hoe slecht is het om....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pandameisje

hoe slecht is het om....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:50

Hoe slecht is bij het springen al te gaan zitten op de rug van het paard voor die geland is.

Ik zag iemand die ging zitten boven de hindernis en ik zei zo dat lijkt me niet goed het antwoord wat ik kreeg dat boeit me niet ik vind het wel goed voor me paard.

Nou hoe goed is dit voor een paard vraag ik me af?

Vero

Re: hoe slecht is het om....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:12

sorry maar ik heb geen idee

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 14:13

jammer want het lijkt mij echt niet goed.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:15

Xfjord schreef:

Waarom reageer je dan? :')

Hoe slecht het is weet ik niet maar het is sowieso wel beter om op het spring moment mee te gaan met het paard.
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat het met de balans en afzet te maken heeft.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 14:16

ik kan jullie sws 1 ding er bij zeggen het meisje heeft nooit les gehad. en het ziet er op de foto erg zielig uit .

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:16

Precies weet ik het niet maar het lijkt mij wanneer het paard land hij dan niet zon klap krijgt op de rug.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:16

lotlot2 schreef:
Xfjord schreef:

Waarom reageer je dan? :')

Hoe slecht het is weet ik niet maar het is sowieso wel beter om op het spring moment mee te gaan met het paard.
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat het met de balans en afzet te maken heeft.

ik wou even een stipje zetten :')

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 14:17

Mag je hier een foto neerzetten zolang de ruiter zijn gezicht niet herkenbaar er op staat? of mag dat helemaal niet?

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:19

Denk je dat zij naar je advies gaat luisteren? anders kun je het beter (hoe moeilijk misschien ook) loslaten.

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:20

Stipje kan je ook gewoon naast Abboneer zetten, hoef je niet persee te reageren.

Ts, gaat ze er wat mee doen als jij het zegt? Anders zou ik het maar laten gaan als ze niet luistert.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:20

Is toch niet jouw probleem? Je komt een beetje over als een bemoeial nu, voor met "ze heeft nooit les gehad" en "mag ik een foto plaatsen".

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 14:21

ik heb haar die foto's gestuurd en ik zei dit is toch niet goed voor zijn rug enzo en toen werd ze boos.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:21

Boven de sprong lijkt het mij voor zowel als het paard als de ruiter fijner om uit het zadel te zijn. Uiteraard als het paard land dan kan je weer netjes in het zadel gaan zitten en zo de klap opvangen, zodat je niet in 1 keer in het zadel klapt. Het lijkt mij ook niet dat je je paard dan veel hals geeft. Je zit in t zadel en je zit dus ook meer terug met je handen dan dat je zit als je uit het zadel komt.

EngeltjeS

Volgens mij mag je geen foto plaatsen zonder toestemming fotograaf/ persoon die er op staat :)

Maar iedereen heeft een andere manier van rijden.
Wellicht is dit niet jouw manier, maar wel de manier van de ruiter waar je de vraag aan hebt gesteld.

Het is een beetje moeilijk om nu te oordelen hoe of wat voor ons als lezers.
Wij waren er niet bij.
Misschien maakte het paard een moeilijke sprong en kon de ruiter niet anders?

De volgende keer kan (mocht de situatie er naar zijn) toch om een langere uitleg vragen?
(zonder meteen zelf de betweter te zijn ;) )

Anoniem

Je mag niet zomaar een foto van iemand anders plaatsen.

Als er niet mee wordt gegaan in de sprong kan het paard hierdoor een klap op de rug krijgen. De landing is immers niet zachtjes en als de ruiter dan niet meebeweegt krijgt het dier het gewicht van de ruiter met een flinke kracht op de rug. Een paard zal niet zo maar zijn rug hierop breken en als het af en toe gebeurd (geen balans, onverwachte sprong, etc.) zal het dier hier ook echt geen klachten van ondervinden. Echter als het regelmatig gebeurd kunnen hier zeker rugklachten van ontstaan.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:22

Xpinoxx schreef:
Denk je dat zij naar je advies gaat luisteren? anders kun je het beter (hoe moeilijk misschien ook) loslaten.

