Wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 21:22

Ik vind het heel eng om dit te posten, maar doe het toch :o

Ik weet het even niet goed meer. Ik weet iig dat ik zelf moet beslissen en er niet één juiste oplossing is, maar waar te beginnen..

Een jaar geleden kocht ik hem. Een groene leuke KWPNruin.
Heb het eerste half jaar lekker grondwerk met hem gedaan en hij deed altijd braaf wat ik vroeg. Hij was een voorbeeld voor menig ander paard op stal.
"Wordt een makkie, dat inrijden!" Hoorde ik van velen. Hij is zo rustig, zo braaf.
Toch wist ik wel dat, hoe rustig een paard op de grond ook kan zijn, het onder het zadel anders uit kon pakken..
Ik besloot het inrijden wel zelf te doen, maar dan wel onder begeleiding. Dus we vertrokken, nadat de zadelmaker zijn check had gedaan, de masseuse hem had behandeld en de tandarts zijn gebit had gedaan, naar een fijne trainingsstal en begonnen met het grote avontuur.

Tijdens dit proces, bleek dat mijn paard ontzettend angstig was zodra er iets achter/op zijn rug gebeurde. Met alle rust en geduld is daaraan gewerkt, elke dag was er wel iets vooruitgang. Het duurde dan wat langer dan normaal, maar dat maakte mij niet uit. Hij had dit nodig en ik wilde het in alle rust op deze manier doen.
Ondertussen zijn rug nog eens laten behandelen door een dierenarts/osteopaat ivm de spanning die hij er soms zo op hield.
Daarna ging het ook echt fijn.
Aangezien ik zelf zag wat er gebeurde bij eventuele paniek, besloot ik de eerste keren erop door een ander te laten doen. Na 2,5 maand zat er dan toch echt een ruiter op en deed hij uiteindelijk braaf zijn rondje.
Na 3x die ruiter erop te hebben gehad, ben ik het zelf onder begeleiding gaan overnemen en dat ging met de hulp vanaf de grond ook echt goed! Hij deed het zo braaf, al vond hij het echt nog wel spannend!
Twee keer eraf gevallen door mijn eigen schuld, hij schrok vanwege mijn onverwachtse bewegingen (binnenhand iets naar binnen, had het bokriempje eens los gelaten) terwijl ik net relaxed zat :+
Maar daarna kon ik er weer gewoon op en reden we verder. En toen hebben we uiteraard ook aan de "onverwachtse bewegingen" gewerkt, totdat hij er relaxed onder bleef.

Op naar huis, onder begeleiding van dezelfde mensen daar weer verder! Het ging echt geweldig, ik was zo trots. Op naar iets meer zelfstandigheid en zelf met huiswerk aan de slag!
Omdat ik de opmerking van iemand had gekregen dat het zadel voor mij te klein leek, een zadelmaker aangeklampt die toevallig op stal was en een ander zadel te leen gekregen van hem.
Eerste twee / drie keer reed ik er zo mee weg, maar merkte wel dat z'n rug gevoeliger leek achteraf. Dus even rust gehouden en de afspraak met een andere zadelmaker (stond al voordat ik de andere om zijn advies had gevraagd) liet ik toch maar doorgaan. Deze wilde mij in het zadel zien, dus ik besloot er de dag voor hij kwam gewoon even op te kruipen. (Hij had wel vaker twee dagen "vrij", als in; geen ruiter op zijn rug, kon er normaal daarna ook gewoon weer opstappen dus voorzag ook geen problemen. Longeer ook altijd van tevoren en hij was ook dit keer erg braaf.)
Helaas vloog hij, toen ik er echt net op zat, flink de lucht in en werd ik het zand in gelanceerd.
Hij leek van de wereld en bleef de bak door bokken. Stalgenoot zette hem stil en drukte op de plek waar de kussens van het zadel normaal liggen, paardlief zakte gigantisch naar beneden. Au au au.
Dit zadel ging dus sowieso weg en zijn rug zou ik maar weer eens na laten kijken.
De zadelmaker die de dag erna zou komen, heb ik maar afgezegd en de afspraak verschoven.

