Braaf paard gaat ineens volledig door het lint.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

1906

Braaf paard gaat ineens volledig door het lint.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 13:15

Hoi allemaal

Mijn 5 jarige ruin is altijd super braaf in het verkeer, schrikt nergens van.
Ik ben al vaker met hem naar buiten geweest, en nog nooit enige problemen gehad.
Gisteren wilde ik het bos in met een stalgenoot.
Alles ging goed paarden waren rustig.
We waren net voorbij een druk kruispunt.
Ineens begint mijn paard te steigeren waarop ik been geef.
Hielp niet, hij bleef omhoog komen, steeds hoger en wild slaan met zijn benen.
Ik stond midden op een druk fietspad, dus ik geef hem een tik.
Hij schiet naar voren, hij draait zich om bedenkt zich geen seconde en schiet er zo vandoor..
Volte draaien lukte niet op het smalle fietspad, dus hij gaat in volle galop het drukke kruispunt over.
Bijna geschept door een auto, en we gingen bijna onderuit, ik had op dat moment echt geen rem meer.
Uiteindelijk heb ik hem toch teruggekregen, weer terug gegaan naar mn stalgenoot die net als ik enorm was geschrokken.
Ik was weer net voorbij de stoplichten, samen met het andere paard gingen we verder naar het bos.
En weer uit het niets draait hij om en gaat in volle galop het kruispunt over.
Met veel moeite kreeg ik hem terug.
Een vrouw had het zien gebeuren, heeft haar auto langs de weg gezet en is me komen helpen.
Stalgenoot kwam er ook aan, en we zijn maar terug gegaan naar stal.
De hele terugweg een druk schrikkerig paard gehad, de vrouw is meegelopen tot bijna terug aan stal, echt heel aardig!
Eenmaal terug op stal in de bak niks aan de hand, gewoon weer het paard wat ik kende.
De schrik zit er bij mij goed in, bah dit had echt heel verkeerd af kunnen lopen!
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet eigenlijk, wat zouden jullie doen?
Ik genoot altijd erg van buitenritten, en ik zou het zonde vinden als ik nooit meer naar buiten zou kunnen.
Laatst bijgewerkt door 1906 op 04-04-15 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Re: Braaf paard gaat ineens volledig door het lint.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:17

Het is een paard.
Zoiets kan nou eenmaal gebeuren.
Blijkbaar is hij nog niet bevestigd genoeg en weet je dus wat je te doen hebt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:20

Is hij misschien gestoken door iets, zat de singel wel goed, niks in je dekje onder het zadel?
En tja hij is pás 5 he.

Maar wel erg eng als hij zo aan de kletter gaat, volgende keer misschien iemand op de fiets er naast, voor het vertrouwen?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:21

Is het een virus? Lees net een ander topic waar gemeld werd dat het 5-jarige paard "ineens" buiten ook niet meer wil.

Tja, geen idee wat ik zou doen. Ongetwijfeld paard-pedagogisch volledig onverantwoord, maar ik denk dat ik dat soort drukke locaties voortaan naast mijn paard zou lopen en pas in het bos ofzo er weer op.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:23

Het is inderdaad een paard, en zelfs het braafste paard kan wel eens schrikken. Blijkbaar heb je op de moment, voor dat paard, verkeerd gehandeld en heeft het paard het "zelf opgelost" door weg te rennen. Hij had, door je handelen, geen vertrouwen meer. En daar moet je dus aan werken, aan het houden van vertrouwen, ook als het moeilijk wordt.

Hoe je het op moet lossen? Wat wel de juiste methode is? Dat kan ik je zo niet vertellen, dat is bij ieder paard anders. Ga schrik- en obstakeltraining doen (ook onder het zadel) en zoek onder begeleiding uit hoe je bij dat paard moet reageren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:25

Hij stopt 2 maal op dezelfde plaats ongeveer ? Hij zag of rook daar wellicht iets ..

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 13:27

Zinzi_jewel schreef:
Hij stopt 2 maal op dezelfde plaats ongeveer ? Hij zag of rook daar wellicht iets ..

Ja ongeveer op dezelfde plek, maar het andere paard had nergens last van.
Je zou toch denken dat het andere paard het dan ook zag/rook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:28

Ik zou bijna denken dat hij beschoten is is door een of andere onverlaat, maar dat kan natuurlijk helemaal niet zonder dat jij er dan iets van merkt, maar lijkt mij ook dat als het op exact de zelfde plek gebeurt er daar toch een pijn/angst prikkel is geweest? Want juist vooral omdat hij dus het andere paard in blinde paniek verlaat? Lijkt mij niet echt normaal gedrag voor een kudde dier?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:33

1906 schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Ja ongeveer op dezelfde plek, maar het andere paard had nergens last van.
Je zou toch denken dat het andere paard het dan ook zag/rook?

Maar dat paard had daar geen angst voor, en jou paard dus wel. Ieder paard is anders, en zal dus ook anders op zijn omgeving reageren.

