En nu ben ik het zat.. Achteruit & steigeren na opstappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

En nu ben ik het zat.. Achteruit & steigeren na opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 23:05

Hoihoi!

Vanmiddag toen ik mijn paard had opgezadeld en ik opgestapt was, wilde ik dat ze vooruit ging. Alleen is mijn paard ontzettend gehecht aan haar vriendje die er bij staat, en die ging net ook onze kant op. Ik geef een beenhulp en ze liep wel geteld 1 stap vooruit voordat ze het ineens in een achteruit had gezet. Ze wilde blijkbaar bij haar 'vriendje' blijven. Ik was het zat, want dit flikt ze me elke keer en ik word er niet vrolijker op. Zo is het rijden niet meer wat het moet zijn. Dus na 10 keer 1 stap vooruit en elke keer weer mijn beenhulpen van licht naar zwaar te doen, was ik het helemaal zat. Ik pakte een zweepje en gaf haar een tik op haar kont. Reactie: Niks, noppes, nada, op een bokje na bleef ze maar achteruit gaan. Toen ging mijn vriendin op pad en toen was er ineens niks meer over van haar vervelende gedrag. Ze liep keurig achter mijn vriendin aan.

Maar ik wil gewoon alleen op pad kunnen, zonder van mijn vriendin afhankelijk te zijn. Dus zodra zij begon te lopen heb ik het op een drafje gezet en ben ik haar voorbij gegaan, dit deed mijn paard erg braaf! Totdat ik weer in stap over ging en zij me inhaalde, want mijn paard wilt graag de hare bijhouden.. Dus mijn paard ging telkens drukker doen en ik was het zat. Ik draaide me om en bedacht dat ik wel naar het andere duin kon gaan.

Ze was heel de weg hártstikke braaf, tot ik even wilde stilstaan omdat mijn beugel niet lekker zat. Ze realiseerde zich blijkbaar ineens dat ze alleen was en hup, daar ging ze weer in de achteruit. Ik bleef aansporen maar het was midden op het fietspad en dan word het mij iets te gevaarlijk.. Ik heb haar(helaas..) moeten laten winnen, heb haar afgezadeld en teruggezet in de paddock. Toen ze er eenmaal in stond begon ze te rennen en te hinniken.

Ik wil gewoon alleen, en normaal kunnen gaan rijden. Mijn vriendin gaf als tip dat ik misschien wat vaker naast haar moet lopen, want dan doet ze ook gek. Ze draait zich van me weg en luistert niet. Zij is de baas teveel, zegt mijn vriendin. Ik denk wel dat ze gelijk heeft, maar hoe laat ik haar zien dat IK de baas ben? Dat IK beslis of ze vooruit of achteruit loopt? Dat IK beslis welke kant we op gaan en niet zij?

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:09

Balen dat je haar hebt moet laten winnen maar inderdaad beter dan dat er ongelukken gebeuren.
Klinkt niet leuk :(:).
Mijn haflinger heeft dit ook gehad, en dan de periode tussen dat ik haar een week had en maanden later.
Maatje stond in de wei. Als hij op buitenrit was, was ze zo mak als een lammetje. Als hij in de wei ernaast stond... Achteruit, bokken en omhoog.
Instructrice zei dat het gewoon een staak-periode was en dat ik haar een mep moest geven als ze achteruit ging.
Want anders bleef ze maar de baas zijn en bokken. Uiteindelijk heb ik dat een paar keer moeten doen. Dat vond ik niet leuk maar daarna was het ook wel over.
Medische dingen uitgesloten?