Diezelfde week zou ook een tandarts/dierenarts op stal komen en er was nog plek vrij voor een behandeling aan het gebit. Hoewel de vorige tandarts zei dat het pas over een jaar (die pas over een paar maanden om zou zijn) hoefde, wilde ik zeker weten dat het oké was.
Het bleek dus helemaal niet oke..
Haken (lag open aan de binnenkant van z'n wang erdoor), z'n kaken konden niet over elkaar heen schuiven wegens blokkades en een wolfskiesje was niet goed verwijderd de vorige keer! (Zat nog een stukje in z'n tandvlees, hadden geluk gehad dat het niet was gaan ontsteken)
Ik voelde me zo schuldig, eerst zijn rug en nu bleek dit ook nog..

Even een paar dagen rustig aan, geen hoofdstel en even geen zadel op. Wel lekker grondwerken en oefenen blijven met het krukje en zogenaamd "opstappen" (het ernaast hoger staan en hem zo ook aaien aan de andere kant van zijn lichaam en zorgen dat hij mij daar ook zag).
Zadelmaker wilde wel een zadel passen zonder mij erop dus dat laten doen, een ander leenzadel gekregen en ook weer even naar zijn rug laten kijken.
Met het nieuwe zadel heb ik een keer onder begeleiding een rondje gestapt, maar oh wat was ik gespannen en bang. Straks deed ik hem weer pijn of vliegt hij weer weg.
De vorige twee keren stapte ik zo weer op, onder het mom van "dat gaat nog wel vaker gebeuren, jong paard". Maar de laatste keer viel ik toch wel vies hard en waren het echt lelijke bokken. En aangezien hij altijd zelf wat gespannen is met het opstappen, en het daarbij was gebeurd, stapte ik óók op met spanning. Een combinatie die gewoon niet ideaal is..

Ik besloot om, behalve de begeleiding op de grond, toch een andere ruiter hem te laten rijden. Ik moest even zien dat het goed ging en het is voor hem ook prettig om een zeker persoon erop te hebben.
Een goede vriendin van mij, met ervaring met jonge paarden, wilde mij wel helpen. Samen onder begeleiding hebben we weer een begin gemaakt. Zij erop en ik leerde haar vanaf de grond te begeleiden, nog onder begeleiding van de mensen waar ik het beleren heb gedaan.
Het doel was dat ik, voordat zij op vakantie ging, er toch wel weer op zou zitten.
Het rijden ging weer goed, hij was braaf en z'n rug bleef met dit zadel gewoon lekker los. Hij loopt er ook erg los mee door zijn lijf, hoorde ik ook van de mensen langs de kant.
Gisteren ging het ineens mis, net nu ik er weer op zou stappen.

Hij is altijd een beetje gespannen met opstappen, hoe vaak je dit ook herhaald..
Wij hebben dit altijd in alle rust gedaan, zo ook gisteren.
Mijn vriendin zat echt net, had haar beugels in en vroeg hem voorwaards. Ik leidde hem zo als altijd nog even aan de longeerlijn voorwaards. En toen ging het mis, hij vloog van voren de lucht in en daarna lanceerde hij, terwijl hij van mij wegdraaide, mijn vriendin met een fikse bok de omheinig van de longeerbak in en kwam ze met haar hoofd (gelukkig een cap op) zo op tegen van de paaltjes aan.
Dit was precies hoe hij me de laatste keer ook er vanaf had gegooit, ook toen ik net in het zadel zat en klaar was om weg te stappen.
Vriendin aan de kant buiten de bak laten zitten met een slokje water, haar hoofd bonkte maar het ging wel "oke". Paard tot stilstand gebracht en gelijk zijn rug gevoeld, maar deze voelde gewoon normaal. Geen reactie op welke druk dan ook.

Kan zijn dat hij het dan nu toch als een trucje gebruikt? Zomaar opeens na een paar weken? De vorige keer was het wel echt pijn, maar vandaag kon ik weinig ontdekken.
Hij is natuurlijk jong, dus hij kan behoorlijk gaan uitproberen. Maar nu ik er al 3x af ben gevallen en een ander ook al, wil ik dat eigenlijk natuurlijk geen gewoonte maken.

Morgenochtend komt er een vrouw (masseuse, ook opleiding zadelmaker etc gedaan) naar hem kijken en hem iig masseren/behandelen. Wie weet dat zij toch wat kan zien of ontdekken.
Maar daarna? Vriendin gaat morgenavond op vakantie en ik durf er op deze manier weer niet op.