Net als bij mensen: dat de ene bang is voor spinnen maakt niet dat de ander dat ook is.

Het maakt niet uit waarom je paard daar bang was, het maakt uit dat je paard op dat moment geen vertrouwen in jou had, en het dus zelf is gaan oplossen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:37

Ohjajoh6, als dat andere paard geen geboren leider is heeft het andere paard geen enkele reden om er bij te blijven.

Ofwel geen vertrouwen in zijn gezelschap en lost het zelf op door weg te rennen. Dat doen vluchtdieren als ze geen overtuigende leiding hebben.
Als je daar bang van wordt dan is je in het verkeer begeben nog even niet aan de orde.
Zie het als een leermoment.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:41

Sluit me aan bij het feit dat het een paard is en wanneer het 2x op dezelfde plek is dat het daar aan kan liggen.

Mijn advies op een rustig moment (dus niet in de spits) toch weer naar buiten! Neem iemand mee zonder angst (die erop gaat dat stukje of er naast loopt en het paard leidt) en een paard waar die van jou op kan steunen... Als je zelf spanning hebt, zing dan een liedje! (dan moet je blijven door ademen wat ontspant).

Niet teveel over na denken, gewoon doen!

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:41

Ben je vaker voorbij dat kruispunt gegaan? En vaker zo ver van stal geweest? De afstand tot de stal (=veilige haven) kan invloed hebben..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:46

Een paard een mep verkopen terwijl hij bang is , is natuurlijk vragen om ongelukken.
Wat had je verwacht dat hij zou doen op die tik? zich braaf gedragen?

Als jij bang bent en ik verkoop je een mep, blijf jij dan bij mij of neem je de benen?

Je paard schrok en in plaats dat jij hem gerust stelt en aan geeft dat het niet eng is, maak jij het nog erger.

Aangezien je niet eens weet waarom hij schrok en in paniek raakte, kun je dit nu ook niet 1 2 3 oplossen.
Paard is erg geschrokken, heeft geen steun van jou gehad, integendeel en is nu nog banger.

Controleer eerst of hij niet ergens gewond is geraakt, dus loop hem goed na op kleine wondjes.

Loopt je paard op ijzers en het andere paard niet?
Kan het zijn dat hij stroom voelde daar?

De enige manier om dit op te lossen is het vertrouwen in jou te herstellen of zorgen dat dat er komt, was er misschien al nooit echt.
En terug naar de plek gaan, desnoods eerst zonder paard, om uit te zoeken wat daar nu zo eng was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:54

spatter schreef:
Een paard een mep verkopen terwijl hij bang is , is natuurlijk vragen om ongelukken.
Wat had je verwacht dat hij zou doen op die tik? zich braaf gedragen?

Als jij bang bent en ik verkoop je een mep, blijf jij dan bij mij of neem je de benen?

Je paard schrok en in plaats dat jij hem gerust stelt en aan geeft dat het niet eng is, maak jij het nog erger.

Aangezien je niet eens weet waarom hij schrok en in paniek raakte, kun je dit nu ook niet 1 2 3 oplossen.
Paard is erg geschrokken, heeft geen steun van jou gehad, integendeel en is nu nog banger.

Controleer eerst of hij niet ergens gewond is geraakt, dus loop hem goed na op kleine wondjes.

Loopt je paard op ijzers en het andere paard niet?
Kan het zijn dat hij stroom voelde daar?

De enige manier om dit op te lossen is het vertrouwen in jou te herstellen of zorgen dat dat er komt, was er misschien al nooit echt.
En terug naar de plek gaan, desnoods eerst zonder paard, om uit te zoeken wat daar nu zo eng was.

_/-\o_ Spatter, ontzettend goed advies van jou, als ik over de eerste schrik heen zou zijn en weer zou kunnen nadenken, was dat exact wat ik was gaan doen. Paard helemaal navoelen en kijken en zelf zonder paard terug gaan en kijken wat het nou toch geweest zou kunnen zijn, want of het andere paard nou leider was of niet, dit is geen reactie op niks, zeg maar, er moet iets gebeurd zijn...

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:00

Mijn doodbrave (ex) verzorgpaardje is eens totaal uit zn stekker gegaan op zn eigen erf. Andere paarden hadden nergens last van. Bleek een stroomlek te zijn. Niet ieder paard reageert daar even gevoelig op.

Zo iets zou best kunnen verklaren waarom hij echt niet verder wilde lopen.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 14:00

Dat ik hem een tik gaf was inderdaad een foute zet van mij.
Ik was op dat moment in paniek en dacht maar aan een ding: stop met steigeren!
Aangezien andere mensen daardoor in gevaar werden gebracht.
Achteraf een goed leermoment voor mij

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:02

Ik heb zelf ooit gehad in een binnenbak dat mijn paard op een bepaalde plek niet meer over de hoefslag wilde,idioot toen tot en met, omdraaien ,steigeren met een grote sprong er over springen.Geen ander paard reageerde op die plek.Tot ik mijn hond eens bij had en die een nest dode konijnen opgroef.
De bak was aangevuld met zand ergens vandaan en daar had blijkbaar een nest konijnen in gezeten.

Nadat het nest was weggehaald liep ze weer braaf over de plek heen.Zo idioot kan het soms zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:07

Je moet niet te gecompliceerd gaan denken.
Hij kan net zo goed geschrokken zijn van een hond die er volgens het paard uit zag als een wild zwijn (is mij een keer overkomen met een bulldog :+ )

Al waait er een groot stuk plastic met veel kabaal van een dak of gebeurd er een ongeluk met een grote klap voor je neus, jij blijft er voor verantwoordelijk dat je paard je genoeg vetrouwd om niet zelf beslissingen te gaan maken. Dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan.
Het paard mag ook schrikken, dat geeft niets en hoort erbij. Maar waar het om gaat is dat het niet uit maakt waar het paard van schrikt, zolang jij maar de regie kan houden.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:15

Ik vind het lastig die discussie... Mee eens dat je een bang paard niet moet straffen, maar steigeren afstraffen is wel goed Toch? Hij mag bang zijn, hij mag schrikken maar niet de leiding van mij overnemen! Dan treedt ik op als leider...... Weet niet op een tik dan de beste optie is maar eerlijk gezegd zou dit ook mijn eerste reactie/reflex zijn

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:24

Romyv schreef:
Ik vind het lastig die discussie... Mee eens dat je een bang paard niet moet straffen, maar steigeren afstraffen is wel goed Toch? Hij mag bang zijn, hij mag schrikken maar niet de leiding van mij overnemen! Dan treedt ik op als leider...... Weet niet op een tik dan de beste optie is maar eerlijk gezegd zou dit ook mijn eerste reactie/reflex zijn

De tik is niet perse het grootste probleem.
Maar je moet niet meer voorwaartse hulp geven dan dat je kunt opvangen. Waarschijnlijk was de tik door de stress feller dan bedoeld en was de voorwaartse druk dus groter dan TS op dat moment kon opvangen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:27

Een leider ben je met gevoel , een dictator mept!

Waarschijnlijk heeft het paard niet gelijk via stijgeren aangegeven dat hij het eng vond maar zijn eerdere signalen niet gezien en daar zit het probleem want had ze die wel gezien, had ze waarschijnlijk ook geweten waarom het paard bang was.

Als een paard dus stijgert is het of enorm eng of jij hebt enorm veel gemist.

Als jij om aandacht vraagt en iemand reageert niet ga je ook steeds grover in je middelen worden om toch aan te geven dat er iets aan de hand is.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:30

spatter schreef:
Een leider ben je met gevoel , een dictator mept!

Waarschijnlijk heeft het paard niet gelijk via stijgeren aangegeven dat hij het eng vond maar zijn eerdere signalen niet gezien en daar zit het probleem want had ze die wel gezien, had ze waarschijnlijk ook geweten waarom het paard bang was.

Als een paard dus stijgert is het of enorm eng of jij hebt enorm veel gemist.

Als jij om aandacht vraagt en iemand reageert niet ga je ook steeds grover in je middelen worden om toch aan te geven dat er iets aan de hand is.

Ja dat is waar!!

Ben je niet eens dat een dictator mept trouwens... Ligt eraan hoe en wanneer natuurlijk, het kan zo zijn maar hoeft niet perse. (kijkend naar het natuurlijk gedrag, zien weer dat paarden elkaar ook met een tik corrigeren of op een plek zetten... )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:34

Een voorwaarts drijvende tik met goede timing als ondersteuning van je been is geen enkel probleem en heeft niets met dictator te maken. Paarden in het verkeer vragen nou eenmaal soms om iets minder perfecte oplossingen als je in een gevaarlijke situatie zit.
Je gaat een kind dat midden op de weg staat ook niet vriendelijk uitleggen dat dit niet verstandig is. Je sleurt het eerst mee en dan ga je vandaar weer verder met je beter doordachte opvoeding.
Hier was de communicatie duidelijk gewoon even zoek.
Gelukkig is er niets gebeurd en kun je er aan werken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:41

Oh, een paard een mep verkopen is helemaal niet verkeerd, OP HET JUISTE MOMENT.

Een leidende merrie in een kudde verkoopt een opdringerige ook een optater.
En als een paard zich niet gedraagt bijt ze ook.

Maar hier gaat het niet om een dier dat zich misdraagt maar om een dier in nood.
Het paard neemt de leiding over omdat hij geen vertrouwen meer heeft in de leider die hij eerst volgde.
TS is leider af en moet eerst weer aan het paard bewijzen een waardig leider te zijn.

Kinderen kun je iets uitleggen, zo denkt een paard niet!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 14:44

Volgens mij zeggen we precies hetzelfde hoor :D