Paard enthousiast maken...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_a_a

Paard enthousiast maken...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 14:26

Hoi !!

Ik heb een vraagje.. Ik rij nu ongeveer een jaar op mijn verzorgpaardje maar ik merk dat ze steeds minder energie heeft/ minder zin krijgt om te gaan rijden..
Ik wou graag weten wat jullie denken dat de oorzaak is en nog liever wat een oplossing is.

Ik probeer zo veel mogelijk af te wisselen in het rijden. Balkjes lopen in stap/draf/gallop , af en toe een keer springen in de les, longeren als de longeercirkel droog is ( die is vaak erg nat) , buitenritjes, zonder zadel, en ook tijdens het rijden veel figuren , overgangen enz. Ik rij nog maar 2.5 jaar dus wijken ed zit er nog niet in maar de basis wel :)

Een vriendin zei dat vrijheidsdressuur mischien leuk is , en dit later toepassen onder het zadel maar ik weet hier eigenlijk niks van.. Ik heb ook gelezen dat ``intresante dingen in de bak leggen leuk is maar ik ben bang dat ik er heel snel naast lig ( tis namelijk een echte dramaqueen) of dat ze er al snel genoeg van heeft...

Ze loopt trouwens ook voor de kar , dat kost haar denk ik ook erg veel energie want de eigenaar gaat op zondag en maandag 3 uurs ritten met haar maken. Dat lijkt me ook een energie vreter maar zoals ik van mensen hoor heeft het geen zin om daar wat van te zeggen.....
Ze krijgt ook genoeg bij ons op stal te eten ( ze krijgen eerder te veel dan te weinig, vandaar dat ze ook zo lekker mollig is hhaaha )

hoop dat jullie wat weten ;)

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:47

ik denk niet dat het aan de afwisseling ligt :o . zoals je al zegt wordt zondag/maandag veel van je verzorgpaardje gevraagd. Hij is de rest van de dagen waarschijnlijk aan het herstellen..
sinds wanneer is dit? hoe vaak rij je na deze 2 zware dagen? misschien is vragen aan de eigenaar of hij/zij ook slomer is voor de kar..
Het bij voeren zal ze niet mollig van moeten worden. Zal eerder denken aan energiebrok ect. en als ze dik/mollig is minder hooi(hiervan kan hij weer last hebben met werken)

marleen_a_a

Re: Paard entausiast maken...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 15:22

ik rijd op dinsdag ( dat is altijd kort, omdat ik weinig tijd heb , gewoon even lekker dingen doornemen en klaar , dat is een kwestie van een half uurtje) en verder rijd ik op donderdag ,vrijdag, zaterdag en soms zondag als de eigenaar weg is. Tussendoor word een van die dagen een longeerdag als de longeercirkel droog is.
Ze is wel al mollig/ te dik sinds ik hier ben. Het word al wel minder gelukkig maar het verschil is eigenlijk klein . Ze geven al veel minder kuil dan aan de rest en verder krijgt ze wel biks met .... ( naam vergeten.. Lijkt op haver , maar is geen haver....). Ze krijgen geen hooi, kuil is standaard op de stalling.
Ik kan inderdaad eens vragen of de eigenaar ook merkt dat ze voor de kar slomer is..

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:23

Ik zou even de titel aanpassen. Het is enthousiast :)

Het lijkt nu op een soort kruissing tussen enthousiast en euthenasie :P

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:31

hoe oud is dit paard en sorry begrijp ik dit goed?

maandag 3uur voor de kar
dinsdag half uur onder het zadel
woensdag rust
donderdag uur onder het zadel
vrijdag uur onder het zadel
zaterdag uur onder het zadel
zondag 3uur voor de kar

en dan vraag jij jezelf af waarom het paard niet erg enthousiast meer is? of begrijp ik het nu verkeerd?

