Zonder zadel springen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammiemarie

Zonder zadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 22:19

Hallo allema!

Ik heb geen idee of dit hier goed staat, dus modjes, correct me if I'm wrong. Een paar meisjes op de stal springen vaak zonder zadel (en flink hoog) met hun pony's. Het is natuurlijk de ultieme pennydroom, maar het ziet er zo ongemakkelijk uit! Bijde landing bonken ze met het volle gewicht op de pony en gijdens de sprong lijken ze hen uit evenwicht te brengen. Het heeft bij mij de interesse gewekt: hoe leer je zoiets goed en wqt vinden jullie er eigenlijk van? . Natuurlijk zijn er mensen die dit heel goed kunnen en hoe zijn jullie begonnen?

y12345

Re: Zonder zadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:25

ik spring eigenlijk altijd zonder zadel met mijn ijslander (+- 1m). bij ons gaat dat heel goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:27

Ik ben sowieso niet zo'n voorstander van het zonder zadel rijden i.v.m. de drukverdeling, springen vind ik dan ook echt uit den boze als dit regelmatig gebeurt. Vooral omdat de gemiddelde recreatieruiter niet de zit heeft die goed genoeg is om het paard niet te hinderen op die manier.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:28

ik heb het zelf ook gedaan, met mijn eigen paard, 1.25m hoog. maar dan moet ik zeggen (en dit gaat wel erg eigendunk klinken.. sorry) maar mijn houding en balans is dan ook redelijk goed. ik bonk niet kei hard terug op zijn rug of raak uit evenwicht zoals jij noemt. dus ten eerste is dat al niet goed voor de ponys waar ze op rijden, daarnaast zeg je ook dat ze het vaak doen. ook dit is heel slecht. heeeel af en toe kun je het doen maar het is zeker geen feestje voor je paard zn rug, goede houding of niet. dat even over wat ik vind van wat die meisjes doen. over hoe je zoiets leert; gewoon veel rijden, veel oefenen, een goede zit en evenwicht ontwikkelen. dan komt het vanzelf wel

EsmeeArrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:29

Ik sprong en reed alleen maar zonder zadel en dit ging prima hoor :)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:30

Ouch arm paard. Ik zouu het niet doen. Zonder zadel rijden op zich is al slecht dus springen al helemaal lijkt me.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:31

nog even een tip: als je een barebackpad gebruikt lijkt het net of je zonder zadel rijdt, je paard krijgt alleen geen zere rug en het zit voor jezelf waarschijnlijk ook makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:32

EsmeeArrow schreef:

Goed is het absoluut niet.
Ook met barebackpad is de drukverdeling nog steeds waardeloos. Jij zit misschien prettig, maar je zitbeenknobbels duwen behoorlijk in de rug van het paard en dat is niet prettig te noemen. Daarnaast belast je de ruggenwervels zelf ook (waar normaal dus niets zit met zadel).

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:33

Balthazar3 schreef:
nog even een tip: als je een barebackpad gebruikt lijkt het net of je zonder zadel rijdt, je paard krijgt alleen geen zere rug en het zit voor jezelf waarschijnlijk ook makkelijker.

Waarom denk je dat een paard geen zere rug krijgt van een barebackpad?
Zo'n ding is maar 2 of 3 centimeter dik. Als er 60 kilo puntig bot nogal hard op je spieren, bloedvaten en nog meer stelsels te recht komt en er zit maar een stofje van een paar centimeter tussen ben je denk ik niet blij.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:33

Elinex304 schreef:
Ouch arm paard. Ik zouu het niet doen. Zonder zadel rijden op zich is al slecht dus springen al helemaal lijkt me.

Dit ja... Is niet fijn voor je pony/paard!

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:34

Balthazar3 schreef:

dat is niet helemaal waar, het zal misschien iets verzachten. maar het heeft nogsteeds negatieve uitwerking op het paard zijn rug. het hele nut van een zadel is dat het de druk verdeeld. dit doet een bbp niet dus het is alleen een soort van kussentje wat dus wel iets verzacht, maar het is geen vervanging voor een zadel

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:37

amkeVH schreef:
Balthazar3 schreef:

dat is niet helemaal waar, het zal misschien iets verzachten. maar het heeft nogsteeds negatieve uitwerking op het paard zijn rug. het hele nut van een zadel is dat het de druk verdeeld. dit doet een bbp niet dus het is alleen een soort van kussentje wat dus wel iets verzacht, maar het is geen vervanging voor een zadel

Klopt als een bus +:)+ .