Edit: Volgens mij had je het paard net een paar weken toch? Dan kan het ook zijn dat hij je gewoon uittest, nieuwe ruiter.
Laatst bijgewerkt door ElineR op 19-01-15 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mikkiej

Re: En nu ben ik het zat.. Achteruit & steigeren na opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:11

Lessen nemen in grondwerk? Zodat je kan bouwen aan de vertrouwensrelatie. Het paard moet jou vertrouwen dat ze echt wel weer terug komt bij haar vriendje.
Het is maar net op welke manier je dit wil bereiken. Door schoppen en slaan of door de vertrouwensrelatie. Dit laatste zal wat langer gaan duren maar lijkt mij de meest paard vriendelijke manier.
Succes!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:17

Ik denk dat je paard nog niet genoeg vertrouwen heeft om alleen met jou op stap te gaan. Dit moet je heel rustig opbouwen. Een heel klein stukje en vóór dat ze in de staak gaat moet je alweer terug zijn. Paarden willen nu eenmaal graag met elkaar zijn. Proberen met geweld je zin te krijgen gaat wat mij betreft niet werken. Misschien gehoorzaamt ze je dan, maar er zal geen vertrouwen zijn en geen ontspanning voor allebei.
Mijn paard wilde in eerste instantie geen stap het terrein af, in het begin ook niet achter een ander paard aan en zéker niet alleen. Ik heb veel aan de hand gewandeld, dit werkte bij mijn paard, maar vooral heel veel tijd gestopt in het opbouwen van een vertrouwensrelatie. Nu kan ik prima met haar alleen rijden. Alleen als ze hengstig is gaat ze niet graag bij de kudde weg, maar als ik het wil, doet ze t wel.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 23:25

Iedereen bedankt voor jullie reacties! Ik heb hier enorm veel baat bij.

ElineR: Ik denk inderdaad dat ze me uittest. Maar het lukt haar helaas aardig haha. Ja ik heb haar nu 6/7 weekjes. Medische dingen lijkt me niet voor de hand liggend, als haar vriendje in de wei/stal/paddock staat en we gaan gaat ze keurig met me mee, alleen als ze op de poetsplek of naast ons staat gaat ze niet.

Mikkiej: Ik heb les in grondwerk! (:. Ik vind gewoon dat ze moet weten wie de baas is, daarom spoorde ik haar aan en kwam er uiteindelijk een zweepje aan te pas.

Nikass: Bedankt voor je tip! Maar ze heeft dit echt alleen als haar vriendje buiten de paddock is en zij haar ziet. Dus niet als ze al wég is, ook niet als ze in de paddock/bak of wei staat. Bovendien is het niet haalbaar om haar terug te laten gaan vóórdat ze gaat staken, want dan zit ik er pas 5 sec op en het terrein nog niet eens af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:31

Het heeft toch echt met vertrouwen te maken en dat is niet iets wat je afdwingt door de baas te willen zijn. Doordat je boos wordt krijg je alleen maar meer wantrouwen. Verwacht nog niet teveel van je paard, je hebt haar pas een paar weken. Blijkbaar vertrouwd ze haar paardenvriendje meer dan jou omdat haar paardenvriend haar begrijpt. Probeer dus zelf het geduld te houden en met respect vertrouwen te krijgen en niet door het af te willen dwingen.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:32

OneAndOnlyx schreef:
Ik heb haar(helaas..) moeten laten winnen.

Ja ik denk dat ze met een heel triomfantelijk gevoel dr paardenvriendje een hoef heeft gegeven en tegen hem gezegt heeft: Zo dat heb ik weer mooi voor elkaar! *\o/* _/-\o_

Nee even serieus;
Dit is natuurlijk een volledig menselijke invulling van het gedrag. Je moet je als eerste bewust zijn van het feit dat paarden in het hier en nu leven en dat hij/zij gewoon doet. Hij doet niet iets om te 'winnen'. Ze reageert gewoon op de factoren om hem heen. Het wegnemen van een maatje, of het weghalen bij een maatje, kan voor een paard stress opleveren. De taak is dan aan jou om er voor te zorgen dat het dier een positieve ervaring er aan over houdt door samen met jou op pad te zijn. Maak het bijvoorbeeld leuk door inderdaad wat vaker samen te gaan wandelen.

