paard doorrijden. lopen vast. iemans tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

paard doorrijden. lopen vast. iemans tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 18:06

Hoi bokkers!!

Sinds zn 3 weken rij ij 3 x per week op een paardje. Het paardje is 5 jaar. Zadelmak maar meer ook niet. Is meerdere keren verkeerd weggezet door spierbevangeheid. Dit is nu goed onder controle en heeft ze geen last van.
Ik krijg les van de eigenaar (Z amazonde en gediplomeerd inatructeur).
De eerste keren dat ik oo dr reed reden we aan de longe (dit omdat ze al ruim 6 maanden stil stond en enorm fris was). Dit ging goed, ze was goed op de been en reageerde redelijk goed op mijn hand hulpen. Al sneller dan verwacht reed ik los door de bak (rij nog niet alleen zeg maar, de eigenaar geeft elke x les). Erachter gekomen dat het paard schever is dan verwacht (buiging links gaat zonder moeite, buiging rechts is echt bagger). Hier dus op gaan concentreren. Haar de buiging naar rechts leren en de spieren oprekken. Helaas duikt het paard hierdoor de bakhekken in en is niet te corrigeren met been. (Er is momenteel helemaal geen reactie op been. Zelf werkt soms een goede por niet. We proberen veel op de binnenhoefslag te rijden, want als ze eenmaal de hekken in loopt word het gewoon gevaarlijk. De buiging naar rechts gaat laatste tijd wel beter dan eerst, maar nog steeds 0,0 reactie op mijn been om haar uit de hekken te houden.
Ook probleem met de nagevelijkheid. Paardje reageerd snel en zakt snel naar beneden maar komt er enorm snel weer uit. Ze is net een fractie sterker voor dan dat ik ben. Ze trekt me dan dus elke x uit het zadel.

Is er iemand met tips heeft voor het reageren op mijn been en voor het uit het zadel trekken. (Voorheen heeft ze kort met slof gereden op een trainings stal, hier is dus spierbevangen geraakt en dua verkeerd weg gezet. Ze reageerde wel goed op de slof ende alof hing continu losjes)

Graag lief blijven:) we zijn enorm aan het zoeken hoe we het beste met dit paardje verder kunnen omdat ze dus was "probleempjes" heeft (geen been reactie, in de hekken duiken en uit het zadel trekken).

Jasmijn159

Re: paard doorrijden. lopen vast. iemans tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:07

Ben je bekend met de dubbele longe? Heel fijn om stelling te vragen en toch buiten te begrenzen.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:08

Lekker mee naar buiten nemen. Lange rechte stukken draven en werken aan het rechtrichten. Niet teveel zitten prutsen aan die rechter kant. Laat haar eerst maar eens op eigen benen lopen!

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 18:10

Jasmijn159 schreef:
Ben je bekend met de dubbele longe? Heel fijn om stelling te vragen en toch buiten te begrenzen.

Longeren doet alleen de eigenaar. Ik ben er echt voor het rijden en later eventueel op niveau gaan rijden enzo. Hoe de eigenaar longeert laat ik aan haar over.
Toch bedankt voor de tip:)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 18:13

nolanlover schreef:
Lekker mee naar buiten nemen. Lange rechte stukken draven en werken aan het rechtrichten. Niet teveel zitten prutsen aan die rechter kant. Laat haar eerst maar eens op eigen benen lopen!

Bedankt voor je tips,
Buiten rijden is niet mogelijk. De weg daar is enorm druk en rijden ze als gekken. Te gevaarlijk.
Rechts prutsen doen we wel vrij veel, omdat ze als je rechts even "links laat hangen" meteen naar links buigt. Recht uit lopen is enorm lastig op de binnen hoefslag, dit omdat ze dus naar links valt en als je rechts vraagt ze of de hekken in duikt of te veel naar rechts gaat zeg maar. Lastig uitleggen haha

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:14

Ik zou ook zeggen: Zorg eerst dat je hem voor elkaar hebt aan de longe. Aan de longe kan je zeker werken aan de buiging en de nageeflijkheid.
Het klinkt inderdaad alsof er heel wat verkeerd is gegaan bij de basis.
Eerst aan de longe voor elkaar krijgen en dan pas weer erop.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:17

Dat betekend dat je haar meer op moet vangen met linkerbeen, linkerteugel. Vergeet vooral je been niet.

