Goede gangen er weer terug inkrijgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sc1990

Goede gangen er weer terug inkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 14:07

Goeiedag iedereen,

De tittel verteld het nogal vaag maar er zit ook wat een historie achter mijn vraag.

Even kort schetsen:

Ik heb een paard in training; een grote 8 jarige zwarte merrie (FerroxJazz). Het zit namelijk zo dat ik deze merrie persoonlijk ken en al enkele jaren wat volg omdat ik in dit dier ontzettend geloof. Ik stond 4 jaar geleden nog bij die eigenaresse te smeken om ze aan mij te verkopen..
Als je die merrie toen in vrijheid zag lopen dacht je effectief van "wauw" dit is eentje waar potentieel voor het hogere werk in zit.. :):)

Zoals elke dressuurruiter hier wel weet als je een combinatie Ferro x Jazz ziet, weet je ook dat dit niet de makkelijkste paarden zijn, lichtjes uitgedrukt.. en eerlijk? De eigenaresse was ook helemaal geen dressuurruiter. Een goede manegeruiter laat ons zeggen die verliefd geworden was op een mooi pikzwart veulentje en dit gekocht had..

Nu 4 jaar later krijg ik dit dier op training en daar blijft helaal niets meer van over. Deze merrie is heel de tijd verkeerd beleerd geweest (Rijden met de binnenteugel. Stoppen door aan de teugels te trekken en voorwaarts door met de hielen in te duwen etc..) Dit paard kon dus niet op eigen benen lopen, viel continu over de schouders en was zo agressief en grumpy dat maar kon zijn.

Ik rij ze nu een 8 maand. We zijn vanaf 0 begonnen met eerst een grote opkuis, Osteopaat, zadelmaker, tandarts.. Ondertussen zijn we al toe aan de eerste oefenwedstrijdjes op niveau 0 en is er nog een hoop werk aan maar het paard is al enorm veranderd qua karakter maar ook qua bouw.

Nu kom ik dus tot mijn vraag. De mooie bewegingen die ik haar 4j geleden in vrijheid zag , daar schiet nu niets meer van over. -O- Onder het zadel kan je uiteraard altijd wat meer maar de shwung en de mooie natuurlijke beweging die ze had in vrijheid, zijn volledig weg. Komt dit dan later nog terug? of is dit door 4j verkeer bereden geweest te zijn. Effectief volledig weg?

Is de eerste maal dat ik een paard rij dat ik vanuit het verleden ken en ben best eens benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben.

Traiectum

Re: Goede gangen er weer terug inkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:10

Is het paard medisch al eens goed nagekeken? Door verkeerd rijden kan ze vast zitten in haar lijf, of andere lichamelijke schade hebben, waardoor ze niet meer loopt zoals vroeger. Dan heb ik het niet alleen over een ostheopaat, maar ook een DA.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 14:19

Traiectum schreef:
Is het paard medisch al eens goed nagekeken? Door verkeerd rijden kan ze vast zitten in haar lijf, of andere lichamelijke schade hebben, waardoor ze niet meer loopt zoals vroeger. Dan heb ik het niet alleen over een ostheopaat, maar ook een DA.

Ja onze osteopaat is een dierenarts. Deze heeft haar ook wel inspuitingen gegeven voor de spieren die over haar knie lopen. Aangezien ze achteraan enorm stijf liep op begin.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:22

Ik kan uit je OP niet goed opmaken of de merrie in vrijheid de “wauw-bewegingen” nog wel laat zien?

Indien dat het geval is, is er een goede kans dat met correcte training de beweging onder het zadel ook (weer) terug komt. Maar daarbij moet je niet in weken of maanden rekenen, maar kan wel 2-3 jaar duren. Reken op een africhtingsniveau van M-Z dressuur hier in Nederland. Het dier moet voldoende kracht opbouwen en verbinding in het lijf krijgen om die schwung met jouw gewicht er bij ook te kunnen tonen. En dat is niet ongewoon, ook bij een correct gereden paard kan het wel enige jaren duren voor de beweging onder zadel extra uitdrukking krijgt.