Toch door laten rijden door een proff? Wegbrengen doe ik liever niet, want weer verhuizen, kan er dan niet vaak bij zijn misschien (wil graag het proces zien en er in betrokken worden), en wat als diegene juist voor nog meer paniek zorgt? Als ik straks juist nog meer terug bij af ben, we hebben er met zoveel geduld en tijd aan gewerkt..

Ik wil niet zomaar iemand op zijn rug, maar iemand die weet waarmee hij/zij bezig is en voor langere tijd op locatie kan helpen onder het zadel. Iemand die mijn paard de zekerheid kan geven die hij nodig heeft en kan blijven zitten wanneer hij eens dit soort dingen doet. Die rust uitstraalt maar ook leiderschap, en mij kan meebegeleiden in het proces onder het zadel.
Die hem een stabielere basis kan geven.
Als de mensen die mij hebben begeleid er nou op zouden kunnen stappen (helaas lichamelijk niet mogelijk), dan had ik het wel geweten.

Ik voel me soms zo stom, dat ik een groen paard heb gekocht en hem (voor mijn gevoel) nu even niet kan bieden wat hij nodig heeft onder het zadel. Maar tegelijkertijd moet ik ook trots zijn hoe ver we het al met rust en geduld en goede begeleiding hebben geschopt.
Ik probeer zo mijn best te doen, maar ben zo bang om verkeerde keuzes te maken waardoor ik het misschien allemaal alleen maar kan verpesten.
Ook ben ik bang dat ik gewoon niet de juiste persoon voor hem ben, niet op dit moment. Ik heb alle geduld en rust van de wereld, maar op dit moment ben ik even onzeker en bang om op zijn rug te kruipen..

Sorry voor het lange verhaal, zoals je kunt lezen zit het me erg dwars.
Als iemand tips heeft of zijn/haar visie wil delen, graag. Ben benieuwd wat jullie in mijn schoenen zouden doen..
Wees alsjeblieft eerlijk, ook al weet ik dat dingen soms hard kunnen klinken..

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:45

Ik geloof niet dat het uitproberen of puberen is. Er is een duidelijke oorzaak aan te wijzen voor de eerste keer dat dit gebeurde, namelijk vreselijke rugpijn. Verder was hij van begin af aan al wat angstig met iemand achter zich/op zijn rug. Het is kennelijk geen flegmatiek paard. Ik vermoed dat hij nu angst heeft ontwikkeld met opstappen en bang is dat het pijn gaat doen. Namelijk de link gelegd: opstappen=pijn. Ook kan het zo zijn dat hij daadwerkelijk nog pijn heeft. Dat zou ik eerst uitsluiten, eerst door onderzoek, en eventueel later met pijnstillers. Verder kun je er een gedragstherapeut bijvragen, of een zeer goede trainer. Vraag evt advies bij de mensen die hem hebben ingereden. Zij hebben vast ook contacten binnen de paardenwereld die volgens hun manier werken. Als zij de leiding nemen over het hertrainen heb je alleen nog een zadelvaste ruiter met geduld nodig die bereid is samen te werken. Als je je paard nu zou vewrkopen, met dit probleem, is de kans reëel dat hij in de handel komt en na 10 eigenaren bij de slager eindigt. Ben je in staat dit probleem op te lossen door een ander dan kun je voor hem alsnog een ander baasje zoeken maar dan heeft hij een veel grotere kans dat het daarna goed met hem blijft gaa. Of je krijgt zelf het vertrouwen terug en hebt er een werledpaard aan. Wens je veel succes hiermee!!!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 21:54

Rug is dus al meerdere malen naar gekeken (door dierenarts/osteopaat en masseuse, morgen dus weer) en hij lijkt hem gewoon goed te gebruiken.
Maar daar hoor ik morgen nog meer over, zit eraan te denken een scan en foto van z'n rug te laten maken.

We (trainer en ik) denken dat er al eens eerder is geprobeerd hem te beleren en dat hij daarom ook een trauma kan hebben gehad. Ook hij heeft namelijk z'n rug bekeken en gezien door heel de training heen en er ook verstand van (al kan hij het van binnen niet zien natuurlijk).
Verder hoor ik juist van dierenartsen hoe soepel hij zich wel niet beweegt, en hoe los hij kan lopen!