Neem tijdens de wandeling eens tijd voor dat zij lekker kan grazen en genieten. Zodat ze leert dat jij ook heel erg leuk bent. De ervaring die ze nu krijgt is, als ze bij dr maatje weg is/moet dan raakt ze in de stress en krijgt ze ook nog eens op dr kop omdat jij boos op haar wordt omdat ze staakt.

Bovendien kan het gewoon ook heel erg leuk zijn om met je paard te gaan wandelen!! :)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:43

Vroeger reed ik een haf die dit soort fratsen ook had. Ik had op deze manier al eens in een diepe sloot (droog) gestaan. Was wel gevaarlijk. Dichtbij was ook een kanaal. Ik ben hem toen met sporen gaan rijden. Moet zeggen, het was snel over. Verassingseffect was zeer effectief. En nee, ik heb hem niet lek geprikt.

Met gewoon rijden vernam hij ze niet, maar met streken had ik nog een troef.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:52

Zoals ik al aangaf ts, ik kwam eerst ook het terrein niet af. Dit lukte wel kleine stukjes aan de hand, maar zodra ik er op ging zitten weigerde ze. Je moet heel geduldig zijn en wel consequent, maar niet te veel vragen. Als mijn paard dan eindelijk drie stappen het terrein af had gedaan. Dan beloonde ik haar en ging terug.
Wat "winnen" betreft: ik denk dat je moet proberen om wat je aangaat tot een goed einde te brengen. Dus niet iets doen waar ze nog niet aan toe is maar heel langzaam grenzen verleggen. Succes!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:59

Ik kan ook niet zomaar de andere kant op gaan. Dat is iets wat je beetje bij beetje op moet bouwen en per paard verschilt. Ik ga dus bijv eerst maar 10 meter van het erf, en de keer daarna 20 meter enz. Ik zorg dat ik omdraai voordat ze spanning opbouwt en zorg dat er niet vlakbij een ander paard is die achterblijft. Het zijn toch kuddedieren..

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:22

OneAndOnlyx schreef:
Mikkiej: Ik heb les in grondwerk! (:. Ik vind gewoon dat ze moet weten wie de baas is, daarom spoorde ik haar aan en kwam er uiteindelijk een zweepje aan te pas.

Oh kijk, dan ben je al op de goede weg! Dan zeg ik, geduld hebben en werken aan de vertrouwenband.
Er is niks mis met een zweepje en een beetje extra been. Mijn vz pony vind het ook niet leuk om bij de groep weg te gaan of als we met z'n 2en hebben gereden dat ze het laatste stukje alleen moet rijden. (heel het dorp weet dan dat we eraan komen hihi) Ze had in het begin ook wat extra aanmoediging nodig met behulp van een klein tikje achter mijn been. Dit is nu over, ze vind het nog steeds niet leuk, maar ze weet inmiddels ook dat ze weer terug gaat naar haar vriendinnetje.
Het is pas sinds de laatste tijd dat het beter gaat en soms maakt ze er zelfs helemaal niets van. Ik kan nu alleen met haar op pad zonder dat ze de eerste 100 meter alles bij elkaar gilt en het liefst om wil draaien. Dit heeft wel ruim een jaar geduurd en heb ik ook veel moeten oefenen door enkel een klein rondje buiten uit te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:30

Heb je haar laten keuren bij aankoop? :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:31

Grote kans dat als je een paar keer goed doorzet er niks meer aan de hand is. Grondwerk is sowieso niks mis mee natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:33

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:35

Ja lees nu ook je andere topics.
Alles bij elkaar opgeteld zal ik toch eens iemand er naar laten kijken..

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:52

Ik had inderdaad je andere topics ook bekeken. Is ze gekeurd? Ik zou inderdaad hulp inschakelen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 07:23

Waarom stap je niet af, loop je een stukje aan de hand verder, en probeer je het gewoon weer?