Als de merrie de beweging ook in vrijheid niet meer laat zien, wordt het een ander verhaal. Dan lijkt er iets te blokkeren in het lijf, en zou ik verder kijken dan een osteopaat (heb ik zelf geen goede ervaring mee). Denk aan goede fysiotherapeut, evt. eentje die dit combineert met chiropractie. En/of een DA die hier ook al genoemd wordt.

En hou goed de pasvorm van je zadel in de gaten. Met correcte training kan een paard in een paar maanden enorm veranderen. Ik heb eentje in 6 maanden tijd 2 boommaten zien groeien in bespiering. Dan ligt ook een super aangemeten zadel niet fijn meer.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:37

Ik geloof dat het Müssler was die zei:
De schone gangen van het jonge paard zijn als de lentebloesem, eenmaal afgevallen keren zij nooit meer weerom.

Hoe dan ook de enige manier om een paard weer zo veel mogelijk vrij en natuurlijk te leren bewegen komt voort uit het voorwaarts neerwaarts.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:57

steflyn schreef:
Traiectum schreef:

Ja onze osteopaat is een dierenarts. Deze heeft haar ook wel inspuitingen gegeven voor de spieren die over haar knie lopen. Aangezien ze achteraan enorm stijf liep op begin.

Dan zou het ook nog kunnen dat ze zo gewend is aan haar mindere bewegingen, dat ze het niet meer probeert (vanwege pijn / vastzitten uit het verleden).

Is ze op de foto gezet? Schade aan bijv. hals- of rugwervels kan makkelijk ontstaan door verkeerd bewegen/rijden.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:06

Simpelman schreef:
Ik geloof dat het Müssler was die zei:
De schone gangen van het jonge paard zijn als de lentebloesem, eenmaal afgevallen keren zij nooit meer weerom.

Hoe dan ook de enige manier om een paard weer zo veel mogelijk vrij en natuurlijk te leren bewegen komt voort uit het voorwaarts neerwaarts.

Ik ben zo'n ontzettende fan van je en je kennis! Graag vul ik je nog aan:
Vanuit een rechtgericht paard. Zodra de beide achterbenen even sterk zijn kun je inderdaad voorwaarts neerwaarts de natuurlijke bewegingen gaan trainen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:11

Ik snap overigens dat iedereen maar doorverwijst naar de DA enz. Echter zijn veel paarden vooral spiertechnisch (en vaak dan ook tussen de oren) verkeerd ontwikkeld door foutieve training. Door terug te gaan naar de basis; ontspanning, balans, rechte aanleuning, voorwaarts neerwaarts enz, kun je al veel verbetering krijgen. Weliswaar niet in een aantal weken, maar wel in een aantal maanden zoals hierboven al gezegd is. Een ondersteuning van een ostreopaat met een goed passend zadel zal het herstelproces uiteraard voorspoedigen

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:32

Als je dan toch aan het investeren bent zou ik in dit geval een Jack Meagher therapeut
(Sportmassage) zij kunnen er voor zorgen dat de spieren weer op lengte komen waardoor de bewegingen weer ruimer kunnen worden.
Bijvoorbeeld Linda van Diepen (is naast JM therapeut ook dierenarts en osteopaat) (horseinmotion.nl)
of Melissa Golverdingen.
Als zij niet in de buurt wonen kun je kijken op Happy-Athlete.nl. Informeer in ieder geval eens. Succes

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:54

Gewoon helemaal terug gaan naar de basis. Dit kan wel een half jaar tot jaar duren voordat ze weer helemaal in balans is. En niet met allerlei therapeuten gaan werken. Gewoon lang en laag gaan, als ze dit kan. Kan ze dit niet, dan gewoon met lichte contact teugel werken.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 17:27

Roodvos schreef:
Ik kan uit je OP niet goed opmaken of de merrie in vrijheid de “wauw-bewegingen” nog wel laat zien?

