiderschap enz. maar met poetsen en dat soort dingen lijkt er niks aan de hand te zijn, dan luistert ze prima maar het is puur alleen maar met rijden..

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:32

En als ze gaat en ze wil stoppen dan doorrijden. Zij wil lopen, prima maar jij bepaald wanneer ze mag stoppen.Dus haar doorlaten galopperen en niet stil zetten als ze weer gaat racen. Durf je dat?
De rem zit er dan niet op maar de vooruit bedien jij.Soms wil dat weleens helpen.

Denk maar zo, jij kan galopperen dus of dat nou hard of zacht gaat dat blijf je wel uit zitten

FleurMayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 11:34

@FirebirdM : wel fijn om te horen dat er meerder mensen met dit probleem hebben gezeten, en dat is het nou juist, ik moet het zelf oplossen, want als er iemand anders opgaat zal ze wel voelen dat ik er op zit en het bij mij dus weer gat proberen. Maar zoals het nu gaat wil ik er niet eens meer op. Ik heb ook sinds vorig jaar februari (denk ik) hele erge ziekte van pfeiffer gehad waar door ik al niet veel kon rijden en echt niet naar school kon, dus toen was ik in mijn zwakste punt en daar is het ook begonnen met het dominant zijn qua rijden. Ik kon namelijk toch bijna niet ingrijpen want daar was ik te moe voor.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:40

Iemand die ik ken heeft een mega goeie tip.niet dus Scherper bit in en sporen

ze rijd met een 4 j al met de scherpste bit en sporen
Denk dat je pony je uit probeerd. Best lastig Om het op te lossen vind ik altijd zelf

FleurMayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 11:41

@Gillbo : ik denk dat ik vanmiddag ga rijden dus het is het proberen waard!

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:43

Wat adviseert je instructrice om te doen met je angst en ook hoe het weg rennen op te lossen?

FleurMayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 11:46

@Arisca5005 : ze zegt dat ik moet proberen door te rijden en niks te laten merken van de angst omdat mijn pony dat dan weer voelt en daar misschien weer gebruik van kan maken.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:47

Wat ik je als tip kan geven is als er een paard in de bak komt of er uit. Zorg ervoor dat de pony zijn aandacht bij jou heeft zet hem ff flink aan het werk als alles goed is verlopen uitbundig belonen.
Dit werk heel goed voor dit soort paardjes gewoon door rijden als of er niks aan de hand is.
Als hij gaat galoperen moet hij galoperen als hij bokt moet hij bokken noem zo maar op dan zal hij wel denken wat over komt mij nou het is niet leuk meer en houd hij vanzelf op

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:49

@FleurMayx: Ja dat had ik ook, het probleem was juist met rijden, in de omgang was hij redelijk braaf tenminste later wel. Maar door grondwerk te doen verbeter je juist ook het rijden. Hoe gek dat ook klinkt, het is de beste basis voor het rijden. Er gaat wel veel tijd inzitten, maar je krijgt er zoveel voor terug. Vrijheidsdressuur is leuk voor erbij, het geeft je paard afwisseling en verbetert de band ook wel, maar grondwerk is wat ons echt het meest geholpen heeft.

Ik had echt alles geprobeerd, zwaardere bitten, harde aanpak/straffen, doorgalloperen als hij ging en hem door laten lopen, one rein stop etc. etc. Telkens door proberen met van alles. Telkens weer erop stappen en telkens weer ervan door. Niks werkte en het werd alleen maar erger. Tot op het moment dat hij op auto's afrende in zijn paniek met mij op zijn rug en ik als een passagier werd meegesleurd en alleen maar kon hopen dat ik bleef zitten. Dit leverde levensgevaarlijke situaties op en ik werd daar zo bang van. Maar ik weet nu, dat wat er miste was onze communicatie. We begrepen elkaar niet. Jouw pony gaat ervan door met een reden, een paard doet dit niet zomaar, we kunnen allemaal gokken naar waarom hij het doet, maar het blijft gokken. Aan jou de kans om de reden te achterhalen. Neem de tijd en gun je pony de tijd. Deze problemen krijg je er niet 1,2,3 weer uit. Je hebt alleen maar de kans dat het alsmaar erger wordt totdat je helemaal niet meer durft te rijden en dat moet je zien te voorkomen, want dat is eeuwig zonde. Ik wens je heel veel succes! Hou hoop :)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:50

Als je in de buurt woont wil ik je best helpen hoor!

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:51

FleurMayx schreef:
@Arisca5005 : ze zegt dat ik moet proberen door te rijden en niks te laten merken van de angst omdat mijn pony dat dan weer voelt en daar misschien weer gebruik van kan maken.

ze geeft je geen oefening die je moet doen als je zo'n vluchtmoment voelt aankomen?
Heel belangrijk is om op je lichaam te letten blijf ontspannen zitten. Trek niet alvast aan de teugels en probeer te ademen via je buik.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:52

FleurMayx schreef:
@Gillbo : ik denk dat ik vanmiddag ga rijden dus het is het proberen waard!

en gerust 5 rondjes door laten lopen tot ze wel bestuurbaar wordt.
Niet boos worden, in de mond trekken of hard aan sporen maar gewoon door galopperen, gaat ze weer racen hup weer door blijven rijden, aan het werk.
succes!