Ik denk niet dat dat meisje naar haar advies gaat luisteren, maar ik denk dat TS gewoon benieuwd is of dit schadelijk is voor het paard te ja of te nee

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:23

Die meid mag blij zijn dat ze mijn instructrice niet heeft. Die had dr na dat achterlijke antwoord direct van dr paard af gesleurd...en dan letterlijk eraf gesleurd. En daarna had ze te horen gekregen dat als ze dr paard zo graag bij de slacht wil hebben, ze dr paard daar ook gelijk had af kunnen leveren ipv het arme dier eerst helemaal kapot te rijden. Want dat is wat uiteindelijk zal gebeuren.
Ja mijn instructrice is verre van subtiel met dat soort idioterie.

Om je vraag te beantwoorden; ja natuurlijk is dat slecht voor het paard zn rug; wat voor klap denk je dat dat dier te verwerken krijgt in zijn rug bij de landing.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 11-08-14 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 14:23

ik heb haar meerdere haar verteld hoe ze het beste kan springen haar paard spring sws vroeg voor de hindernis zelfs dat heb ik uitgelegd hoe ze dat kan aanpakken maar ook daar luisterde ze niet na. Ook tijdens het springen het paard springt over de hindernis duwt ze ook haar sporen in de zij van het paard. maar ze gaat elke keer weer zitten boven de sprong.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:24

Pandameisje schreef:
ik heb haar die foto's gestuurd en ik zei dit is toch niet goed voor zijn rug enzo en toen werd ze boos.

Ik zou ook niet blij zijn met dergelijk ongevraagd en ongefundeerd advies :')

Zou het echt zo slecht zijn? Als je alsnog goed mee gaat de landing is het dan nog zo slecht? Zal ook vast verschil uitmaken of het hoge over lage sprongen zijn en hoe goed het paard al getrained is.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-08-14 14:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:24

Als ze niet wil luisteren, heeft het ook geen zin om het hier op bokt uitgebreid te discussieren.

Om je vraag te beantwoorden, ja, op de lange duur is het slecht voor de rug van het paard. Niet meer, niet minder.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 14:25

maar hoelang kan dit door gaan bij dit paard dan ? want hoe erg schadelijk is dit voor de rug? dat is echt wat ik me afvraag. Verder praat ik niet meer met dat meisje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:26

Dat verschilt per paard, per ruiter, per gewicht, per sprong, per alles... Het is niet goed voor de rug en op de lange duur kan het klachten gaan opleveren.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:27

Suusje92 schreef:
Xpinoxx schreef:

Ik denk niet dat dat meisje naar haar advies gaat luisteren, maar ik denk dat TS gewoon benieuwd is of dit schadelijk is voor het paard te ja of te nee

Of iets schadelijk is is niet te oordelen na aanleiding wat TS zegt, ts is zelf ook geen ervaren springruiter en daarbij hebben we geen beeldmateriaal dus is het oordelen op niks ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:27

Maar wat is jouw ervaring dan dat je verwacht dat ze naar jou luistert? Ik weet niet hoe oud het meisje is en hoe oud jij bent, maar ik kan me voorstellen dat ze niet blij wordt van ongevraagd advies en dat ze daarom gewoon heel erg verdedigend reageert omdat ze zich aangevallen voelt.

Mss kun je haar beter het advies geven om les te nemen. Dan kan ze samen met haar paard nog beter leren rijden en springen. Zo'n algemeen advies neemt ze mss eerder aan dan tips over springen.

Hoe lang dat duurt ligt aan zoveel dingen. Ligt er een passend zadel op, hoe sterk is het paard, hoe is zijn rug, hoe zwaar is de ruiter, hoe vaak springt ze, hoe hoog etc.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 14:28

Zij doet dit ook op een pony waar ze zelf te groot voor is ga er maar vanuit dat ze rond de 65 kilo is.
het andere paard is rond de 1.70 hoog. de kleine pony is rond de 1.30