pony's gaan inrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

pony's gaan inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 13:14

Ik heb geen idee of het hier goed staat, maar ik kon niets beters vinden.

Een tijdje geleden zei mijn instructrice: waarom ga je geen pony's inrijden? Je kunt goed genoeg rijden en hebt veel lef.
Nu heb ik daar een tijdje over nagedacht.
En eigenlijk zou ik het toch wel heel erg leuk vinden :Y)
Ik ben 16 jaartjes en 1.55. Als ik zou vooral B en C pony's willen inrijden.
Want voor grotere pony's denk ik toch dat er volwassene te vinden zijn die veel beter kunnen rijden en die er nog op passen.

Nu kon ik aan de slag met 2 pony's voor iemand die ik goed ken.
Daar heb ik nu een paar keer opgezeten en eigenlijk gaat het heel erg goed.

Maar vroeg ook een andere man of ik zijn B pony's soms zou willen inrijden.
Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik nu moet doen.
Moet je daar geld voor vragen, want ik loop dan wel risico door de pony's in te rijden terwijl ik ook gewoon met veel minder risico genoeg paardjes heb om te rijden?
En zo ja, hoeveel? Een gewoon uurloontje van 4 euro of zo?

En ben ik überhaupt wel geschikt om jonge pony's te gaan inrijden? En hoe zit dat met de hulp die je bij inrijden vaak nodig hebt, is het normaal dat je die dan zelf meeneemt of dat ervoor gezorgd word?
En is het normaal om zelf voor een zadel te zorgen (ik heb hier wel een mooie boomloze liggen) of doet de eigenaar dat normaal?

Hier trouwens nog een filmpje van een pony die ik de eerste heer OHZ heb:
https://www.youtube.com/watch?v=WmAMG6urxqk
Hij was wel erug relaxed. :Y)
En nog een foto:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-XJPWXP73.jpg

De andere pony was moeilijker, maar dat gaat nu ook prima;
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-KQEULMJF.jpg

Ik hoor graag jullie mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:20

Ik vind je veel te groot voor die pony, dus zou ik daar sowieso niet meer opstappen.

Kijk, zadelmak maken klinkt heel erg leuk, en kan een leuk zakcentje opleveren, maar als je een niet zo brave pony tegen komt en je een ongeluk krijgt, ben jij de sjaak. De eigenaar van de pony niet. En sowieso is het niet slim om zonder goede begeleiding dit te doen. Het is verstandig om altijd iemand mee te nemen die weet waar hij of zij mee bezig is maar die jij ook kunt vertrouwen om het risico zo klein mogelijk te houden.

Maar voor een B-pony vind ik je al veel te groot, als ie een keer stout is trek je die zo om en lig je met pony en al op de grond.

nog even een toevoeging, ik heb even je filmpje bekeken. Doe zoiets nooit meer alleen. Altijd zorgen dat iemand de pony vasthoudt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:23

Ten eerste vind ik je te groot voor deze pony's. En ten tweede denk ik niet dat jij geschikt bent om een pony in te rijden. Zie dat je nu al direct bezig bent met die voorkant.

Je kunt nog zo netjes rijden op een goed beleerde pony, maar beleren is een apart vak. Je kunt dat namelijk maar 1 keer goed doen.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:24

Ik doet me denken aan een eerder topic van jou, toen je niet wist op t lossen dat je pony steeds ging steigeren en weigeren...

Ik zeg: Nee jij kunt niet een ander paard inrijden als je informatie opzoekt hoe je moet voorkomen dat ie gaat steigeren of weg rennen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 13:25

De pony op het filmpje is trouwens ene A pony.
Een ongeluk krijgen weet ik erg goed hoor.
Ik ban namelijk 5 maanden ongeveer geleden van een paard dat ik aan het doorrijden was afgevallen.
Hierdoor heb ik 3 weken op krukken gelopen en 7 weken met een brace die ik dag en nacht moest dragen.
Ik weet ook dat die kans rieel en groter is bij dit soort dingen, maar dat is niet iets waar ik mij door laat tegenhouden.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 13:27

FriesWytske schreef:
Ten eerste vind ik je te groot voor deze pony's. En ten tweede denk ik niet dat jij geschikt bent om een pony in te rijden. Zie dat je nu al direct bezig bent met die voorkant.

Je kunt nog zo netjes rijden op een goed beleerde pony, maar beleren is een apart vak. Je kunt dat namelijk maar 1 keer goed doen.

Ik begrijp niet waarom jij denk dat ik meteen al bezig was met de voorkant, daar is namelijk neits van waar. -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:27

Zadelmak maken en inrijden is wel wat meer dan enkel lef en kunnen rijden.
Je moet het hele principe van hoe een paard leert en ontwikkelt ook goed begrijpen. Welke lichaamshulpen kun je inzetten als het paard nog geen beenhulp kent, wanneer kun je echt gaan zitten of blijf je liever wat verlicht etc.
Het opstappen is doorgaans niet het moeilijkste, maar een paard zelfverzekerd en licht aan de hulpen door de bak laten gaan komt wel wat meer bij kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:28

Als je je niet laat tegenhouden, zoek dan iig een volwassen persoon die jou kan helpen hierbij. Niet zomaar een vriendinnetje maar iemand met verstand van zaken. Dan maak je het risico zo klein mogelijk.
Sowieso niet meer alleen met een pony beginnen, dat is al de grootste fout die je kunt maken.

Romy, dat dacht ik ook gezien de foto waar het lijkt alsof je de pony aan de teugel vraagt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:29

Dat zie ik aan je handen en aan je hoofd.

En heb ook even je andere topics doorgelezen. Blijf bij mijn mening.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 13:30

Amigo_stan schreef:
Ik doet me denken aan een eerder topic van jou, toen je niet wist op t lossen dat je pony steeds ging steigeren en weigeren...

Ik zeg: Nee jij kunt niet een ander paard inrijden als je informatie opzoekt hoe je moet voorkomen dat ie gaat steigeren of weg rennen.

Mijn pony weigert nooit?
En steeds ging steigeren, na 2 keer was dat opgelost.
Hoe je moet voorkomen dat een paard gaat steigeren weet ik echt wel, maar dit was wel echt wat anders.
Jammer dat je gewoon dingen zegt die niet waar zijn maargoed.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:31

Ben je er nou echt opgestapt zonder dat iemand hem aan de longe erbij had? Als paard ervandoor was gerend was je de sjaak geweest. Niet alleen doen.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:32

Ik zie in het filmpje heel veel dingen die verkeerd gaan.. Jij hebt duidelijk nog geen verstand van het inrijden van pony's. Deze keer heb je veel mazzel gehad. Hele brave pony.
Wil je echt verder met pony's inrijden zou ik dat samen met iemand doen die daar veel ervaring mee heeft en jou kan leren hoe je dit het beste kunt doen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 13:32

FriesWytske schreef:
Dat zie ik aan je handen en aan je hoofd.

En heb ook even je andere topics doorgelezen. Blijf bij mijn mening.

Wat een conclusie op 1 of 2 foto's zeg.
Helemaal niets van waar, maar goed.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:33

kun je niet beter eerst gaan kijken hoe mensen paarden zadelmak maken? ik zie namelijk wel wat dingen waar een risico aan ziet die je doet. iedereen moet het leren en jij ook, en dat wil je met zo minmogelijk risico's

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:33

Ik zou het niet doen.
Het filmpje ziet er best gevaarlijk uit.
Ook vind ik het jammer dat je gelijk begint met aan de teugel te lopen.
Ik denk dat als je een pittigere opgefokte pony krijgt het best fout kan gaan aflopen.
Een tip die al eerder gegeven is is doe dit nooit alleen! Ook is het handig om de commando's te bevestiggen dus stap als je gaat stappen etc.

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:35

Sowieso nooit meer alleen doen, en idd wat hierboven is gezegd het opstappen is niet het moeilijkste dat is de pony de hulpen leren begrijpen en ervoor zorgen dat ze fijn door de bak kunnen later. Dat gaat niet lukken met enkel rij ervaring en lef. Wel fijn dat je nu op een hele brave pony zat, want ik denk dat het anders echt wel mis was gegaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:37

Net filmpje gekeken.
Bij het opstappen maak je al diverse grove fouten.
Je ben met je lichaam te ver weg van de pony. Kijkt naar je voet ipv naar de pony, trekt het zadel opzij (2x zelfs). Met hangen ben je ook te ver van het lichaam af (levensgevaarlijk) en als je eenmaal gaat zitten die je dat uitermate ondoordacht en bijzonder lomp. Een beetje fijngevoelig dier had op dat moment al boven in een boom gezeten.
Vervolgens zit je met open, platte en wijde hand op de pony. Als deze nu een onverwachte sprint had getrokken zou je hem vol in zijn rug geklapt zijn.

Larissajulia

Ten eerste, leuk dat je dit wilt doen!
Ik heb zelf een half jaar terug ook de kans gekregen om zelf mijn pony te beleren. Het begin ging heel goed, maar uiteindelijk hebben we toch les genomen, want ik wou het natuurlijk wel goed doen, en ogen vanaf de grond zien meer! Zonder les was het waarschijnlijk ook minder goed gegaan, omdat ik dan niet goed zou weten wat ik moest doen. Nu nog steeds heb ik 2x in de week les, en daar hebben we allebei erg veel aan! Bij de eerste pony die je beleert heb je nou eenmaal goede hulp nodig. Dit is hoe mijn pony er nu bij loopt, een half jaar onder het zadel:
Afbeelding
Verder heb ik nog een paar tips over je filmpje. Het is goed dat je het zo rustig aan doet met hangen, maar als je in het zadel gaat zitten, 'plof' je er als het ware een beetje in. Je kan beter heel rustig gaan zitten, zodat je pony niet ineens al het gewicht opzich krijgt. Als je eenmaal zit, kun je beter wachten met wegstoppen tot je de beugels hebt, zodat je makkelijker blijft zitten als de pony toch wat doet. En eerst inderdaad niet met de voorkant bezig zijn, maar zorgen dat je pony op eigen benen gaat lopen. Mijn grootste tip is, als je dit echt gaat doen, neem goed les!
Verder vind ik je ook wat groot voor B pony's, en kun je misschien beter C/D pony's gaan beleren.
Succes verder!
Laatst bijgewerkt door Larissajulia op 21-10-14 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Als ik zo dit filmpje zie zou ik absoluut nee zeggen. Niemand die de pony vast houd, teugels worden steeds gewoon los laten, een aantal keer hangt er een lus tot gewoon bijna op de grond.. Als zo'n pony het toch eng vind een stap verzet en er in gaat staan heb je ze in paniek.. en dan hang jij eraan in die beugel zonder dat iemand die pony vast heeft... Nee ik zou het niet doen, is toch even wat meer verantwoordelijkheid..

Met deskundige begeleiding zou het vast wel kunnen hoor, maar alleen niet doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:40

Misschien eerst meer ervaring op doen bij iemand anders die ervaring heeft in paarden/pony's zadelmak maken? En daarna eventueel met die gene het zelf proberen?

Tip: ik zou de volgende keer je haren vast maken :j

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:43

met los haar op een pony die voor de eerste keer iemand in het zadel krijgt?
ik zou mijn pony daar niet door laten inrijden := :=

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:43

Ik snap je wel waarom je erover nadenkt en dat je denkt dat je het kan (volg je het nog? ;))
Zoals al is gezegd is echt inrijden wat anders dan even een pony zadelmak maken en erop gaan zitten en rondsturen. Persoonlijk zou ik mijn pony niet laten 'inrijden' door een jonger meisje zonder dat ik erbij ben, maar goed. Ik weet dat er vraag voor is, heb zelf ook 2 pony's ingereden en eentje doorgereden maar dat was altijd onder begeleiding van de eigenaren/instructrice.

