Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sadekeshia schreef:Ik denk dat je zadel goed zit? Anders kun je misschien daar even naar kijken. Soms komt raar en vluchtgedrag daarvandaan.
Misschien kun je proberen om eerst even te longeren voordat je gaat rijden? Staat hij de hele dag in de stal of komt hij ook wel buiten? Misschien heeft hij dan teveel energie over..
mie123gie schreef:sadekeshia schreef:Ik denk dat je zadel goed zit? Anders kun je misschien daar even naar kijken. Soms komt raar en vluchtgedrag daarvandaan.
Misschien kun je proberen om eerst even te longeren voordat je gaat rijden? Staat hij de hele dag in de stal of komt hij ook wel buiten? Misschien heeft hij dan teveel energie over..
Zadelpasser is langs geweest het zadel ligt perfect. Ik heb helaas op het moment niet de mogelijkheid om te longeren voor het rijden. Hij staat buiten maar wel een stuk minder dan eerst, misschien kan het daar aan liggen.
Johanna59 schreef:Denk dat hij een loopje met je neemt. Hij heeft geen respect voor je. Zou hem door iemand anders met meer ervaring, even in zijn oren laten knopen, wie er eigenlijk de baas is. En, zorgen dat je zelf meer mans bent met rijden.
max66 schreef:dat denk ik niet idd.
Kijk ook eens naar het voer, krijgt ze niet teveel energie van het voer? Verder zo lang mogelijk buiten overdag. In de winter zijn ze sowieso frisser, ook al staan ze de hele dag buiten
Johanna59 schreef:Denk dat hij een loopje met je neemt. Hij heeft geen respect voor je. Zou hem door iemand anders met meer ervaring, even in zijn oren laten knopen, wie er eigenlijk de baas is. En, zorgen dat je zelf meer mans bent met rijden.
Air schreef:Johanna59 schreef:Denk dat hij een loopje met je neemt. Hij heeft geen respect voor je. Zou hem door iemand anders met meer ervaring, even in zijn oren laten knopen, wie er eigenlijk de baas is. En, zorgen dat je zelf meer mans bent met rijden.
Tuurlijk, wel zo makkelijk om het paard monddood te maken. Veel makkelijker dan de echte oorzaak vinden.
Hoeveel uur op de wei is minder dan eerst? Hoeveel eten stop je er in? Wat bedoel je met omlaag rijden?
darkadia schreef:Idd ook hier dezelfde vragen. Hoe vaak rijd je hem in de week, welk niveau, heb je les? Hij krigj tnu 1kg muesli per dag. Longeer je hem weleens? Of kan dat uberhaupt niet? Verder zou ik op de grond met hem aan de slag gaan. Klinkt alsof er ergens iets fout is gegaan (hij heeft geen respect, let niet op jou en gaat er vandoor). Is dit pas sinds hij meer binnen staat, of waren er eerder ook al problemen met rijden?
Air schreef:Maar 4 uurtjes op de wei voor een jong paard en dan een kilo brok voor een Tinker... Dan is dit gedrag opeens compleet logisch.
Aan de teugel kan je niet vragen, dit is iets wat je krijgt door correct te rijden. Maar dat krijg je niet door aan de voorkant te zitten.
Ik zou zeggen zoek een stalling waar hij meer naar buiten kan en zoek betere instructie.
aeolusnr1 schreef:Was er vergeten bij te zetten dat een te voorwaarts paard eigenlijk eerder een voordeel is dan een beperking.
Je moet er alleen leren mee om te gaan, de energie beter leren te kanaliseren, en doseren, controle over waar en hoe het paard zijn voeten zet, .....
xDreamerx schreef:Andere instructie nemen. Iemand die je hier alleen maar 'omlaag rijden' en bezig houden meegeeft lijkt me geen beste.
4 uurtjes buiten, tja... Dan is het ook wel logisch dat ie graag z'n benen wil strekken.
Maar buiten dat, je zegt dat hij 4 jaar is. Dat is hartstikke jong en zo'n paard moet nog helemaal opgeleid worden, balans ontwikkelen etc. Een paard dat uit evenwicht is of iets niet snapt zal altijd harder gaan om zich in evenwicht te kunnen houden of raakt in paniek omdat hij de hulpen niet snapt. Daarnaast kan het ook nog zijn dat er iets vervelend zit bij hem (zoals het zadel of een slecht zittende ruiter) en kan het zijn dat hij daar onderuit wil rennen. Om hier mee om te leren gaan op een goede manier heb je goede (privé)begeleiding nodig, dat kunnen wij jou op internet niet aanleren.
Uiteraard moet je de leidersrol aannemen, maar probeer een vriendelijke en begeleidende leider te zijn. Wat je dus absoluut niet moet doen is dit proberen op te lossen met tegenwerken en terugtrekken aan de teugels, dan bouw je alleen maar meer spanning op bij jezelf en bij hem.