Hoe paarden-rug trainen (ruggebruik)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe paarden-rug trainen (ruggebruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 12:51

Wij hebben een nieuw paard op stal welke van nature wat lang in zn lijf is waardoor hij van nature een wat hollere (ingezakte) rug heeft.
Nu willen wij deze rug goed trainen en ben ik dus opzoek naar rij-technische tips om zn rug niet holler maar juist boller te maken. Mogen ook longeer-tips zijn al heb ik met longeren geen passoa maar enkel een elastiekje om mee te trainen.

De lang-laag methode rijden we standaard mee, ik ben eigenlijk opzoek naar meer/ andere tips.

Mungbean

Re: Hoe paarden-rug trainen (ruggebruik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 12:53

Aan de kaptoom voorwaarts neerwaarts en veel overgangen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 12:54

Ik lees even mee. Lekker lang en laag longeren vind ik altijd een goede, maar ik doe dat met pessoa. Met inderdaad veel overgangen en goed opletten dat de achterhand er mooi onder blijft.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 12:57

Veel draf-galop overgangen maken, op het moment van aangaloperen maakt het paard zijn rug bol.
Is tevens ook goed voor de kracht ontwikkeling.
Daarna veel schakelen in draf en galop, en daarbij opletten dat de hals vanuit de schoft rond blijft anders duwt het paard de schouders naar beneden wat weer doorwerkt naar de rug.
In het schakelen ook goed loslaten van voren, zodat het paard echt op eigen benen loopt en niet gaat hangen.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 12:58

Balkjeswerk lang-laag? Leuk voor de afwisseling, goed voor de coördinatie en stimuleert (mits goed uitgevoerd) het ruggebruik. Kan onder het zadel, maar ook tijdens het longeren.

En in lang-laag kun je natuurlijk allerlei oefeningen meepakken. Pasje zijwaarts, schoudervoor, (schijn)overgangen. Focus je niet alleen op het 'bollen' van de rug, maar ook op het aanspreken van de buikspieren. Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:00

longeren,met elastiek of bijzet.Niet te strak...En zorgen dat de beenzetting correct is.Het paard ruim laten lopen,niet krabbelen.
Longeer hem anders een en film het dan.Misschien is het dan makkelijker om tips te geven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:01

Idd aan de kaptoom longeren en geen stiek o.i.d gebruiken, werken aan de hand aan de zijgangen, zodat de achter hand sterker en soepeler word,
Kijk eens op de site paardenbegrijpen.nl staat veel nuttige info over hoe en waarom rechtrichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:02

De rug recht of bol maken kan het paard alleen maar met zijn buikspieren doen.
Wanneer het de rugspieren aanspant wordt de rug hol.
Probeer maar bij jezelf.

De buikspieren train je door lang en laag, = losgelaten, voorwaarts te rijden.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:07

Het zijn niet de rugspieren die je moet trainen, maar de bil- en buikspieren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 15:58

de rugspieren moet je wel degelijk trainen...in de zin van 'langer' worden.Gymnastiseren is eigelijk het goede woord.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:04

Die train je dan niet. Je traint de bil- en buikspieren, waardoor de rugspieren kunnen stretchen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:04

Ik moest van de dierenarts/chiropractor longeren met een longeerhulp (een soort touw). Lang en laag en dan iets inbuigen op de volte, rustig tempo.Veel galopperen. Hetzelfde doe je onder het zadel. Als de rug dan wat soepeler is, moest ik de achterhand trainen zodat hij zijn rug en bekken ook soepel kon houden. Lang en laag beginnen dan oppakken, veel tempowisselingen, en overgangen rijden en met lang en laag eindigen. En balkjes lopen is ook heel goed.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:06

Lang en laag is goed, maar let er wel op dat lang en laag ook inhoud dat het paard zijn achterhand gebruikt en idd moet je ook wel degelijk de rugspieren trainen, maar als je je paard lang en laag kan laten lopen met gebruik van de achterhand dan heb je volgens mij al heel veel

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:07

midgie schreef:
Lang en laag is goed, maar let er wel op dat lang en laag ook inhoud dat het paard zijn achterhand gebruikt en idd moet je ook wel degelijk de rugspieren trainen, maar als je je paard lang en laag kan laten lopen met gebruik van de achterhand dan heb je volgens mij al heel veel

je moet inderdaad wel weten wat je doet...voor dat je het weet heb je een krabbelend paard die erg kleine pasjes neemt ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:08

De buikspieren én de rugspieren train je door lang en laag, = losgelaten, voorwaarts te rijden.

Voorwaarts is het paard langere passen laten maken dan dat het vanuit zichzelf doet.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 26-07-14 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:08

midgie schreef:

Inderdaad, lang en laag werkt alleen met een actieve achterhand. Anders heeft het geen nut.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:09

veel overgangen en balkjes draven en later in galop, elastiek ben ik niet kapot van omdat dat best dwingt, zou dan eerder touwtjes omdoen zoals Lammert Haanstra, zo'n touwtje kan je gewoon bij de Praxis kopen, meter of 3 a 4 afhankelijk van de grote van je paard, voor een pessoa moet de rug wel al wat doen, anders doe je ze er pijn mee

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:12

Ik zou zeker de longeerhulp niet aanraden, daar word het paard echt niet beter van , leert alleen maar meer op de voorhand lopen volgens mij . leer longeren vanuit gevoel, daar heb jij en het paard heel veel meer aan als je het ook rijtechnisch wil verbeteren, geen enkel hulpmiddel kan zo verfijnt werken als de ruiterhand, tenminste als de ruiterhand met gevoel de ophoudingen geeft, nooit met druk werken en juist dat doe je met hulpmiddlen, het paard gaat zichzelf corrigeren en juist dan krijg je een paard wat stug word,zeker als er ook nog met bit in word gelongeert , dan heb je ook vaak de verkeerde stelling, want je trekt de onderkaak naar je toe en juist moet die van je af als je met stelling werkt, longeer daarom aan de kaptoom, met de middelste ring kun je de bovenkaak plaatsen .

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:15

Simpelman schreef:
De buikspieren én de rugspieren train je door lang en laag, = losgelaten, voorwaarts te rijden.

Voorwaarts is het paard langere passen laten maken dan dat het vanuit zichzelf doet.

[ Afbeelding ]

Ja maar hoeveel ruiters weten wat voorwaarts is? ;-)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:18

midgie schreef:
Simpelman schreef:

Ja maar hoeveel ruiters weten wat voorwaarts is? ;-)

Desalnietemin is dit de enige sleutel.
Het is aan ons dat tot in het oneindige te herhalen.

VOORWAARTS!
Dat wil dus zeggen GROTERE PASSEN MAKEN, NIET SNELLER GAAN.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:24

midgie schreef:
Ik zou zeker de longeerhulp niet aanraden, daar word het paard echt niet beter van , leert alleen maar meer op de voorhand lopen volgens mij . leer longeren vanuit gevoel, daar heb jij en het paard heel veel meer aan als je het ook rijtechnisch wil verbeteren, geen enkel hulpmiddel kan zo verfijnt werken als de ruiterhand, tenminste als de ruiterhand met gevoel de ophoudingen geeft, nooit met druk werken en juist dat doe je met hulpmiddlen, het paard gaat zichzelf corrigeren en juist dan krijg je een paard wat stug word,zeker als er ook nog met bit in word gelongeert , dan heb je ook vaak de verkeerde stelling, want je trekt de onderkaak naar je toe en juist moet die van je af als je met stelling werkt, longeer daarom aan de kaptoom, met de middelste ring kun je de bovenkaak plaatsen .

Dan longeer je niet goed als ie op de voorhand loopt en is het achterbeen niet actief. De longeerhulp wordt vaak door chiropractors en osteopaten aangeraden voor paarden met rugproblemen. Mijn paard ging er heel fijn mee lopen. Liet heel goed zijn rug los en liep juist helemaal niet op de voorhand. maar van achter naar voren werken en niet van voren naar achteren. Mijn paard is er enorm door verbeterd.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:24

Simpelman schreef:
VOORWAARTS!

Ja *zucht* sommige begrijpen dit gewoon niet... Die kunnen beter motor gaan rijden :n

Maar voor degene die dit wel snappen, dat is inderdaad DE manier om een paard goed te trainen!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:27

Sjira schreef:
Simpelman schreef:
VOORWAARTS!

Ja *zucht* sommige begrijpen dit gewoon niet... Die kunnen beter motor gaan rijden :n

Maar voor degene die dit wel snappen, dat is inderdaad DE manier om een paard goed te trainen!

En hoe krijg je je paard goed voorwaarts, zonder dat hij sneller gaat?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:30

Zeer licht begrenzen van voren, net genoeg, zonder het paard tegen te werken. De hand nooit en te nimmer naar achteren bewegen. Zo komen ze ook mooi op, of lichtjes voor de loodlijn. Hier eentje die graag krabbelt als men hem toelaat, bij hem merk je het verschil heel makkelijk en is het ook fijn te corrigeren, ik zou het bijvoorbeeld op een groter paard (die meestal ruimer lopen) moeilijk vinden om het te voelen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 16:33

Door het achterbeen actief te maken. Veel overgangen, schijnovergangen en tempowisselingen. Dat kan ook gewoon aan de longeerlijn. Maar let wel op dat als je wat vraagt, je paard ook direct reactie geeft. Van steeds die kleine afzetjes te rijden train je zijn billen en hierdoor kan hij zijn rug beter gaan gebruiken.