Ander oefening is om vanuit de linkerstelling, linkerhand langzaam contra stelling te vragen en die vervolgens mee te nemen naar de rechterhand.

Allerbelangrijkste is nog ontspannnig. Als je paard spanning opbouwt, dan weer terug naar de basis en opnieuw beginnen

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 18:26

Suzanne F. schreef:
Ik zou ook zeggen: Zorg eerst dat je hem voor elkaar hebt aan de longe. Aan de longe kan je zeker werken aan de buiging en de nageeflijkheid.
Het klinkt inderdaad alsof er heel wat verkeerd is gegaan bij de basis.
Eerst aan de longe voor elkaar krijgen en dan pas weer erop.

Ze word nu 3 x per week gereden en de rest van de dagen gelongeerd. Dit doet de eigenaar.

ja door bv die trainingsstal is het verkeerd gegaan en daarvoor reed er een meisje op en daar is het ook fout mee gegaan. (De eigenaar was hier niet aldoor bij dus weet niet precies hoe of wat).

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 18:31

nolanlover schreef:
Dat betekend dat je haar meer op moet vangen met linkerbeen, linkerteugel. Vergeet vooral je been niet.

Ander oefening is om vanuit de linkerstelling, linkerhand langzaam contra stelling te vragen en die vervolgens mee te nemen naar de rechterhand.

Allerbelangrijkste is nog ontspannnig. Als je paard spanning opbouwt, dan weer terug naar de basis en opnieuw beginnen

Ontspanning is inderdaad wel waar het om gaat.Wanneer zij ook even nagevelijk loopt ziet de eigenaar haar hele houding veranderen en dit voel ik dan ook. Ook haar ogen verander dan zegt de eigenaar. Totaal ontspannen houding. Maar wanneer ze dan weer iets omhoog komt en dan net iets te sterk is voor mij, veranderd haar houding weer naar gespannen. Daarom dachten we wel weer met slof te gaan proberen omdat haar hele lichaam dan ontspant en dan ook meteen fijner loopt en betere buiging maakt (naar links en ook naar rechts)

Maar dat in het hek duiken blijft helaas een echt probleem. Dit word soms gewoon gevaarlijk en dan trek ik dr gewoon uit het hek zeg maar en hier word ze gespannen van, maarka veiligheid voor alles.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:37

Als je met slof ontspanning wil creeren ben je al verkeerd bezig. Als zij omhoog komt, tegen de hand dus, vang dat dan op met je been. Hoe vaker je dit doet, hoe meer gevoel je daar voor ontwikkeld en hoe makkelijker het straks wordt om haar neusje naar beneden te houden.

Eerst weer voorwaartse drang creeren, dan volgt de aanleuning vanzelf. Nooit vergeten: altijd van achter naar voren rijden!!

Slof zou ik echt afraden, maakt vaak meer kapot dan dat het goed doet. Je probeert namelijk met kracht, haar tot ontspanning te dwingen....

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:43

Is het ook een idee om er eens een fysio bij te halen? Eventuele blokkades die het paard nu heeft, kunnen dan opgelost worden. Dan kun je rij technisch wat makkelijker echt een beginnetje maken en pakt het paard het misschien ook wat makkelijker op. Als ze nu ergens vast zit is het geen wonder dat je niet verder komt...

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 18:46

Met slof loopt zij vanzelf (zonder strijd of strakke slof) ontspannen. Zij is te sterk voor mij en opvangen met been heeft geen nut. Ze reageerd namelijk helemaal niet op been. In draf gaan is vaak al drama (geen reactie). Eenmaal in draf blijft ze er wel in hoor.

