Dressuur oefeningen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marlo09

Dressuur oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 21:17

Hoi hoi allemaal!

Ik heb een vraag.... Ik heb sinds drie weken een eigen pony +:)+
Ik ga er morgen naartoe maar ik wou eens wat andere oefeningen doen dan in de les, ik neem 2-3 keer in de week les, maar na een tijdje word dat een beetje saai omdat we bijna altijd het zelfde doen... Als ik morgen toch naar pony ga wil ik graag eens wat "echte" dressuur oefeningen gaan doen. Ik wil dit graag plannen zodanig dat ik morgen maar op mijn papiertje moet kijken en weet wat ik doe. Maar ik ben echt inspiratieloos... Kunnen jullie mij aan wat oefeningen helpen? Graag wat basis wat ik wil niet ineens te hoog grijpen.

Mijn opa gaat mee, dus die houdt een oogje in het zeil.

Groetjes

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:21

BabiiVeeraa

Re: Dressuur oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:28

Wat doe je nu zoal voor oefeningen in je les?
Wat ik jouw niveau, en dat van je pony?

Dat zijn wel handige dingen om te weten voordat we je tips kunnen geven :)

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 21:44

laraxXxemma schreef:
Ik zou zeggen zoek eens een boek in de bieb :)
Ik heb zelf thuis "101 trainingsoefeningen voor paard en ruiter" (Jaki Bell) thuis liggen, heel makkelijk en opbouwend boek. Misschien kan je iets zoals dit boek vinden in de bieb

Ja is wel een goed idee maar aangezien ik morgen al ga en de bieb dicht is,, is dat geen mogelijkheid

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 21:48

BabiiVeeraa schreef:

Oeps was ik vergeten schrijven....
Mijn pony heeft nog Z dressuur gereden (was toen ook dekhengst) maar omwille hij hengst was en een moeilijk karakter had is hij veel doorverkocht... Dus is dat niveau wat gezakt.
Dus heb ik het gevoel dat de basis wat weg is.

Mijn niveau is (dat is moeilijk om over jezelf te zeggen) ik kan wel wijken, schouderbinnenwaarts, ...

In de les wijken we, soms schouderbinnenwaarts, galop,...

Dus het liefst basis oefeningetjes.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:19

Wijk je wel eens in stap? Vaak wordt dit niet gedaan maar het is wel een goede oefening voor je pony. En ook leuk om te doen omdat je elke pas kan volgen. Overgangen rijden is ook goed. Dus van stap draf galop maar ook binnen de gang (draf-middendraf). En stap-galop ook.
Je zou slangevoltes kunnen rijden en op de rechte zijdes wat schouderbinnenwaarts of schouderbinnenwaarts op de a-c lijn.
Van de hoefslag naar de a-c lijn wijken is ook leuk. En dan rechtuit naar a of c. Of je wijkt vanaf de a-c lijn weer terug naar de hoefslag.
En wissel goed af in hoofd-hals houding en regelmatig even halstrekken.

Succes!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:24

Ik ga mee met de oefeningen van sjira, die zijn erg goed. Verder misschien een pasje achterwaarts en halsstrekken in de galop en weer oppakken en netjes in galop blijven. Slalommen om pionnen en balkjes draven.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:27

Leg balken weg! Ga hier tussen schakelen. Eerst een paar keer gewoon in normaal tempo erover. Stel je komt uit op 5 dan schakel je terug en maak je er 6 en dan maak je het groter en maar je er 4.

Heb bij die van mij hem is een keer op 7 galopsprongen gelegd kon verruimen naar 5 en met veel kracht vanuit de Ah ook naar 9 sprongen. Dit kost wel veel tijd voor ik dit voor elkaar kreeg!

Mocht je dit niet lukken kan een langezijde ook prima dienen

http://www.bitmagazine.nl/algemeen/oefe ... jes/29555/

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 22:37

Nu misschien nog iets dat jullie moeten weten... Ik heb een verschrikkelijk nerveuze pony, constant met het hoofd schudden, daar zou ik ook graag aan werken... Zijn er daar ook oefeningetjes voor?

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:44

Zou dat hoofdschudden aan het bit toevallig kunnen liggen? Ik heb veel paarden meegemaakt die het ook deden en na een ander bitje helemaal niet meer. Dat het bit misschien te dik is en je pony er door het schudden vanaf wilt komen. Of dat het bit juist te los zit en daardoor blijft schudden.

