Hulpteugel tijdens buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nudion

Hulpteugel tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 23:18

Hoi bokkers,

Ik heb een vrij jong, onervaren paard. We rijden regelmatig buiten, maar er is niet altijd een stop te vinden als ik met een ander paard rijd. In de bak galloperen doen we soms. Ze is een Draver en we werken nog aan een goed tempo in de gallop. Recht uit rijden gaat overigens wel beter en gecontroleerder.

Enkel ga ik volgend weekend naar het Dijkgatbos met een paard dat vroeger altijd cross wedstrijden heeft gedaan en hier heel heet van word. Ik weet dat mijn paard dit gedrag snel over gaat nemen en zit er aan te denken om voor die ene keer voor de zekerheid met een hulpteugel te rijden om net iets meer controle te kunnen nemen mocht het mis gaan.

Het voornaamste problemen is dat ze haar hoofd omhoog gooit en met haar lippen gaat flapperen of dat ze als we eenmaal op gang zijn vrij moeilijk stopt, laat staan met een heet paard naast haar die er ook een wedstrijdtje van maakt. :o

Ik hoor graag tips en meningen.

Alvast bedankt!

Lady24

Re: Hulpteugel tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 00:31

Wij rijden ook met een hulpteugel (tiedemann), omdat ze anders ook niet te houden zijn en er vandoor willen vliegen. Ik vind dit voor buitenrijden geen probleem, het is voor je eigen veiligheid en dat van je paard. Je hebt ze zo toch een stuk beter en sneller weer terug bij je.
Wat voor hulpteugel heb je zelf in gedachten?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 00:37

Hulpteugel geen probleem, maar belangrijkste in dit geval is goede afspraken maken met de ruiter van het andere paard. Dat kan heel goed betekenen dat jullie enkel stappen, misschien wat draven, maar galop laten zitten zodat je geen gerace gaat uitlokken.

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 02:11

Ivy_ schreef:
Wij rijden ook met een hulpteugel (tiedemann), omdat ze anders ook niet te houden zijn en er vandoor willen vliegen. Ik vind dit voor buitenrijden geen probleem, het is voor je eigen veiligheid en dat van je paard. Je hebt ze zo toch een stuk beter en sneller weer terug bij je.

Ik had zelf ook een thiedeman in gedachte, maar na wat rond zoeken op Bokt eigenlijk niet meer, omdat ik vrijwel overal lees dat het juist averechts werkt buiten. Ik citeer uit een ander topic over deze hulpteugel: "Maar ik vind een thiedeman niet fijn. Het werkt niet vooral niet buiten, want ik had mijn paard nog niet onder controle hij kon zijn hoofd nog brengen waar hij wou."

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 02:24

Tsja meningen verschillen, gebruik ook. Ik waas erg tevreden over thiedeman bij mijn dochter. Gaf haar net wat extra waardoor ze pony meer onder controle had. Pony reageerde sneller en beter. Na ongeveer 2mnd was de thiedeman niet meer nodig.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 02:25

Nudion schreef:
Ivy_ schreef:

Ik had zelf ook een thiedeman in gedachte, maar na wat rond zoeken op Bokt eigenlijk niet meer, omdat ik vrijwel overal lees dat het juist averechts werkt buiten. Ik citeer uit een ander topic over deze hulpteugel: "Maar ik vind een thiedeman niet fijn. Het werkt niet vooral niet buiten, want ik had mijn paard nog niet onder controle hij kon zijn hoofd nog brengen waar hij wou."

Is de Thiedeman dan niet te groot? Want ik heb er al verschillende paarden mee buiten gereden en werkt voor mij echt perfect. Beter dan een slofteugel of iets anders.
Maar het is ieder zijn eigen ervaring natuurlijk, kun je er geen lenen van iemand om het te proberen? Dan weet je zo of het iets is :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:35

Nou ik zou niet gaan, het probleem en de oorzaak los je niet op door hulpteugels, ga meer op je techniek letten in de bak en als je perse naar buiten wil doe dan geen galop of iets waardoor je weet dat het dier sterk word en niet meer te houden is, zeker als het paard zijn hoofd in de lucht gooit, dat is niet echt bevoordelijk voor zijn lijf als je er ook nog op zit, denk aan zijn rug en benen zou ik zeggen

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:41

Ik zou een martingaal om doen om te voorkomen dat ie zijn hoofd omhoog gooit. Maar belangrijker is nog proberen deze situatie te voorkomen. Dus inderdaad afspraken met je mederuiter en niet gaan galopperen als je denkt dat je geen controle hebt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:41

