De tittel verteld het nogal vaag maar er zit ook wat een historie achter mijn vraag.
Even kort schetsen:
Ik heb een paard in training; een grote 8 jarige zwarte merrie (FerroxJazz). Het zit namelijk zo dat ik deze merrie persoonlijk ken en al enkele jaren wat volg omdat ik in dit dier ontzettend geloof. Ik stond 4 jaar geleden nog bij die eigenaresse te smeken om ze aan mij te verkopen..
Als je die merrie toen in vrijheid zag lopen dacht je effectief van "wauw" dit is eentje waar potentieel voor het hogere werk in zit..

Zoals elke dressuurruiter hier wel weet als je een combinatie Ferro x Jazz ziet, weet je ook dat dit niet de makkelijkste paarden zijn, lichtjes uitgedrukt.. en eerlijk? De eigenaresse was ook helemaal geen dressuurruiter. Een goede manegeruiter laat ons zeggen die verliefd geworden was op een mooi pikzwart veulentje en dit gekocht had..
Nu 4 jaar later krijg ik dit dier op training en daar blijft helaal niets meer van over. Deze merrie is heel de tijd verkeerd beleerd geweest (Rijden met de binnenteugel. Stoppen door aan de teugels te trekken en voorwaarts door met de hielen in te duwen etc..) Dit paard kon dus niet op eigen benen lopen, viel continu over de schouders en was zo agressief en grumpy dat maar kon zijn.
Ik rij ze nu een 8 maand. We zijn vanaf 0 begonnen met eerst een grote opkuis, Osteopaat, zadelmaker, tandarts.. Ondertussen zijn we al toe aan de eerste oefenwedstrijdjes op niveau 0 en is er nog een hoop werk aan maar het paard is al enorm veranderd qua karakter maar ook qua bouw.
Nu kom ik dus tot mijn vraag. De mooie bewegingen die ik haar 4j geleden in vrijheid zag , daar schiet nu niets meer van over.

Is de eerste maal dat ik een paard rij dat ik vanuit het verleden ken en ben best eens benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben.