paard te voorwaards met rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mie123gie

paard te voorwaards met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 17:14

Ik heb nu sinds 2 jaar een leuke tinker ruin van inmiddels 4 jaar. Super braaf en hij zou echt geen vlieg kwaad doen. Alleen is hij de laatste tijd gewoon te voorwaards met rijden. Hij sprint er van door en ik kan hem met moeite terug krijgen. ik heb van mijn instructirse wel tips gekregen als omlaag rijden en bezig houden maar dat haalt niet veel uit. Zoals gister, mijn vader heeft hem aan gesingeld en ik wil weg rijden. Paard gaat er vandoor en ik krijg hem niet meer terug, met al gevolg paard rent tussen twee mensen door die naast elkaar aan het rijden zijn en krijgt een trap. Wat moet je dan? stappen gaat opzich wel goed, ik kan hem vrij goed aan. Maar draf is niet te doen, hij gaat er gewoon van door. In galop heb ik ook geen controle. En soms gaat hij er zelf na het opstappen, aansingelen of gewoon halt houden vandoor. Mijn vraag is dus wat moet ik doen?

melissapupa

Re: paard te voorwaards met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:15

bezig houden, voltes overgangen enz!

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 17:15

melissapupa schreef:
bezig houden, voltes overgangen enz!

daar ben ik al mee bezig, maar hij gaat nog steeds met me aan de haal.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:18

Ik denk dat je zadel goed zit? Anders kun je misschien daar even naar kijken. Soms komt raar en vluchtgedrag daarvandaan.
Misschien kun je proberen om eerst even te longeren voordat je gaat rijden? Staat hij de hele dag in de stal of komt hij ook wel buiten? Misschien heeft hij dan teveel energie over..

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 17:20

sadekeshia schreef:
Ik denk dat je zadel goed zit? Anders kun je misschien daar even naar kijken. Soms komt raar en vluchtgedrag daarvandaan.
Misschien kun je proberen om eerst even te longeren voordat je gaat rijden? Staat hij de hele dag in de stal of komt hij ook wel buiten? Misschien heeft hij dan teveel energie over..

Zadelpasser is langs geweest het zadel ligt perfect. Ik heb helaas op het moment niet de mogelijkheid om te longeren voor het rijden. Hij staat buiten maar wel een stuk minder dan eerst, misschien kan het daar aan liggen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:23

mie123gie schreef:
sadekeshia schreef:

Zadelpasser is langs geweest het zadel ligt perfect. Ik heb helaas op het moment niet de mogelijkheid om te longeren voor het rijden. Hij staat buiten maar wel een stuk minder dan eerst, misschien kan het daar aan liggen.

Kan goed zijn idd dat het daaraan ligt.. Mijn merrie staat ook meer binnen sinds een maand ofzo, maar komt nog wel elke dag buiten.
Als ik wil rijden dan wil ze zó graag, soms ook bijna niet te doen..

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:25

Denk dat hij een loopje met je neemt. Hij heeft geen respect voor je. Zou hem door iemand anders met meer ervaring, even in zijn oren laten knopen, wie er eigenlijk de baas is. En, zorgen dat je zelf meer mans bent met rijden.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 17:27

Johanna59 schreef:
Denk dat hij een loopje met je neemt. Hij heeft geen respect voor je. Zou hem door iemand anders met meer ervaring, even in zijn oren laten knopen, wie er eigenlijk de baas is. En, zorgen dat je zelf meer mans bent met rijden.

Ik zal het proberen bedankt! ik vond mezelf altijd wel vrij mans/streng met rijden maar misschien toch net niet mans genoeg :o

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:50

dat denk ik niet idd.

Kijk ook eens naar het voer, krijgt ze niet teveel energie van het voer? Verder zo lang mogelijk buiten overdag. In de winter zijn ze sowieso frisser, ook al staan ze de hele dag buiten

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 17:54

max66 schreef:
dat denk ik niet idd.

Kijk ook eens naar het voer, krijgt ze niet teveel energie van het voer? Verder zo lang mogelijk buiten overdag. In de winter zijn ze sowieso frisser, ook al staan ze de hele dag buiten

Ik zal naar het voer kijken, bedankt! ik heb helaas niet de mogelijkheid om hem langer buiten te zetten wegens regels van de stal eigenaar :(

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 17:59

Johanna59 schreef:

Tuurlijk, wel zo makkelijk om het paard monddood te maken. Veel makkelijker dan de echte oorzaak vinden.