Ik zou inderdaad niet gaan of niet galopperen. Dat moet eerst onder controle zijn in een veilige omgeving.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:44

Midgie, wat jij aankaart is helemaal niet aan de orde en dus niet van toepassing.
TS traint wel in de bak maar het paard reageert erg sterk op een ander en neemt gedrag/temperament over.
Wat paarden in de bak doen is vaak iets heel anders dan in een buitenrit waar veel meer te zien en te horen is. Dus voor je eigen veiligheid zou ik het gewoon doen. Thiedeman vind ik zelf erg fijn omdat je niet die extra teugels in handen hebt.
Maar ook met een slofteugel heb je net dat stukje extra controle.
Ik ben over het algemeen geen voorstander van hulpteugels, maar als het om veiligheid gaat is het een ander verhaal (mits goed gebruikt natuurlijk)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:54

Mjah met een paard buiten galopperen die geen stop heeft is vragen om ongelukken. Noem mij raar ofzo maar wat als er bijvb een loslopende hond de paarden opjaagt en ze dus als malloten gaan rennen? Is een reële kans op ongelukken, zeker omdat TS blijkbaar de controle in galop mist en het paard dat meegaat ook een dier is dat graag hard gaat.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:03

ik zou ook geen risico nemen! snap dat je graag naar t bos wil, maar zou dan eerder gaan met een ander paard erbij die rustiger is. dat is vaak een betere combinatie +:)+

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:27

Leuk, ik ga ook vaak naar 't Dijkgabtbos :D

Ik gebruikte bij mijn vorige paard ook een hulpteugel tijdens buitenritten. Een thiedeman maar dat hielp amper.. Ze was evengoed super druk en rende regelmatig onder me vandaan.

Misschien dat het jou wel helpt maar ik zou vooral gaan werken aan meer controle (sowieso al in de bak) en dat uitbreiden naar buiten.

Je kan je mede ruiter ook vragen steeds kleine stukjes te galopperen, dat jij er achter rijdt en zo wat meer controle houdt ?

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:35

Hier de thiedeman gebruikt en super ervaring mee.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:46

Die hulpteugels gaan je niet helpen, je draver kan ondanks die hulpteugels namelijk nog steeds heeeeel hard en waarschijnlijk harder dan het paard waarmee je samen gaat rijden, en dan ga je gezeik mee krijgen! Thiedeman teugels, martingaal moet je wel heel kort/strak maken wil een draver zn nek er niet op kunnen zetten. Eerst zorgen dat je de controle hebt buiten over het tempo, dat je wel kunt oefenen als jullie samen naar buiten gaan. Mijn eigen draver reageert naast de normale hulpen ook goed op mn stemhulpen! Als je consequent bent kun je ze makkelijk leren goed te luisteren naar stemhulpen en je hebt dan geen hulpteugels nodig in de toekomst! En buitenrijden met andere wordt op die manier leuker en vooral veiliger!

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:04

Ik rijd ook met een thiedeman in het bos. Zal als ik jou was dan wel van tevoren even een keertje met thiedeman rijden. Niet elk paard accepteert het. Hetgeen wat jij citeert heb ik nog nooit gehad en klinkt eigenlijk als een te lange thiedeman.

Ik zal de thiedeman dan wel alleen er om hangen als het echt nodig id. Als je er standaard mee gaat rijden, wen je er aan en is het lastig er weer van af te komen.

Persoonlijk zal ik wachten tot ik mijn paard wat meer onder controle zal hebben, voordat ik met dit andere crosspaard mee zal gaan naar een vreemde situatie.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:10

Ik reed vroeger met buitenritten ook meestal met een slof om, puur omdat ze soms gewoon te heet kon worden, en het meer als noodmiddel erbij had, hing de hele rit maar beetje te hangen, en soms ook niet erbij hoeven pakken.
Thiedeman is prima hulpteugel ook voor buitenritten, nadeel vind ik dat het 'vast' zit en dus niet op jezelf losser kan laten.

leroyy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:17

Ik heb zelf voor een tiedeman gekozen toen ik voor het eerst op buitenrit ging met mijn 7 jarige dit omdat ze soms nog wel eens kan schrikken of het gedrag van andere paarden kan overnemen (reden jonge paarden mee) maar eigenlijk was het nietn nodig

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 18:24

Ik vind het erg vreemd dat het meerder deel van de Bokkers die een reactie geeft, een eigen conclusie trekt. Zo hoor ik bijvoorbeeld dat ik aan mijn techniek moet werken in de bak. Mijn paard is nog vrij jong en we trainen nu dressuurmatig op L niveau, dus deze techniek is in mijn ogen vrij redelijk. Ook zegt iemand dat met een paard buiten galloperen dat niet stopt vragen om ongelukken is. Ik rijd heel veel met haar buiten, zowel alleen als met andere paarden en ik heb nooit benoemd dat zij niet stopt. Enkel dat ze soms met een ander paard wat moeilijker is terug te nemen.

