inrijden... Iemand ervaring?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

enamorada

inrijden... Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 11:05

Ik ben sinds kort een beetje op onderzoek uit voor het kopen van mijn eerste paard. Ik ontdekte al snel dat mijn voorkeur ligt bij tinkers, shires, clydesdales en trekpaarden. Nu kom ik er wel een aantal tegen die binnen mijn budget liggen, maar de meeste zijn nog heel jong en/of niet beleerd. Opzich lijkt me dat een geweldige uitdaging, een paard inrijden, maar ik heb dat eigenlijk nog nooit gedaan. Heeft er iemand ervaring met het inrijden van zo'n geweldige reus? :D

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: inrijden... Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:15

ED -> RT-V

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:18

Jawel. Het is heel belangrijk dat je iemand om je heen hebt die je hier in lan begeleiden. Iemand die hier echt ervaring in heeft. Dat kan extra kosten met zich mee brengen, want dan heb ik het over 2/3 keer per week minimaal.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:23

Als je dit nog nooit gedaan hebt heb je ook bij een vriendelijke reus begeleiding nodig zodat het ook een fijn te rijden vriendelijke reus blijft. En niet veranderd in een gevaarlijk projectiel van 600 tot 1200 kg.

Het is bij deze rassen vaak zo als ze al betuigd zijn dat het wel wat sneller/makkelijker kan.

Ik heb een van onze koudbloeden ingereden die al 3 jaar voor de kar stond die kennen stemhulpen, bit en tuig. Dat scheelt een aantal weken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:26

Denk dat je wel rekening mee moet houden dat het paard in aanschaf wat goedkoper is maar als je dan de begeleiding en lessen gaat rekenen zul je niet veel goedkoper uit zijn als met een meer ervaren paard. Dus als het puur financieel is zou ik er niet teveel op vertrouwen dat je geld gaat besparen door een jong en onervaren paard te kopen.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:26

Niet zelf gaan proberen. Als je het zelf wil doen doe het dan met iemand met veel ervaring erbij. Ik word regelmatig gebeld met de vraag of ik een paard dat net een paar maanden onder het zadel is kan corrigeren. Zelf geprobeerd in te rijden maar daar geen ervaring in gehad, dus niet consequent oid geweest waardoor het paard onzeker werd en de ruiter maar afgooit. En dat ook met koudbloeden.. :o

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:28

Ook van een bokkende koudbloed die op een buitenrit naar huis loopt zonder dat jij wil wordt je niet vrolijk. Denk niet dat dit allemaal sullen zijn.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 11:34

Zou het dan beter zijn om bijvoorbeeld iets meer uit te geven aan een paard dat al beleerd is? Heb een hele leuke gezien die wel wat boven mijn budget ligt, wel zadelmak is maar wat zenuwachtig is op buitenritten.. Laat dat nou net het deel zijn dat ik het leukst vind ;) Ben inmiddels ook helemaal verliefd op een zadelmak Belgisch trekpaard die én van buitenritten, én binnen mijn budget past.. Is dat dan een beter idee?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:40

Als je een paard zoekt voor buitenritten zou ik er geen kopen die juist zenuwachtig is op buitenritten.
Zeker niet in het geval van een eerste paard.

Een belg is veel minder duur dan een tinker of Shire bijv. Dus wellicht binnen budget meer mogelijkheden.
Let wel goed op met welke optoming ze gereden zijn. Als er een hele ijzerwinkel in hangt en jij op een trensje naar buiten wil en je hebt geen rem wordt het ook vervelend.

Verder belangrijk bij de zware koudbloeden. Als ze wondjes/plekjes aan benen hebben duidt dit vaak op (beginnende) CPL. Dat is een leven lang ellende.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:41

Ik heb Tinkers, Schwarzwälders, Haflingers en Percherons ingereden. Over het algemeen genomen gaat dat makkelijker en sneller dat warmbloeden. Maar dat hoeft nog niet te zeggen dat elke koudbloed zo is! Er zaten een paar schieterige beestjes tussen die vanwege hun karakter langer de tijd nodig hadden.

