Nu besluit ik om toch hier mijn verhaal neer te zetten en te hopen op bruikbare tips omdat ik met mijn handen in het haar zit.
Als eerste wil ik vertellen dat ik sowieso begeleiding heb van een kundige instructrice en die ook van dit probleem af weet en met mij aan de slag gaat en is gegaan.
Maar misschien zijn hier mensen die iets herkennen en mij ook stapjes verder kunnen helpen.
Ik ben al bijna 8 jaar in het bezit van een NRPS merrie, een braaf (tot nu toe) paard maar geen gemakkelijke merrie.
Sinds dat ik haar heb rijden we al buiten. Van buitenwedstrijden, tot buitenritten alleen en met andere paarden. Zelfs endurance!
Door de slechtere winterperiode even rustiger aan gedaan.
Inmiddels ging ik weer naar buiten maar er is een probleem ontstaan die begint te leiden tot levensgevaarlijke situaties.
Wat is het probleem:
Mijn paard is buiten een stukje heter als in de rijbak. Ze is een leidende merrie die sterk in haar hoeven staat en graag deze rol ook aanneemt. Dat weet ik en op dit moment is er een enorme machtspositie ontstaan t.o.v. mij.
ik doe veel grondwerk (leiderschaps en bandversterkende oefeningen) en ben ik bewust met haar bezig dat ik de leider ben en niet andersom. in de rijbak en op de grond en ik mag zeggen: dit gaat top!
Buiten is zij dus heter. Dit uit zich door constant op haar omgeving te letten en al die prikkels op te bouwen. Het lijkt erop dat ze niet afbouwt (maar dit is een aanname wat ik doe als oorzaak van mijn huidig probleem).
Ik kan wel alle gangen rijden en houd daarin de controle.
Maar!
Op het moment dat ik terug naar huis draai of naar de trailer draai vanuit mijn buitenrit (en voor de beeldvorming dat maakt niet uit of dit dicht bij de stal is, ver weg, welke route dan ook of als ik zelfs de trailer heb gepakt en op een totaal andere locatie ben) gaat er een knop om.
Mijn vriend zegt dat je dit ook kunt zien in haar ogen, een bepaalde gefocuste blik en bozigheid.
Ze draait zich helemaal op, maakt zich sterk, pakt het bit vast en gaat in haar snelste stap voorwaarts.
Als ik probeer enig controle uit te oefenen op het tempo, dressuurmatig bezig zijn. Dan ontploft ze.
Dit uit zich in : hoofd tussen de knieën, bol maken, bokken,steigeren, links ,rechts, achterwaarts.
Ze ziet niets meer, met als gevolg dat ik de schrikdraad geraakt heb, de prikkeldraad, in de sloot ben geeindigend en tegen een boom.
Dit doet ze als ik alleen weg ben, als ik met een ander ga en ook als iemand ernaast loopt en ALTIJD richting huis.
Zet ik haar dressuurmatig aan het werk dan sluit zich helemaal af. draait haar ogen weg en steekt haar neus de lucht in en als ik probeer door te komen. dan ontploft ze weer.
Ik heb nu een paar keer geoefend dat mijn vriend haar aan de longeerlijn houdt en dat we kort bij huis bleven en steeds als ze zich opfokte bij het naar huis draaien--> weer de andere kant op, halthouden, wegstappen, buiging links rechts, pasje opzij, achterwaarts.
Maar het helpt niets.
Vandaag is ze zodanig ontploft dat ik bijna achterover ben geklapt met haar op het asfalt (terwijl ik letterlijk 20m van huis was) en dat mijn staleigenaresse zei dat het nu even beter was af te stappen..het werd te gevaarlijk.
Ik heb geen idee wat ik nog moet doen.
Afgesproken is sowieso dat we met schrik/obstakel training en nog meer grondwerk aan de slag gaan
Maar graag wil ik weten of er nog goede tips zijn.
Ik ben mij echt lam geschrokken.
Nog extra informatie:
-Paard staat elke dag minimaal 8uur buiten
-Krijgt hooi, geen brok.
- krijgt magnesium bijgevoerd
-word 3/4 keer in de week gereden
-Heeft dit gedrag nooit eerder vertoond
-Zadel is gecheckt
-Is behandeld door sportmasseur
-Volgende week komt de tandarts
-Vertoont het gedrag in de rijbak en de hand niet
-Ik heb buitengereden (met dit gedrag) met een dubbelgebroken trens en een pelham, en een martingaal. Los en aan de longeerlijn. Geen enkel verschil te merken.
Respect als je dit hele verhaal gelezen hebt en ook bedankt.
Ik hoop ook op meedenkende reacties en geen banketstaaf reacties. Ik doe er alles aan om een goede band met mijn paard te hebben en alles zo fijn voor haar te laten verlopen. Ik jank dan ook als een klein kind omdat ik niet snap waar het vandaan komt al weet ik ook dat het gedrag getriggerd is door mij waarschijnlijk.
Dankjewel.