Hoeveel uur op de wei is minder dan eerst? Hoeveel eten stop je er in? Wat bedoel je met omlaag rijden?

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 19:07

Air schreef:
Johanna59 schreef:

Tuurlijk, wel zo makkelijk om het paard monddood te maken. Veel makkelijker dan de echte oorzaak vinden.

Hoeveel uur op de wei is minder dan eerst? Hoeveel eten stop je er in? Wat bedoel je met omlaag rijden?

Hij staat nu maar 4 uurtjes op wei in plaats van 12/13 uur. Hij krijgt 1 kilo pavo care 4 life per dag. En aan de teugel vragen :) en ik wil hem zeker niet monddood maken, ik probeer altijd de teugels zo veel mogelijk met rust te laten tenzij het echt gevaarlijk word dan trek ik wel iets in de mond..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 19:17

Zoals "Johanna" het hier al aangaf, daar ben ik het helemaal mee eens.
Paard ziet jou nu op dit moment als een leuk gezelschap, jullie zijn vrienden, maar jij bent niet de leider daar zit een immens verschil tussen vriend en leider zijn.
Voor een deel zal het natuurlijk ook de graad van belering/africhting zijn , dus goed les krijgen is hier de enige goede oplossing.
Maar het zou idd wel eens goed zijn zo af en toe er eens een meer ervaren ruiter op te zetten , dan zie jij ook zelf het verschil.
om zo iets te gaan op lossen is groepsles niet voldoende, daar kan je alleen aan werken tijdens een privé les.
succes

Johanna59 schreef:

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:05

Was er vergeten bij te zetten dat een te voorwaarts paard eigenlijk eerder een voordeel is dan een beperking.
Je moet er alleen leren mee om te gaan, de energie beter leren te kanaliseren, en doseren, controle over waar en hoe het paard zijn voeten zet, .....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:09

Ik mis in dit verhaal ook de instructie.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:13

Hoeveel heb je het paard aan het werk? Doet het paard het ook tijdens longeren, etc?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:16

Idd ook hier dezelfde vragen. Hoe vaak rijd je hem in de week, welk niveau, heb je les? Hij krigj tnu 1kg muesli per dag. Longeer je hem weleens? Of kan dat uberhaupt niet? Verder zou ik op de grond met hem aan de slag gaan. Klinkt alsof er ergens iets fout is gegaan (hij heeft geen respect, let niet op jou en gaat er vandoor). Is dit pas sinds hij meer binnen staat, of waren er eerder ook al problemen met rijden?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:17

Maar 4 uurtjes op de wei voor een jong paard en dan een kilo brok voor een Tinker... Dan is dit gedrag opeens compleet logisch.

Aan de teugel kan je niet vragen, dit is iets wat je krijgt door correct te rijden. Maar dat krijg je niet door aan de voorkant te zitten.

Ik zou zeggen zoek een stalling waar hij meer naar buiten kan en zoek betere instructie.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 21:22

Pacific schreef:
Hoeveel heb je het paard aan het werk? Doet het paard het ook tijdens longeren, etc?

ik rij mijn paard 3 dagen in de week en 2 dagen grond werk (lange teugel of longeren. Op het moment vooral langeteugel wegens verbouwing longeerbak) Hier doet hij het ook maar stukken minder.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 21:24

darkadia schreef:
Idd ook hier dezelfde vragen. Hoe vaak rijd je hem in de week, welk niveau, heb je les? Hij krigj tnu 1kg muesli per dag. Longeer je hem weleens? Of kan dat uberhaupt niet? Verder zou ik op de grond met hem aan de slag gaan. Klinkt alsof er ergens iets fout is gegaan (hij heeft geen respect, let niet op jou en gaat er vandoor). Is dit pas sinds hij meer binnen staat, of waren er eerder ook al problemen met rijden?

Ik rij hem 3x in de week op recratief niveau, ik heb in het verleden M dressuur gestart. Ik heb prive les van een gediplomeert instructirse. Longeren doe ik het rest van het jaar wel maar onze longeerbak word nu verbouwd. Het is pas sinds het binnen staan, hiervoor had hij wel eens streken maar dit was prima op te lossen door les.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 21:25

Air schreef:
Maar 4 uurtjes op de wei voor een jong paard en dan een kilo brok voor een Tinker... Dan is dit gedrag opeens compleet logisch.

