Dressuur winstpunt halen, hoe gaan we het doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

okdoei

Dressuur winstpunt halen, hoe gaan we het doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 13:30

Hallo allemaal,

Ik zal eerst even uitleggen hoe we ervoor staan, we begonnen 3 jaar geleden, onervaren, niet goed bevestigd paard, ruiter met niet genoeg ervaring om het op te lossen, verkeerde instructie, niet goed passend zadel, ook nog een echte merrie die zich niet makkelijk laat rijden, kortom slechter begin kon niet.
Sinds ongeveer vorig jaar een hoop fysio en osteopathie voor m'n paard verder, paard een maandje door laten rijden door een ervaren ruiter, nu ook les van die ruiter, nieuw zadel. ze laat zich nogsteeds niet heel makkelijk rijden, bouwt snel spanning op en wil wel eens bokken/springen, maar over het algemeen gaat het heel goed, dus hebben we besloten een startpas aan te vragen.
Ik wil erg graag met haar springen en dat gaat ons op oefenparcoursen ook goed af. Nu moeten we alleen eerst een winstpunt rijden in de dressuur, maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan voor ons volgensmij.

Als voorbeeld neem ik even m'n wedstrijd van gisteren:
Eerste proef:
Erg onrustig en gespannen, bont paard op losrij terrein ernaast die dan word aangezien voor een monster, met als resultaat verkeerd aanspringen in galop, af en toe een bok en dingen slecht af kunnen werken. Ik probeer er niet te veel op uit te doen en gewoon alles netjes af te werken maar niet in gevecht te gaan met haar.
Terecht 164 punten.

Tweede proef:
Ging voor mijn gevoel echt super, top braaf, helemaal rustig, goede galop, goed de hoeken in kunnen rijden, heb alles netjes af kunnen werken.
Resultaat: 171 punten. -O-
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik veel meer mensen hoorde klagen over lage punten.

Wie heeft voor mij nou De tip waar ik op moet letten, wat ik moet doen, of juist niet moet doen?
Ik zie even door de bomen het bos niet meer -O-

Dit waren de 3e en 4e proef, heb wel een aantal keer vaker oefendressuur gereden.

Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door okdoei op 22-02-15 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Re: Dressuur winstpunt halen, hoe gaan we het doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:32

Ik zou zeggen lekker ervaring opdoen. Dan komt die winstpunt vanzelf, omdat je paard dan minder spanning opbouwt. En 171 punten voor de eerste keer op pad met een onervaren paard is helemaal niet zo slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:33

Wiuj hebben jouw proef niet gezien dus ik kan niet zeggen waar het aan ligt, maar wat ik wel kan zeggen, blijf naar jezelf kijken. Als jij een correcte proef kunt neerzetten komt die wp echt wel. Heb je foto of filmmateriaal?

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:36

Leren van wat er op je protocol is geschreven, heel belangrijk! Kijken waar je hogere en lagere cijfers hebt en dan bedenken hoe je die lagere cijfers kan verbeteren, moet het meer, netter, rustiger, betere aanleuning, etc. En idd, ervaring opdoen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:37

Niet iedereen wint gelijk zijn eerste wedstrijd ;)

Gewoon door blijven gaan met oefenen, en op wedstrijd gaan. Het was de eerste keer begrijp ik uit je tekst. Dan is het toch helemaal niet raar dat het nog niet allemaal lekker loopt. Waarschijnlijk ben jij ook gespannen geweest en dat in combinatie met je paard dan wil dat wel eens mis lopen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:42

Het was je eerste wedstrijd met een paard wat snel spanning opbouwt. Gewoon nog een paar keer gaan, liefst niet met al te veel tijd er tussen zodat je paard went aan het wedstrijd gebeuren. 171 is echt niet slecht. Mijn eerste wedstrijd met mijn paard had ik 155 en 165 punten, wedstrijd daarna 175 en de 2e proef winst, ze moeten het gewoon eens een keer gezien hebben.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:45

Mijn eerste wedstrijd weet ik nog goed, toen gebeurde dit:
Afbeelding

Ik ben blijven zitten, 1x afgestraft met een -2, en had 168 & 175 punten.

We zijn met niks begonnen, maar door oefenen komen de punten wel.
Gewoon op wedstrijd meenemen en oefenen, komt vast goed :).