Indien dat het geval is, is er een goede kans dat met correcte training de beweging onder het zadel ook (weer) terug komt. Maar daarbij moet je niet in weken of maanden rekenen, maar kan wel 2-3 jaar duren. Reken op een africhtingsniveau van M-Z dressuur hier in Nederland. Het dier moet voldoende kracht opbouwen en verbinding in het lijf krijgen om die schwung met jouw gewicht er bij ook te kunnen tonen. En dat is niet ongewoon, ook bij een correct gereden paard kan het wel enige jaren duren voor de beweging onder zadel extra uitdrukking krijgt.

Als de merrie de beweging ook in vrijheid niet meer laat zien, wordt het een ander verhaal. Dan lijkt er iets te blokkeren in het lijf, en zou ik verder kijken dan een osteopaat (heb ik zelf geen goede ervaring mee). Denk aan goede fysiotherapeut, evt. eentje die dit combineert met chiropractie. En/of een DA die hier ook al genoemd wordt.

En hou goed de pasvorm van je zadel in de gaten. Met correcte training kan een paard in een paar maanden enorm veranderen. Ik heb eentje in 6 maanden tijd 2 boommaten zien groeien in bespiering. Dan ligt ook een super aangemeten zadel niet fijn meer.

Neen ze laat het nu ook niet meer zien in vrijheid. Osteopaat is er al geregeld bijgeweest. Misschien eens chiropractie. Het zadel is vorige week weer aangepast hihi telepathie ;-)

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 17:29

Ok, blij te horen dat veel reacties zijn, zoals we bezig zijn. Rechtrichten en voorwaarts neerwaarts..
Ik vind het alleen bizar dat het in vrijheid niet meer te zien is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 23:48

Laat je haar wel eens onbelast cavaletti lopen? Misschien idee, dan moet ze haar rug wel los gaan laten.
Misschien dat het bijvoeren van glucosamine (liefst in combi met MSM) ook nog wat kan bijdragen. Het is best mogelijk dat na jaren verkeerd belasten er problemen in de gewrichten/wervels zijn ontstaan, zoals Traiectum hierboven ook al aangeeft.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:43

Het feit dat ze van achter wat stijf liep en ingespoten moest worden is wellicht de oorzaak voor het wegblijven van de mooie gangen??
Weet je zeker dat de spieren ingespoten zijn en niet de kniebanden? Is de knie en de banden ook op de foto/echo gezet?
Wat was er aan de hamd met de knie dat er ingespoten moest worden? (losse knie?)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 13:50

Simpelman schreef:

Juist.. de enige manier.. maar zonder haar op die voorhand te laten vallen.
En wat ikzelf ook altijd doe is vaak verruiming vragen zonder te versnellen.. je moet voelen dat ze haar lichaam los gaat laten.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 11:01

Zandro schreef:
Het feit dat ze van achter wat stijf liep en ingespoten moest worden is wellicht de oorzaak voor het wegblijven van de mooie gangen??
Weet je zeker dat de spieren ingespoten zijn en niet de kniebanden? Is de knie en de banden ook op de foto/echo gezet?
Wat was er aan de hamd met de knie dat er ingespoten moest worden? (losse knie?)

Ja alles is op foto gezet, hierop was niet iets te zien. Ze is ingespoten voor losse knieën. Aangezien ze 1m76 is en volgens de dierenarts dit iets typerend is voor grote dressuurpaarden. Maar dan zou ze vroeger hierdoor toch ook al beperkt geweest zijn in de beweging? of is dit een verkeerde redenering?
Wel loopt ze onder het zadel beter dan in vrijheid. Onder het zadel heb ik er dit weekend ook de eerste 2 pasjes uitgestrekte draf best makkelijk uitgekregen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:05

Misschien kun je een supplement bij voeren. Je weet niet of de vorige rijstijl iets verziekt heeft in spieren of gewrichten.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 12:00

demo_love schreef:
Misschien kun je een supplement bij voeren. Je weet niet of de vorige rijstijl iets verziekt heeft in spieren of gewrichten.