ik vind eerlijk gezegd dat het paard ook tussen de ritten van zondag en maandag een rustdag moet hebben dus zondag lange rit en dinsdag een lange rit zou meer logisch zijn. ik vind ook na zon intensief gebruik dat ze op ander voer moet maar dat is mijn mening want voeren is voor iedereen anders en zijn 100en meningen over.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 15:31

haha sorry mijn Nederlands :$
ik ben ook nog eens zo ontzettend handig met computers dus hoe pas je dat aan ? :$

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 15:34

de eigenaar kan alleen op zondag en maandag en hij vind dat dit kan. Ik ben het er niet mee eens maarja.... ik ben ook maar bijrijder...
Ik rij nooit een uur. Ben er eigenlijk altijd na 45 minuten wel weer af maar ik kan haar ook nog niet erg aan het werk zetten omdat ik nog weinig ervaring heb & 1 van de dagen is longeren. (=+- 20 min.)

over voeren beginnen viel de vorige keer niet goed bij de pension eigenaar. dus dat doen we maar niet nog een keer.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:36

Titel en op aanpassen kan volgens mij een half uur dus dat kan je nu niet meer zelf doen. Even een TeMmen op je eigen bericht kan wel. (Rode uitroeptekentje)

Zo even gigantisch off topic. Sorry O:)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:41

Wwijk23 schreef:
hoe oud is dit paard en sorry begrijp ik dit goed?

maandag 3uur voor de kar
dinsdag half uur onder het zadel
woensdag rust
donderdag uur onder het zadel
vrijdag uur onder het zadel
zaterdag uur onder het zadel
zondag 3uur voor de kar

en dan vraag jij jezelf af waarom het paard niet erg enthousiast meer is? of begrijp ik het nu verkeerd?

ik vind eerlijk gezegd dat het paard ook tussen de ritten van zondag en maandag een rustdag moet hebben dus zondag lange rit en dinsdag een lange rit zou meer logisch zijn. ik vind ook na zon intensief gebruik dat ze op ander voer moet maar dat is mijn mening want voeren is voor iedereen anders en zijn 100en meningen over.

Ik wilde het ook zeggen maar bedacht me.

Ik denk dat het probleem niet bij de eigenaar ligt met de 2 dagen (soms zelfs 1) maar bij jou. Jij bent degene die het paard de rest van de week aan het werk zet.
En ik kan me goed voorstellen dat de eigenaar het niet leuk vind als je er wat van zegt. Bekijk het eens van zijn kant, hij kan soms maar 1x in de week echt iets met zijn paard doen.
Als ik het goed begrijp gaat een bijrijder die 4 à 5 keer in de week komt tegen een eigenaar zeggen dat hij die 1 à 2 keer niet mag komen omdat het paard anders te moe zou zijn?

Tja, zo werkt het natuurlijk niet.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 15:44

Nee dat is niet hoe het zit.
De eigenaar heeft zijn eigen zaak en heeft verder geen tijd hierdoor om naar het paard te gaan.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:45

anitamarleen schreef:
de eigenaar kan alleen op zondag en maandag en hij vind dat dit kan. Ik ben het er niet mee eens maarja.... ik ben ook maar bijrijder...
Ik rij nooit een uur. Ben er eigenlijk altijd na 45 minuten wel weer af maar ik kan haar ook nog niet erg aan het werk zetten omdat ik nog weinig ervaring heb & 1 van de dagen is longeren. (=+- 20 min.)

over voeren beginnen viel de vorige keer niet goed bij de pension eigenaar. dus dat doen we maar niet nog een keer.