Ik ben ook geen voorstander van hulpteugels hoor, maar we zijn nu 3 weken bezig en geen verbetering in welke vorm dan ook. Ik blijf wel zo rijden als de eigenaar dit wil, dus als zij door wil met slof en dit uiteindelijk ook verbetering geeft, ga ik hier niet tegen in. Wat voor mij nu echt vervelens gaat worden is het in de hekken lopen en het niet reageren op mijn benen. Je kan blijven porren bij dr (dit doe ik niet) maar dan nog reageerd ze niet. En dan in de hekken lopen spreekt voor zich natuurlijk.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 18:47

Rindin schreef:
Is het ook een idee om er eens een fysio bij te halen? Eventuele blokkades die het paard nu heeft, kunnen dan opgelost worden. Dan kun je rij technisch wat makkelijker echt een beginnetje maken en pakt het paard het misschien ook wat makkelijker op. Als ze nu ergens vast zit is het geen wonder dat je niet verder komt...

Hier zat ik zelf ook aan te denken maar eigenaar zegt dat ze kort geleden geweest is.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:50

Als ze al niet op het been reageert moet je nog helemaal niet bezig zijn met stelling of buiging.

Dan eerst terug naar het begin. Reactie op het been krijgen. Eerst een keer been, geen reactie? Flinke por, nog geen reactie? Zweep dr bij. Net zo lang volhouden tot dat ze bij de eerste keer ben, wel reageert.

Voorkant loslaten dus. Eerst aan voorwaartse drang werken. Een paard dat niet vooruit gaat kun je ook niet in met de juiste aanleuning rijden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:58

korbakimmy8 schreef:
Met slof loopt zij vanzelf (zonder strijd of strakke slof) ontspannen. Zij is te sterk voor mij en opvangen met been heeft geen nut. Ze reageerd namelijk helemaal niet op been. In draf gaan is vaak al drama (geen reactie). Eenmaal in draf blijft ze er wel in hoor.

Kijk, je geeft zelf goed de kern weer van het probleem.
Een paard wat niet aan de hulpen staat, kun je niet dressuurmatig trainen.
Dus dan hebben de buigoefeningen ook weinig uitwerking - want je werkt dus te veel met de voorhand.

Dus eerst het paard leren te reageren op de hulpen. Basis, tempowisselingen, figuren, wijken voor druk... alles lekker simpel.
Na laten kijken of er geen blokkades zitten, is mogelijk ook nuttig. Een flinke blokkade er dressuurmatig uitrijden is maar voor weinig ruiters weggelegd. En aangezien dit paard al eerder spierproblemen had, zou het mij niets verbazen.
Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:05

Eerst het paard laten wennen aan de ruiter, beetje sturen, beetje overgangen rijden, meer niet. Paard goed aan de hulpen maken, dan pas recht maken en gaan werken aan nageeflijkheid. Dat eruuit trekken zal ze doen omdat ze de balans nog niet voor elkaar heeft. Daar moet je geduld mee hebben, dat kan je een paard niet leren, dat moet een paard aanbieden. :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:06

Als ze teugels uit je handen trekt klinkt ook niet echt alsof ze nageeflijk loopt, maar eerder in een valse knik. Vooral omdat je aangeeft dat ze er sterker in is dan jij. Het kan ook zijn dat ze wel netjes nageeft, maar door onbalans steeds omhoog komt, wat niet zo heel gek is gezien haar scheefheid. Door de onbalans kan het ook zijn dat ze dus steun zoekt op jouw hand (want jij hier als trekken benoemd). Dit is lastig in te schatten zonder beeldmateriaal.
Sowieso zou ik me nu nog niet teveel met de nageeflijkheid bezig houden, maar eerst haar rechter maken, en zorgen voor vertrouwen, dan komt dat zakken en echt ontspannen ook wel goed. Zou er zeker geen slof aan hangen, ook niet als deze los hangt. Dan ben je namelijk niet meer goed van achter naar voren aan het werk.
De buiging zal toch echt ook vanaf de grond aan gewerkt moeten worden, dubbele longe, maar ook het wijken voor druk kun je prima trainen vanaf de grond, waardoor ze hopelijk in het vervolg geen hek meer in wil duiken. Verder zou je als je er net op zit zowel links als rechts kunnen flexen, dus het hoofd naar je toe vragen, om zo de spieren wat op te rekken. Aan de longe kun je ook haar helpen met het leren koppelen van de beenhulpen aan een gang, want als ik het zo lees (geen reactie op je been), begrijpt ze gewoon niet goed wat je ermee wil. Als ze op commando in draf/galop kan, kun je die gaan koppelen aan de betreffende beenhulp.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:43