Het advies van mijn trainer is ook om dus iemand te zoeken die dus is zoals ik omschrijf in OP. Echter kennen ze niet zo 1,2,3 iemand in de buurt die zo vaak op locatie kan komen.

Verkopen is lang niet aan de orde, ben dol op hem en het is echt een gouden paard qua karakter. We moeten even ergens doorheen en dat kan ik niet alleen. Weet zeker dat als we er doorheen komen, ik een geweldig paard onder me heb!
Hoeveel tijd het me gaat kosten, maakt niet uit. Wil alleen geen fouten meer maken, ook al kun je dat bijna niet voorkomen..

Anoniem

Re: Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 01:08

Wat jammer dat je nu toch wat onzeker ben geworden maar zoals je nu op mij over kom, weet je heel goed naar je paard te kijken en te luisteren en wil je hem niets forseren. Dat is super! Ik denk dat het idd een fase is, waar jullie doorheen moeten. De dingen moeten hem (en jou) "gewoon en vertrouwd" worden. Je kan je paard even 2 weekjes laten staan. En dan met goede en frisse moed weer verder gaan. Evt een prof erbij of erop voor de eerste stapjes en daarna weer uitbouwen, met je vriendin en jezelf.
Wel zou ik persoonlijk zeker willen zijn, dat het geen pijn of ongemak is. Zijn rug op de foto is altijd een goed idee.
Ik hoop voor jullie dat jullie dadelijk de juist vibe weer tepakken krijgen en kunnen genieten van de training.

Succes gewenst. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 01:20

Ik denk dat je paard in eerste instantie echt pijn had, maar nu goed misbruik maakt van jou spanning en onzekerheid. Ik zou hem toch verder laten in- en doorrijden door een ervaren ruiter die niet vies is van een paar flinke bokken. Anders heb je straks een paard met een zeer nare gewoonte.

Is het trouwens je eerste eigen paard sinds de manege? (dat moet nu echt al meer dan 10 jaar geleden zijn!) Ik hoop dat je schimmel niet zo'n varken blijkt te zijn zoals die van mij haha! :))

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 05:48

Ja, dat klopt Lara! Heb wel na de manege, waar ik op mijn 13e ben gestopt zoiets, altijd fanatiek paarden bijgereden! Nooit gestopt ermee en vanallerlei verschillende paarden en ik kreeg juist steeds meer lef door de jaren heen.
Dus dan dénk je ervaring te hebben, maar een groen paard is toch echt een vak apart weet ik nu. :o

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 05:54

Share schreef:
Wat jammer dat je nu toch wat onzeker ben geworden maar zoals je nu op mij over kom, weet je heel goed naar je paard te kijken en te luisteren en wil je hem niets forseren. Dat is super! Ik denk dat het idd een fase is, waar jullie doorheen moeten. De dingen moeten hem (en jou) "gewoon en vertrouwd" worden. Je kan je paard even 2 weekjes laten staan. En dan met goede en frisse moed weer verder gaan. Evt een prof erbij of erop voor de eerste stapjes en daarna weer uitbouwen, met je vriendin en jezelf.
Wel zou ik persoonlijk zeker willen zijn, dat het geen pijn of ongemak is. Zijn rug op de foto is altijd een goed idee.
Ik hoop voor jullie dat jullie dadelijk de juist vibe weer tepakken krijgen en kunnen genieten van de training.

Succes gewenst. :)

Dankjewel! Iedereen (ook van trainingsstal) zegt dat ik het wel kan en er echt gewoon even doorheen moet. Maar ik moet natuurlijk wel nu weer durven..
Dat is ook meer het probleem, en idd ben ik bang dat er gaat gebeuren wat Lara_Silver zegt, hij het uiteindelijk als trucje gaat doen.

Eerst wil ik idd uitsluiten of het niet toch lichamelijk is, dus zometeen komt iemand (die masseuse/zadelmaakster etc)hem even helemaal bekijken en me adviseren.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 05:54

De dierenarts is erbij geweest, maar zijn er toen ook foto's van de rug gemaakt?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 05:59

siskeh schreef:
De dierenarts is erbij geweest, maar zijn er toen ook foto's van de rug gemaakt?

