Mijn paard snapt changement/wissels maar niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

artdella

Mijn paard snapt changement/wissels maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 16:35

Ik ben nu al een tijdje bezig om met mijn instructrice (die overigens zelf meerder malen lichte tour is geweest) mijn paard wissels te leren. Alle voorwaarden zijn er. eenvoudige galopwissels doet ze voor een 9, maar een vliegende? Daar snapt ze niks van. Ze reageert zeer goed op galophulpen, contragalop aanspringen van stap/draf geen probleem, van contra galop naar contragalop eenvoudig wisselen geen probleem, normaal aanspringen natuurlijk ook geen probleem. Maar zodra ik al in galop zit en de hulpen voor de wissel geef..... snapt ze het niet. Ze kan ook een eenvoudige wissel springen met een microseconde ertussen, maar vliegend snapt ze niet.

Ze heeft nog niet 1 keer overgesprongen, ook niet alleen voor of alleen achter, ze blijft in de contragalop. alles al geprobeerd: verzameld, arbeids, travers, etc. etc. Ze raakt ook niet in paniek ofzo... ik snap er niks van. Ik heb dit nog nooit meegemaakt met een paard. Mijn instructrice die toch om de pas wissels beheerst, lukt het ook niet.

Iemand nog ideeen?

donsje

Re: Mijn paard snapt changement/wissels maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:39

Hoe bereid je je wissels voor? Leg je stappen eens uit. En waar probeer je ze te springen?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:42

Ook al geprobeerd met een balk/hindernis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:43

En de wissel timen terwijl je over een balkje of laag kruisje galoppeert? Dat je 'land' in de andere galop?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:44

Gooi een balk op de diagonaal.

Laat hem daarover overspringen.
Dan komt die al van de grond, dab is het aan jou om hem over te laten springen.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:46

Gabyfedde.. met een balk of hindernis springen ze altijd in 2. Dat is zo'n beetje nog moeilijker af te leren dan de wissel an sich.

De voorbereiding en plaats is het belangrijkst. Ook de vooropleiding. Contragalop, kracht. Stelling en buiging. Erg benueuwd hoe TS de wissel stapsgewijs voorbereid en of de cobtra dusdanig besvestigd is dat ook hierin schakelingen, buigingen, SB en voltes gereden kan worden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:46

Vanuit appuyeren meenemen naar de hoefslag, tijdens appuyeren omstellen naar wijken en op de hoefslag changement rijden is ook nog een manier om te proberen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:48

In de linkergalop een linksomkeert rijden, zodra je de bocht om komt voor je rechterbeen wijken richting de hoefslag terwijl je wat stelling en buiging rechts vraagt en dan voor/op de hoefslag de hulp geven?

edit: wat Anne GTI dus ook zegt :)
Laatst bijgewerkt door Remember op 27-02-15 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:48

En bij je instructeur? Heb je dat al eens geprobeerd?

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:49

Vanuit appuyement moet je je paard in zown korte tijd omstellen in buiging en lijf zodat het kan omspringen en de nieuwe buitenteugel kan aannemen, dat dit juist erg moeilijk is. Al kan dit natuurlijk best werken:)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:51

Als je het vanuit een links/rechtsomkeert doet hoef je niet zozeer veel buiging eerst om te stellen, dan zorg je gewoon dat je al wat rechter door de wending heen komt. En een app. kun je natuurlijk ook met minder stelling en buiging inzetten, daar komt een stukje gevoel bij kijken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:52

Je maakt gebruik van de bakrand wat het makkelijker maakt. Moet je wel oefenen in een bak met bakrand. :+

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:56

Heb je het al eens door iemand anders laten proberen? De vorige berijdster van mijn VP had dit probleem precies hetzelfde. Toen heeft er een keer een hele goede amazone opgezeten en voila, meneer had het licht gezien. Daarna snapte hij wat de bedoeling was en deed hij het ook vrolijk bij zn vaste berijdster

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:00

Een links/rechtsomkeert en een app zijn niet te rijden zonder stelling en buiging. Paard moet kunnen door springen en zn passen kunnen afmaken. Pas van daaruit kan je je wissel springen. En daar zit t stukje gevoel. Als je een krabbelgalop creeert door recht te willen app og wijken zonder ruim tijd te nemen om te wissel voor te bereiden, dan word het springen juist moeilijker

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:07

Als je met een Z paard waarbij je aangekomen bent bij de changementen de mate van stelling en buiging in een wending of oefening (of 't nu appuyeren, SB, travers of wijken is, of geef 't beestje een naam) niet kunt variëren dien je eerst een stapje terug te doen in je basisafrichting. Je kunt wel degelijk na het rijden van een wending je paard voor je been opzij zetten en hem daarbij zo goed als recht houden, of rustig de stelling en buiging omstellen en zo van een appuyement achtige beweging naar wijken gaan. Kwaliteit van de sprong moet altijd een 1e voorwaarde blijven, dat ben ik met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:31

En gewoon een keer er 'doorheen' rijden? Net zolang voorwaarts doorgalopperen totdat ze overspringt? Dat mag een paar rondjes duren.

artdella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 17:51

Bedankt voor alle ideeen! vanuit een appuyement heb ik nog niet geprobeerd, dacht dat nog moeilijker zou zijn, maar ik ga het proberen! Doorheen proberen te rijden wel, maar zelfs dan niet ook al galoppeer ik 10 rondjes contra met tempowisselingen. Het voordeel is dat ze ook nooit in de contragalop is overgesprongen als het niet moet ;-) maar nu is het niet zo fijn meer, ik wil graag naar de Z2 maar dat gaat zo niet lukken.

Mijn instructrice die zelf ook paarden in veel hogere klasses uitbrengt lukt het ook niet, we staan een beetje machteloos. Balk wil ik niet proberen vanwege dat in tweeën springen... maarja misschien moet ik daar toch een keer aan als het over een paar maanden nog steeds niet gelukt is.

Ik ben begonnen met een voorbereiding volgens het boekje, maar we zijn nu een half jaar verder en ze is nog niet 1 keer overgesprongen of iets dat daar op lijkt, dus ik begin wanhopig geworden. Al oefen ik het niet te vaak, wil haar ook niet verwarren.

verschillende lijnen in de contra helpt niet, linksomkeert, volte 10 meter, juist rechte lijn etc.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:52

En kleine 8-jes of slangevoltes rijden werkt ook niet?

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:57

Naar buiten gaan met hem?

Mijn paard heeft nogal moeite in het lijf en hij springt bijvoorbeeld wel maar alleen voor, hij wil wel maar het lukt gewoon niet zo goed. Geen punt, we trainen gewoon door.
Maar als ik naar buiten ga met hem, op een lang zandpad begin ik lekker te galopperen, op een vrij hoog tempo en dan springt hij zo om. Goede stelling vragen op dat moment en een grote hulp.
Mij is altijd geleerd, ook bij het zadelmak maken, het tempo wat omhoog gooien. Dan maak je het ze makkelijker.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:02

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik heb een paard die ze nooit is gaan snappen. Ik wilde ook de overstap naar het Z2 gaan maken maar heb er geen wisel op gekregen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:07

BETUWE schreef:
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik heb een paard die ze nooit is gaan snappen. Ik wilde ook de overstap naar het Z2 gaan maken maar heb er geen wisel op gekregen.

Ze zijn er inderdaad. :j
Maar het zijn er niet veel hoor. De meesten moeten gewoon even het licht zien. Maar er zijn paarden die het nooit gaan snappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:12

Inderdaad met een balk, heb gezien dat dit zelfs voor manegepaarden werkt.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:44

Volgens het boekje? En dat is?
Hoe ik het aanleer;

Eerst contra bevestigen. Passen groter en kleiner maken. Stellen en buigen beide kanten op. Gewoon op de hoefslag blijven. Op de lange zijde je paard iets naar binnen stellen en kleiner galloperen. Daar weer uit halen op een lichte beenhulp. Volgende zijde weer stellen en iets kont naar binnen en zorgen dat de buitenteugel langzaam de druk overneemt van de binnenteugel. Paard moet immers naar de nieuwe buitenteugel springen. Hier weer uitrijden en op de volgende lange zijde opnieuw. Halfverwege de lange zijde zorg je dat paard gesteld is op de nieuwe buitenteugel en ga je tellen. Je wisselt je beenligging zodat beide benen op singel liggen en pas als je op een halve tel zit, leg je je been aan. Ruim naar achter leggen!! En iets druk op de nieuwe buitenteugel zodat de buitenschouder minder en de binnenschouder meer vrijheid krijgt. Spring precies voor de hoek zodat je de bocht kan gebruiken in het omstellen. Gebruik overduidelijk je zit en gewicht om te helpen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:57

Wat ik in het hele verhaal mis is de leeftijd van je paard. Kan heel goed zijn dat het allemaal even te snel voor hem/haar gaat.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:28

Volgens mij de enige goede manier is idd zoals "Anne" het reeds aangaf, dus vanuit het appuyement, vanuit het wijken maar je moet wel eerst echt zeker zijn dat je echt controle hebt over de buiging en dit echt met volledige soepelheid en met de medewerking van het paard. Is dit niet zo dan idd een stapje terugnemen in de training en daar wat meer op gaan werken en niet blijven doordrammen op het wisselen, als de basis echt goed zit, gaat de wissel ook goed, dat is gewoon een vervolg op de training.