Winnen is misschien niet de juiste omschrijving maar je 'beloont' het dier voor zijn gedrag. Je moet de aanhouder zijn, en dit niet met geweld, maar het paard moet gewoon niet het resultaat krijgen die die voor ogen heeft.

In dit geval wil het dier duidelijk niet weg van vriendje/bekende terrein, dus welke actie die ook uit haalt hij moet alleen maar verder van vriendje/bekende terrein geraken, net zolang dat hij/zij wel braaf luistert, en dan zal je vooral in het begin ook direct moeten belonen door naar huis te gaan.

Als je dat consequent volhoud (en ga de eerste keer dan niet weg als je maar een uurtje hebt, maar zorg dat je een dag vrij hebt en sochtends begint, voor het zelfde geld ben je 3 uur bezig voordat ze normaal voorruit gaat na opstappen....).

Maar denk vooral niet als het goed gaat van nu ga ik lekker ver, belonen is ook belangrijk, daar zit een groot deel van het vertrouwen in. Het dier moet jou kunnen vertrouwen dat jij ook niet over die vertrouwensgrens gaat als hij zich wel open stelt en probeert met je samen te werken.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:48

Ik heb nu verschillende " probleemtopics" van jou gelezen. Ik vraag me af of je echt wel de goede begeleiding hebt. Je hebt dit paard nog maar kort, je moet dus zeker een band opbouwen. Dat kost tijd. En het is duidelijk dat je met veel vragen zit en met veel dingen worstelt. Van Thiedemannteugels tot en met peesbeschermers en van opstappen tot en met wegrijden bij een weidegenootje. Echt. Goede instructie, je huiswerk doen, leren over paarden en hun manieren van omgaan met elkaar in de kudde. Tijd, rust, ruimte, je doelen in kleine stukjes hakken en deze stuk voor stuk aanpakken, op de juiste volgorde. Het is niet eenvoudig, maar als het lukt, heb je zoveel voldoening en plezier met je paard.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:11

Ik lees in je relaas vooral "ik wil, ik wil, ik wil". Vraag je eens wat vaker of wat je paard wil en hoe je er voor kan zorgen dat jullie hetzelfde willen, en dan niet door de baas! te zijn en flink te schoppen en te slaan, maar door gericht te trainen. En idd, met alle andere problemen, laat je paard eens goed na kijken. Maar buiten dat, stel jij wilt het terein af en je paard wil juist thuis blijven, dan kan je met je paard gaan vechten, maar je kan ook een compromis maken. Zoals eerder gezegd, stel je doelen bij en "zeg tegen je paard" 1 stap ben ik al blij mee! Want nu zet je paard 1 stap en dan denk je, mooi, we gaan de goede kant op, druk zetten helpt en waarschijnlijk verhoog je de druk zelfs om je paard te duidelijk te maken dat dat inderdaad is wat jij wil. Je stopt na die ene pas niet met het geven van been, maar je blijft doorgaan, alsof je haar met je benen vooruit duwen kan. Wat denkt je paard? Die benen blijven duwen, of ik nu stil sta, achteruit loop of naar voren ga. Dus het heeft geen zin wat ik doe. Wat dan wel? Bij 1 stap naar voren stil gaan staan, rust, belonen, liefst wat mij betreft zelfs wat lekkers erin maar vooral zorgen voor even ontspannen stil staan. Daarna kan je misschien weer een stapje proberen. En maak je doel geen buitenrit van 2 uur, maar 3 stappen naar voren in ontspanning. En vraag haar gerust ook eens een stapje achteruit te zetten, en opzij. Sowieso, een weigerend paard niet proberen naar voren te trappen, maar vraag ze naar juist zijwaarts, 1 pasje, rust, belonen. En ja, dat kost even tijd, maar je zal zien dat het na een lastige start ineens rap beter wordt, omdat je paard vertrouwen gaat krijgen dat je niet over haar grenzen heen dendert maar rekening met haar houdt en respect voor haar hebt.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:44

TS ? :)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:17

OneAndOnlyx schreef:
Iedereen bedankt voor jullie reacties! Ik heb hier enorm veel baat bij.