Nee, die optie heeft hij nooit geopperd. Hij heeft hem gekraakt en daarna ging het een stuk beter. Verder vond hij hem juist erg goed en soepel bewegen ook, en ik dacht dat het opstappen een questie was van met rust blijven proberen. En aangezien hij na het opstappen keurig kon loslaten en ook fijn kon lopen met ruiter op de rug, dacht ik niet snel dat het perse aan de rug lag..

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 06:15

Na laten kijken of die lichamelijk in orde is en lekker wegbrengen, precies zoals Lara silver zegt naar iemand die niet bang is om een paar bokken uit te zitten. Dat was ook mijn angst met mijn jonkie met er af vallen, je geeft ze een slechte ervaring mee en ze kunnen een slechte gewoonte daar aan over houden en daar wordt je niet blij van. Ik zou tot die tijd niet eens meer proberen er op te stappen, ga niet zitten wachten tot ik echt een doodsmakker zou maken. Ik ben er vorig jaar afgevallen, gebroken sleutelbeen en gekneusde ribben, pijnlijk en ik kon voorlopig toch niets met haar doen, hoppa, op de trailer en haar, in mijn geval western, naar Wendy van Osch gebracht die lekker een maand met haar aan de gang is gegaan. Dat het goed ging daar gaf mij ook weer meer zelfvertrouwen om zelf weer met haar aan de slag te gaan. Succes in ieder geval met je paard.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 06:19

Oke, niet dat je problemen direct in de rug zit, maar voor mij wordt er net te gemakkelijk gezegd, we voelen niets, dus er is ook niets mis met de rug.

Het klinkt allemaal begrijpelijk, dat door een eerdere pijn-associatie er een reactie ontstaat. maar met 100% zekerheid zou ik dat niet durven zeggen.

Is hij nu onder het zadel wel oke met onverwachte bewegingen e.d.?
Het probleem is alleen met opstappen, en niet verder met het rijden?

(persoonlijk zou ik er voor kiezen om hem weg te laten brengen)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 06:26

Ik zou hem naar een goede trainer brengen.
Dat hij problemen heeft met zijn rug geloof ik niet zo.
Ik denk eerder dat het met angst te maken heeft.
Zoek een trainer die ook aan de psychische kant van je paard gaat werken.
Alleen het rijtechnische lost volgens mij het probleem niet op.
Mocht het wel een lichamelijk probleem zijn dan komen die er ook wel achter.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 06:35

Ik heb je zadelmak maak topic gevolgd en was onder de indruk hoe lief en respectvol jullie de training hebben opgepakt. Ik zou het nooit zo lief en geduldig gedaan hebben, en veel sneller alles doorgepakt hebben. Dit is uiteraard per paard verschillend, maar mijn paard gaat juist klieren als een training te rustig gaat. 1x in de maand deed ze ook opeens zo'n vergelijkbaar trucje waaardoor je er opeens af lag, de andere dagen was ze super braaf. Ik zou inderdaad kiezen voor iemand die bij jou op stal kan komen, wellicht weet iemand via bokt wat.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 06:36

Super van je TS dat je je paard zo laat checken :j Maar pas op dat je niet te veel gaat overdrijven, want zo blijf je er erg onzeker in en denk je bij het minst geringste 'oh, hij heeft pijn'. Paard is jong, onervaren en jij bent dat ook. Als ik zo je verhaal lees, dan denk ik eerder aan streken, puur omdat je hem al zo vaak hebt laten checken en hij gewoonweg nog jong is. Als ik jou was, dan zou ik hem naar een professional brengen. Die zijn zulke paarden gewoon en weten vaak precies wat er aan de hand is. Zo lelijk bokken mag echt niet hoor! Door- en aanpakken moet je dan.. Is moeilijk, ik weet het, maar begin er op tijd en vroeg mee, want anders is het straks te laat. Paarden voelen je angst en onzekerheid en helaas zijn er maar een weinig die daar voorzichtig mee omgaan haha. Komt wel goed hoor Dreamy, maak je geen zorgen :)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:14

Dreamy schreef:
Ik vind het heel eng om dit te posten, maar doe het toch :o

Ik weet het even niet goed meer. Ik weet iig dat ik zelf moet beslissen en er niet één juiste oplossing is, maar waar te beginnen..

hoi TS, wat goed dat je hier je verhaal doet.
Je hebt het beste met je paardje voor, dat blijkt wel.

