Bitloos rijden slecht voor de rug?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maestro18

Bitloos rijden slecht voor de rug?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 18:40

Hej!

Ik rij vaak bitloos en op neckrope enzo, maar vandaag heb ik een berichtje gehad dat dat slecht is voor de rug?!

Kan iemand me hier verder over informeren?

Alvast bedankt!

floorsil

Re: Bitloos rijden slecht voor de rug?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:43

waarvan kwam dat bericht en hoe kwam die eraan? Kan me het eigenlijk niet echt voorstellen. Aangezien bitloos niet echt anders is dan met bit rijden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:45

Constant bitloos rondhobbelen is inderdaad slecht voor de rug, maar dat is met bit rondhobbelen ook. Maar een paard dat bitloos met enige regelmaat aan het werk word gezet kan net zo fijn over de rug lopen als een paard met bit, en dan is het weer niet slecht. Het berichtje dat je kreeg is zo zwart/ wit als maar kan, er ontbreekt aan een hoop nuance.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:48

ik rij zelf ook bitloos en met neckrope. Maar volgens mij is dat echt niet slecht voor de rug hoor.

Maar als je paard inderdaad geen ruggebruik heeft is het wel slecht. Zoals hierboven word gezegd. Net hetzelfde met bit.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 17:43

Mijn vorige paard liep er eigenlijk hetzelfde op als op een bitje.
Verder zou ik niet kunnen bedenken wat bitloos rijden slechter moet maken voor de rug dan een bitje?

Gaan paarden oppeens als een lama lopen zonder bit dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 17:50

Ik denk dat het belangrijk is dat je een paard kunt rechtrichten en zijn spieren en conditie in zoverre traint dat hij/zij gezond blijft. Dit kun je zowel met bit als bitloos prima bereiken.

Punt is alleen dat de meeste mensen die met neckrope rijden hier hun paard niet mee kunnen trainen en (kort door de bocht) wat rondhobbelen voor de gezelligheid. Daar gaat je paard, naar mijn idee, wel onder lijden. Voor af en toe kan het echt geen kwaad, maar ik zou dat wel afwisselen met wat meer dressuurmatige training om je paard in vorm te houden :)

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 17:56

Trainen met een neckrope lijkt me een stuk lastiger, je hebt dan gewoon niks om het hoofd om een paard daarmee hulpen te geven.
Paard moet dus heel anders worden gereden en voor een ruiter ook een kluif om om te scholen denk ik.

Wat dat betreft kan ik een wel inkomen, maar alle bitloze hoofddingen zal niet heel veel anders moeten zijn toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:02

Klopt.
Er zit gewoon heel veel verschil in bitloze optomingen. Met een neckrope of touwhalster zullen maar weinig mensen écht kunnen trainen, ik denk sowieso dat bitloze optomingen waarbij je geen enkel contact met de neus hebt daarin lastig zijn. Het vergt veel ruiterkunst.
Een sidepull / of bloemhackamore is wat gemakkelijker, omdat je "gewoon" contact kunt houden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:35

Ik denk dat met neckrope rijden niet slecht voor de rug is als je gewoon meelift, mooier is als je je paard met zit kan stellen of buigen en het achterbeen kan activeren met je zit/beenhulp. daar heb je in principe niet veel meer voor nodig , dat kan maar dan heb je al wel een voor traject achter de rug, heel veel paarden die met bit worden gereden, worden ook niet over de rug gereden en dat zijn er heel veel , maar in de krul getrokken dan zie ik iemand liever rond hobbelen met neckrope, dat is dan altijd nog beter voor het paarden lijf dan druk op de onderkaak, want daar bereik je dan nog minder rug gebruik mee,

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 00:58

Blijheid schreef:
Punt is alleen dat de meeste mensen die met neckrope rijden hier hun paard niet mee kunnen trainen en (kort door de bocht) wat rondhobbelen voor de gezelligheid. Daar gaat je paard, naar mijn idee, wel onder lijden. Voor af en toe kan het echt geen kwaad, maar ik zou dat wel afwisselen met wat meer dressuurmatige training om je paard in vorm te houden :)

Ik rij met mijn paard regelmatig dressuur op neckrope. Ophoudingen, galop, draf, wijken, etc. Mijn paard loopt niet als een stofzuiger met zijn neus over de grond, mooi omhoog en opgericht. Zijn er dan nogsteeds dingen die schadelijk kunnen zijn aan rijden op neckrope?

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 01:20

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 01:30

Correct bewegen heeft absoluut niks te maken met welke optoming je gebruikt. Halve ophoudingen zijn uiteraard makkelijker te geven als er wel iets om het hoofd zit, maar er zijn genoeg paarden die ook prima zonder goed kunnen lopen.

Slecht voor je paard zijn rug is rijden met een verkeerde zelfhouding. Met een paard wat van zich zelf een goede houding en gedragenheid heeft kun je alles doen, maar met een paard dat zelf geen moeite doet om te dragen (als hij zichzelf niet draagt, kan hij jou ook niet dragen) zul je dat moeten leren en ook constant blijven vertellen.

