Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maartje1990 schreef:Bit geeft een vals gevoel van veiligheid, je hebt er echt niet meer mee te zeggen, integendeel. Als je paard schrikt en je gaat aan het bit trekken doe je jenpaard pijn, pijn zorgt ervoor dat je paard
Nog harder gaat lopen want hij wil van de pijn vluchten. Kans dat je paard stopt met een bitloos hoofdstel is dus groter.

Maartje1990 schreef:Bit geeft een vals gevoel van veiligheid, je hebt er echt niet meer mee te zeggen, integendeel. Als je paard schrikt en je gaat aan het bit trekken doe je jenpaard pijn, pijn zorgt ervoor dat je paard
Nog harder gaat lopen want hij wil van de pijn vluchten. Kans dat je paard stopt met een bitloos hoofdstel is dus groter.
othelloster schreef:Zal ik doen, ik vraag het aan de DA, komt regelmatig een DA op stal die de Shetlanders controleert,
Maar is er een bitje nog lichter dan de dubbelgebroken watertrens?
Sammie schreef:Maartje1990 schreef:Bit geeft een vals gevoel van veiligheid, je hebt er echt niet meer mee te zeggen, integendeel. Als je paard schrikt en je gaat aan het bit trekken doe je jenpaard pijn, pijn zorgt ervoor dat je paard
Dit is echt een aaneenschakeling van valse argumenten.. Wat denk je dat het gemiddelde bitloze hoofdstel doet op en met het neusbotje..?
Het kan aan het wisselen liggen, het kan ook aan een te grove hand liggen, er kan een verkeerd bit (te groot, te dik etc.) gebruikt worden.. noem maar op. Dus ook het argument het paard geeft aan dat ie liever zonder bit gereden wil worden, dus rijdt maar zonder bit is eigenlijk onjuist. Het enige dat het paard aangeeft is dat als ie met X hoofdstel en X bit wordt gereden Y gedrag vertoont.
Maartje1990 schreef:Druk is op een breder oppervlak verdeeld. Maar dan nog zou je je paard gewoon de ors moeten aanleren en niet maar met je volle gewicht aan de teugels gaan hangen. Sowieso als je meent dat je aan de teugels moet remmen (en sturen) heb je iets niet goed begrepen
Blue_Eyes schreef:Maartje1990 schreef:Bit geeft een vals gevoel van veiligheid, je hebt er echt niet meer mee te zeggen, integendeel. Als je paard schrikt en je gaat aan het bit trekken doe je jenpaard pijn, pijn zorgt ervoor dat je paard
Dat is niet helemaal waar; ik rij zowel bitloos als met bit (het meest vriendelijke wat ik voor haar mond kon vinden in overleg met DA), en wat ik constateer is dat als ze gaat rennen ik haar met bit zo stil zet, maar haar zonder bit echt tegen een boom moet parkeren om haar te stoppen.