Er hebben al wat mensen naar je paard gekeken maar ken jij Linda van Diepen van Horseinmotion uit Vianen (lekker dichtbij) ?
Zij is dierenarts, osteopaat en sportmasseur, en heeft nog een hoop andere opleidingen gedaan en zou met een hele brede blik naar Fiëgo kunnen kijken, ze is eigenlijk alles in één :). Persoonlijk heb ik ook hele goede ervaringen met haar, een hele eerlijke vakvrouw. Misschien een goed begin ?

Als je zeker weet dat Fiëgo medisch in orde is (heel belangrijk) zou ik toch nog even wachten met er zelf op gaan zitten. Paarden voelen, zoals anderen ook al gezegd hebben, spanning van de ruiter heel goed aan.

Verder denk ik dat jullie op de grond een hele goeie combinatie zijn en dat je de komende tijd ook best kunt blijven grondwerken, met zadel op. Dan blijven jullie samen werken aan jullie band en went Fiëgo nog meer aan het zadel zonder nare associaties. Maar je hoeft er niet op nu je vriendin op vakantie gaat toch ? Je paardje is nog jong en die paar weken maken ook niet uit.

En als je weer met een (professionele) ruiter begint zou ik, wat je nu ook doet, rustig op blijven bouwen.
En beginnen met alleen opstijgen, rondje stappen en er weer af. En angstig paard nog angstiger maken door hem 'aan te pakken' lijkt mij persoonlijk niet de juiste oplossing. Zeker niet als hij al een trauma heeft meegemaakt.

Als ik het zo lees hebben jullie een mooie band en komen jullie hier samen wel doorheen. Je bent op dit moment misschien niet de juiste mens voor hem op zijn rug, maar verder zeker wel!

Vertrouw jezelf, je paard en de toekomst

ps Had even in je profiel gespiekt en het is een prachtpaard

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 11:18

De Sportmasseuse heeft gekeken, gevoeld en gemasseerd.
Ze vond hem nog erg jong en puppy ogen, ook vond ze hem niet echt lekker lopen (z'n been rechtsachter en de wervels in z'n rug lijken erg gevoelig).

Ze raad aan om:
- hem nogmaals te laten keuren door een dierenarts en eventueel op de foto/scan.
- is het medisch allemaal uitgesloten dan of nu doorpakken met een proffesionele ruiter of, omdat hij zo jong en puppy lijkt, nog even weer helemaal back to basic beginnen met longeren en het zo de tijd geven en weer dmv grondwerk het vertrouwen weer op te bouwen met het zadel (en dan als de tijd rijp is om erop te gaan ook alsnog eerst een ander erop).

Het lijkt een paard met een duidelijke rugzak, en het is de bedoeling dat we het nu gewoon goed gaan doen en niet aan gaan modderen. Dus of het gebeurd nu goed, of hem nog even de tijd geven en een paar stappen terug doen en dan kijken wat het allemaal uiteindelijk weer brengt.

Ik ga eerst maar eens een dierenarts contacten voor een keuring..
En daarna neig ik eerder naar de paar stappen terug, ook voor mezelf. Ik voel nu elke keer zoveel druk, dat er iets of iemand op zijn rug MOET blijven. Omdat anders misschien de training voor niks is geweest..
Maar paard en ik krijgen er zo ook geen plezier meer in. Het is te beladen, zo voelt het nu althans even..
Pffff. Mijn hoofd zit nu echt zo vol.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:37

xMercury schreef:
Super van je TS dat je je paard zo laat checken :j Maar pas op dat je niet te veel gaat overdrijven, want zo blijf je er erg onzeker in en denk je bij het minst geringste 'oh, hij heeft pijn'. Paard is jong, onervaren en jij bent dat ook. Als ik zo je verhaal lees, dan denk ik eerder aan streken, puur omdat je hem al zo vaak hebt laten checken en hij gewoonweg nog jong is. Als ik jou was, dan zou ik hem naar een professional brengen. Die zijn zulke paarden gewoon en weten vaak precies wat er aan de hand is. Zo lelijk bokken mag echt niet hoor! Door- en aanpakken moet je dan.. Is moeilijk, ik weet het, maar begin er op tijd en vroeg mee, want anders is het straks te laat. Paarden voelen je angst en onzekerheid en helaas zijn er maar een weinig die daar voorzichtig mee omgaan haha. Komt wel goed hoor Dreamy, maak je geen zorgen :)