ElineR: Ik denk inderdaad dat ze me uittest. Maar het lukt haar helaas aardig haha. Ja ik heb haar nu 6/7 weekjes. Medische dingen lijkt me niet voor de hand liggend, als haar vriendje in de wei/stal/paddock staat en we gaan gaat ze keurig met me mee, alleen als ze op de poetsplek of naast ons staat gaat ze niet.

Nikass: Bedankt voor je tip! Maar ze heeft dit echt alleen als haar vriendje buiten de paddock is en zij haar ziet. Dus niet als ze al wég is, ook niet als ze in de paddock/bak of wei staat. Bovendien is het niet haalbaar om haar terug te laten gaan vóórdat ze gaat staken, want dan zit ik er pas 5 sec op en het terrein nog niet eens af.

paarden testen niet uit, die laten alleen zien hoe jullie onderlinge band is dat je daarin nog wat te doen en te leren hebt, JIJ en niet je paard. En verder is geduld een schone zaak even tot 10 tellen paar keer goed uitzuchten voordat je een zweepje pakt, want als die er uiteindelijk aan te pas komt omdat ze moet weten wie de baas is ben je een mens met een paard ipv een paardenmens en dat laatste is toch wat je uiteindelijk wilt, toch ?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 01:19

Je hebt het dier nog maar 6 weken?
Het duurt maanden soms wel een jaar eer je helemaal aan mekaar gewend ben , tenminste vanuit het paard gezien.
Ga eens een tijdje alleen grondwerk doen om het vertrouwen op te bouwen, laat het rijden eens even links liggen.
Werk aan leiderschap en niet aan het de baas zijn, leer respect te krijgen voor het dier, zodat zij respect voor jou kan krijgen,
Met alleen de baas zijn kom je er niet en respect rkijg je niet als je grof gaat worden met je been of zweep.
Heb geduld en neem de tijd en laat het paard jou gaan vertrouwen en dat krijg je alleen als je haar met respect behandelt, want dan pas gaat ze jou als leider zien een paard denkt niet in winnen , maar in overleven,

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 01:34

Wat ik zelf denk waar het fout gaat is je dat je 'de baas' wilt zijn.

Ik ben zelf van mening dat de 'leider' moet zijn dat is niet de baas. Want een leider luistert naar zijn volgelingen en wilt samen met ze groeien. Dat mis ik hier, het moet voor mijn gevoel snel.

Neem een stap terug, haal je paard door de molen en ga eerst werken aan je basis aan de hand. Wantmals dat niet goed is, hoe moet het dan goed gaanonder het zadel?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:22

Heel erg eens met Amable...
Volgens mij TS, ben je onwijs blij met je paard en wil je er van alles mee... En als ik je topics lees dan gaat er ook een heleboel goed maar ben je vooral ontevreden over wat niet goed gaat! Draai het om, wees blij met alles wat jullie samen al kunnen. Geef je paard de tijd om jou te leren kennen en probeer je paard te begrijpen, dan ga je stapje voor stapje vooruit. Dat duurt dagen, weken, maanden, soms jaren.....maar je hebt toch de tijd? Ik vind het wel dapper dat je zoveel op Bokt vraagt... hoop dat het je helpt, het is best ingewikkeld allemaal!

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:28

Als je wat wil doen op het moment dat ze vervelend is, achteruitloopt, bokt en dergelijke, kun je ook overwegen een flinke stemhulp te geven. Het ligt een beetje aan wat je onder je hebt, maar dit kan bij sommige paarden goed werken. Dan hoef je niet meteen naar de zweep te grijpen.