Dit soort rassen hebben sneller de neiging om te bevriezen dan om weg te rennen, veel buitenrijden (juist als ze pas net onder het zadel zijn) kan hierbij helpen. Ik heb gemerkt dat de gemiddelde tinker veel liever in het bos loopt dan in de bak.
Maar de beste tip blijft hulp van een ervaringsdeskundige :)

En een fijne beleerde is natuurlijk altijd prettig, dan weet je wat je koopt!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:44

Al was het welk ras dan ook, koudbloed, warmbloed, volbloed enz. Als eerste eigen paard zou ik nooit een niet ingereden of net zadelmak zo groen als gras paard kopen.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:51

Licht eraan wat voor ervaring je hebt friesam. Als je altijd op grote stallen gereden hebt, of verschillende paarden voor anderen hebt ingereden kan het heel leuk zijn om eens een groen paardje voor jezelf te kopen.
Maar zonder ervaring is een paard dat jou alles kan bijbrengen veel fijner en veiliger :)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 11:53

Jonge paarden zijn zeker geen probleem, ik heb vaker jong spul als bijrijdpaarden gehad. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het met elk paard goed gaat natuurlijk. ;)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:54

Sunneva schreef:
Licht eraan wat voor ervaring je hebt friesam. Als je altijd op grote stallen gereden hebt, of verschillende paarden voor anderen hebt ingereden kan het heel leuk zijn om eens een groen paardje voor jezelf te kopen.
Maar zonder ervaring is een paard dat jou alles kan bijbrengen veel fijner en veiliger :)

Je hebt gelijk maar in het profiel zie ik dat het om een 14 jarige jonge dame gaat.
Snap als je jaren gereden heb dat het anders is.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:56

Nee met 14 is het een ander verhaal. Ga lekker voor een ervaren paard TS! Zoals ik al zei, dan weet je veel beter wat je koopt en dat geeft veiligheid.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 11:58

Dat ik 14 ben betekent niet dat ik niet kan rijden hoop ik? :+

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:00

Een paard rijden en een paard hebben is een groot verschil. Je kan wel Z rijden, maar een jonkie opvoeden en managen omvat meer dan alleen rijkunst.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 12:07

Neen dat begrijp ik. Ik doe mijn best om zo veel mogelijk te weten te komen en te leren over het houden van paarden door echt alles tot op de komma uit te zoeken. Denk dat ik voor een beleerd paardje ga, niet omdat ik denk dat ik het niet aankan, maar omdat het zonde zou zijn als ik hem verkeerd in zou rijden. Z rijden doe ik zeker niet hoor :+ Ik bedoel alleen dat mijn leeftijd niet betekent dat ik een slechte ruiter ben.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:10

Precies, je hebt het goed begrepen :) Super veel plezier en succes, ik denk dat je paardje een lief baasje gaat krijgen :)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 12:12

Heel erg bedankt, ik hoop dat ik een paardje gelukkig kan maken en het thuis kan bieden wat hij of zij verdient :o <3

libertypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:05

Veel plezier met je paardje hoop dat het een leuk paardje wordt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:13

guusje_h schreef:
Dat ik 14 ben betekent niet dat ik niet kan rijden hoop ik? :+

Nee hoor, ik ken ook iemand van tussen de 25 en 30 jaar, die zich aanbied om paarden in te rijden, waar ik nooit mijn paard zou willen heen brengen.

En er zijn ook genoeg jonge dames, die op begeleiding van een oudere, correct ervaren persoon er heel ver mee kunnen komen.

Een reus is hartstikke leuk, maar deze kunnen ook erg ongeduldig, driftig, en dominant zijn. En daar moet je wel tegen kunnen als persoon. Hoe ervaren je ook bent met jonge en oudere paarden.

Zou een fjord of haflinger niet iets zijn?
zijn ook niet super aan de maat.

Bij een shire of koudbloed, kun je al rustig naar de 1.70 lopen, en een shire rustig naar een meter of 2.

Misschien is het ook verstandig, om fokkers te zoeken, en daar mee in gesprek te gaan, zodat je het paard kan "voelen" of het daadwerkelijk wel iets voor je is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:18

ik heb mijn eerdere pony zelf ingereden :) Eerst een ervaren vriendin er 2x op en daarna kon ik gewoon zelf aan de slag. Veel rust en alles op z'n tijd en ik had een zadelmak geboren paardje :)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:22

Haflingers en fjorden spreken mij op de een of andere manier totaal niet aan.. Een beetje aan de maat vind ik juist helemaal geweldig! Zelf ben ik rond de 1.75 en groei nog... een kleinere pony zit er dus niet in aangezien ik ook niet heel slank gebouwd ben. Fokkers zou ik heel graag willen opzoeken, alleen zit ik dan waarschijnlijk in de knel met mijn budget van ongeveer 2000... Daarnaast moet ik ook nog wel een maand of 5 sparen dus moet de eigenaar bereid zijn om hem of haar nog even te laten staan... De reden waarom ik dan nu al op zoek ga terwijl ik het pas over 5 maanden kan betalen, is dat ik nou eenmaal dingen graag ver van te voren doe.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:22

@pimaude helaas zitten lang niet alle paarden zo in elkaar ;)