Helemaal met Mercury eens. Hoe oud is je paard eigenlijk? Heb je OP gelezen maar misschien overheen gelezen?
Als je alles al een aantal keer hebt laten checken moet je ook een keer door gaan pakken. Door de angst die je zelf gekregen hebt, kun je dat niet en dus zou ik 'm wegbrengen naar een goede, betrouwbare trainer die er even goed de basis op zet.
Heb hetzelfde gehad met mijn groene paard... ging niet bokken maar steigeren tot we bijna achterover vielen. Het was niet vanwege pijn of omdat hij gemeen was, maar gewoon omdat hij het niet meer begreep en niet wist wat te doen. Ik had nog nooit een groen paard ingereden dus kon hem niet geven wat nodig was. Heb hem 6 weken weggebracht en met een goede basis erop terug gekregen.
De rest, alles leren wat hem vreemd was, heb ik hem zelf geleerd. Het 1e jaar heb ik echt nog wel momenten gehad dat ik wat bang was omdat hij nogal snel en onverwacht kon reageren, vooral op geluiden van achteren, dan vertoonde hij vluchtgedrag. Nu is dat helemaal over. Hij heeft me leren vertrouwen en ik hem. Nu wil hij gewoon kijken als hij wat hoort en als hij het eenmaal gezien heeft is het goed.

Ik zou niet verder gaan aanmodderen maar het aan een professional overlaten, anders ben je straks maanden of jaren verder voordat je echt plezier met je paardje kunt hebben.

Edit: is het die 4-jarige uit je profiel? Fiëgo?

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:07

Dreamy schreef:
En daarna neig ik eerder naar de paar stappen terug, ook voor mezelf. Ik voel nu elke keer zoveel druk, dat er iets of iemand op zijn rug MOET blijven. Omdat anders misschien de training voor niks is geweest..
Maar paard en ik krijgen er zo ook geen plezier meer in. Het is te beladen, zo voelt het nu althans even..
Pffff. Mijn hoofd zit nu echt zo vol.

:(:) Even samen rust nemen is helemaal prima toch ...

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 15:49

Mabotje schreef:
xMercury schreef:

Helemaal met Mercury eens. Hoe oud is je paard eigenlijk? Heb je OP gelezen maar misschien overheen gelezen?
Als je alles al een aantal keer hebt laten checken moet je ook een keer door gaan pakken. Door de angst die je zelf gekregen hebt, kun je dat niet en dus zou ik 'm wegbrengen naar een goede, betrouwbare trainer die er even goed de basis op zet.
Heb hetzelfde gehad met mijn groene paard... ging niet bokken maar steigeren tot we bijna achterover vielen. Het was niet vanwege pijn of omdat hij gemeen was, maar gewoon omdat hij het niet meer begreep en niet wist wat te doen. Ik had nog nooit een groen paard ingereden dus kon hem niet geven wat nodig was. Heb hem 6 weken weggebracht en met een goede basis erop terug gekregen.
De rest, alles leren wat hem vreemd was, heb ik hem zelf geleerd. Het 1e jaar heb ik echt nog wel momenten gehad dat ik wat bang was omdat hij nogal snel en onverwacht kon reageren, vooral op geluiden van achteren, dan vertoonde hij vluchtgedrag. Nu is dat helemaal over. Hij heeft me leren vertrouwen en ik hem. Nu wil hij gewoon kijken als hij wat hoort en als hij het eenmaal gezien heeft is het goed.

Ik zou niet verder gaan aanmodderen maar het aan een professional overlaten, anders ben je straks maanden of jaren verder voordat je echt plezier met je paardje kunt hebben.

Edit: is het die 4-jarige uit je profiel? Fiëgo?

Ja, dat is hem.
Maar hoe weet ik dat iemand goed is? Ik vertrouw niet zo heel snel meer, want zadelmakers en tandartsen van goede verhalen ben ik ook al de mist mee in gegaan..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:55

Persoonlijk zou ik eens een paar foto's laten maken. Ik had jouw verhaal kunnen schrijven.