Ja dan is natuurlijk de vraag, wat moet ik bijgeven :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:10

steflyn schreef:
demo_love schreef:

Ja dan is natuurlijk de vraag, wat moet ik bijgeven :)

Pff, er is zoveel! :+
Heb je het gevoel dat het paard stijver is dan voorheen? Dan zou ik iets van magnesium bijgeven of myoplast.
Warmt hij langzamer op dan voorheen? Dan zou ik glucosamine en MSM zwavel geven.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 12:24

demo_love schreef:
Heb je het gevoel dat het paard stijver is dan voorheen? Dan zou ik iets van magnesium bijgeven of myoplast.
Warmt hij langzamer op dan voorheen? Dan zou ik glucosamine en MSM zwavel geven.

Voila! :)

Goh echt stijf is ze niet en conditioneel is ze heel goed. Opwarmen, inderdaad ze begint pas goed te lopen als je ze al een tijdje warm rijdt, maar welk paard niet..

Het is wel een hele hete en explosieve merrie. (bloedlijnen zeggen al genoeg..) Moet dus goed oppassen met wat ik bijgeef, dat ik het voor mezelf ook niet gevaarlijker maak.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:28

steflyn schreef:
demo_love schreef:

Voila! :)

Goh echt stijf is ze niet en conditioneel is ze heel goed. Opwarmen, inderdaad ze begint pas goed te lopen als je ze al een tijdje warm rijdt, maar welk paard niet..

Het is wel een hele hete en explosieve merrie. (bloedlijnen zeggen al genoeg..) Moet dus goed oppassen met wat ik bijgeef, dat ik het voor mezelf ook niet gevaarlijker maak.

Dan zou ik iig voor magnesium zorgen. Daar worden ze eerder rustig dan heet van en het verzorgt (ontspant) de spieren.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:27

Ik zou niet met supplementen aan de slag gaan, zonder een bloedonderzoek te doen.

Magnesium werkt niet bij alle paarden.

@ ts Denk dat je gewoon door moet gaan zoals je nu doet.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:56

Overgangen schakelen en schakelen en schakelen Zodat het paard weer ruimte krijgt in zijn beweging En door training zijn been net wat verder we zal zetten Juist door dat schakelen krijg je meer rek in je beweging

Ga ook naar het bos als je de mogelijk hebt Lange paden zijn ideaal om te schakelen

Mits paard gezond is kun je absoluut die wauw beweging terug krijgen

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 15:15

dresjoepie schreef:
Overgangen schakelen en schakelen en schakelen Zodat het paard weer ruimte krijgt in zijn beweging En door training zijn been net wat verder we zal zetten Juist door dat schakelen krijg je meer rek in je beweging

Ga ook naar het bos als je de mogelijk hebt Lange paden zijn ideaal om te schakelen

Mits paard gezond is kun je absoluut die wauw beweging terug krijgen

Inderdaad ben ik nu mee bezig.
Zaterdag na eerst een uurtje goed de schouder los te maken wel enkele pasjes uitgestrekte draf er uit gekregen.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 15:17

FriesWytske schreef:
Ik zou niet met supplementen aan de slag gaan, zonder een bloedonderzoek te doen.

Magnesium werkt niet bij alle paarden.

@ ts Denk dat je gewoon door moet gaan zoals je nu doet.

Ok, want wil ook niet de eigenaar te veel aanrekenen. Die dame heeft al afgezien qua prijs van osteopaat, zadelpasser, dierenarts..

Doe ik gewoon lekker verder. Jammer genoeg echt niet de makkelijkste dame. :roll: