Paard gaat niet vwnw, ook niet aan longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hanjan

Paard gaat niet vwnw, ook niet aan longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 19:13

Mijn paard, een 6-jarige merrie, 1 jaar onder het zadel, een half jaar in mijn bezit wil/kan niet vwnw. In stap gaat het prima maar zodra ik aandraaf zet ze haar rug strak (onder het zadel en aan de longe).
Haar tanden zijn gecontroleerd en het zadel is opgevuld. Ik heb haar zonder bijzet, met longeertouw en met driehoek bijzetteugels gelongeerd. Instap laat ze haar hals vallen maar zodra ik haar laat draven zet ze haar rug strak en hangt ze in de bijzet. Oh ja, heb met longeren ook nog een keer een elastiek omgedaan zodat de druk op het kopstuk zat maar dat trok ze ook vrolijk strak omhoog. Ik weet dat de basis vwnw is omdat je vanuit die positie aan lengtebuiging/rechtrichten/ontspanning kunt werken maar hoe laat ik haar de rug stretchen als ze haar hals niet laat vallen?

Lady24

Re: Paard gaat niet vwnw, ook niet aan longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:35

Misschien kan ze haar balans niet goed vinden in draf aan de longe? Is haar rug wel nagekeken?

Hanjan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 19:38

Heb over twee weken een afspraak met de fysio/manueel therapeut/chiropractor. Dacht voor die tijd misschien de gouden tip te krijgen :)
Snap dat het ook wel een balansprobleem zal zijn maar ook daarvoor geldt dat je moet beginnen met vwnw rijden/longeren :(

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:42

Kan je buitenrijden met haar? Misschien het longeren maar even achterwege laten voordat het straks een gewoonte wordt die er niet makkelijk meer uit gaat. En een controle is natuurlijk nooit verkeerd, aan de hand daarvan kom je vast weer een stuk verder :)
Laatst bijgewerkt door Lady24 op 06-03-15 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:44

Nee, als het een balansprobleem is. Moet je daar mee aan de gang. En nog helemaal niet met voorwaarts neerwaarts. Dat komt pas als het balansprobleem is opgelost. Je paard is nog maar een jaar onder het zadel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:52

Heb je hier iets aan?

Neerwaarts is voor je paard dezelfde "truc" als grazen dus daar kan voor hem het probleem niet zitten.
Dat wil zeggen dat je paard waarschijnlijk niet voldoende vertrouwen heeft om zich te ontspannen, over te geven.
Daar moet je je probleem oplossen.
Praktisch is dit vooral minder willen...., één ding tegelijk.
Niet dwingen maar vragen.
Maak er een spel van wie wint mag naar stal, veel belonen voor weinig.

Voorwaarts vraag je pas wanneer en net na het moment dat je paard de hals laat vallen.
Eerder is zinloos hij gaat zich dan namelijk alleen maar vast zetten.

Doe één ding tegelijk en heb geduld.

Hanjan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 20:17

Bedankt Simpelman. Alleen al de ene Italiaan de andere horen vertalen in Engels, Hilarisch _O- . En die man die er op zit alsof hij kamelen aan het drijven is. Maarrr... Er zit natuurlijk wat in. Behalve stelling naar buiten ook meteen je buitenbeen eventjes als binnenbeen laten fungeren.
Ik heb dit ook al gedaan net als bijna alles eigenlijk wat ik kon verzinnen en de ene keer werkte het een beetje maar de andere keer helemaal niet en wordt ze zelfs een beetje boos op dat been. Nu heb ik idd een bloedpaardje dat moeilijk ontspant (wel cool in hoofd verder en niet meer dan normaal schrikachtig) en moet zelf enorm ontspannen blijven. Ga er toch maar weer mee aan de slag.
Heb je ook nog tip voor aan de longe?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:24

Het is vanaf hier natuurlijk moeilijk te zeggen waar het probleem ligt, vaak ligt dat toch (ook) bij de longeerder/ruiter. Als ze uit balans is maar dat niet gecorrigeerd wordt dan zal ze het inderdaad moeilijk vinden om te ontspannen. Wat doet ze in galop?

Goed dat je een fysio/chiropractor langs laat komen, dan wordt ze iig gecontroleerd op eventuele blokkades.

Hanjan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 20:36

Stap is de makkelijkste gang. daarin kan ik haar fijn lang/laag rijden en zelfs rond als ik dat wil. De galop was erg verbeterd. Eerst scheurden we ovalen door de bak maar nu kan ik gewoon voltes galopperen. Alleen lijkt het de laatste tijd weer wat slechter te gaan. Ik ga ook wel eens in verlichte zit lekker voorwaarts door de bak. Ook als ik fijn aan het galopperen ben dus in balans op de grote volte en maak een overgang terug naar draf is ze weer strak.

Ik hoop dat het idd aan mij ligt en dat mijn paard gezond is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:38

Nooit meer gaan doen dan waar je paard aan toe is.
Eerst hals strekken én bevestigen in stap, dan buigen in stap, bevestigen.
Je hebt dan aanleuning in stap.

Nu heel voorzichtig een paar passen in draf, goed is stop, je paard heeft gewonnen, belonen naar stal.

Aan de longe een longeerhulp gebruiken.

Rust, vriendelijkheid, kalmte, belonen, laag tempo, kort werken.
Prestaties komen later.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:48

De longeerhulp werkt niet bij alle paarden fijn. Mijn paard reageert er helemaal niet fijn op.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:56

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 23:09

"de longeerhulp" is maar 1 van de vele mogelijkheden om je paard met een hulpteugel uit te leggen aan welke kant van de wereld het antwoord ligt. En dat is dus op de bodem, niet in de lucht.

Ik sluit me bij Simpelman aan dit een "spel" is wat je het paard moet uitleggen dmv veel belonen. Paarden zijn erg meewerkende dieren, en geven graag het goede antwoord. Je moet ze alleen wel even op weg helpen die kant op. Leg je verwachtingen ook niet te hoog. 1 pas is al echt heel veel. Door er twee te verwachten heb je de eerste stap genegeerd, en daarmee aan het paard bevestigd dat hij niet het juiste antwoord in die eerste pas gaf, waardoor het dat antwoord niet snel opnieuw zal geven. Je moet dus echt op tijd belonen, want pas dan gaat je paard het begrijpen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 23:14

De nageeflijkheid in stap rustig verder uitbouwen. Dat is de basis. In galop heeft ze wel balans zeg je maar is ze wsch niet echt nageeflijk. Kijk eens of je haar in een rustige galop af en toe wat richting vwnw kan laten zakken. En hoe is jouw zit? Als je paard niet goed ontspant in draf kun jij wsch ook niet lekker zitten met als gevolg een negatieve wisselwerking. Oefen draf op de volte in een iets verlichte zit waarbij je het paard met je binnenhand laag en naar binnen wijzend ( hand van het paard af) de weg wijst naar het vwnw. Bij elke neiging van je paard om te zakken en je hand te volgen direct teugel geven om de weg voor het vwnw strekken vrij te maken, en belonen. Blij zijn met elke meter vwnw en geleidelijk uitbouwen, waarbij je als uitgangspunt houdt dat jij je paard moet helpenmet een lichte, meegaande zit en hem de weg moet wijzen naar het vwnw met zachte hulpen om hem deze voor hem nog niet heel gemakkelijke houding aan te leren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 08:20

Desi_2409 schreef:
Rechtrichten! http://www.paardenbegrijpen.nl/rechtric ... htrichten/

Heb ik heel veel aan gehad met mijn Engels Volbloed, die totaal niet kon buigen en ook moeite had met ruggebruik. Nu kan hij zelfs in galop met zijn hoofd richting knieën, voorwaarts neerwaars.

Voorwaarts neerwaarts is niet hoofd richting knieën.
Dat is in de krul lopen.

Neerwaarts gaan is het wanneer een paard de hals vanuit de schoft laat vallen met de neus VOOR de loodlijn.
Dit is een teken van losgelatenheid, zowel lichamelijk als emotioneel.
Totale ontspanning, niet te verwarren met totale overgave.

Voorwaarts wil zeggen dat het paard op aandrijvende hulpen GROTERE passen maakt zonder te versnellen.
Bij het maken van grotere passen drukt het vanuit de achterhand de voorhand (schoft) naar voren omhoog, dit is het begin van de oprichting.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 08:29

Supervixen schreef:
De longeerhulp werkt niet bij alle paarden fijn. Mijn paard reageert er helemaal niet fijn op.

Om de longeerhulp goed te kunnen gebruiken moeten alle omstandigheden goed zijn.
Een paard zonder stalmoed.
Rust en kalmte in een vertrouwde omgeving.
Een rustige, vriendelijke longeerder die op een vriendelijke tolerante manier de benodigde communicatie uitlegt aan het paard en deze bevestigt.
Rustig werken, niet meteen de Olympische spelen willen winnen.

Nooit de longeerhulp aan het bit vastzetten.
Voor longeren heb je geen bit nodig, het bit is een communicatiemiddel en daar moet je zuinig mee zijn.
De longeerhulp zet je aan een stalhalster, hals op de horizontale lijn, neus op de verticale lijn.
ZO werkt het goed, geen ongenoegen, geen dwang.
Wanneer een paard nu zijn rug vast zet en zijn hoofd omhoog en neus naar voren brengt moet hij tegen de neusriem van het halster duwen en dat geeft niet mee...
Dat heeft hij zo door, "in een NATUURLIJKE houding lopen is makkelijk, anders is moeilijk".

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:23

Wij hadden een jonger tuiger die eigenlijk altijd heel snel in de stress schoot waarbij bij hij zich heerlijk vastzette incl onderhals, daarnaast kon hij ook gewoon niet normaal galloperen van de stress enkel hertesprongen.

Onder het zadel met een begeleider ernaast in stap die hem heerlijk kroelt in de hals en de manenkam "los masseert". Zo komt er meer ontspanning en zal hij/zij sneller durven nageven/ zakken.

Aan de longe enkel onwijs belonen als hij ook maar 1 stap zijn hals iets lager bracht. Na weken zag je dat wanneer je hem een keer de hemel in had geprezen, hij haast ieder rond op dezelfde plek zijn hals net even liet zakken voor 1 of 2 passen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:29

Hanjan schreef:
Heb je ook nog tip voor aan de longe?

Dubbele longe is heel fijn. Die kan je qua hoogte instellen hoe je wilt, evt zelfs tussen de benen en dan naar de onderste ring van de longeersingel, en je kunt zelf vragen en (vooral ook weer) loslaten

Hanjan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 00:42

Dank jullie wel. In elk antwoord zit wel iets wat ik kan proberen. Ik merk ook dat jullie precies weten wat ik bedoel en ben blij dat de onzin achterwege blijft. Ik heb vandaag gelongeerd met de longeerhulp. Ik heb inderdaad voortdurend 'braaf' gezegd als ze haar hals iets liet vallen. Nu maar hopen dat die korte momentjes steeds langer worden. Ik ben met mijn paard erg geduldig en wordt nooit boos. Is tenslotte hobby :)

Als het neerwaartse lukt ga ik aan het voorwaartse werken want nu is het idd zo dat actiever meteen sneller (vlugger) is en niet ruimer.

De longeerhulp aan het halster bevestigen ga ik de volgende keer proberen.

Het lijkt me heerlijk om met de dubbele longe te kunnen werken maar heb er geen en kan het ook niet dus beter dat ik me daar (nog) niet aan waag.

Mijn zit is niet slecht. Ik heb me een tijdje geleden laten filmen en ik zat recht en stil.

Morgen als het goed is buitenritje, wordt zo'n mooi weer! Kan ze haar hoofd ook even leeg maken! :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 09:51

Ik zou toch ook direct aan dat voorwaartse gaan werken. Hindert niks als dat nu alleen nog maar sneller is. Dat ruimer komt dan vanzelf wel als je paard zijn rug gaat gebruiken. Zo leert hij direct dat ook voorwaarts kan gaan lopen als hij met zijn hoofd zakt.

Hanjan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 14:46

Fysio is geweest. Ik hoopte dat hij een blokkade zou vinden in de rug en die zou behandelen maar hij heeft een aantal test gedaan en denkt dat het iets neurologisch is. Wellicht iets met de halswervels. Ga maar eens afspraak maken in kliniek voor onderzoek. Baal enorm want dit beloofd niet veel goeds.

Hanjan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 17:39

Naar kliniek geweest. Paard is atactisch. ;(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:05

Net je topic doorgelezen. Heel naar TS. Gelukkig ben je naar de kliniek geweest en ben je niet door gaan kl*oien.
Hoe nu verder?

Hanjan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 19:33

Ben doorgestuurd naar Utrecht. Paard heeft daar een week gestaan. EMG gekregen en aantal dagen achter elkaar neurologisch onderzoek/foto's van rug/hals. Conclusie in een notendop. Zenuw- en spierprobleem waarbij het gegeneraliseerd spierprobleem op dit moment primair is. Naar huis gestuurd met voor 2,5 weken Metacam (ontstekingremmer) en vitamine E + selenium. Verder 3 maanden rust (weidegang).
Ik heb de officiele brief met de medische conclusie nog niet gekregen. Die zal ik ook posten en wellicht een nieuw topic starten zodat voor anderen met dit zelfde probleem weer wat informatie beschikbaar is. Echt atactisch vonden ze haar in Utrecht niet.
Eigenlijk weet ik dus nog niets want de arts kon geen enkele zekerheid geven dat het na die 3 maanden rust over zou zijn. Ben beetje bang voor pappen en nathouden...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:54

Neem eens contact op met Listig Listje hier op Bokt. Zij rijdt inmiddels ZZ-licht met een paard die gediagnosticeerd is als atactisch/wobbler (zoiets). Zij kan haar paard ook niet vwnw rijden op de algemeen aanvaarde manier. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Ze heeft misschien goede tips voor je qua training.

En merrie hè? Mijn merrie kan in deze periode van het jaar aanvoelen als een blok beton in de bovenlijn. Die leek soms wel kreupel, zo blokkeerde ze in de lendenpartij. Ik ben eind april begonnen met Moody Mare van de Paardendrogist, en heb nu een totaal ander paard onder het zadel.