Als je dat uit kan sluiten dan kan je je pony het beste veel aan het werk zetten. Maak het hem moeilijk en rij onverwachte oefeningen. Zoals het wijken van de hoefslag af. Of misschien zelfs een pasje wijken in galop. Veel overgangen rijden. Een leuke oefening uit een L1 proef is M-X-K van hand veranderen in draf waabij je tussen M en X een overgang naar stap maakt en tussen X en K weer in draf.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 22:52

Ja die oefening is inderdaad leuk, het zou van het bit kunnen komen, maar hij heeft ook enorm veel energie.... Wijken van de hoefslag doen we ook en uitgestrekte draf ook.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:59

Heb je een proevenboekje van de KNHS proeven? Daar kan je een boel oefeningen uit halen en dat komt ook nog eens van pas als je ooit wedstrijden gaat rijden met je pony :)

Je kan ze geloof ik ook van de KNhS site downloaden.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 23:03

Ik woon in België... Dus ik ben lid van de VLP. Meer info over mij en mijn paard vind je op mijn profiel! Ik zeg zijn naam niet graag luidop omdat hij nogal bekend was vroeger...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 23:04

Xxxlorexxx schreef:
BabiiVeeraa schreef:

Oeps was ik vergeten schrijven....
Mijn pony heeft nog Z dressuur gereden (was toen ook dekhengst) maar omwille hij hengst was en een moeilijk karakter had is hij veel doorverkocht... Dus is dat niveau wat gezakt.
Dus heb ik het gevoel dat de basis wat weg is.

Mijn niveau is (dat is moeilijk om over jezelf te zeggen) ik kan wel wijken, schouderbinnenwaarts, ...

In de les wijken we, soms schouderbinnenwaarts, galop,...

Dus het liefst basis oefeningetjes.

Ik zou eerst eens aan je instructeur/instructrice vragen waarom jullie alleen maar met de basis bezig zijn. En ook zeggen dat jij dat een beetje saai vind. Hij/zij kent jullie het beste. Zou niet zelf gaan aanrommelen met dingen die jij nog niet goed kunt.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 23:05

Ik ga binnenkort privélessen nemen dus dan kunnen we daar eens uitgebreid over spreken.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 07:49

Heeft er nog iemand een idee? Mijn vriendin zegt dat achtjes goed zijn om te rijden?!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:01

Je profiel zegt dat jouw pony Kielshoop Honeymill is. Naar mijn weten is dit een FEI-pony die momenteel in Australie staat?

Qua oefeningen kan ik enkel zeggen wees creatief. Ik heb altijd veel gehad aan tempowisselingen rijden

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:35

Amaryllis schreef:
Je profiel zegt dat jouw pony Kielshoop Honeymill is. Naar mijn weten is dit een FEI-pony die momenteel in Australie staat?

Qua oefeningen kan ik enkel zeggen wees creatief. Ik heb altijd veel gehad aan tempowisselingen rijden

Als ik het goed lees zijn ze aardig enthousiast over de pony die ze sinds sep 2014 hebben.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 08:49

Amaryllis schreef:

Nee die pony is in mijn bezit. Ik kan zelfs een paar foto's tonen als je dat wil...
Dit is zijn stamboom: http://www.allbreedpedigree.com/kielshoop+honeymill

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 08:59

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:14

Ik zou beginnen bij het begin. Je hebt de pony pas net en je geeft aan dat hij met z'n hoofd schud. Ik zou proberen hem naar de hand toe te gaan rijden en daarbij heel voorzichtig te zijn met de handen zodat hij er vertrouwen in krijgt dat hij het bit kan aannemen. Daarbij zou ik veel bochten maken, dus voltes en slangenvoltes.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 11:08

welshfan97 schreef:
Ik zou beginnen bij het begin. Je hebt de pony pas net en je geeft aan dat hij met z'n hoofd schud. Ik zou proberen hem naar de hand toe te gaan rijden en daarbij heel voorzichtig te zijn met de handen zodat hij er vertrouwen in krijgt dat hij het bit kan aannemen. Daarbij zou ik veel bochten maken, dus voltes en slangenvoltes.

Bedankt! Hij begint wel al meer de hand toe te lopen, hij schud vooral met zijn hoofd in stap en galop...

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:51

Je geeft aan dat je een ervaren pony hebt en wat ik me voorstellen is dat je pony in de galop wil gaan verzamelen maar dat hij daar niet actief genoeg voor loopt om de verbinden te kunnen houden met jou hand. Probeer eens wat tempowisselingen te rijden om hem actief te houden. Zorg dat de hoofd-hals houding daarbij gelijk blijft (dus hij mag zich niet lang gaan maken).

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 13:17

welshfan97 schreef:
Je geeft aan dat je een ervaren pony hebt en wat ik me voorstellen is dat je pony in de galop wil gaan verzamelen maar dat hij daar niet actief genoeg voor loopt om de verbinden te kunnen houden met jou hand. Probeer eens wat tempowisselingen te rijden om hem actief te houden. Zorg dat de hoofd-hals houding daarbij gelijk blijft (dus hij mag zich niet lang gaan maken).

Dat hij niet actief genoeg loopt kan niet. Hij loopt eerder te snel dan te traag...

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 13:27

Dus het moeten eerder oefeningetjes zijn waarbij hij eens goed kan werken.