Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Pauline schreef:Ik zou het veel rustiger opbouwen. Eerst eens kijken wat stappen doet, draven, galopje, op de lange rechte lijnen. Nu doe je zijgangen, wissels en wat al niet meer en daarna staat hij stijf. Ik denk dat je teveel hebt gewild.
Bambolina schreef:Ik snap niet zo goed waarom 'ie van de DA per se OHZ moet, rugspieren kan je toch (juist) vanaf de grond ook prima trainen? of voor een wagentje? Maar goed, ik ben totaal geen expert op dit gebied, ben wel benieuwd naar de beweegredenen van de DA. Ik snap wel dat de rug trainen positieve effecten heeft, maar je zou toch zeggen dat je de rug van een (ouder) paard met KS niet met extra gewicht wil belasten.
twinducklin schreef:Waarom zou je op de grond niet genoeg spieren kunnen trainen?
Met goed longeren train je dezelfde spieren als met rijden, alleen belast je de rug met extra gewicht niet. Mocht je extra willen kun je nog altijd met lange lijnen of werken aan de hand andere oefeningen meenemen zoals zijgangen ed.
Mijn voorkeur zou het niet hebben om op een paard met kissingspines te gaan zitten, zeker niet zo'n ongetraind paard die zo'n heftige reactie na het rijden geeft.
justkid schreef:Ik snap je dilemma, ik snap ook het advies van de DA en de osteopaat. Hoe lang geleden is dit advies gegeven?
Als ik het goed lees begin dit jaar? Is het misschien een idee om de DA of osteopaat nu nog eens te vragen?
Is hij pijnvrij in de wei? Als hij in zijn gewone houding met holle rug loopt denk ik niet dat dit verandert door het trainen van zijn rugspieren want die train je vooral om jou onder het zadel te dragen.
Je moet echt weten wat je doet dus een ander zou ik er zeker niet opzetten.
Misschien moet je het bij dubbele lijnen longeren houden en dit probleem aan je DA voorleggen.
DatBenIkNou schreef:Zou je met een ouder paard met pijn dit nog moeten willen? Waarom niet lekker nog even op het land tot je denkt dat hij daarbij ook ongelukkig is en pijn heeft en hem daarna gewoon verlossen? Met 23 jaar en dan opnieuw beginnen met zijn aandoeningen, ben ik de enige die daar afwijzend tegenover staat? Voor wie doe je dit? Niet voor het paard maar voor jezelf lijkt me....
ireika schreef:Geerke en DatBenIkNou: de rug van een paard is opgebouwd als een brug, de wervels zitten aan elkaar vast met spieren en pezen, hoe slapper deze worden, hoe meer de rug gaat inzakken, en hoe meer de bovenste werveluitsteeksels dus tegen elkaar zullen komen. Daarom is het dus belangrijk om de buik- en rugspieren goed te trainen, zodat de brug van wervels weer wordt gedragen. Vandaar het advies van DA en osteo. (Bij de mens werkt dit trouwens ook zo, mensen met rugklachten gaan toch ook naar de fysio voor spierversterkende oefeningen hé)
TS: ik denk dat je op de goede weg bent, maar je inderdaad misschien iets trager zal moeten opbouwen met rijden. Eventueel met een zweetdekentje op rijden om de rug warm te houden, al denk ik dat dit niet zoveel zal uitmaken.
Tip van het zadel laten nakijken vond ik ook niet slecht, mogelijks is zijn bespiering momenteel dusdanig anders dan vroeger waardoor het ergens minder prettig ligt?