Heb je zelf ook niet een beetje het idee dat je er toch iets te weinig verstand van hebt? Wil je het toch doen, ga op zoek naar een (ervaren) persoon die je kan helpen/begeleiden! In elk geval in het begin, daarna hoeft diegene er echt niet steeds bij te zijn. De basis is super belangrijk als je een pony wil "afleveren" die later ook nog netjes blijft lopen en ook voor jezelf om gevaarlijke situaties te voorkomen.

bibstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:45

Ik rij ook pony's in ik vind jou verdr niet veelste groot hoor, maar het is beter om het in een longeercirkel te doen of een bak en idd zoals al eerder wordt gezegd moet iemand de pony vast hebben en heb je echt goede hulp nodig. waar ik pony's in rij zeggen ze ook altijd dat mijn veiligheid voor gaat. ik krijg trouwens niet betaald maar doe het gewoon omdat ik het zelf leuk vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:47

TS, ik denk dat je inderdaad een leuk rondje kan sturen op een beleerde pony maar dat je het 'mak maken' en 'inrijden/doorrijden' van jonge ponies beter even kan laten voor wat het is.

Het klinkt allemaal leuk, gezellig en 'ach die pony doet nooit wat' moet je nooit vanuit gaan.

Op basis van het filmpje wat je zojuist geplaatst hebt en de foto's zeg ik ook; niet doen.
Het is nu goed gegaan op dit filmpje en daar heb je een goed gevoel over; goede egoboost, geef jezelf een schouderklopje en hou het even daarbij. Zoals Joolien al zegt; als jij een ongeluk krijgt met een pony, ben je echt wel behoorlijk de sjaak. Niet alleen voor je eigen gezondheid, maar ook voor je toekomst. Het feit dat je dan zegt 'oh maar ik weet wel wat ongelukken zijn en ik heb al een keer 7 weken een brace om gehad dag en nacht', daar krijg ik echt jeuk van namelijk en ik vind dat ook behoorlijk onverantwoord; je hebt 1x mazzel gehad, dus ben je prima in staat om te beoordelen dat je dit heus wel kunt en dat je heus wel weet wat ongelukken zijn? Je hoeft maar net de verkeerde knol te treffen die je nog een trap na geeft ook na zo'n geintje; hoeveel denk je dat je kan doen met een verlamming? ;)

Niet om je wat angst aan te praten o.i.d. maar met die 4 euro per uur voor een pony makmaken neem je verdomd veel risico voor jezelf, maar ook voor je omgeving en je ouders.

Nog los van het feit dat er inderdaad niemand die pony vast houdt e.d....

Waarom ga je in godsnaam in 1 beugel hangen op een onbeleerde pon met een boomloos zadel.. Ik durf niet eens zonder kruk meer op te stappen met een boomzadel op een beleerde pony/paard, laat staan op een krap-aan-mak ponypaardenbeest.

Als dit jouw droom is; dan is die droom ook over 4 of 5 jaar nog wel waar te maken..

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:49

Ga dit doen onder begeleiding.
Je bent te groot voor deze pony, de teugels hangen te los, niemand die de pony vast houdt, je haar zit los en kan zo overal in vast raken, je ploft vrij hard in het zadel voor een pony waar nog nooit mee gereden is, je stapt al weg zonder je voeten in de beugels te hebben.
Echt, wat een brave pony dit en wat had je een geluk gehad.
Je moet dit doen onder professionele hulp en niet zomaar wat aanmodderen, dit is echt niet goed voor die pony.
En ja dit kan je aanvallend opvatten, maar zo is het niet bedoeld.