Paard kwam overal glansrijk doorheen (kreupelheidsonderzoeken, sjorren aan de rug etc.) maar 1 op de 10 keer ontplofte hij en was dan meteen heel erg gevaarlijk. Dit dier bleek uiteindelijk zeer ernstige Kissing Spines te hebben. Iets wat de dierenarts nooit voor mogelijk had gehouden omdat hij niet reageerde zoals een paard met KS, zeker niet voor de mate waarin hij hier last van had.

Mochten je foto's in orde zijn, dan weet je dat het gedrag is en dat je dit moet aanpakken. Beter zo dan andersom :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 16:01

Selka schreef:
Persoonlijk zou ik eens een paar foto's laten maken. Ik had jouw verhaal kunnen schrijven.

Paard kwam overal glansrijk doorheen (kreupelheidsonderzoeken, sjorren aan de rug etc.) maar 1 op de 10 keer ontplofte hij en was dan meteen heel erg gevaarlijk. Dit dier bleek uiteindelijk zeer ernstige Kissing Spines te hebben. Iets wat de dierenarts nooit voor mogelijk had gehouden omdat hij niet reageerde zoals een paard met KS, zeker niet voor de mate waarin hij hier last van had.

Mochten je foto's in orde zijn, dan weet je dat het gedrag is en dat je dit moet aanpakken. Beter zo dan andersom :)

Dat idee heb ik ook zeker in mijn hoofd. Haal er dan ook eerst een dierenarts bij om nog eens te keuren en te kijken wat er nog meer aan de hand kan zijn..
Hoewel, keuren kan ook op de kliniek zelf toch? En dan gelijk foto's ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:43

Dreamy schreef:
Selka schreef:

Dat idee heb ik ook zeker in mijn hoofd. Haal er dan ook eerst een dierenarts bij om nog eens te keuren en te kijken wat er nog meer aan de hand kan zijn..
Hoewel, keuren kan ook op de kliniek zelf toch? En dan gelijk foto's ?

Zou dat gelijk doen op de kliniek idd. Lijkt me toch ook wel heel fijn om te weten. Ik ken ook een aantal verhalen zoals Selka.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 19:26

Inderdaad gewoon mee laten nemen op de kliniek. Zelfde gedaan met mijn paard. Klinisch dik in orde, pas bij de foto's ging het mis helaas.

Succes en hopelijk is het alleen gedrag!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:08

Inderdaad eerst uitsluiten dat er niets medisch aan de hand is, maar ik vind dat je daarmee echt al erg goed bezig bent!! En je ook zeker wel de juiste begeleiding hebt. +:)+

Enne, even rust in jullie beide koppies is ook absoluut niets mis mee! Ken veel jonge paarden die dat toch wel even nodig hadden (en gekregen hebben) en er uiteindelijk wel enorm van opknapte! Je paard klinkt me als een super vriendelijk paard wel... Het is alleen zaak om uit te vinden waarom die dit gedrag nu vertoond en wat ie nu nodig heeft en dat is lastig te zeggen vanachter een computerscherm.

Ik hoop zo dat je straks lekker kan genieten van je paardje!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 22:27

Heb nog even contact gehad met de masseuse, maar ze vroeg zich ook af of het wel echt een paard voor mij is. Ze is bang dat hij nog vaker zo kan gaan doen, en dat dat bij de foute ruiter gewoon gevaarlijk kan worden. Ook zal hij volgens haar gewoon een gevoelig en sensibel paard onder het zadel blijven en is dat volgens haar wellicht niet waar ik de ervaring voor heb.

Ze heeft een punt, heb daar wel vaker bij stilgestaan..
Nou kwam ze er ook nog eens mee dat ze misschien wel iemand kent die interesse in hem heeft en die hier wel mee om weet te springen.
Ze zegt dat het voor mij, qua begeleiding en hulp nog een lang en duur traject kan gaan worden (moet het immers het liefst wel goed en proff. aan laten pakken weer) en dat de kans dan groot is dat het nog steeds niet mijn soort paard onder het zadel zal worden..

Pffff, dacht dat mijn hoofd al wel niet vol genoeg zat.

Maar ik ga hem niet zomaar weg doen, wil eerst alles geprobeerd hebben. Al komt het bericht opzich best hard aan.