maar ik denk wel dat als het paard minder enthousiast is dat die aangeeft dat het hem te veel word. zeker onder het voer dat die nu staat maar goed dat is een ander verhaal. ik denk dat je zowiso het beste op dinsdag een rust dag kan hebben aangezien ze dan 2 dagen 3 uur gelopen heeft. dan zou ik woensdag dat halfuurtje van dinsdag doen donderdag je normale 3 kwartier en vrijdag rust en zaterdag je normale 3 kwartier. ik denk dat een extra rustdag het paard zeker goed zou doen. en het is ook niet erg om soms een week maar 1x te rijden. elk paard heeft af en toe een aantal dagen achter elkaar vrij nodig om totaal op te laden vind ik. wij mensen nemen ook wel eens een weekje vrij op van het werk toch. zeker wanneer een paard zo intensief gebruikt word is dit niet verkeerd en je paard geeft door zen enthousiasme duidelijk aan dat die er aan toe is. geef even de tijd om op te laden en pak het daarna iets rustiger op.. dat is mijn advies om het paard weer enthousiast te krijgen als die moet werken! succes er mee!

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:47

anitamarleen schreef:
De eigenaar heeft zijn eigen zaak en heeft verder geen tijd hierdoor om naar het paard te gaan.

Ja dus wil jij hem dan verbieden om op die ene dag nog te gaan? Of 2 dagen..
Ik bedoel te zeggen dat jij wel 4 à 5 keer komt en de eigenaar maar 1 à 2 keer. Dan kun je niet verwachten dat hij maar niets doet met het paard zodat het paard bij jou wat meer energie heeft.

Ik vind dat je zelf dan maar een dagje over moet slaan ipv de eigenaar.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:49

Als een paard gewent is om te werken is twee dagen een lange rit maken echt geen probleem hoor. Lijkt me niet dat het paard het zo zwaar heeft daarvan dat hij de rest van de week geen energie meer heeft. Vind idd ook niet dat je hier wat van kunt zeggen tegen de eigenaar. Het is zijn paard, en imo mag je blij zijn dat jij ook met het paard mag rijden..

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 15:52

ik wissel mijn dinsdag wel eens met de woensdag maar merk eigenlijk weinig verschil. Ook sla ik wel eens een dag over ivm mijn huiswerk en merk er weinig van. Ook in de vakantie de 2 weken rust deden niet erg veel....
Mischien dat wekelijks een rustige dag wel meer effect heeft , dat weet ik niet, maar ik ga het proberen.

@ilaan , Ik wil hem helemaal niet verbieden om 2x naar het paard te gaan, maar de manier waarop hij het doet vind ik niet de bedoeling. Ik weet ook wel dat ik daar niks over te zeggen heb maar zoals ik zelf zie en van mensen hoor is het nou niet erg paard vriendelijk hoe hij zijn ritten maakt. Ik snap dat ik daar niks over te zeggen heb en dat ik me moet aanpassen en vandaar ook dat ik de vraag stel wat jullie denken dat een oplossing is.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:05

ilaan schreef:
anitamarleen schreef:

Ja dus wil jij hem dan verbieden om op die ene dag nog te gaan? Of 2 dagen..
Ik bedoel te zeggen dat jij wel 4 à 5 keer komt en de eigenaar maar 1 à 2 keer. Dan kun je niet verwachten dat hij maar niets doet met het paard zodat het paard bij jou wat meer energie heeft.

Ik vind dat je zelf dan maar een dagje over moet slaan ipv de eigenaar.

Waar staat dat zij hem dat wil verbieden? Lees even goed voordat je zulke reacties plaatst :)

Ts: ik denk dat het goed is dat je de eigenaar ook even vraagt of hij verschil merkt voor de wagen. Wellicht kan je hem op dinsdag alleen lekker vertroetelen, woensdag wandelen aan de hand, donderdag rijden, vrijdag rijden, en zaterdag weer poetsen en evt weer een stuk wandelen.
Kijk eens of je dan verschil merkt. Hoe oud is de pony?