Nog een toevoeging: Als je zonder zadel zit, zit je precies met je zitbotten op bloedvaten, zenuwen, pezen en spieren. Dus zestig kilo uitstekende botten op die stelsels.. Auw..
Een zadel ontwijkt die stelsels en ligt ernaast. Vandaar dat een goed (!) zadel geen schade aanricht bij die stelsels.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:41

Sorry dat ik hier even op inhaak en het topic van TS bevuil met mijn vraag, maar is uitstappen zonder zadel ook schadelijk voor een paardenrug? Je zit namelijk nog steeds op die stelsels, maar in stap is de beweging een stuk minder heftig en beweeg je als ruiter ook minder, dus is het dan alsnog schadelijk?

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:41

zoals je in de reacties hier boven leest is het erg slecht maar 1 x in de 2 maanden of zo kan niet heel veel kwaad

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:42

Sammylover schreef:
Sorry dat ik hier even op inhaak en het topic van TS bevuil met mijn vraag, maar is uitstappen zonder zadel ook schadelijk voor een paardenrug? Je zit namelijk nog steeds op die stelsels, maar in stap is de beweging een stuk minder heftig en beweeg je als ruiter ook minder, dus is het dan alsnog schadelijk?

alleen 10 min +- uitstappen maakt niet zo veel uit

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:42

Sammylover schreef:

Als je het af en toe doet kan het geen kwaad, want dan heeft de rug genoeg tijd om te herstellen.

Eens per week/twee weken zonder zadel rijden kan ook geen kwaad, maar als het te lang is en te vaak dan kan de rug behoorlijk worden beschadigd.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:44

Top, bedankt voor de reacties! Ik trek me weer terug om TS weer de ruimte te geven.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:55

Doe het ook wel eens (echt niet veel) ondertussen al geleden van in augustus. Maar ja hoe ontwikkel je die zit.. in ieder geval, ook al spring ik meteen 1 meter zonder zadel en hoofdstel, galop en springen gaat heel smooth maar de overgang van galop naar draf is en blijft verschrikkelijk :D Gewoon loslaten die heupen! maar dan krijg ik snel de milt.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 01:42

Sammiemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 07:26

Dank jullie wel voor de reacties!

EsmeeArrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:12

Bizzybijtje schreef:
EsmeeArrow schreef:

Goed is het absoluut niet.
Ook met barebackpad is de drukverdeling nog steeds waardeloos. Jij zit misschien prettig, maar je zitbeenknobbels duwen behoorlijk in de rug van het paard en dat is niet prettig te noemen. Daarnaast belast je de ruggenwervels zelf ook (waar normaal dus niets zit met zadel).

Misschien had mijn paard geen zadel ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:40

Dan zou ik niet gaan rijden. ;)
Alleen stappen, verder niet.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 10:53

Is er wetenschappelijk bewijs voor dat het rijden en springen zonder zadel slecht is?
Zodra het een stevig paard/ pony betreft (dus geen hoge schoft en ruggegraat) waarom zou het niet kunnen?
denk aan de indianen, arme landen, hier in nederland de terapeutische ritten, voltige (is slechts een dun sjabrak) en de ringrijders het gebeurt al eeuwen, zo is het ooit begonnen.

natuurlijk moet je balans ontwikkelen maar dat gebeurt door te oefenen.

vroeger bij ons op de manage kwam het zonder zadelrijden terug in de lessen en ook het springen. juist omdat het goed was voor je balans en houding! *\o/*

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:02

Ja hoor, dat kan.
http://youtu.be/WzFbVM4PaiA?list=UUj9A4 ... IefDlj6Wbg

Ik heb het afgelopen zomer ook zelf weer eens met mijn merrie geprobeerd. Vond het erg eng, want als ik bijv. heel iets naar in haar rug kom na de sprong kan ik bij haar een bok verwachten en zonder zadel glibber ik er dan zo vanaf natuurlijk. :') Alleen dat was geen probleem. Door de beweging zelf zit je sowieso op de goede plek als je niet krampachtig gaat zitten. :D

Zou het niet doen als het springen normaal nog niet lekker gaat. Als dat wel het geval is en je zit in de (midden)galop ook lekker dan kan je sowieso een sprongetje wagen.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:03

ja dit is bewezen, zoals al eerder is gezegd zit je dan precies met je zitbeenknobbels op spieren, pezen, en zenuwen. terwijl bij een zadel de kussens hiernaast liggen en de druk verdelen. het is natuurlijk heel leuk af en toe, dat vind ik zelf ook hoor! en je paard kan dit zelfs ook heel leuk vinden! maar dit komt omdat hij op dat moment er geen last van heeft. het doet niet meteen pijn voor je paard. maar op een lange duur, vooral als je het heel veel doet. gaat de rug gewoon beschadigen. en op het moment dat je paard aangeeft dat hij daar pijn heeft. is het eigenlijk al te laat. maar begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook super leuk om zonder zadel te rijden. ( en zoals ik al eerder zei, heb ook zonder zadel 1.25 met hem gesprongen, maar gewoon echt heel af en toe) maar doe het asjeblieft niet te vaak, dat is gewoon schadelijk voor je lieverds rugje.