Aan de teugel kan je niet vragen, dit is iets wat je krijgt door correct te rijden. Maar dat krijg je niet door aan de voorkant te zitten.

Ik zou zeggen zoek een stalling waar hij meer naar buiten kan en zoek betere instructie.

Dankje, ik zal er naar kijken. Ik wist niet dat je een paard niet aan de teugel kan rijden, ik heb altijd geleerd dat dit wel kan door kneepjes in de teugel en iets meer druk. Maar het is goed om te weten dat dat helemaal niet kan.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:26

Andere instructie nemen. Iemand die je hier alleen maar 'omlaag rijden' en bezig houden meegeeft lijkt me geen beste.

4 uurtjes buiten, tja... Dan is het ook wel logisch dat ie graag z'n benen wil strekken.
Maar buiten dat, je zegt dat hij 4 jaar is. Dat is hartstikke jong en zo'n paard moet nog helemaal opgeleid worden, balans ontwikkelen etc. Een paard dat uit evenwicht is of iets niet snapt zal altijd harder gaan om zich in evenwicht te kunnen houden of raakt in paniek omdat hij de hulpen niet snapt. Daarnaast kan het ook nog zijn dat er iets vervelend zit bij hem (zoals het zadel of een slecht zittende ruiter) en kan het zijn dat hij daar onderuit wil rennen. Om hier mee om te leren gaan op een goede manier heb je goede (privé)begeleiding nodig, dat kunnen wij jou op internet niet aanleren.

Uiteraard moet je de leidersrol aannemen, maar probeer een vriendelijke en begeleidende leider te zijn. Wat je dus absoluut niet moet doen is dit proberen op te lossen met tegenwerken en terugtrekken aan de teugels, dan bouw je alleen maar meer spanning op bij jezelf en bij hem.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 21:26

aeolusnr1 schreef:
Was er vergeten bij te zetten dat een te voorwaarts paard eigenlijk eerder een voordeel is dan een beperking.
Je moet er alleen leren mee om te gaan, de energie beter leren te kanaliseren, en doseren, controle over waar en hoe het paard zijn voeten zet, .....

Voorwaards is inderdaad niet erg, hier kan ik prima mee omgaan. Hij neemt alleen nu gewoon de benen en dit leverd gevaarlijke situaties op voor paard en ruiter.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 21:28

xDreamerx schreef:
Andere instructie nemen. Iemand die je hier alleen maar 'omlaag rijden' en bezig houden meegeeft lijkt me geen beste.

4 uurtjes buiten, tja... Dan is het ook wel logisch dat ie graag z'n benen wil strekken.
Maar buiten dat, je zegt dat hij 4 jaar is. Dat is hartstikke jong en zo'n paard moet nog helemaal opgeleid worden, balans ontwikkelen etc. Een paard dat uit evenwicht is of iets niet snapt zal altijd harder gaan om zich in evenwicht te kunnen houden of raakt in paniek omdat hij de hulpen niet snapt. Daarnaast kan het ook nog zijn dat er iets vervelend zit bij hem (zoals het zadel of een slecht zittende ruiter) en kan het zijn dat hij daar onderuit wil rennen. Om hier mee om te leren gaan op een goede manier heb je goede (privé)begeleiding nodig, dat kunnen wij jou op internet niet aanleren.

Uiteraard moet je de leidersrol aannemen, maar probeer een vriendelijke en begeleidende leider te zijn. Wat je dus absoluut niet moet doen is dit proberen op te lossen met tegenwerken en terugtrekken aan de teugels, dan bouw je alleen maar meer spanning op bij jezelf en bij hem.

Dankje! ik zal opzoek gaan naar andere les, ik heb hier zelf ook betere begeleiding bij nodig. Ik zal ook nog weer veder gaan kijken naar het tuig en eventueel even een osteopaat en tandarts erbij halen. Misschien komt er wat uit. Maar alsnog bedankt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:31

een kilo brok voor een tinker? Geen wonder dat 'ie zowat opstijgt, dat is echt nergens voor nodig. Tinker is een sober ras, die heeft voldoende aan ruwvoer. Tenzij je meer temperament wilt maar het klinkt niet alsof dat nodig is in deze situatie.