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:47

Gewoon, kilometers maken. Blijven trainen en af en toe n wedstrijd rijden. Er staat geen tijd voor toch? Je hoeft niet binnen een jaar tig WP te rijden? Gewoon lekker doorgaan zo.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:52

Gewoon kilometers maken en blijven proberen.
Ik ben ook laats weer gestart met 169 en 171 punten. Paard lief en ik waren beide te zenuwachtig. Nu een paar wedstrijden verder gaat het al weer wat beter.
Evt je instructeur een keer impuls op wedstrijd laten gaan? Is dat een optie?

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 13:59

Het was al de 4e keer haha, dus vandaar dat ik flink m'n zelfvertrouwen begin te verliezen. Ik heb namelijk meestal bij de 2e proef het idee dat ie de sterren van de hemel loopt. wat dan vervolgens weer net niet genoeg is.
Ik heb helaas niet altijd iemand bij de hand die kan filmen, ik kan misschien wat foto's zoeken zodat jullie een idee hebben van hoe ik erop zit.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:03

Het ene paard heeft langer nodig om ontspannen door een dressuurproef te lopen.
Mijn huidige wedstrijdpaard heb ik wel een wedstrijd of 7 gereden voordat de eerste winstpunten kwamen.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:06

Probeer dan je instructeur eens mee te nemen, of het te laten filmen. Dan heb je een beter idee waar je de punten laat liggen en kun je daar gericht aan werken in de les.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:07

ik zou inderdaad iemand meenemen die het een keer kan filmen kan je ook goed zien wat de jury bedoeld wat verbeterd moet worden..

waar krijg je de onvoldoendes voor?

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 14:11

pff fijn om te lezen dat meer mensen hier tegenaan hebben gelopen.

Afbeelding

Hier even een foto van een oefendressuur vrij lang geleden, nu hebben jullie misschien een beetje een beeld, kan zo geen recentere foto's vinden.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:11

Ga na de proef of aan het einde de wedstrijd even bij de jury langs.
Vaak kunnen ze je dan een boel vertellen over wat er beter kan.
Vraag ook iemand je proef te filmen en kijk deze terug samen met je protocol.
Zelfreflectie, ervaring op doen en goede lessen moeten je al genoeg kunnen helpen voor de wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:12

Heb je misschien een foto van je protocol?

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 14:12

Ja het was de bedoeling dat m'n zusje mee zou gaan om te filmen maar ze was helaas ziek.

@josje4, De jury zat in zo'n hokje boven de bak zegmaar, mag je daar gewoon langsgaan?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:13

Ess_Ramona schreef:
Mijn eerste wedstrijd weet ik nog goed, toen gebeurde dit:

Ik ben blijven zitten, 1x afgestraft met een -2, en had 168 & 175 punten.

We zijn met niks begonnen, maar door oefenen komen de punten wel.
Gewoon op wedstrijd meenemen en oefenen, komt vast goed :).

wat een heerlijke foto, dat zal menigeen hoop geven dat het ooit wel goed komt :') _/-\o_
dank je voor het delen.. Doe zelf geen wedstrijden, maar hoop ooit hier en daar een proefje mee te gaan pakken voor de leuk nu ik een eigen paardje heb. Ben er een met behoorlijke sport faalangst (liever niet mee doen, dan voor schut gaan type.. komt doordat ik ooit op subtop niveau gesport heb in een andere sport vermoedelijk).. Maar dit soort foto's geven mijn dan toch 'ach wat geeft het, en als het anderen ook overkomt, waarom zou ik mij dan druk maken' gevoel.. Mijn hartelijke dank daarvoor.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 14:13

@[***] zal ik zo even maken :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:15

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 14:22

protocol proef 1
Afbeelding

Protocol proef 2
Afbeelding

Ik hoop dat het een beetje leesbaar is

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:26

Is prima leesbaar. Denk dat je paard nog een stuk sterker moet worden en losser + die kilometers maken. Paard vind het zo te lezen aan het commentaar nog erg spannend op een aantal onderdelen.

Als je paard het allemaal wat minder spannend vind. En jij het ook minder spannend gaat vinden, komen die winstpunten wel.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 14:30

@Frieswytske, ja vooral de galop, en alles wat na de galop nog moet, is wat lastig.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:34

En dingen waar je echt zelf wat aan kan doen, vanaf dag 1: op het goede been lichtrijden. :D Dat scheelt toch een puntje. Of misschien een half puntje.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:35

Ik heb niet zo veel tips. Gewoon door blijven oefenen en lessen. Met tijd en geduld krijgen jullie meer ervaring. Je had een 8 op verzorging. Verzorging is makkelijk punten scoren en ook zonde als je ze daar laat liggen.