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:05

Ik zie nu dat er wat raars staat... :')
Met 'hem' bedoel ik natuurlijk het paardje...(die ook nog eens merrie is hahaha)

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:09

Bernoe schreef:
Ts: ik denk dat het goed is dat je de eigenaar ook even vraagt of hij verschil merkt voor de wagen. Wellicht kan je hem op dinsdag alleen lekker vertroetelen, woensdag wandelen aan de hand, donderdag rijden, vrijdag rijden, en zaterdag weer poetsen en evt weer een stuk wandelen.
Kijk eens of je dan verschil merkt. Hoe oud is de pony?

dit lijkt mij ook eerlijker tegen over je paard.. zo heeft het paard 4 dagen training en verder rust en bij kom dagen.
Ik denk niet dat je meteen verschil voelt. Ziet het zelf als je paar weken had hebt gewerkt(vroeg opstaan ect.) en dan ineens een dag uitslaapt en niks hoeft te doen.. vaak voel je die dag beroerder en gaat de dag erna pas fijner voelen. Zo vergelijk ik het ook met mijn paard. En misschien is je paardje ook wel even toe aan vakantie! :o neem aan dat je paard wel gewoon beweging heeft in de wei?

goldenarrow

Re: Paard enthousiast maken...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:51

Spelfout uit de titel gehaald.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 11:57

anitamarleen schreef:

Mollig en sloom kan ook betekenen dat ze insulineresistent is.
Hoeft niet altijd aan het werk te liggen. Als haar eigenaar zondag en maandag 2 a 3 uur met haar voor de kar rijdt, hangt het er natuurlijk ook vanaf wat ie doet. Als het gewoon wandelingetjes zijn, dan is dat niet zo heel bezwaarlijk. Zijn het marathon trainingen of zo, dan is dat heel wat meer belastend.

Dus kan er ook fysiek echt wat aan de hand zijn.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:31

Insulineresistentie kan idd ook.
Maar feit is natuurlijk wel dat als de eigenaar vind dat er geen verandering is in 'sloomheid', hij ook zeker geen onderzoeken zal laten uitvoeren. En dat is zijn goed recht natuurlijk. Als verzorger kan je alleen melden als je verandering merkt in het paard, en doen wat binnen je macht als verzorger ligt, zoals dus het werk aanpassen.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 18:42

paard is net 14 jaar dus ik denk niet dat het leeftijd is.
De eigenaar maakt wel erg intensieve ritten van 3 uur met eigenlijk alleen maar hard draven dus dat is wel erg intensief.

Ik vond het zo vreemd dat ze zo langzaam word omdat ik daar pas sinds een maand iets van merk en verder niet.

paard staat wel de hele dag in het land.

ik ga het eens proberen met 1 of 2 dagen wandelen of mischien iets van vrijheidsdressuur. Ze verveeld zich namelijk wel erg snel en op die manier leert ze toch nog wat leuks + als je wat verder komt is het ook nog goed voor de spierontwikkeling.

is dit een oplossing ?

In elk geval bedankt voor de reacties !

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 19:18

Hoe zit het verder met haar conditie? Komt ze goed op adem na arbeid en is hier iets in veranderd?
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze iets onder de leden heeft in medische zin, het zij een verkoudheid, maagzweer, ijzertekort, pijnklachten op welke manier of plek ook etc etc. Daar kunnen wij vanaf een schermpje natuurlijk niks zinnigs over zeggen. :)
Wel lijkt het me nodig om hier even bij stil te staan, omdat je zegt dat het pas sinds een maand is..

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 14:29

na het rijden - longeren is ze wel snel weer op adem en dat is eigenlijk altijd zo geweest. Als ze weer op de poetsplaats staat kijkt ze vaak al weer ``fris`` uit de ogen.

Ik verwacht dat de pensioneigenaar het wel zou melden als hij merkt dat ze wat onder de leden heeft. Hij is daarmee meestal als de kippen erbij en hij geeft mij ook les .

Bloesem2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:05

Vele leuke dingen doen en belonen met voer

fem_noekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 18:25

veel afwisselen dus niet alleen rijden maar ook bijvoorbeeld longeren vrijheidsdressuren enzovoort