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 18:25

MelanieB schreef:
Ik reed vroeger met buitenritten ook meestal met een slof om, puur omdat ze soms gewoon te heet kon worden, en het meer als noodmiddel erbij had, hing de hele rit maar beetje te hangen, en soms ook niet erbij hoeven pakken.
Thiedeman is prima hulpteugel ook voor buitenritten, nadeel vind ik dat het 'vast' zit en dus niet op jezelf losser kan laten.

Dankjewel, hier heb ik wat aan. :)

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 18:25

igor001 schreef:
Ik rijd ook met een thiedeman in het bos. Zal als ik jou was dan wel van tevoren even een keertje met thiedeman rijden. Niet elk paard accepteert het. Hetgeen wat jij citeert heb ik nog nooit gehad en klinkt eigenlijk als een te lange thiedeman.

Ik zal de thiedeman dan wel alleen er om hangen als het echt nodig id. Als je er standaard mee gaat rijden, wen je er aan en is het lastig er weer van af te komen.

Persoonlijk zal ik wachten tot ik mijn paard wat meer onder controle zal hebben, voordat ik met dit andere crosspaard mee zal gaan naar een vreemde situatie.

Ik was ook inderdaad niet van plan om vrijblijvend met een hulpteugel te gaan rijden, want dit is absoluut niet nodig. Dankjewel.

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 18:27

anoukie88 schreef:
Midgie, wat jij aankaart is helemaal niet aan de orde en dus niet van toepassing.
TS traint wel in de bak maar het paard reageert erg sterk op een ander en neemt gedrag/temperament over.
Wat paarden in de bak doen is vaak iets heel anders dan in een buitenrit waar veel meer te zien en te horen is. Dus voor je eigen veiligheid zou ik het gewoon doen. Thiedeman vind ik zelf erg fijn omdat je niet die extra teugels in handen hebt.
Maar ook met een slofteugel heb je net dat stukje extra controle.
Ik ben over het algemeen geen voorstander van hulpteugels, maar als het om veiligheid gaat is het een ander verhaal (mits goed gebruikt natuurlijk)

Dankjewel! Ik ga denk ik een thiedeman bestellen en van iemand op stal eens een slofteugel proberen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:28

Ik heb ook een tijdje met thiedeman buiten gereden, heeft goed geholpen en na een tijdje kon ik gewoon zonder naar buiten. Een goed afgestelde thiedeman (niet te kort en niet te lang) werkt prima.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:48

Nudion schreef:
Het voornaamste problemen is dat ze haar hoofd omhoog gooit en met haar lippen gaat flapperen of dat ze als we eenmaal op gang zijn vrij moeilijk stopt, laat staan met een heet paard naast haar die er ook een wedstrijdtje van maakt. :o

Ik reageer hierop... Als je in een later bericht dit veranderd in dat ze wel een HO heeft dan moet je dit ook zo opschrijven al heb ik er mijn twijfels over, want je schrijft het niet zomaar. Je twijfelt er zelf ook over, anders vraag je geen advies wat betreft hulpteugels.

Het allerbelangrijkste is veiligheid gaat voor alles. Niet alleen voor jullie zelf ook voor eventuele medeweggebruikers die verwachten dat jullie je paarden onder controle hebben.

Nudion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:22

Ineke2 schreef:
Ik reageer hierop... Als je in een later bericht dit veranderd in dat ze wel een HO heeft dan moet je dit ook zo opschrijven al heb ik er mijn twijfels over, want je schrijft het niet zomaar. Je twijfelt er zelf ook over, anders vraag je geen advies wat betreft hulpteugels.

Het allerbelangrijkste is veiligheid gaat voor alles. Niet alleen voor jullie zelf ook voor eventuele medeweggebruikers die verwachten dat jullie je paarden onder controle hebben.

Dat is ook de reden waarom ik dit topic aan maak. Om een terug val te hebben mocht er wel iets gebeuren en om me goed te laten informeren over welke optie dit kan zijn.