Spierbevangen geweest? Is ze getest op pssm? ik zag daar laatst een topic van; [WN-AM] Glow Amazing Buzzs - haar PSSM verhaal Dit hoeft natuurlijk helemaal niet bij jouw paard aan de hand te zijn maar wat kennis kan geen kwaad.
Dat ze niet kan buigen is wel vreemd, kan ze het wel aan de hand? Dat ze het hek inloopt... ik weet niet zo goed wat ik me daarbij moet voorstellen :o
Ik zou lichamelijke tekortkoming en/of pijn niet direct uitsluiten. paarden willen vaak heel veel voor je doen ondanks hun eigen ongemak.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:58

Eerst een osteopaat laten komen.
Een paard wat één kant wel buigt en de andere kant zo stijf is als een plank, zelfs zo erg dat ze ervoor door een bakhek gaat, die mankeert gewoon iets. Als je met je handen over de hals en rug wrijft zul je ook vast reactie zien.
Dikke kans dat er ergens iets niet lekker zit.
Tot die tijd zou ik haar vooral veel aan de hand met lange lijnen in stap rondsturen en veel rek en strekoefeningen doen zonder enige vorm van druk. Beginnen met een snoepje terwijl je ernaast staat en langzaam opbouwen, paard moet leren dat het geen pijn meer doet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 23:13

Geen reactie op been is heel simpel, zweepje achter de kuit. Hoeft vaak bij jonge dieren maar 2 a 3 keer en kwartje valt. Let bij het rijden goed op je gewichtsverdeling en bij tegen de bakrand vallen vooral binnenteugel loslaten. Reflex bij veel mensen is als paard naar buiten valt corrigeren met binnenteugel. Dat juist niet. Paard valt naar buiten omdat het de buitenteugel niet wilt aannemen, dat moet je uiteraard niet gaan versterken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 23:33

Osteopaat deed hier veel wonderen mijn paard trok zich op de linker hand nergens iets van aan en draaide overal voor om ook met haar been zwaaide hij daar net wat mer hij zat erg vast op schouder

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 23:58

grondwerk is de basis of de eigenaar het zelf doet of jij. blijkbaar zijn jullie iets te vroeg begonnen. persoonlijk vind ik dat voor je op een jong paard stapt deze gecheckt moet zijn bij de tandarts en de osteo op blokkades (osteo zeker als het paard ontzettend scheef is). ik neem alleen aan dat de eigenaar dit aan de longeerlijn ook terug ziet dat het paard rechtsom meer moeite heeft (zeker in versnelde draf en de galop). wel heeft elk jong paard een moeilijk kant en hier moet je doorheen. zodra het paard door de hekken loopt kan je alleen wel na gaan dat er iets niet lekker zit. ik ben zowiso erg voor het werken met een pessoa omdat het paard hier bij over de rug gaat lopen en zichzelf corrigeert dit afwisselend met een dubbele longeerlijn waarbij je zelf de stelling kan vragen zoals hier boven ook vermeld werkt fijn. als je hier 2 maand eerst eens mee werkt zal je onder het zadel ook meer effect zien denk ik. zowiso zou ik snel een osteopaat laten komen en er even helemaal niet opstappen ook in verband met het verleden van het paard.