Jammer dat dat dan op bitloos afgeschoven wordt.. Met bitloos kun je net zo veel als met ieder ander hoofdstel.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 01:31

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:39

Nee? Ik zit nooit zo maar wie ben ik

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:13

Als ik een lol met je knol moment heb dan zit ik ook vast wel eens zo. Ik weet niet hoe je aan deze foto komt? Is dit een foto van tijdens een les? is dit een foto van hoe ts elke dag haar pony rijdt? Is dit een foto van een lol met je knol moment met vriendinnen? Etc.

catootjeenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:14

Wat ik ooit gehoord heb is dat je met een bit het kauwen van een paard kan stimuleren waardoor het paard zijn onderkaak kan laten zakken. Door dat te doen zou het paard zijn nek en rug meer kunnen ontspannen en dus beter kunnen gebruiken. Ik vind dat op zich best logisch klinken, maar weet niet of het wel echt waar is.
Dus als je paard zijn rug gewoon al lekker bol en ontspannen houd lijkt het mij geen probleem om bitloos te rijden.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:17

Hm, dat heb ik eigenlijk nog nooit gehoord (maar ik hoor natuurlijk ook niet alles :+).
Ik rijd zelf sinds anderhalf jaar zonder bit maar mijn paard kauwt ook tijdens het rijden. Misschien dat dat per paard, en mate van werk verschilt. :) Het klinkt inderdaad wel logisch dat je met bepaalde bitten het kauwen kunt stimuleren. Er zijn ook bitten met draaiende deeltjes er aan toch?
Maar ik zie er geen kwaad in om bitloos te rijden. Sinds ik mijn paard bitloos rijd heb ik hem dressuurmatig vele malen beter voor elkaar dan toen we met bit reden. (En dan bedoel ik: nageeflijkheid, ondertreding achterbeen, buiging in het lichaam, buiging in de hals, zakken in de achterhand).

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:21

Dan zal mijn paard wel erg veel rugpijn hebben. Zoveel dat ze mij er niet meer op duldt.

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:24

Mijn paard rijdt al meer dan 10 jaar altijd bitloos. Hij is nu 20, loopt perfect, is nog nooit wat mee aan de hand geweest, geeft geen tekenen van pijn, etc.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:25

Rijden is slecht voor de rug!

:D
Zodra wij op de rug van een paard gaan zitten is het onze taak om het paard te begeleiden naar een houding die ervoor zorgt dat hij ons kan dragen gedurende de jaren dat hij als rijpaard leeft.
Althans dat is mijn mening.

Welke `instrumenten`je daarvoor gebruikt hangt af van je eigen kennis en kunde als trainer van je paard.

Voor mij zijn er drie soorten ruiters:
-paardzitten
-paardrijden
-paardtrainen

Iedere soort is prima, geen waardeoordeel. Maar een paard heeft een trainer nodig wanneer je je veel of lang wilt rijden op een gezond paard dat zo lang mogelijk in gezondheid leeft. Ben je een paardzitter of paardrijder? Zorg dan voor een trainer van je paard. Op een getraind paard zit je tenslotte ook lekkerder!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:29

Het is maar net welk doel je voor ogen hebt met je paard. Ik rijd mijn paard al jaren bitloos en hij mag lopen met zijn hoofd daar waar hij wil, en nee, hij is echt niet altijd aan het " stofzuigen" . Elk jaar komt de osteopaat en die geeft aan dat mijn paard ongespierd is maar ook helemaal nergens vast zit, niet in zijn spieren en niet in zijn lijf. En ze geeft aan dat hij met deze ontspannen manier van rijden in zeer goede gezondheid heel oud kan worden. Dit in tegenstelling tot mensen die denken dat ze hun paard over de rug rijden maar dat ergens niet op de juiste manier doen, deze paarden lijden meer van die manier van rijden als dat ze volkomen in ontspanning los mogen lopen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:35

Mooi voorbeeld Maras! En zo eerlijk verwoord. Je mag je gelukkig prijzen dat je paard zo los is. Blijf genieten van het rijden samen in gezondheid. Daar gaat het tenslotte om.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:55

SFC schreef:
Nee? Ik zit nooit zo maar wie ben ik

Het ging om de houding van het paard toch? Alsof iedereen verder constant een perfecte houding heeft, lol. Ik zeker niet.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:58

Nee zeker niet maar krijg door ts haar reacties niet het gevoel dat ze een "paardentrainer" kan zijn. Een zitter ja, maar geen trainer.

en een te klein zadel

Nee die van mij lopen lang niet allemaal perfect en die lopen ook regelmatig te sterrenkijken maar daarom zeg ik ook niet dat ik wel goed bezig ben

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:06

Als jullie op de link in haar onderschrift zouden klikken en de foto's zouden bekijken, barst de hel hier los denk ik :+