over het uit het zadel trekken dat kan meerdere redenen hebben dat het paard dit doet, onwennigheid, moeite met evenwicht, geen houding weten te geven, jou houding niet goed, jij legt te veel druk op de teugel, jij rijd niet genoeg voorwaarts, zij heeft niet genoeg ruimte om met haar neus naar voren te lopen om haar evenwicht te houden, jij legt je druk te veel op de voorhand, en zo zijn er nog wel wat redenen te bedenken waarom een jong paard dat net onder het zadel is dit doet. toch blijf ik er bij dat met voldoende grondwerk ook een deel van dit probleem snel is opgelost. het andere deel zal jou houding kunnen zijn maar daar kan ik niet over oordelen. het is ook niet makkelijk als je niet met jonge en onervaren paarden hebt gewerkt om dan een paard met (toch een zwakte) door te gaan rijden. ook al heb je een instructrice die zelf in de Z loopt want het gaat vooral om aanvoelen waar de grens van het paard ligt in der kunnen en dat is niet altijd even makkelijk. zelf werk ik nu ruim 7 jaar met jonge paarden en ook ik maak nog wel eens een inschattingsfout omdat er soms gewoon "vreemde vogels" tussen kunnen zitten (soort van onberekenbaar) maar daarvoor zijn ze jong.

op het moment dat je het vanaf de grond voor elkaar hebt is het pas tijd om er weer op te stappen. en met een osteopaat en voldoende grondwerk zal het been probleem ook opgelost zijn. want geen enkel paard dat vast zit in zen rug zal enthousiast reageren op het been. wat ook nog kan gebeuren is dat jij een keer te hard aanspoort en het paard van irritatie jou er af gooit omdat die pijn heeft bij het voorwaarts gaan. dan is na de moeilijke start je paard ook nog een trauma rijker en dat moet je niet willen ook niet voor je zelf. vandaar dat ik ook niet adviseer in dit geval om een zweepje mee te nemen of deze fanatiek te gaan gebruiken.

heel veel succes in ieder geval en als je vele tips ook zoals hier boven wat mee doet weet ik zeker dat het goed komt zowel voor jou als voor het paard.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 00:04

Paard is alleen zadelmak dus begrijpt het je beenhulp uberhaupt wel en deze wel eens fatsoenlijk aangeleerd?

Want totaal geen reactie vind ik enigszins vreemd. Wat ik ook vreemd vind is dat je bezig bent met buiging en hulpteugels aan het zoeken bent terwijl het paard nog niet eens aan het been is.

Begin bij de basis..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 00:57

Serie basisoefeningen om stuur, rem, etc. te monteren, leert paard ook inbuigen en achterbeen onder de massa plaatsen. Let wel dit is western (tuigage maakt hiervoor niks uit, al kan een wat langere teugel erg handig zijn), maar hierna terug naar met contact rijden kan gewoon. Voor veel mensen is met losse teugel rijden eng, begin gewoon in stap, oefeningen met lichte hulpen kunnen uitvoeren is veel belangrijker dan meteen alle gangen rijden. Oefen het langzaam (teugel)hulp versterken en snel loslaten eerst zonder paard, want ook dit kan even wennen zijn. En nog het allerbelangrijkste en moeilijkste, als het goed voelt stoppen! Ook als je pas 3, 5 of 10 minuten bezig bent. daar zit nl voor je paard het grootste deel van de motivatie om mee te werken.
https://www.youtube.com/watch?v=qlq12fy3kAA
https://www.youtube.com/watch?v=7WoaE4Yl12g

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 05:27

Het is zo lastig dat het niet je eigen paardje is En de eigenaar/instructie een ander idee heeft van het trainen van een jong paard Rijdt de eigenaar er zelf wel eens op ? Hoe vaak per week loopt het paard en hoe lang ?

Heeft de eigenarese niet zelf een trainer die jou eens kan helpen met les ? En dan ook kan kijken naar de training van het paard

Denk echt dat het te veel is voor het paard een net zadelmak paard loopt nu eenmaal niet recht Daar heeft die de kracht ook niet voor En die kan ook nog niet zo buigen als een volwassen paard Paard heeft natuurlijk ook al een x spierbevangen gestaan Dit linkt het paard nu nog met spanning aan het rijden

Zou echt even 5 stappen terug doen 3/4 wat werken per week (ander dagen gwn vrij of wat wandelen en hier dan ook het voer op aanpassen ) half uurtje per dag simpele dingen overgangen wat figuren gwn ontspanning en gehoorzaam Lekker lichtrijden zelf Geef het paard de tijd 3 weken is niet heel lang Dit duurt nu eenmaal wat langer